|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

מומחים, עורכי דין ושופטים

ביקורת על מומחים שלא יודעים לתכנן את מושא מומחיותם, ועל משפטנים הנכנסים לנישות לא להם תוך שגיאות בסיסיות וגרימת נזק שהוא לעיתים נזק בלתי-הפיך
24/04/2010  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות
עורכי דין לא מעטים, נגועים באותה תסמונת של מומחיות

אתמול שהיתי שעות רבות בין כותלי בית המשפט ובפרוזדור, בהמתנה לאירוע משפטי שלא התקיים; תופעה מתסכלת, אשר היא בבחינת שגרה עבור אלה הנדרשים לבית המשפט - בעלי דין, באי-כוח, עדים ומומחים, במיוחד במצב בו השחתת הזמן אינה תלויה במי שממתין...

בהתבוננות על הזירה המשפטית מבחוץ, מתגלית זירה בה השופטים צריכים להיות מצויים בנושאים שבמומחיות, שכן הם אמורים להחליט החלטות שהן לעיתים גורליות על-סמך חוות דעת של בעלי מקצוע. מצב זה הוא שגרה עבור שופטים, עד כדי כך שלעיתים השופטים חשים כי הם בעצמם - בגדר מומחים לכל דבר ועניין...

בעניין זה, להלן שתי דוגמאות:

א. השופטת פסקה כי מדובר בעיבוי.

בפסק דין בעניין רטיבות שחדרה מחלקי הרכוש המשותף אל תוך דירה, גילתה השופטת יזמה ברוכה וביקרה בדירה ואף בחנה את הדירה על-סמך חוות הדעת שהיו מולה. בניגוד לעמדה מקצועית שנכללה בחוות דעת ומבלי שתהיה בפניה עמדה מקצועית אחרת, היא קבעה כי מדובר בעיבוי [קונדנסציה] ולא בחדירה רטיבות, דבר שהשפיע, כמובן, על פסק דינה.

מיותר לציין כי הדיאגנוזה של השופטת לא הייתה נכונה, ויתירה מכך, נקבעה בחוסר סמכות תוך המצאת סיבה שאולי הייתה נכונה בתיק אחר אשר הובא בפני בית המשפט ונבחן בפניו. עד כה לא הוגש ערעור על פסק דין זה.

ב. השופט התווה דרך של פתרון בעיה הנדסית - ללא תכנון.

במצב בו נוצרה הסכמה כי ליקויים מסוימים יתוקנו בפועל על-ידי הנתבעת, שופט בית משפט השלום [שבינתיים עלה לכהן בבית המשפט המחוזי], התווה דרך תיקון הליקויים מבלי שיוצג תכנון תחילה, ללא תכנון, אלא, לפי ראות הפועלים באתר. מיותר לציין כי תיקוני הליקויים - פשוט, כשלו... מדובר בתיק המצוי בהליך משפטי בעיצומו בעת כתיבת שורות אלו.

בדוגמה הראשונה עינינו רואות שופטת, שללא ידיעה הנדסית, נטלה את המקצוע ההנדסי לרשותה - וזאת לא על-סמך ידע הנדסי או כישורים הנדסיים כלשהם, אלא במפורש על-סמך סמכות שניתנה בידה.

בדוגמה השנייה עינינו רואות כי שופט, שדילג על שלב הכרחי בביצוע עבודות בנייה והוא - שלב התכנון, הנדרש לפני הביצוע.

אומנם השופט הולך שולל על-ידי מומחה בית המשפט, אך כאשר בית המשפט משים עצמו כקבלן-על האחראי על ביצוע תיקונים, אל לו לדלג על מרכיב התכנון שהוא מרכיב חיוני ובסיסי במיוחד בנוגע לעבודות הנדסה מורכבות שבהן נדרש דיוק רב, כגון - כבמקרה הנ"ל - פירוק וביצוע מחדש של מדרגות פנימיות בדירת מגורים.

