|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ניתוחי ריאה דרך חור המנעול

פחות כאבים, פחות סיבוכים והחלמה מהירה יותר בשיטה הטורוקוסקופית, שיטה זעיר פולשנית לכריתת גידולי סרטן הריאות
01/04/2010  |     |   מאמרים   |   תגובות
החלמה מהירה יותר [צילום: פלאש 90]

מדי שנה מתווספים כ-2,000 חולים בסרטן הריאות לכ-120 אלף חולי הסרטן החיים כיום בישראל. סרטן הריאות הוא השכיח היותר בקבוצת הממאירויות בגברים, ושני בשכיחותו בנשים, לאחר סרטן השד, והוא קשור לרוב בעישון. שיעור התמותה מהמחלה גבוה ונגרם בעיקר עקב זיהוי מאוחר.

סרטן הריאות מחולק באופן גס לשתי קבוצות עיקריות הנבדלות ביניהן באפיונן התאי:


1. סרטן התאים הקטנים small cell lung cancer - SCLC, המהווה כ-20% מכלל ממאירויות הריאה;

2. סרטן התאים שאינם קטנים NSCLC) non-small cell lung cancer), המהווה כ-80% מכלל הממאירויות בריאה.

המחלות הנכללות בקבוצה הראשונה אינן ברות ניתוח והן מטופלות בדרכים אחרות. חלק ניכר ממאירויות הריאה מסוג NSCLC אף הוא אינו בר ניתוח, היות שכשהגידול מתגלה, המחלה כבר מפושטת מעבר לריאה ואין טעם לנתחה. רק 20% מהסרטנים המצויים בקבוצה זו נתיחים בזמן האבחנה.

הטיפול הכירורגי בסרטן הריאה

במקרים שבהם אובחנו גידולי ריאה מטיפוס NSCLC, אשר טרם התפשטו, ניתן להרחיקם בניתוח. הטיפול הכירורגי בממאירויות הריאה כולל: כריתת הנגע כשהוא מוקף ברקמת ריאה בריאה על-מנת לוודא הוצאה מירבית של הנגע, למניעת הישנות מקומית. היקף אזור הכריתה נקבע כפועל יוצא מאופיו ומיקומו של הגידול:

א. כריתת יתד: הסרת חלק קטן של הריאה. ניתוח המבוצע לעיתים לצורכי אבחנה כאשר זו אינה ודאית וכן בקרב חולים שריאותיהם אינן מתפקדות כראוי וקיים חשש שכריתה כירורגית רחבה יותר תגרום לפגיעה קשה ביכולתם הנשימתית.

ב. כריתת אונה: הסרת אונה של הריאה מבוצעת כאשר מדובר בסרטן ריאה מאובחן וזאת על-מנת למנוע הישנות מקומית.

ג. כריתת ריאה: הסרת הריאה כולה, כאשר מדובר בגידולים החודרים מעבר לגבול האונה או קרובים לכלי הדם הגדולים של הריאה.

בשיטה המסורתית נהוג לפתוח את בית החזה על-ידי חתך ויצירת פתח בין הצלעות להכנסת מכשיר הרטרקטור (Retractor), מעין מלחציים הפוכים בין הצלעות, על-מנת להרחיב את המרווח הבין-צלעי ולפתוח את בית החזה, ובכך לאפשר למנתח להגיע לאזור הנגוע. אורכו של החתך כ-15 עד 20 ס"מ. חתך זה נקרא טורקוטומיה. רוחב המרווח הבין-צלעי הוא כ-1.5 ס"מ ולכן לא ניתן לבצע דרכו את הכריתה המתבקשת של הגידול, ללא הפרדה ניכרת המבוצעת על-ידי המכשיר שצויין לעיל.

