|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

תורה, אדם, ארץ

19/02/2004  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בשנים קודמות יצא לנו לכתוב, בהקשר של פרשת השבוע 'משפטים', דברים חכמים שנותרו אקטואליים לחלוטין, וכבר חשתי מצוקה על כי אין לי מה לחדש הפעם; עד שעלה בדעתי להתייחס לתגובה שהגיעה אלי בהקשר לשיחת הרדיו השבועית. וזוהי התגובה בשינויים מתחייבים:

היום פרשת השבוע נשמעה לי כאילו (חבר מפלגה דתית) מדבר משמיץ את מערכת המשפט בישראל ומשליך למה שקורה היום בישראל. כאדם מאמין אך חילוני מאוד לא אהבתי לשמוע את הפרשה היום כיוון שהיא לא מייצגת יהדות אלא כאילו הרב (פלוני המזוהה עם אותה מפלגה) מדבר.

כיוון שאני רוצה להמשיך לשמוע את תוכניותיך היפות (של בעל תחנת הרדיו) שים לב אם הדבר הוא לפי רוח הדברים של תוכניותך. אני בהחלט לא אוהבת לשמוע את ערוץ 7. (ליאז', בלגיה)

מדובר בשיחה של חמש עד שבע דקות אשר תוכנה מבוסס על הרשימה השבועית, אבל הח"מ - כאשר דיבר אל האפרכסת, אפשר שנכשל בניסוח איזה משפט ועל כך באה התגובה הנ"ל.

כמו רבים אחרים, גם הח"מ אינו אוהב שמזהים אותו עם קו שאינו שייך אליו; אם נכשלתי בניסוח עד כדי כך - אכן יש מה לתקן ודחוף. עם זאת, מן הראוי לבחון את הנחות היסוד של התגובה.

דומה כי הנחת היסוד שבבסיס תגובה זו אופיינית מאד לרבים מאד מבני עמנו בדור האחרון וגם בזה שלפניו; ההנחה שאין להשליך על מציאות החיים שלנו את דברי התורה ואין ללמוד מן התורה הוראות למעשה כיצד יש לנהוג. הכותבת מגדירה עצמה 'אדם חילוני אך מאמין מאוד', וככזו, היא מתקוממת מול הניסיון לחשוף את הקשר שבין מילוי או אי מילוי הוראות התורה לבין התוצאות במציאות. לדעת בעלי השקפה זו, התורה והוראותיה מחייבים את אלה שבחרו לשמור שבת ולהניח תפילין אבל לגמרי לא מחייבים את אלה המגדירים עצמם חילוניים. האמנם?

אלוקים מחוקק חוקים

ננסה להשיב על כך מתוך התבוננות בפרשת השבוע שלנו:

(שמות כא): [א] וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם:

(רש"י): כל מקום שנאמר אלה - פסל את הראשונים, ואלה -מוסיף על הראשונים; מה הראשונים מסיני - אף אלו מסיני.

הפרשה שלנו כולה נאמרה במעמד כריתת הברית בהר סיני ובסיומה מתואר טכס הברית במלואו. כלומר, כל החוקים הכתובים בפרשה נמסרו לנו באותו מעמד נורא הוד אשר בסיומו הכרזנו כולנו (שמות כד): כּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע:

מראש הודיע לנו ה' באמצעות משה כי:

(שמות יט): [ה] וְעַתָּה אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ:

והדברים שהם עקרוניים כל כך ויובילו אותנו להיות סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, הם הדינים המפורטים בפרשה; דיני עבד, גנב, מַכֶּה, רוצח ועוד דינים שענינם טריוויאלי לחלוטין. דוקא בהקפדה על אלה נהפוך לעם סגולה. קצת מוזר, לא?! הרבה יותר הגיוני היה אילו פרק זה, הרצפט כיצד להיות עם סגולה, היה מציג דרישות להתעלות רוחנית ואינטלקטואלית; במקום זה יש אזהרות שלא לגנוב, לא להרביץ להורים או בכלל, ועוד כאלה עניינים בסיסיים ששום חברה אינה יכולה בלעדיהם. וזו הדרך בה (שמות יט, ו): וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ; אכן לכאורה תמיהה היא.

אגב, גם השבת מוזכרת בפרשה וגם החגים; וביניהם, מפתיע משהו, איסור עבודה זרה:

(שמות כג): [יב] שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ וְהַגֵּר: [יג] וּבְכל אֲשֶׁר-אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם תִּשָּׁמֵרוּ וְשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תַזְכִּירוּ לֹא יִשָּׁמַע עַל-פִּיךָ: [יד] שָׁלשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה:

מה עושה כאן הרצף הזה? מדוע באה אזהרה מפני עבודה זרה בין מצוות השבת למצוות שלוש רגלים?