לאמור, שופט הוא אמור להבין ולהתמצא בתחום הנדון בפניו, לדעת את מהות התהליכים ולהבין את דרכי הפתרון, אולם אל לו לשים את עצמו כמומחה השולף פתרונות, או כמבצע [קבלן בניין] הנוקט בקיצורי דרך כדי לחסוך בהוצאות, דבר שיוצא בסופו של יום יותר יקר.

להמחשת דוגמה ב', אציין מקרה אחר, המצוי גם הוא באמצע התהליך המשפטי, בו מומחה בית המשפט אמד תיקונה של חומה [גדר בגבול המגרש] בנהריה, תכנון + ביצוע, בסך כולל של 18,000 שקלים בלבד. [כאן התגלה מומחה - שאינו מומחה]. השופט לא נטל סיכון, ומינה מהנדס מומחה באמת, אשר יתכנן את החומה, בטרם החלטה על הביצוע, וזאת כנראה מתוך מתן אמון בדברי המומחה הממונה, כי התכנון + הביצוע יסתכמו יחדיו לכדי 18000 שקלים.

המהנדס שמונה לשם כך, הידוע כמומחה אמיתי בתחומו [מומחה אמיתי הוא מהנדס אשר לא רק יודע לומר מה תקין ומה לא תקין, אלא מהנדס אשר גם יודע לתכנן ולבטל פגמים בחלקי המבנה, בצורה שבסופו של יום - יהיו תקינים] - קיבל כבר סכום הקרוב לסכום הכולל שננקב עבור תכנון + פיקוח, וטרם הגיע לשלב התכנון [הוא קיבל 13,000 שקלים רק עבור בדיקה מקדמית].

לדעתי, סך התכנון יעלה בתיק זה כ-100,000 שקלים - להמחשה עד כמה היה מומחה בית המשפט הראשון רחוק מהמציאות...

צא וחשוב, מה היה קורה אילו לא היה ננקט צעד של ביצוע בפועל? מה היה מקבל התובע? 18,000 שקלים?! ולמה זה היה מספיק לו?!

עורכי דין לא מעטים, נגועים באותה תסמונת של מומחיות.

מרוב תחקירים וחיכוך עם מומחים, חקירתם ולעתים גם השפלתם והבסתם, הם חשים כמומחים לכל דבר, ויש גם עזי מצח שגם מביעים את תחושתם זו בפרהסיה וברוב עם.

יובהר: עורך דין אמור לדעת לחקור היטב את המומחה הניצב בפניו לשם עדות, ועליו להתכונן ולשנן היטב את החומר.

זה ממש לא הופך אותו למומחה.

יש הנדסה אזרחית רחבת ידיים - המצויה מחוץ לכותלי בית המשפט. וודאי שהצהרות כאלו של עורכי דין - אינן הופכות את המצהיר למומחה אמיתי, העוסק בתכנון [להבדיל ממומחים שכל מומחיותם היא עדות בבית המשפט ומתן חוות-דעת בנושאים שבהם אין להם שום ניסיון וידע כמתכננים; מומחה לליקויי בנייה בדירות מגורים שמימיו לא תכנן דירה ואפילו מחסן, או מומחה לבריכות שאינו יודע וגם אינו מוסמך לתכנן בריכה].

צרה צרורה עלולה להיות, כאשר עורך הדין בו מדובר - הוא גם בעל תואר אקדמי בהנדסה, ומעז לנפנף בתואר זה כאילו הוא מעין מתחרה עם המומחה האמיתי.

בדרך-כלל מדובר בתואר שלא גרם לעורך הדין-המהנדס להירשם ברשם המהנדסים והאדריכלים בישראל, או מפני שאינו טוב מספיק ואינו עומד בקריטריונים שבחוק, או מפני שעורך הדין המלומד לא עוסק כלל בהנדסה.

להלן נוסח החוק:

  • ייחוד התואר (תיקון התשנ"א)

    2. (א) לא ישא אדם את התואר, "מהנדס רשום" או "אדריכל רשום" או כל תואר דומה לאלה עד כדי להטעות, ולא יתחזה אדם כמהנדס רשום או כאדריכל רשום, אלא אם הוא רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים.

