|   15:07:40
  אריה יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

הנזיר

לקראת סוף ענייני המשכן דנה התורה גם במי שרוצה להוסיף על עצמו איסורים מיהו הנזיר? ומה מעמדו? מעט לפרשת נשא
21/05/2010  |   אריה יואלי   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת נשא היא פרשת המעבר בין הפרשות העוסקות בסידור הקודש הפנימי של עם ישראל (כפי שפורט באריכות בכל ספר ויקרא) לבין התנהלותו של עם ישראל במדבר, כפי שיפורט להלן בספר במדבר. העניין הכמעט אחרון לפני חנוכת המשכן הוא עניין הנזיר.

המונח נזיר מתחבר לנו מיד עם הפירוש הנוצרי של המילה, אנשים תמהוניים, המתבודדים במנזרים, בדרך-כלל מחוץ לאזור מיושב. כשהם עוסקים כל היום בכתבי הקודש. כמובן שיש רק דמיון קל בין פירוש זה למילה נזיר, לבין מה שהתכוונה אליו התורה.

מבחינת התורה, נזיר הוא אדם שקיבל עליו להיות נזיר. בקבלתו נאסר עליו לשתות יין או לאכול כל סוג של ענבים, הוא מוזהר שלא להיטמא למתים ונאסר עליו להסתפר בכל משך ימי נזירותו. תקופת הנזירות היא כפי הזמן אותו נדר הנזיר, אך מכל מקום היא לא תהיה פחותה משלושים יום רצופים. במידה שנטמא הנזיר למת במשך זמן נזירותו, הרי הוא צריך להיטהר ואחרי טהרתו להתחיל את זמן הנזירות מחדש. בתום יום נזירותו בא הנזיר אל בית המקדש, מגלח את כל שערות גופו ומקריב שלושה קרבנות שונים.

האדם הנודר נזירות, בעצם מוסיף על עצמו איסורים נוספים שאינו מחויב בהם - האם תופעה זו הינה חיובית או שלילית? מלשון התורה ניתן לומר כי יש כאן מעלה: "אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר לְהַזִּיר לַיי". האדם הנוזר הוא מופלא משאר הציבור, הוא במדרגה גבוהה יותר. אבל מאידך-גיסא, בסוף תקופת נזירותו צריך להביא הנזיר קרבן חטאת: "וְזֹאת תּוֹרַת הַנָּזִיר בְּיוֹם מְלֹאת יְמֵי נִזְרוֹ יָבִיא אֹתוֹ אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וְהִקְרִיב אֶת קָרְבָּנוֹ לַיי כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ תָמִים אֶחָד לְעֹלָה וְכַבְשָׂה אַחַת בַּת שְׁנָתָהּ תְּמִימָה לְחַטָּאת...". אם הנזיר נדרש להביא קרבן חטאת, סימן שבמעשיו יש אספקט שלילי.

הרמב"ם בסוף הלכות נזירות מחלק בין שני סוגי נזירות: "הָאוֹמֵר 'הֲרֵינִי נָזִיר אִם אֶעֱשֶׂה כָּךְ וְכָךְ' אוֹ 'אִם לֹא אֶעֱשֶׂה', וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה - הֲרֵי זֶה רָשָׁע, וּנְזִירוּת כָּזוֹ מִנִּדְרֵי רְשָׁעִים הִיא. אֲבָל הַנּוֹדֵר לַיי דֶּרֶךְ קְדֻשָּׁה - הֲרֵי זֶה נָאֶה וּמְשֻׁבָּח..." - כלומר, הנזירות עצמה, הוספת חובות נוספות על מה שמצווה בהן האדם, איננה תלויה רק בהשלמת החובות שקיבל על עצמו, אלא גם בסיבה שהביאה אותו לנדור נזירות.

בתלמוד ובמפרשים מובאות מספר סיבות המצדיקות נזירות: "כל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין". וכן במעשה של שמעון הצדיק, שם נדר נער "יפה עיניים וטוב רואי שקווצתיו סדורות לו תלתלים" נזירות והיה מוכן לגלח את כל שערותיו, כדי לא ליפול בגאווה וביצר הרע. ותגובתו של שמעון הצדיק הייתה שנישקו על ראשו ואמר לו: כמוך ירבו נוזרי נזירות בישראל. הנזירות שבאה כדי להרחיק את האדם מן העבירה, או כרצון להוספת קודש היא הנזירות הראויה. אבל נזירות שנעשתה שלא מתוך שיקול דעת אלא כהבלחה רגעית, שאחריה מצטער האדם על החלטתו, היא נזירות פסולה, ממנה יש להימנע.