כהכנה לפרוצדורה הזו, יש צורך בחיתוך רקמות רכות ושרירים של בית החזה. פעולה זו גורמת לכאבים משמעותיים בצלעותיו של המנותח, לעיתים אף במשך מספר חודשים לאחר הניתוח, זאת בשל הלחץ המתמשך של הרטרקטור על העצבים הממוקמים תחת הצלעות בזמן הרחבת המרווח הבין-צלעי. הכאבים העזים בקרב חלק מהמנותחים שעברו ניתוח מסוג זה משפיעים באופן שלילי גם על אפקטיביות נשימתם, ועקב כך קיימת עלייה בשיעור הסיבוכים שמקורם בנשימה בלתי יעילה והשפעה על התאוששותם מהניתוח ועל הרגשתם הכללית.

מסיבות אלו פותחה שיטה חדשה, זעיר-פולשנית, לניתוחים של הסרת גידולים בריאות, אשר מתאימה ברוב מקרים למועמדים לניתוחי ריאות.

הניתוח עבר בהצלחה

במחלקת ניתוחי חזה במרכז הרפואי תל אביב מבוצעים רוב ניתוחי הריאה להוצאת גידולים בריאות בשיטה טורוקוסקופית. השיטה פותחה על-ידי ד"ר רוברט מקקנה מהמרכז הרפואי מאונט סיני בלוס אנג'לס. מאז ינואר 2008 בוצעו בהצלחה במרכז הרפואי תל אביב למעלה מ-500 ניתוחים לכריתה אונקולוגית של הריאה, מתוכם למעלה מ-100 כריתות אונה טורקוספופית וכן מאות כריתות חלקי אונה, וכל זאת באחוזים מזעריים של תמותה ותחלואה.

ייחודה של השיטה המקומית על-פני שיטות טורקוסקופיות אחרות המבוצעות בישראל נעוצה בעובדות הבאות:


א. אין בשום שלב שימוש במפסקי צלעות, שהינם הגורמים העיקריים לכאב, גם לא במפסקים קטנים במיוחד.

ב. אין חתכים הגדולים מחמישה סנטימטרים.

ג. נעשה שימוש במצלמה טורקוסקופית ב-30 מעלות, לעומת רוב הפרוצדורות הכירורגיות המשתמשות ב-0 מעלות. למצלמה זו יתרונות בחשיפה טובה יותר המאפשרת פתחים קטנים יותר. חסרונה הוא בצורך במיומנות גדולה יותר הדרושה על-מנת להתמצא בחלל בית החזה.

עם זאת, כאשר קיימים גידולים נרחבים, שבהם יש צורך גם בכריתה של דופן בית החזה או כאשר יש גידולים שקרובים להילום (המקום שבו הריאה מתחברת עם כלי הדם שלה ללב), רק אז מבצעים את הניתוח בגישה פולשנית רחבה יותר.

יתרונות השיטה הטורוקוסקופית

היתרון בכירורגיה אנדוסקופית הוא בהפחתה ניכרת של הכאב. כבר לאחר הניתוח אפשר לראות בקרב המנותחים כי הם נושמים נשימות עמוקות יותר ובכך מקטינים את הסיכוי ללקות בסיבוכים נשימתיים ובעיקר בדלקת ריאות. הם מניעים את הידיים בצורה חופשית יותר, מתלוננים פחות על כאבים וכנגזרת מכך צורכים פחות משככי כאבים, זמן השהייה במחלקה קצר יותר וזמן ההחלמה מהיר יותר, כמו גם החזרה לחיים שגרתיים ולפעילות.

לאחרונה התפרסמו עבודות המצביעות על ירידה בתמותה מהמחלה הממארת עקב ירידה בכאב, וכתוצאה מכך עלייה בהיענות החולים להמשך טיפול כימותרפי וקרינתי, בחולים שעברו כריתה בשיטה הטורקוסקופית.