    (ב) בכפוף להוראות סעיף קטן (ג), לא ישא אדם את התואר מהנדס או אדריכל או כל תואר הדומה להם עד כדי להטעות, ולא יתחזה אדם כמהנדס או כאדריכל אלא אם כן הוא רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, או שהוא זכאי להירשם בפנקס האמור מכוח סעיף 9(א)(1) או (2).

    (ג) הנדסאי או טכנאי מוסמך, הממלא כעובד, תפקיד שכינויו כולל תואר כאמור בסעיף קטן (ב), יהא רשאי להשתמש בכינוי התפקיד כאמור, אולם אם השתמש בו בכתב יציין ליד שמו או ליד כינוי התפקיד את המלים "הנדסאי" או "טכנאי מוסמך" לפי הענין; לעניין פסקה זו, "הנדסאי" או "טכנאי מוסמך" -

    מי שהרשות להסמכת הנדסאים וטכנאים המורכבת מנציגי משרד העבודה והרווחה, משרד החינוך והתרבות וארגון העובדים המייצג את רוב ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, הכירה בו כהנדסאי או כטכנאי מוסמך והוא רשום בפנקס ההנדסאים והטכנאים המוסמכים המתנהל במשרד העבודה והרווחה.


עורך דין, שבעברו הרחוק למד והשלים לימודי הנדסה אזרחית - מבלי שיהיה רשום ברשם המהנדסים והאדריכלים בישראל, הוא מנוע מלהטעות וליצור רושם כאילו הוא מוסמך לתכנן או לייעץ כמהנדס רשום לכל דבר ועניין, וזו לו תיחשב עבירה פלילית, בנוסף לחוצפה כלפי בית המשפט וזילות כל מי ששומע דבריו.

תאריך:  24/04/2010   |   עודכן:  24/04/2010
ד"ר אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מומחים, עורכי דין ושופטים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גילו נאות
24/04/10 16:58
2
מיכל מירושלים
25/04/10 09:29
 