בניגוד לנצרות, בה הנזיר מבדיל את עצמו ומרחיק את עצמו מהחברה בהתבודדות בהרים או במדבר, הנזיר ביהדות, הוא אומנם מתבודד אבל הוא נשאר בתוך החברה. הוא יכול להקים משפחה ולהמשיך את שגרת חייו כמעט כרגיל. אלא שיש לו רצון להוסיף חיבור נוסף אל הקודש. חיבור זה, על-פי רוב, איננו לכל חייו, אלא רק לתקופה קצרה, תקופה בה יתעלה הנוזר, ואת התעלות זו יפיץ לבני משפחתו ולסביבתו הקרובה. ברצון זה בעצם מנסה הנזיר להתקרב לדרגת הכהן. הכהן הוא מי שנפגש עם הקודש בבית המקדש שבועיים בשנה, וכשהוא חוזר לביתו הוא מפיץ את ההשגות אליהן הגיע בין שכניו ואנשי עירו.

בניגוד לנזיר, קדושתו של הכהן היא קבועה, היא איננה מתווספת אליו מרצונו, אלא היא טבועה בו משעת לידתו. במובן זה הכהן גדול מהנזיר, ולכן מיד בסיום עניין הנזיר, מדברת התורה על ברכת הכהנים. התורה מצווה כי דווקא הכהנים יברכו את עם ישראל ולא הנזירים. שני נושאים אלו הם שמסיימים את ענייני המשכן, באים להראות כי קדושה שבאה מאת הקב"ה היא במעלה גבוהה יותר מאשר קדושה הבאה מידי האדם עצמו. הדרך אל הקודש נובעת מאת הקב"ה ועל-ידי הדרכותיו, ולא מתוך השגות בני אדם, יהיו גבוהות וטהורות ככל שיהיו.

תאריך:  21/05/2010   |   עודכן:  21/05/2010
אריה יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכנסת ישראל החליטו על הקמת צוות מילואים אשר יתור בעולם, יכנס ועידות וינסה להעלות את קרנה של ישראל בעולם. המיזם מבורך ויבורך גם כן חבר הכנסת דני דנון אשר יזם זאת.
21/05/2010  |  מיטל חתוקה  |   מאמרים
לפני כמעט חמש שנים, בקיץ 2005, חוקקה הכנסת את חוק ההינתקות. החוק קבע כי על מתיישבי חבל עזה להתפנות מבתיהם. הממשלה, בראשותו ובהובלתו של אריאל שרון, בחרה להתנתק חד-צדדית מעזה ולהותיר אותה בסופו של דבר לחמאס. הינתקות זאת לא הייתה מלאה. היא הייתה שטחית. רק השטח נותר כהפקר, אך בפועל ישראל מימנה בעצמה את ממשלת החמאס, כשהעבירה כספים אל הרשות הפלשתינית, מתוקף הסכמי פריז.
21/05/2010  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בינות למוסכים ולבתי המלאכה של דרום תל אביב מצאנו את שרידיו האחרונים של המטבח האידישאי ממזרח-אירופה כשהם חבויים במסעדת "שמוליק כהן" (רחוב הרצל 146) הוותיקה והכשרה. מזה 74 שנים משרתים בעליה, בנאמנות יתרה, את סועדיה, בכל ימות החול של השבוע, ועדיין לא נס ליחה, כשעל המלאכה מנצח דור שלישי של בעלים.
21/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לאחרונה הרשיע בית המשפט אזרח בעבירה של העלבת עובד ציבור לאחר שהנ"ל קרא לשוטר "נאצי... בן זונה... זרע של גורבצ'וב".
21/05/2010  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   מאמרים
פרשת בריחתו ומעצרו של משה בן-איבגי, אחד משני רוצחיו של נהג המונית דרק רוט ז"ל, היא פרצופה של מערכת המשפט בישראל. הפרשה מקפלת בתוכה את כל החולאים שבהם מערכת זו נגועה ובראשם חוסר מקצועיות, "זכויותיזם" הרסני קיצוני ותשתית ביורוקרטית מסורבלת ובלתי מבוקרת.
20/05/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
ד"ר רפאל בוכניק
ד"ר רפאל בוכניק
"מכתבי ההתרעה" של אמ"ן לא היו אלא בבחינת כסת"ח, שהרי אם כך סברו בצמרת צה"ל, מדוע לא פעלו זרועות צה"ל לתגבור הכוחות ולהיערכות לבלימת מתקפה    מה שגרם לפגיעה בביטחון המדינה היו גילויי...
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il