הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   היסטוריה  ספרות  ספרים  שפה ושיח  תרבות 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
 
 
 
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
מי אוחז בהגה
12/09/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
שמן ובריא? אין דבר כזה
12/09/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
כדור-הארץ - כדור של פלסטיק
12/09/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
האם הפוליטיקלי קורקט
12/09/2017   |   אהרון שחר
 
 
 
אסון התאומים
12/09/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
הוקרה ליצירתו של ניר שוחט
המבקר החברתי והלוחם למען הלשון העברית
ניר שוחט במרכז מורשת בבל

שוחט הוא יוצר וסופר ומתרגם, ובמרכז מורשת יהודי בבל מצאו לנכון, ובצדק, לקיים ערב הצדעה לאיש היקר ולפועלו: "ואם בגבורות שמונים שנה"... שוחט ממשיך ליצור מעבר לגיל הרצל ובלפור חקק מסכמים את הדברים שנשאו בערב זה

>
>
▪  ▪  ▪
ניר שוחט מוכר בקרב קהיליית יוצאי עירק ומכירים אותו רבים מקוראי כתבי העת לספרות ולתרבות, וכן רבים ממורי ישראל שזכו לקרוא את מאמריו בענייני חינוך ובענייני לשון.

ניר שוחט עלה לארץ מעירק ב-1951, וקודם עלייתו פרסם בשפה הערבית בכתבי עת שונים. הוא עבר תהליך לא קל של כיבוש השפה העברית והטמעתה, עד כדי היותה לו שפת יצירה. הוא פרסם שני קובצי סיפורים: בין אור לחושך, 1971 וכן: עוד לילה, 1972. כחוקר הוא התגלה בספרו ההיסטורי "סיפורה של גולה". כאדם המיומן בשתי השפות עברית-ערבית הוא עסק גם בתרגום יצירות מערבית לעברית ובעריכה של כתבי עת. הוא ערך את האנתולוגיה הבאר הקסומה, ב-1969. כך גם ערך מבחר סיפורי עגנון מתורגמים מעברית לערבית, 1968.

בתחום הלשון פרסם את הספרים: ניב שפתיים ואורחות לשון. יש לו זיקה ברורה למרכז למורשת יהודי בבל והוא היה בעבר עורך כתב העת נהרדעה. בשנת 1980 זכה בפרס השלום על-שם מוריס ופיי קארפף בלוס אנג'לס על תרומתו לשלום ולאחוות עמים, ובפרס שר החינוך לסופרים כותבי ערבית. הוא תרגם לערבית את ספרו של אבא קובנר "מגילות האש" המופיע בבית התפוצות ליד עמוד היזכור.

בספרו התשיעי "מנצחי החיים" יצא ניר שוחט למסע מרתק במרחבי הגיל השלישי, ובספרו הוא מעלה על נס פרשות חיים הרואיות של אלה שידעו להוציא מתוק מעז ולהוכיח כי ניתן להפיק את המיטב והמרב גם לאחר שהפכו לגמלאים. בספרו מצטט ניר את הפילוסוף ארתור שופנהאור: "ארבעים השנים הראשונות בחיינו מעניקות לנו את הטקסט. ארבעים השנים הבאות - את הפירוש". ניר שוחט מביא את דבריו של המחזאי ברנרד שואו, שנשאל בגיל 80 איך הוא מרגיש. "בגילי, הוא אמר, או שאתה מרגיש טוב - או שאתה מת".

המלחמה למען הלשון העברית
ספרים של ניר שוחט

ונעבור להשפעתו של ניר שוחט על הוראת הלשון: ניר פרסם מאמרים רבים וחוברות לימוד בנושא הלשון העברית. ספרו המרכזי בנושא זה הוא "אורחות לשון". הספר יצא לאור בהוצאת הספרים של הסתדרות המורים בישראל.

ספרו של ניר שוחט "אורחות לשון" הוא ספר שכולו אהבה ללשון העברית. בערב כזה של הצדעה למפעליו של ניר שוחט, צריך ללמוד משהו על המשנה של ניר שוחט, על היחס החם שלו ללשון העברית על כל רבדיה. לא פלא, שאת ספרו מעטר ניר שוחט במוטו מוביל של אליעזר בן יהודה: "שני הדברים, שבלעדיהם לא יהיו היהודים לעם: הארץ הלשון".

ספרו של ניר שוחט צולל למכמני העברית ואנו לומדים בין דפיו את סודותיה. הלשון, אליבא דשוחט, היא תוצר חי של דורות עברו, ויש בה קודים רוחניים שמשפיעים על המחשבה לאורך הדורות, ולעתים הצירופים מאירים את התכנים.

הלקסיקון של ניר אינו ספר לימוד ואינו ספר דקדוק, למרות שיש בו חומר לימודי ויש בו יסודות של דקדוק. חומר דקדוקי בלשני יש בו רק כהסבר למי שמתעניין, כרקע למי שרוצה להתעמק.

