|
אפליה לרעה במגזר החקלאית לעומת המגזר העירוני [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1184 מחודש מאי 2009, קבעה הקלות בתשלום דמי היתר למינהל בגין תוספות בניה, אך הפלתה לרעה את המגזר החקלאי, בכך שקבעה כי במסגרת הגשת בקשות לתוספות בניה במגרשים שהוקצו בהרחבות במושבים בהתאם להחלטות 612, 737, 959, יגבה המינהל דמי חכירה מהוונים בשיעור מלא עבור זכויות הבנייה המבוקשות ואשר לא שולם עבורן בעת ההקצאה, החל מהמטר הראשון.
ההחלטה הביאה לתגובות קשות בקרב המגזר החקלאי, שכן היא טמנה בחובה הנצחת ההפליה לרעה בין המגזר העירוני למגזר החקלאי.
ב-22 למרס 2010 התקבלה במועצת המינהל החלטה מספר 1186, המתקנת את החלטה 1184, ומקריאתה עולה כי נסתם הגולל על תקוות המגזר החקלאי לתיקון ההפליה!
סעיף 4 מתייחס למגזר העירוני וקובע, כי במגרשים ששטחם עד 280 מ"ר, בגינם שולמה תמורה למינהל בעת ההקצאה עפ"י שטח לבניה בפועל, יכיר המינהל בתמורה זו כתשלום עבור מלוא הזכויות בתוכנית בעת ההקצאה. יצויין, כי ככל שהתוכנית בעת ההקצאה אפשרה לבנות יותר מ-240 מ"ר, כל הזכויות בהתאם לתוכנית יינתנו לחוכר ללא תשלום!
סעיף 4, המתייחס למגרשים שהוקצו בהרחבות במושבים, שהינם מגרשים בגודל של 500 מ"ר ובהתאם להוראות תמ"א 35 המגרשים כיום הינם בגודל של 350 מ"ר, קובע כך: "במגרשים ששטחם מעל 280 מ"ר, אשר בעת ההקצאה שולמה בגינם תמורה למינהל עפ"י שטח לבניה בפועל, יגבה המינהל דמי חכירה מהוונים בשיעור מלא עבור זכויות הבניה המבוקשות בהיתר הבניה ואשר לא שולם עבורן בעת ההקאה, החל מהמטר הראשון".
כמו-כן, תוקנה הגדרת "שטח לבניה בפועל" והוספו המגרשים אשר הוקצו בהתאם להחלטה 1180.
הגדרת "פיצול מגרש" תוקנה, והיא חלה כיום גם ביחס למבנים ולא רק על יחידות דיור וקובעת, כי פיצול מגרש, הינה חלוקת מגרש המוחכר לפי חוזה חכירה, לשני מגרשים או יותר, באופן המאפשר לבנות על המגרשים שנוצרו מספר יחידות דיור גדול יותר או מס' מבנים אחרים גדול יותר.
סעיף 3.1.1 קובע, כי לא ייגבו דמי היתר בגין כל תוספת בניה המבוקשת באזורי עדיפות לאומית א', וההוראה הוארכה לשלוש שנים מה-22 במרס.
בסעיף 3.1.2, נקבע פטור לתוספת בניה עד 240 מ"ר באזורי עדיפות ב' ואזורים ללא עדיפות, וההוראה הוארכה לתקופה של שנתיים מה-22 במרס.
סעיף 6 קובע, כי בפיצול מגרש במגזר העירוני, לא ייגבה המינהל דמי היתר באזורי עדיפות לאומית א', ובאזורי עדיפות לאומית ב' ובאזורים שאינם אזורי עדיפות, ייגבה המינהל דמי היתר בשיעור של 31% מערך המגרשים לאחר הפיצול.
החלטה 1186 מביאה ללא כל ספק, לתוצאה קשה ביחס למגזר החקלאי ואנו שואלים, היכן היא הרפורמה?!