חושחש הבלש
3/05/10 10:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הגישה החינוכית הרווחת כיום כלפי השואה, נוטה לבחון את התופעה הנאצית בעיניים כלל-אנושיות ולחפש אחר לקחים אוניברסליים-הומניסטיים. על-פי גישה זו, הנאצים ופשעיהם היו ועודם עלולים להתעורר ולהתרחש בכל עם ובכל תקופה, בנסיבות ה"מתאימות" מבחינה חברתית, כלכלית ופוליטית: אומה מוכה וממורמרת, מנהיגים קיצוניים כריזמטיים, משטר סמכותי, מיעוט חלש כשעיר לעזאזל, ומלחמה קשה וטוטלית כגורם מקהה מצפון. לצד "משתנים" אלה, כך גורסים חסידי הגישה ה"כללית" לשואה, פעלו להיתכנותה של השואה ה"קבועים" האוניברסליים, הטבועים באדם: ציות לסמכות, שנאת האחר, אדישות הרוב הדומם והיסחפות ההמונים אחר מנהיגים פופוליסטיים.
24/04/2010  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
במהלך מלחמת יום כיפור, התנהלו שיחות טלפון מתוחות רבות בין ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר לבין מזכיר המדינה האמריקני הנרי קיסינג'ר. משלוח הרכבת האווירית האמריקנית התעכב יותר מדי לטעמה של גולדה, בעוד צבאות מצרים וסוריה רושמים הישגים. ביאושה, החליטה ראש ממשלת ישראל לשלוף את הקלף הרגשי של הסולידריות היהודית מול סכנה משותפת. קיסינג'ר מאוד לא אהב את זה. "בואי אסביר לך משהו, גולדה" הוא אמר בכעס, "אני קודם כל מזכיר המדינה. לאחר מכן אני אמריקני. ורק בסוף אני יהודי". גולדה לא נבהלה. "זה בסדר, הנרי" היא ענתה לו, "בעברית אנחנו קוראים מימין לשמאל".
24/04/2010  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
בין חוקרי מדעי המדינה והיחסים הבינלאומיים מתקיימת מחלוקת רבת שנים על הגורם העיקרי בעיצוב מדיניות החוץ של מדינות - האם אלה אינטרסים של עוצמה והשפעה ששואפות מדינות להגשים, או ערכים. לשם המחשה, השלום בין ישראל ומצרים שהחל בסוף שנות ה-70' של המאה הקודמת, נבע ממפגש של אינטרסים: מצרים הייתה זקוקה לסיוע כלכלי מן המערב, שלא הייתה מקבלת אילו נשארה במצב מלחמה עם ישראל, ולישראל היה אינטרס לתת למצרים סיבה לצאת ממעגל המלחמות. לעומת זאת, החיבור בין גרמניה הנאצית ובין יפן הקיסרית במהלך מלחמת העולם השנייה היה מושתת בבסיסו על הערכים המשותפים של שני הדיקטטורים, היטלר והירוהיטו, ואינטרס השליטה היה נגזרת של הדמיון בערכיהם. המחלוקת בדבר המניע - אינטרסים או ערכים - מומחש ביתר שאת בסוגיית העלייה ההמונית לארץ ישראל לאורך המאה ה-20: האם היא נבעה מאינטרס כלשהו של היהודים או ממסכת ערכים ומורשת שפיעמה בקרבם במשך אלפיים שנות גלות?
24/04/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ישראלים דוברי צרפתית שהשתתפו לא מכבר במשלחת ישראל לכוחות ההצלה בהאיטי, פגשו שם את השפה הקריאולית, המשמשת בהאיטי בצד הצרפתית. הקריאולית היא לשון שבסיסה צרפתית של המאה ה-18 מעורבת במילים ובניבים מאפריקה ומיסודות לשוניים נוספים שנטפלו אליה במשך יותר ממאתיים שנה. מרבית אנשי האיטי מדברים קריאולית ואילו הצרפתית משמשת לספרות, לספרות מדעית, להודעות רשמיות וללשון גבוהה וחגיגית. מעמדה של הצרפתית גבוה יותר מזה של הקריאולית והיא נחשבת תרבותית יותר, מכובדת יותר ורשמית יותר.
24/04/2010  |  עמוס גורן  |   מאמרים
שאלה: "מה משותף לאילי הון מקומיים וזרים ששמותיהם מפורטים להלן על-פי סדר מקרי? יאיר המבורגר, דוד אפל, אלפרד אקירוב, דניאל אברהמס, מוטי זיסר, משה טלנסקי, בני שטימינץ יוסי מימן, אביגדור קלנר, יולי עופר, ראובן גבריאלי, הלל צ'רני, מוזי ורטהיים, נוני מוזס, אברהם (בונדי) לבנת, ארקדי גאידמק, אליעזר פישמן, מרטין שלאף, דיויד פדרמן, גד פרופר, אלי עזור מרדכי יונה בינו צדיק, יצחק תשובה, לואי פראנק, משה טובול, גד זאבי, דני דנקנר ואלי פפושדו?".
24/04/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
שואה [צילום: אמזלג מישל/לע"מ]
יוסי אוחיון
ההבדל בין שני האירועים שהשפיע על גודל האסון וכמות הנרצחים נובע מכך שבשנות הארבעים של המאה העשרים לעם היהודי לא הייתה מדינה ולא היה צבא
קיבוץ בארי [צילום: צפריר אביוב/AP]
לאוניד (ליאון) גרשוביץ
חשוב להבין ולהפנים - כי מדובר לא רק בדמיון (עד כדי זיהוי) אלא בהשפעה ממשית של האידיאולוגיה הנאצית על העולם הרעיוני של המזרח התיכון בכלל, ועל האידאולוגיה הפלשתינית מיסודה בפרט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il