|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

דיבת הארץ

בשבוע בו ישראל "זוכה" להשמצות מכל עבר, כולל מבפנים, כדאי להיזכר בלקחים מפרשת המרגלים אותה נקרא בשבת
03/06/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
ציורו של גוסטב דורה

אזהרה לקוראים: במאמר השבוע לא יהיו רעיונות חדשים במיוחד. אבל הנושא שלו מסתבר כאקטואלי יותר מתמיד, והרוצה יאמר שאין מקריות בכך שדווקא השבוע - הנושא של דיבת הארץ כל כך אקטואלי.

במרכזה של פרשת השבוע עומד סיפור המרגלים, הידוע היטב לכולנו. אך הבה ונראה היכן בדיוק היה החטא שלהם, ומה שחשוב הרבה יותר - היכן היה החטא של העם. שהרי אילו רק המרגלים היו חוטאים, הם היו נענשים ובכך היה הסיפור מגיע לקיצו. אך הטרגדיה הגדולה הייתה בכך שהם הצליחו למשוך אחריהם כמעט את כל העם. העונש היה כבד מנשוא: 40 שנות נדודים במדבר, העובדה שמשה לא הכניס את העם לארץ, והתגלגלות השלכות החטא עד כדי חורבן בית המקדש ו-2,000 שנות גלות ורדיפות.

המשימה שניתנה למרגלים הייתה לדווח על הפרטים הבאים, הנוגעים לארץ וליושביה: השפעת הארץ על חוסנם הגופני של התושבים, האם עמיה חזקים או חלשים, האם יש בה מקורות מים, האם תושביה יושבים בערים בצורות או פרוזות, מהו טיב האדמה מבחינה חקלאית ומהם היבולים שיש בה.

הכשרת הקרקע לשקר

מה קרה כאן? כיצד זה שהאמת לא הביאה להתמרדות החמורה הזאת, ואילו השקרים שכל אחד יכול להבחין בהם – כן השיגו תוצאה איומה כל כך? אין זאת, אלא שהאמת המעוותת היא שהכשירה את הקרקע לקליטת השקר. קשה מאוד לשכנע אדם בבת אחת להאמין שהמציאות הפוכה מכפי שחשב עד כה. אפשר להביאו לכך בעבודת שכנוע מתמשכת, צעד אחרי צעד, עד שהוא כבר כמעט לא ירגיש היכן העובדה הופכת לפרשנות ומתי האמת הופכת לשקר.

המרגלים פעלו בדיוק בצורה הזאת. במשך שנתיים, מאז הגיע אליהם משה לראשונה בעודם עבדים במצרים, האמינו בני ישראל שהם הולכים אל ארץ זבת חלב ודבש. לעם הזה, המדוכא בייסורים ומרוחק עד מאוד ממסורת אבותיו, אי-אפשר היה "למכור" את ארץ ישראל על קדושתה ומעלותיה הרוחניות; היה צורך להציג אותה כיעד הפוך מבית העבדים בו הם שרויים.

המרגלים, בעורמתם הרבה, פותחים בדיוק במילים בהם השתמש ה' במעמד הסנה, ואשר אותן מן הסתם העביר משה לבני ישראל: ארץ זבת חלב ודבש. זה נכון לגמרי, הם אומרים, אך משה "שכח" להזכיר עוד פרט קטן: הארץ הזאת תפוסה בידי עמים חזקים, ילידי ענק, ערים בצורות מאוד, גם עמלק הזכור לרע נמצא שם.

לשבחם של בני ישראל יש לומר, שככל הנראה – התיאורים הללו לא היו מספיקים על-מנת ליצור את התסיסה שביקשו המרגלים ליצור. כאמור, כלב מנע זאת בחוכמה רבה. לכן, צריך לעבור לשקרים שיטילו אימה. הוויכוח שהחל בעם מספק את הקרקע הפורייה לכך. יש ספקות – אז מעצימים אותם. יש פחדים – אז מעמיקים אותם.

התורה אינה מבקשת מבן האדם שלא יהיה בן אדם, שיהיה נטול רגשות, שיהיה נטול ספקים ופחדים. האמיץ אינו מי שמתעלם מהפחד אלא מי שמתעלה עליו. היא כן מבקשת ממנו להפעיל שיקול דעת, לחשוב, להשתמש במותר האדם מן הבהמה – השכל. ואילו מן היהודי יש לה דרישה נוספת: להאמין באלוקיו. בשני אלו נכשלו בני ישראל בצורה החמורה ביותר, ולפיכך ספגו את העונש החמור ביותר.