במחקר עדכני שפורסם לאחרונה על-ידי קבוצת רופאים מהמרכז הרפואי מאונט סיני בניו-יורק, נבחנה הבטיחות והישימות של טכניקה ניתוחית זו. במחקר השתתפו 180 חולים שעברו כריתת ריאה בשיטה זו. ממסקנות המחקר עולה, כי הזמן הממוצע לאשפוז לאחר ניתוח עמד על ארבעה ימים והוצאת צינור הניקוז מבית החזה הייתה לאחר שלושה ימים. במעקב אחרי 106 מנותחים, שיעור ההישרדות עמד על כ-14 חודשים בממוצע - 97% בשנה הראשונה, 86% בשנה השנייה ו-72% בשנה השלישית לאחר הניתוח.

מחקר עדכני נוסף אשר נערך על-ידי קבוצת רופאים מהמרכז הרפואי באוניברסיטת מינסוטה, בחן האם שימוש בטכניקת הטורקוסקופיה מעלה את הסיכון למנותח במהלך הניתוח. במחקר השתתפו 147 מנותחים שעברו כריתת ריאה, מתוכם 59 עברו ניתוח טורקוסקופיה.

החוקרים מצאו, כי אין הבדלים מהותיים בין הטכניקות בכל הנוגע לזמן הניתוח או לאיבוד הדם במהלך הניתוח. לעומת זאת, ימי אשפוז לאחר הניתוח הראו נתונים דומים ממחקרים קודמים, כאשר הזמן הממוצע בקבוצת הטורקוסקופיה היה נמוך ב-1.3 ימים לעומת הקבוצה שנותחה בשיטה המסורתית. גם הוצאת הצינורית הייתה מהירה יותר ביום, בהתאמה. נתונים אלה מראים, כי יש חזרה לשגרה מהירה יותר בשיטה הניתוחית הזעיר פולשנית.

ניתוחי ריאה בשיטה זעיר פולשנית

בשיטת Video-Assisted Thoracoscopic Surgery - VATS - מבוצעים ניתוחים זעיר פולשניים שבהם נעזרים במצלמות טלוויזיה ובציוד מיוחד שבזכותו מבוצעים רק שלושה-ארבעה חתכים זעירים שדרכם מבוצע הניתוח כולו. חתך אחד בגודל של כחמישה מ"מ מבוצע עבור המצלמה (thoracoscop), חתכים נוספים בגודל של כשני ס"מ משמשים כפתחי עבודה, אחד מהם יורחב לקראת סוף הניתוח לכדי שלושה עד חמישה ס"מ, על-מנת לאפשר הוצאת הגידול בסיום הכריתה.

הנגע מוצא בשלמותו בתוך שקית מיוחדת על-מנת למנוע פיזור אפשרי של תאים ממאירים בזמן ההוצאה של החלק הנגוע. שיטה זו הוצגה כאופציה טיפולית למחלות סרטן ריאה כבר בסוף המאה ה-20, אולם רק בשנים האחרונות חלה עלייה בישומה עקב דיווח על הצלחות רבות בתחום. ממחקרים שנעשו בעולם עולה, כי אחוזי ההצלחה של ניתוחים זעיר פולשניים להוצאת גידולי ריאה זהים לאלה שנעשו באמצעות פתיחת בית החזה.

בנוסף, גם הוצאתן של בלוטות לימפה, במטרה לקבוע את מידת הפיזור הגרורתי, מהווה חלק אינטגרלי מהניתוח הזעיר פולשני, ומתבצעת באותה מידת הצלחה כמו בניתוח "פתוח".

ככלל, כריתת אונה בריאה בשיטה הטורוקוסקופית זהה מבחינת שלבי הניתוח ואופן ההתייחסות לרקמה. הניתוח משמש גם אמצעי להוצאת גרורות ולאבחנה של ממצאים ריאתיים ומדיסטיניאליים (חלקו האמצעי של בית החזה), בנוסף להיותו טיפולי בגידולים ראשוניים של הריאה.