ארץ עליונה וארץ תחתונה

אצלנו בחרו לשמור על איפיון יהודי של המדינה בכך שקבעו את יום השבת וכן את החגים המנויים בפרשה, כיום שבתון; שהפרהסיה תהיה יהודית. ביתר העניינים, החליטו להמציא חוקים מדעתם או להעתיק מעמים אחרים. בשום מקרה לא להסתמך על מקור החוקים בפרשת משפטים או בתורה בכלל. האם זוהי העבודה זרה שמפניה מזהירה התורה?

בפרשה גם כתוב הפסוק הבא:

(שם, שם): [כו] לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה בְּאַרְצֶךָ אֶת-מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא:

עקרה, זו מי שאינה יכולה ללדת ומְשַׁכֵּלָה זו מי שקוברת את בניה. בפשטות ניתן לומר כי זו הבטחה שתתקיים בתנאי שנעמוד בכל המטלות המנויות בפרשה ופירוש זה הוא נכון בלי ספק. אבל צריכים להתבונן בהקשר שבו נאמרו הדברים ומדוע נאמר בְּאַרְצֶךָ ולא, כבמקומות רבים, בארץ אשר ה' נותן לנו.

(תורה אור): הנה מודעת זאת כי יש למעלה בחינת ארץ החיים שממנה נשפע חיים ומזון לכללות נשמות ישראל לאהבה את ה', לעשות כל מצותיו אשר יעשה אותם האדם וחי בהם חיים אמיתיים, [ארץ החיים היא] דוגמת ארץ הלזו התחתונה הגשמית שמצמחת כל מיני מגדים להחיות בהם נפש כל חי חיים גשמיים. וזולתה, אין קיום וחיות לכל הדרים עליה כי לא יועיל הון ועושר, זהב וכסף, אם לא יהיה צמח האדמה ח"ו. וכך כל חיוּת רוחני הנמשך לאדם לתורה ולעבודה, הכל הוא ע"י ארץ החיים העליונה.

החיים הגשמיים על הארץ הגשמית הנם השתקפות של החיים הרוחניים המוקרנים אלינו מארץ החיים העליונה. כאשר משתבשים החיים ומתרבות האמהות השכולות ר"ל, זה אומר שאיננו זוכים לקלוט את השפעת החיים מן הארץ העליונה; מה חסר? מדוע זה קורה לנו? מדוע כה רבים נהרגים אצלנו? זה קורה מפני שאין לנו כלים כדי לקלוט את החיים מארץ החיים העליונה. ואיזה כלי יכול להתאים למטרה זו? על כך עונה דוד המלך:

(תהלים קטז): [יג] כּוֹס-יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא:

כוס מלאה וכוס ריקה

(תורה אור): כנסת ישראל נקראת כּוֹס-יְשׁוּעוֹת שהוא כלי קבול לקבל החסדים העליונים. ונקראת 'כוס של ברכה' שמקבלת יין המשַמֵח, (...) והיינו כשהוא כלי ריקן.

כל השפע הרוחני שיורד לעולם ובכך מהווה אותו, עובר דרך נשמות ישראל המכונים 'כנסת ישראל'; כדי שהשפע הזה יגיע לעולם - הוא צריך להיקלט קודם בכנסת ישראל וכדי שיוכל להיקלט שם, צריך שתהיה מוכנות לקלוט אותו. מוכנות זו מתבטאת במצב נפשי של 'כלי ריקן', תחושה שאין לי משלי כלום והכל הוא חסד מלמעלה.

(שם): מה שאין כן אם מחזיק מקום לעצמו ונחשב בעצמו ליש ודבר בפני עצמו, ולכן הוא עוסק ברצונותיו לומר כך אני רוצה וכך טוב לי, זה איני יכול לעשות וכיוצא בדברים.

במקרה כזה הוא חש את עצמו ואינו פתוח לקלוט את השפע מן הארץ העליונה; במקרה כזה הוא מתנתק מה' יתברך ח"ו והוא בטוח כי הארץ הזאת היא אַרְצֶךָ, לא משהו שה' יתברך נתן לנו, אלא הארץ שלנו ואנחנו ננהג בה כפי שאנחנו מבינים ונשליט חוקים הנראים לנו. התנהגות כזאת, אומרת לנו פרשת השבוע, זה ממש ההפך מעבודת ה' והתוצאה הנוראה היא שיש ריבוי של מְשַׁכֵּלָה.

(שם): ויש בזה פרטים ופרטי פרטים עד אין מספר, אך דרך כלל יש בחינה זו לכל אחד ואחד למצוא בנפשו.

החוקים שחוקקה הכנסת הפוך מחוקי התורה, הם דוגמה לבסיס רעוע שבגללו קורסת כעת כל המערכת. יש עוד הרבה פרטים ופרטי פרטים ואין כאן המקום להאריך. גם אין טעם ולא הצדקה להצביע על פגמים אצל הזולת; איש אינו נקי לחלוטין מנטיה הרסנית זו ומוטב שכל אחד יפעל לתקן את עצמו, להפוך את עצמו לכוס ריקה המוכנה לקלוט תכולה חדשה לחלוטין; להשתחרר מקבעונות חשיבתיים ולפתוח את עצמנו מחדש לקבלת חוקי התורה.

בכך נפתח פתח רחב לקיום ההבטחה שבסוף אותו פסוק: אֶת-מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא, כאשר לא נסתפק ביהדות שמתבטאת בשבתון רשמי בימים מסוימים אלא שבתי המשפט ידונו על פי חוקי התורה.

ואז יהיה רק טוב ליהודים.

תאריך:  19/02/2004   |   עודכן:  19/02/2004
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל אחד מכיר את המלה "נגב", אבל כנראה שרק מעטים יודעים שהנגב מהווה 60 אחוזים משטחה של מדינת ישראל. כדי להבין לעומק את משמעות הנתון המספרי הזה, ראוי להביא את דבריו של דוד בן גוריון, שכבר ב-1948 אמר כי "מדינה יהודית בלי הנגב כמעט שאינה מדינה". לתובנה זו של ראש הממשלה הראשון ניתן להוסיף, כי בלי הנגב ישראל אינה יכולה להיות מדינה ולא כל שכן להיות מדינה יהודית.
18/02/2004  |  שמואל ריפמן  |   מאמרים
בידיעה עיתונאית נמסר, כי כבוד השופטת העליונה דליה דורנר, תפרוש מכהונתה ביום 3.3.04. אולי לא הכל מודעים לכך, אך פרישתה היא עניין של התנדבות ולא חובה שבחוק. כך בפירוש משתמע ממכתב שקיבלתי מלשכת שר המשפטים, ובו נאמר: "עמדת שר המשפטים, המקובלת גם על נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה, הינה כי גם מי שעבר את גיל 70, יכול ויענה אחר הדרישה של 'כשיר להתמנות שופט של בית משפט העליון'...".
18/02/2004  |  אינג' שבתאי עזריאל  |   מאמרים
פוליגרף - או "מכונת אמת" בשפת העם, משמש גורמים רבים, ובהם: מנהלים של חברות, גופי אכיפה וחוקרים, חברות ביטוח, קציני ביטחון, בוררים ואף בתי משפט. למרות הדיון הציבורי בנושא והשימוש ההולך וגובר בפוליגרף, היבטים רבים עדיין אינם ברורים בכל הקשור לדרך פעולתו, נפקותו המשפטית, החובה להיבדק ומשמעות הסירוב להיבדק ועוד. במסגרת מאמר זה יוצגו ההיבטים העיקריים הקשורים לשימוש בבדיקת הפוליגרף במסגרת יחסי עובד ומעביד וכן ביחסים שבין חברות ביטוח למבוטחיהם.
העסקתם במשך שנים עובד שלכם על תקן "קבלן עצמאי" והוא ניפק לכם חשבוניות מס? חשבתם שביום פקודה לא תידרשו לשלם לו פיצויי פיטורין ולשאת בתנאים סוציאליים? ייתכן מאוד שטעיתם. לא המעמד מול שלטונות המס הוא הקובע את מעמדו של העובד ואתם עלולים לגלות שה"קבלן העצמאי" שהעסקתם זכאי לפיצויים נכבדים.
בניגוד לגוון "הירוק" של שמה, "הסיירת הירוקה" איננה גוף העוסק בשמירת איכות הסביבה. עיקר עיסוקה של הסיירת הוא פיקוח ושמירה על אדמות המדינה בשטחים פתוחים ואכיפת חוקי המדינה. השמירה מכוונת נגד פעילותם של פולשים ומסיגי גבול. חשוב להדגיש כי הסיירת אינה קובעת מדיניות אלא עוסקת בביצועה. הסיירת פועלת תחת מספר כובעים. הכובע האחד - משרד הביטחון; הכובע השני - הפיקוח על שטחי האש מטעם משרד החקלאות; הכובע השלישי - חוק ההתיישבות החקלאית שאותו דואג לאכוף מינהל מקרקעי ישראל; הכובע הרביעי - קרן קיימת לישראל, שמטעמה אנו מפקחים ושומרים על אדמות קק"ל.
17/02/2004  |  גלעד אלטמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il