בסופו של שבוע בו שוב הוצאה דיבתנו רעה, עלינו לזכור את שתי הדרישות התורתיות הללו. אנו מחויבים לחשוב, לראות האם הדיבה שאנו שומעים יש בה היגיון, האם היא עולה בקנה אחד עם הידוע לנו. ואנו מחויבים להאמין בכך שאלוקינו עימנו, שאנו מצויים בארץ הזאת משום שהיא הובטחה לנו בידי מי שברא את העולם כולו. אלו הם היסודות לקיומנו כאן, מול המלעיזים והמשטינים מבית ומחוץ.

המעבר לפרשנות

משה ידע היטב את העובדות, ובכוונה סידר את השאלות כך שהתשובות להן יילכו מן השלילה אל החיוב. בארץ ישראל ישבו שבעה עמים מלומדי מלחמות, אשר נהנו גם מיתרונות טופוגרפיים; אך טיב הארץ אמור להיות מניע מספיק על-מנת לדרבן את עם ישראל לצאת למלחמה למרות הקשיים הצפויים.

כאשר המרגלים חוזרים, הם הופכים את סדר הדיווח. עשרת החוטאים שביניהם מציינים תחילה את טיב הארץ ולאחר מכן מרחיבים על חוזקם של תושביה. הם גם מוסיפים מילה אחת קטנה אך משמעותית ביותר: "אפס" ¬– אבל. וכידוע, כאשר פותחים בדבר מה ואומרים "אבל", החלק השני של המשפט הוא הדומיננטי והוא שאמור להשפיע.

כאן קורה משהו מעניין. כלב בן יפונה, אחד משני המרגלים הצדיקים, מתערב בדיווח של עמיתיו. העם מתחיל לרחוש ולרטון, אך כלב מהסה אותו ואומר: "עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה". איש אומנם לא ביקש מהמרגלים לספק פרשנות ותחזיות צבאיות, אך כלב מרגיש שהשלב הבא בדברי עמיתיו יהיה המסקנה שאין אפשרות לכבוש את הארץ. הוא מנסה להקדים תרופה למכה ומספק את התובנות שלו. עשרת האחרים מחזירים מיד: "לא נוכל לעלות אל העם, כי חזק הוא ממנו".

בנקודה הזו, מרגישים עשרת המרגלים שהם לא השיגו את מטרתם – להניא את בני ישראל מלהיכנס לארץ. כלב הצליח לכל הפחות לטעת ספקות, להעביר את הדיון למישור האסטרטגי-צבאי המעשי. במקרה כזה, הסיכויים של ההסתה הם לכל היותר 50-50, ואולי אפילו פחות. יש לזכור, שהמנהיג הצבאי היחיד בעם ישראל באותה עת הוא יהושע בן נון, שניצח את עמלק – והוא הרי ניצב לצידו של כלב.

לכן מגיעים עשרת המרגלים למסקנה, שעליהם לנקוט בצעד קיצוני יותר. אם עד עכשיו הם מסרו דיווח נכון בעיקרו, גם אם מוטה בהצגתו ומוטעה בפרשנותו, כעת הם עוברים לשקרים גלויים. וכך מתארת זאת התורה: "ויוציאו דיבת הארץ אשר תרו אותה אל בני ישראל לאמר: הארץ עברנו בה לתור אותה – ארץ אוכלת יושביה היא, וכל העם אשר ראינו בתוכה אנשי מידות. ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפילים, ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם".

אלו הם שקרים בוטים, שכל בר-דעת יכול להבחין בהם על נקלה. ארץ אוכלת יושביה? הרי בעצמכם אמרתם לפני רגע שהיא זבת חלב ודבש, הרי בעצמכם הצגתם את אשכול הענבים הענק שיש לשאת אותו על כתפיהם של שני אדם. כל העם אנשי מידות? הרי בעצמכם אמרתם לפני רגע שראיתם שם את "ילידי הענק", ולא אמרתם מילה על כך שכל התושבים הם ענקים. חוץ מזה, מעולם לא נשמע על ארץ שכל תושביה ענקים. תושבי הארץ חשבו שאתם חגבים? הרי אתם לא יכולים לדעת מה אנשים אלו חשבו, הרי הייתם מרגלים והיה עליכם לפעול בחשאי.