מחברי המאמר הינם ד"ר יוסי פז וד"ר נחום נשר ממחלקת ניתוחי חזה ולב במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  01/04/2010   |   עודכן:  01/04/2010
ד"ר יוסי פז, ד"ר נחום נשר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניתוחי ריאה דרך חור המנעול
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפלשתינים מאוכזבים מתוצאות ועידת הפסגה הערבית שננעלה באחרונה בסירט שבלוב. לא רק מן היחס המשפיל והמתנשא שאליו זכה הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס משליט לוב מועמר קד'אפי ומהנשיא הסורי בשאר אסד, אלא גם מהסיוע הכספי שעליו הוחלט בפסגה לתמיכה בירושלים והעובדה שהחלטות הפסגה לא משקפות, לדעתם, את היכולות האמיתיות של מדינות ערב להתמודד עם מדיניות ממשלת ישראל.
01/04/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
ח"כ אחמד טיבי במאמר אורח לחדשות "וואלה" טוען: "בעוד שרוב האדמות היו בבעלות ערבית לפני קום המדינה, רוב האדמות הופקעו ולא נותר לערבים מלבד 2.5% חרף שיעורם באוכלוסיה העומד על כ-20%". עוד אומר טיבי: "יש לנו זכות על האדמה הזו ועליה לא נוותר. לא רק זכות בארץ הזאת אלא זכות על הארץ הזאת. זאת אקסיומה היסטורית".
01/04/2010  |  ד"ר אריה אבישור  |   מאמרים
משמאל מבעבע לו הביטחון הגמור כי ישראל אינה יכולה לשרוד אם לא תקום לידה מדינה פלשתינית. זה ברור כאור היום. לא צריך להסביר. מימין מבעבע הביטחון המוחלט, כי אם תקום מדינה פלשתינית יקיץ הקץ על מדינת ישראל. גם את זה אין צורך להסביר. גם זה ברור כאור היום. בשני קצות המחנה על כן, תולים בעלי האמונה העזה את עתידה של מדינת ישראל בפלשתינים. יהיו לאומה מוכרת כמדינה, תהיה ישראל על-פי השמאל ולא תהיה על-פי הימין, לא יהיו, תהיה ישראל על-פי הימין ולא תהיה על-פי השמאל. זאת ציונות משונה. היא לוהטת, אבל האש המעניקה לה איך שהוא את הלהט, היא זרה. הפלשתינים, לטוב או למוטב, הם הגחלת הלוחשת את העתיד היהודי בארץ ישראל.
01/04/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ישראל נמצאת תחת מתקפה דיפלומטית שכמוה היו מעטות בהיסטוריה הקצרה שלה. ארה"ב ומדינות אירופה, ומאידך, העולם המוסלמי כולו, רואים בישראל אחראית בלעדית לקיפאון המדיני מול הפלשתינים. קיימת תחושה שעל הפלשתינים לשבת בשקט, לא לעשות שום מהלך כי ממילא ישראל עושה את כל הטעויות האפשריות. אין זה סוד שממשלת נתניהו היא מבחינת סדין אדום בעיני האמריקנים והפלשתינים וסיכויי עמידתה מול מתקפה זו אינם גדולים למדי.
01/04/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
סיפור ההגדה של פסח הוא סיפורם של גרים, בני ישראל, שלחמו נגד שררה, שמאנה לאפשר להם לשמור על זהותם ומאוויהם כחברה וכעם. את המשמעות הזו של ההגדה אנחנו חייבים לממש בחיינו בארץ הזו. עלינו לשקוד על כך שלגֵר הגָר בתוכנו תינתן האפשרות לשמור על זהותו, על נכסיו התרבותיים והלאומיים, בדיוק כמו שאנחנו ביקשנו לעצמנו. עלינו להימנע מלקטלג את הגֵר כבן חמישי, שאנחנו מדירים אותו.
01/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il