ניר שוחט מתקן שיבושי לשון בחיוך ובמשובה, ואפילו בהנאה. בין השיטין אתה מבין שהוא מאמין שזה אפשרי. כללי העברית אכן מורכבים ומסובכים, אבל הם בהחלט ניתנים לשליטה, וניר מאמין בכך בכל לבו.

ניר זכה בתואר חתן הלשון העברית של משרד החינוך והתרבות לשנת הלשון העברית, שנת תש"ן.

נלך לרגע עם הספר, נשוטט בין שביליו ונביא דוגמאות:

בפרק הראשון של הספר "שגיאות מי יבין" אנו לומדים צורות של יחיד ורבים, מסרקות ולא מסרקים. ניר מקפיד - נשברו ארבע שְמָשות ולא שִמְשות.

וכך גם - טפסים ולא טופסים וכולי. שימוש נכון במין: פי שניים, ולא פי שתיים. אוטו מספר ארבע ולא ארבעה, שכן זה מספר סתמי.

ניר אינו זונח לרגע את הפעלים: הריק את הקופסה ולא הוריק, השיחה נסבה, ולא נסובה - וכולי.

בין השורות יודע ניר להאיר נתיבים בשבילי הלשון, לפענח כללי לשון כזרקורים של מגדלור בלב ים. אנו לומדים בניחותא ולעתים במשובה שיש כללי לשון, אבל אין צורך לראות בהם כשוטרים וכפקחי תנועה. צריך להפנים אותם, צריך ללמוד להפעיל אותם נכון. היופי בספרו של ניר שוחט הוא שזה ספר על לשון, אך זה אינו ספר לימוד, זה ספר לקריאה, להפנמה, לקבלת אור חדש. אתה פותח את ספרו של ניר שוחט "אורחות לשון" ואינך מניחו מידך עד שלא השלמת את העיון בו - ואתה לומד מהר מאוד: זה ספר שימושי, זה ספר שתזדקק לו בעתיד. אתה יודע שעוד תשוב אליו בעת הצורך, ומפתח העניינים יהיה ללא ספק בעזרך.

ניר שוחט ממשיך לפעול וליצור - ובשם רבים מאוהבי הספרות והלשון העברית שלוחה לו ברכתנו - יישר כוח!

ספרות וביקורת חברתית
ניר שוחט עם הרצל ובלפור חקק

בספרו "בכל אופן", 1988, שוזר ניר שוחט את משנתו יחד עם מיניאטורות ספרותיות ומכתמים לשוניים, תוך שהוא שואב מתרבויות שונות. הוא מביא בסל אחד אנקדוטות, משלים, דיאלוגים, מונולוגים, קטעי הגות, אפיגראמים ושירים בפרוזה. הוא צופה אל החיים ואל תהפוכותיהם ומגלה חוכמת חיים עמוקה, אופטימיות בלתי נלאית והומור אוהב. ויש לו כמובן יחס של הערצה לאמנים ולסופרים.

כך הוא כותב: "אותה יונה הוגה בין עופאים, משורר זה מתאר את הגייתה כהגה והי, ומשורר אחר מתארה כרוננת ועליזה. כך הם חייו של האדם: אושר או עצבות - אין היונים קובעות - כי אם המשוררים" (עמ' 16).

לא פעם יש בהיגד זה או אחר ביקורת חברתית מוסווית. הוא מתאר למשל שיירי אשפה מכסים כל מקום בעיר, וגם לגינות הפרחים הגיעה האשפה. ואז מופיעה הפואנטה: "לא ירחק היום ויתפאר המתפאר לאמור: מה נאה ומה חמודה עירנו, אפילו במזבלותיה נוטעים פרחים" (עמ' 18).

הדיאלוגים המובאים אף הם חותרים להבליט את היחסיות של המראות, והם מצטרפים לקומדיה האנושית של חיינו. הנה דיאלוג:

- מה יפה שערך היום... ממש פאה נכרית!
- הרי זו פאה נכרית...
- הוי כמה יפה פאה זאת... ממש כמו שיער!

בחלק מן הקטעים מופיע לקח, מוסר ההשכל:

"אמר הלקח לטעות: הפכתי את אובדנך להישג, ואת רעתך לטובה. ואמרה הטעות ללקח: אין הישג ללא מחיר, והטעות היא מחיר ההישג ומחיר הלקח. אם לא תקבל את הטוב מן הרע, תחתיו תקבל את הרע מן הטוב" (עמ' 58).