אלא שדווקא השקרים הללו מביאים לתוצאה החמורה ביותר: "ותשא כל העדה ויתנו את קולם, ויבכו העם בלילה ההוא... לו מתנו במדבר הזה, או בארץ מצרים לו מתנו. ולמה ה' מביא אותנו אל הארץ הזאת, לנפול בחרב? נשינו וטפנו יהיו לבז! הלא טוב לנו שוב מצרימה!" כלב ויהושע עוד מנסים להציל משהו, מכריזים ש"טובה הארץ מאוד מאוד" ומזכירים שביכולתו של ה' להוריש את יושביה מפני בני ישראל – אך לשווא.

תאריך:  03/06/2010   |   עודכן:  03/06/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיבת הארץ
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאטמה
4/06/10 04:10
2
zoomarch
5/06/10 11:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מתבייש להיות אזרת של מדינה חסרת-כבוד. מעולם לא שמעתי על מדינות המוגדרות מדינות ידידותיות המעורבות עד צוואר בפעילות נגד מדינה ידידותית. איפה נשמע עוד שמדינה תחבור לארגון טרור אשר היא עצמה הגדירה אותו שכזה ותשלח במשותף איתו אזרחים שלה בעידודה ובתמיכתה לפעילות נגד מדינה ידידותית? טורקיה עשתה זאת, אירלנד עושה זאת כעת...
03/06/2010  |  זאב גולדשטיין  |   מאמרים
חתימת ההסכם (17.5) להעברת אורניום בין אירן, טורקיה וברזיל, התקבלה בהתנגדות גורפת של חברות מועצת הביטחון ועוררה תסיסה בינלאומית חדשה. כבר למחרת החתימה, חתמו החברות הקבועות במועצת הביטחון, הפעם לרבות רוסיה וסין, המופתעות מהתפתחות זו, על הצעת החלטה להטלת הסנקציות על אירן ומאז הן פועלות לבלימת היוזמה הטורקית-ברזילאית. אירן, שהופתעה אף היא ממהירות ועוצמת התגובה השיבה בהתלהמות אופיינית, בעיקר כלפי רוסיה. במציאות זו, החדשה עבורה, ניצבת רוסיה בפני שני אתגרים: מאמץ ליישר את ההדורים מול אירן, מזה, ומול היוזמה הטורקית-ברזילאית, המבשרת על מהפך בלתי-רצוי עבורה במערכת הבינלאומית, מזה.
03/06/2010  |  צבי מגן  |   מאמרים
נוכח אירועי המשט אי-אפשר לשתוק, אבל גם אי-אפשר להצטרף למקהלת הפוליטיקלי-קורקט. על ממשלת ישראל נאמר כבר כל מה שיש לומר. אבל איך בונים אלטרנטיבה? וממה חייבים להימנע כשרוצים באמת לבנות אלטרנטיבה?
03/06/2010  |  נעמי טלטש  |   מאמרים
בארי קרייטון (1939) המחזאי עטור הפרסים כתב את "אהבה זה לא הכל" כדי לבדר את הקהל האוסטרלי שלו. כי הם, כמו רוב הצופים בעולם, מעדיפים קומדיות על דרמות. ומה יותר טוב היום - במקום להתדכדך מהתקפות הצביעות האנטישמית, שקיבלה לגיטימציה להתפרץ בכל המדיות - מאשר לצפות בקומדיה עם שני שחקנים שהם פנומנים בכל התחומים, כמו מיה דגן וליאור אשכנזי? הצחוק יפה לבריאות, והפינג פונג המילולי בין שני בני זוג שהתגרשו, אך לא יכולים להתנתק - שתורגם בכשרון ועוקצנות על-ידי שלומי מוסקוביץ', ובויים בידי רוני פינקוביץ' בקצב, מענגים את הצופים, היוצאים במצב רוח טוב מההצגה.
03/06/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
דומה שאין בשפה המדוברת מילים בעלות השפעה מסחררת יותר על השופט היושב בדין, מאשר ה"שילוש הקדוש" - "פשרה", "בוררות" ו"גישור" - שילוש שבכוחו לפטור את השופט, בהינף אחד, מעונשם של הסכסוך ושל בעלי הדין הניצים בפניו. המכנה המשותף והבסיסי ביותר לכל אחד מהשלושה הוא היסוד ההסכמי. בהיעדר הסכמה, אין מאום: לא פשרה, לא בוררות ולא גישור.
03/06/2010  |  עו"ד אלכס עירד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il