וכמה מילים על ספרו של ניר שוחט, בין אור לחושך, 1971. שם הקובץ לקוח כידוע מתוך תפילת ההבדלה: המבדיל בין אור לחושך, ובין קודש לחול ובין ישראל לעמים. השם מתברר כשם סאטירי, כשהמחבר מתאר את חייהם של תושבי המעברה שעלו מן המזרח, לעומת האורות והשפע של הישראלים הוותיקים, שמבדילים עצמם מן העולים כאילו זו הבחנה בין ישראל לעמים, ולא רק הבחנה בין אור לחושך. יש כאן ביקורת חברתית נוקבת של בגידה באחדות היהודית, בתחושת האחווה של יהודי ליהודי. וכך הוא כותב:

"באורותיה של תל אביב אני שוכח את צריפי הבא בימים ואת הצרות הצרורות בו. שוכח את הדוכיפתים והדרורים ושאר זרזירי הכנפיים, שמקננים על גגו החלול ומקוננים יחד אתי על אריכות ימים. ציפורים אלה מנקרות, מקישות, מכרכרות, מפרכסות וגם מצייצות והופכות את החורבה הזאת לגן עדן של שדים, ולא עוד אלא מטביעה כל ציפור את חותמה ומותירה לי נופך משלה לאות ולמזכרת...".

תאריך:  01/07/2010   |   עודכן:  01/07/2010
הרצל ובלפור חקק

מועדון הבלוגרים עוקבים: 9לקבלת רשימות הרצל ובלפור חקק לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר החברתי והלוחם למען הלשון העברית
הודעות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
תודה
1/07/10 22:33

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
המדינה הוקמה בשנת 1948 והישראלים שחוו את הקמתה היו שיכורים של חזונות יפים ורצון עז להגשימם: חזון עם הסגולה, חזון עם הספר, חזון העם החכם אשר מגיע לתוככי הפרימיטיביות של המזרח התיכון, בקיצור: חזון גדלות.
01/07/2010  |  עו"ד יוסף אבידור  |  מאמרים
מחקרים מוכיחים שעל אותה עבירה יש פסקי-דין שונים. מאוד שונים. כל-כך שונים, שהעיוות והאבסורד מרקדים מסביבם. העובדה הזאת מביאה אותי למחשבה שמבחינתם של (חלק מ-) השופטים יש שני סוגים של פסקי-דין. הם כמובן לעולם לא יודו בזה. הסוג הראשון, הנפוץ, מגיח לעולם רק לאחר שבית המשפט שמע את שני הצדדים. הסוג השני הוא "פסק-דין מדף". מדובר בפסק-דין רדום המונח על מדף מטאפורי שמכיל בתוכו דעה קדומה, וריק מנימוקים, מעובדות או מראיות.
01/07/2010  |  נרי אבנרי  |  מאמרים
אחת ההמלצות של הוועדה לבחינת היבטי המס בקבוצות רכישה הייתה ליזום תיקון חקיקה שיטיל מע"מ על מוכרי קרקע פרטיים שמכרו לקבוצת רכישה.
במוצ"ש לפני שבועיים 'ירדתי' על המגזר החרדי האשכנזי, אשר עדיין מרוקמים בו אלמנטי-אפליה והרחקה חברתית כלפי יוצאי עדות המזרח. הדברים אז נכתבו לפני פסק 'בג"צ עמנואל'. אז לא ידעתי שהוויכוח הציבורי יוסט מנושא האפליה בכלל, אם אכן הייתה בעמנואל, לשאלת הלגיטימיות של בג"צ להתערב בסוגייה חינוכית מעין זו, ובעיקר למלחמת דת במדינה: מי מכופף זרועו של מי; השופט או האדמו"ר?
01/07/2010  |  הרב ישראל רוזן  |  מאמרים
אנו שומעים מדי פעם על חקירות פליליות ומשפטים בענייני מינויים פוליטיים. כך לגבי שר לשעבר וחבר כנסת בהווה שמשפטו בעניין זה מתנהל זה שנים (יותר מדי שנים), כך לגבי שר אחר שנחקר וטרם הוגש נגדו כתב אישום (אולי גם לא יוגש), כך לגבי ראש ממשלה לשעבר, ועוד ועוד.
01/07/2010  |  עו"ד משה גביש  |  מאמרים



בלוגרים נוספים ברשת 
למעריב לנוער דרוש/ה מנהל/ת רשתות חברתיות
12/09/2017  |  18:19  |  גיא דיין, דורי בן-ישראל
תמיד גרנו בטירה
12/09/2017  |  18:00  |  אפי טריגר
וידאו חדשות קולנוע: ג'יי ג'יי יביים את פרק 9
12/09/2017  |  17:40  |  אפי טריגר

אהרון שחר
ציפי לוין
איתן קלינסקי
פורומים
היסטוריה
ספרות
ספרים
שפה ושיח
תרבות
כתבות מקודמות
עופר מ' כהן
חיסכון לכל ילד: צעד אחרי צעד
צוות חדשות עולם
הביטוחים שיגנו על הכסף שלכם - המדריך למתחיל
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט