|   15:07:40
  נפתלי רוטנברג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ט"ו באב: לחדש את חג האהבה!

לט"ו באב כחג אהבה יהודי מחודש בזמננו יכולה להיות תשתית תרבותית, הגותית ולימודית במקורות היהדות לדורותיה אנו זקוקים לחג שידבר אל כל המסגרות החברתיות, שיחגגו אותו במסגרת המשפחה המורחבת אך גם בקרב חבורות של צעירים וצעירות וכמובן במרחב האינטימי של זוג אוהבים
23/07/2010  |   נפתלי רוטנברג   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

ט"ו באב זוכה לניצנים של הכרה מחודשת כחג האהבה בחלקים של החברה הישראלית. תופעה זו מעוררת תקווה שנוכל לחדש חג אהבה יהודי, תוצרת ישראל, שיחוג בכל חלקי החברה. חג שידבר אל כל המסגרות החברתיות, שיחגגו אותו במסגרת המשפחה המורחבת אך גם בקרב חבורות של צעירים וצעירות וכמובן במרחב האינטימי של זוג אוהבים.

יש הטוענים שחידוש זה הוא מלאכותי, שטחי, משולל תשתית תרבותית רעיונית עמוקה והוא לכל היותר גימיק שיווקי. האומנם?

האהבה בין איש ואישה תופסת מקום מרכזי ורחב היקף בכל המקורות היהודיים הקנוניים. התנ"ך, התלמודים, ספרות ההלכה והאגדה, הספרות המיסטית והזוהר עסקו רבות במושג האהבה על כל היבטיו והופעותיו. אנו מוצאים עיסוק נרחב ביותר באהבה בין איש ואישה הן בהיבטה הנפשי העמוק, הן בביטוייה במערכת היחסים והקשרים היומיומיים והן בהיבט הגופני-גשמי שלה - היבט שהמקורות עוסקים בו בדרך כלל ללא כל עכבות או תסבוכות. אולם למרבה הפלא לא זכתה הנוכחות המרכזית והמקיפה של נושא האהבה בכלל והאהבה בין איש ואישה בפרט בכתבים הקנוניים להכרה גם אצל אנשים המצויים תדיר בספרות זו, כאילו הדברים הכתובים בה לא חדרו לעיניהם כמות שהם ופורשו, סוננו או צונזרו משם במהלך הקריאה. כלומר, קיים פער גדול בין מה שכתוב בתנ"ך ובספרות היהודית הקנונית על האהבה ובין מה שאנשים מצפים או סבורים שכתוב בהם.

בין פוריטניות, מתירנות והרמוניה

אחת הסיבות שהקוראים והלומדים אינם ערים לעיסוק האינטנסיבי של כתבי הקודש באהבה בין המינים היא משום שאינם מצפים שכתבי-הקודש יעסקו בכך. כתבי הקודש אמורים מבחינתם לעסוק ברוחני "העליון" ולא בגופני "הנמוך" והאהבה בין המינים שייכת על-פי ההכרה הרווחת בציבור לסוג האחרון.

ההכרה הדיכוטומית גורסת שהתפתחותו הרוחנית של האדם מותנית בהינתקות מן החומריות והגופניות. הזוגיות נתפסת כמנוגדת להתפתחות רוחנית ואינטלקטואלית או לפחות כבת-לוויה בעייתית. במקביל לעלייה הרוחנית, סבורים מרבית האנשים, יוותר האדם על שימושים חומריים שאינם דרושים לו ויסתפק בסיפוק צרכיו בלבד. לדרגות הגבוהות של ההשגות הרוחניות יתלווה מאמץ לצמצום הצרכים הללו במה שדרוש לקיום הגוף כדי שזה ישמור בקרבו על הרוח. בין הצרכים הניתנים לנטרול תוך המשך שמירה על קיום הגוף מצוי הצורך המיני.הכרה זו טבועה עמוק בתודעה האנושית בכלל ובתרבות המערבית שעוצבה על-ידי הנצרות בפרט. המקורות היהודיים השונים מתמודדים באופן מורכב, מגוון וגם נרחב עם הגישות הנובעות מההכרה הדיכוטומית. ישנן עמדות שאמצו, גם אל תוך היהדות, את ההכרה הדיכוטומית המאפיינת את הנצרות, אולם העמדה היהודית הרווחת במקורות איננה רואה כל סתירה בין אהבה ויחסים גופניים בין בני-זוג לבין התפתחות רוחנית, קדושה ונבואה. לא זו בלבד שהעמדה היהודית המרכזית איננה רואה סתירה ביו אהבה ויחסים גופניים אלא שהיא מחייבת את ההרמוניה ביניהם.

רוב האנשים מכירים שתי גישות לאהבה: הגישה הפוריטנית, אותה הם מייחסים לדת, לכתבי הקודש ולעמדות "רוחניות" בכלל, ומולה - הגישה המתירנית הנחשבת גם בעיני עצמה לעמדה מטריאליסטית, אנטי-רוחנית. כלומר בין אם האדם נוקט בעמדה או באורח חיים פוריטאני או מתירני, הוא מבסס את הכרתו והשקפת עולמו על גישה דיכוטומית בין "רוחני" ל"חומרי" וממקם את עצמו באחד הצדדים של המשוואה. התפיסה ההרמונית של האהבה שהיא עמדת חז"ל במשנה, בתלמוד, במדרשים ובזוהר, דוחה את הפוריטניות ואת המתירנות כאחד. האהבה מתקיימת מתוך הרמוניה של הרוחני והגשמי, של השכל והגוף. המקורות מבקשים לקדם סוג כזה של קשר בין איש ואישה המתקיים בד-בבד ברובד השכלי הקוגניטיבי, ברובד הנפשי המתבטא ברגשות ובאיחוד הגופני ביניהם. התפיסה ההרמונית עומדת על כך שנטרול כל אחד משלושת המרכיבים מערער ואף מבטל את קשר האהבה. קיומה של האהבה עומד על מאמץ מתמיד לקיום ההרמוניה בין שכל, נפש וגוף.

חוכמת האהבה

אהבה ביהדות היא תחום לימודי העומד בפני עצמו, אהבה כחוכמה שהשגתה היא מן התכליות האנושיות ולפיכך כל אדם, או לפחות כל אדם המבקש חוכמה צריך לשאוף להשיגה. חוכמת האהבה בדברי חז"ל מתבטאת בכמה היבטים ואופנים:

א. דיון בשורה של בעיות, דילמות ואפילו אבסורדים שזוג אוהבים עשויים או עלולים להתמודד אתם תדיר.

ב. תיאורים של ביטויים והופעות שונות של האהבה כמו אהבת האל, אהבת הרע, אהבת החוכמה והיחס בין כל הביטויים האלה לאהבה בין איש ואישה.

ג. דיון במרכיביה של האהבה בין המינים והיחס בין ביטוייה השכליים, הנפשיים והגופניים.

ד. כל חוכמה וגיבוריה וכך גם חוכמת האהבה: תיאור אישיותו ותורתו של חכם האהבה כדמות להזדהות. זיהוי חכם האהבה עם דמויות ידועות בקנון היהודי כמו רבי עקיבא.

דרך זו של התמודדות עם הפער ההכרתי נועדה להביא את הקוראים והלומדים לא רק לשינוי תודעתי ולהכרה בקיומה של חוכמה הנקראת חוכמת האהבה אלא אף להבנה המעמיקה שחוכמה זו היא יסוד חוכמת-הדת בכללה ואיננה איזה ענף צדדי שלה. הבנה זו מושתתת בין השאר על ההיגדים הבאים:

א. מקור-האהבה חד הוא: אהבה בין איש ואישה. כל שאר הופעותיה כגון: אהבת האל; אהבת החוכמה; אהבת הרע, שואבות את משמעותן מאותו מקור אחד.

ב. תשתיתה של ההתנהגות המוסרית האנושית, תיקון עולם או עבודת השם היא האהבה בין בני הזוג והיחסים ההרמוניים ביניהם.

ג. יחסי אהבה, השתוקקות, זיווג וזוגיות בין זכר לנקבה אנושיים הם החומרים המשמשים לתיאור עולם האלוהות בספרות הקבלה, היחס בין עולם האלוקות לעולם העשייה והבסיס עליו מושתתת האמונה המיסטית.

המפגש בין תורת האהבה של רבי עקיבא והמבחנים שזמנה לו המציאות מהווים מצע אידיאלי לבירור יסודי של האפשרות למימושה בפועל של תפיסת האהבה ההרמונית במציאות רצופת מכשולים. שאלת מימושה של האהבה קשורה בשאלת הידרדרותה של התשוקה בין איש ואישה לתאווה פשוטה, התמודדות עם ייסורים ומוות ועוד. רבי עקיבא היה תיאורטיקן של חכמת האהבה שהגיע אל התיאוריה מתוך התנסות אישית והמשיך לבחון אותה בניסיונותיו לאורך כל ימי חייו ואף בשעת מותו. חוכמת האהבה שפיתח גורסת שהאהבה אחת היא אם גם הופעותיה רבות. יסודה ומקורה באהבת איש ואישה אך אותה אהבה ממש באה על ביטויה באהבת הרע, באהבת החוכמה, באהבת האדם ובאהבת אלוקים. במקביל לפיתוח הרעיונות בפילוסופיה של האהבה עסק רבי עקיבא באופן יסודי ומעמיק בפיתוחו ומיסודו של הקוד ההתנהגותי של תורת האהבה והתווה דרך פעולה במסגרת הפרקטיקה ההלכתית. חכם האהבה היה גם המחוקק של חוקי-האהבה על יסוד תפיסה שהמוסר האנושי יכול להישען על חוכמה זו.

רבי עקיבא הוא דמות חכם-האהבה שהניחה ספרות המשנה והתלמוד לפתח הלומדים והחוקרים ולעובדה זו יש משמעות מרחיקת לכת לגבי מקומה של חוכמת האהבה בספרות היהודית הקנונית בכלל. רבי עקיבא איננו "עוד חכם" בין חכמי המשנה אלא החכם בה"א הידיעה, עמוד האמצעי שעליו ועל שיטתו מבוססת ספרות התנאים כולה. יש בכך כדי ללמדנו על מקומה המרכזי, המשמעותי, המשפיע ומרחיק הלכת של האהבה בספרות חז"ל.

עוצמתה של חוכמת האהבה במקורות טמונה בחיבור שבין האגדה, המיתוס וההגות מצד אחד ובין הפרקטיקה ההלכתית המכוונת ליישומה של האהבה בחיי היום-יום של האיש והאישה מן הצד האחר. חיבור זה בין עולם המחשבה והדמיון לעולם ההתנהגות המעשית יצר נוסחה מנצחת, שכמעט אי-אפשר לדחותה או להתעלם ממנה. אגדות, מיתוסים ודברי הגות נסתרים ונדחים על-ידי גישות שונות ומנוגדות להן, ואף משתכחים במהלך הדורות. ואולם ביצוע יום יומי של העקרונות המוסריים ויישומן של ההשקפות על הזוגיות בהתנהגות הבין-זוגית הופכים השקפה מתופעה מופשטת למציאות, מרעיון לעובדת חיים שרירה וקיימת.

לט"ו באב כחג אהבה יהודי מחודש בזמננו יכולה להיות תשתית תרבותית, הגותית ולימודית במקורות היהדות לדורותיה. אין כאן כל שאלה של מלאכותיות או שטחיות. ט"ו באב צריך להפוך ליום של לימוד מעמיק בחוכמת האהבה וליום שמחתם של האוהבים. כך תשוב המשמעות המחודשת לדברי חז"ל: "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים."

הרב פרופ' נפתלי רוטנברג הוא מחבר הספר "אילת אהבים – עיונים בחוכמת האהבה", שיצא לאור בהוצאת ידיעות אחרונות.
תאריך:  23/07/2010   |   עודכן:  23/07/2010
נפתלי רוטנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ט"ו באב: לחדש את חג האהבה!
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב לוי
24/07/10 21:20
2
שולמית שילה
25/07/10 11:47
3
אמלתיאה
27/07/10 00:19
 
נפתלי רוטנברג
28/07/10 14:26
4
גברי
6/08/10 12:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מצר על כך, שהמשורר נתן זך עלה על שרטון של גזענות ופגיעה קשה בתרבותם העשירה של יוצאי עדות המזרח וזאת תוך כדי הכללה כי מדובר ב"תרבות של יוצאי המערות" מול העליונות של התרבות , שהביאו לכאן יוצאי אירופה.
23/07/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אין כל חידוש באמירה שמדינת ישראל נמצאת במאבק על עצם זהותה וקיומה בכמה חזיתות. החזית המוחשית ביותר היא מול ארגוני הרוצחים הערביים הידועים יותר בשמם הנייטרלי ארגוני הטרור. החזית הערטילאית ולפיכך המסוכנת יותר היא פנימית, והמוקד שלה הוא זכות הקיום של מדינה המיועדת ללאום היהודי בארץ השייכת באופן בלעדי וללא עוררין לאותו הלאום. אל נקודה קרדינלית זו מכוונים המכרסמים את שיניהם החדות מתוך הבנה ברורה (אם כי מעוותת) של המציאות. בשורות הבאות לא יהיו חידושים מפליגים, אלא סידור הנתונים לגבי המכרסמים באופן שיאפשר לראות את הלהקה כולה.
23/07/2010  |  אהוד גרנד  |   מאמרים
לכבוד משפחת שליט הגרעינית והמורחבת כאחת,
23/07/2010  |  זאב גולדשטיין  |   מאמרים
ביום רביעי האחרון, בתאריך 21.7.10, חזר כוכב סאטורן, המסמל אחריות, למזל מאזניים וישהה בו עד אוקטובר 2012. בני מזל מאזניים יעברו תקופה של חשבון נפש, אבל למרות הקושי והפגיעות, זה יהיה הזמן בו יהיה עליהם לברר עם עצמם מהו הכיוון אליו הם רוצים להגיע, האם המטרות האישיות והמקצועיות עונות על הציפיות, מי הם ומה דרכם בתוך הפאזל המורכב הנקרא יקום. המסלול לא תמיד מאיר פנים וייתכנו בו מכשולים, אבל מי שהלך בדרך הנכונה, בלי להתחמק מהמטלות בדרך, יזכה לקידום בחייו. סאטורן יעורר אצלכם זיכרונות מלפני 29 שנים.
23/07/2010  |  טובה ספרא  |   מאמרים
ג'ק סטראו, מראשי מפלגת הלייבור הבריטית, היה שר החוץ של הממלכה המאוחדת בשעה שזו הכריזה בשנת 2003 מלחמה על עירק של סאדאם חוסיין. ניק קלייג, המנהיג הליבראלי במפלגת השלטון הקואליציונית בה הוא מכהן כסגן ראש הממשלה, הטיח כנגדו השבוע בפרלמנט בלונדון: "ייתכן כי יום יבוא ותצטרכו לתת את הדין על אחריותכם להחלטה האומללה ביותר מכל החלטות ממשלתכם, כלומר אחריותכם לפלישה הבלתי חוקית לעירק".
23/07/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
מפעל מכסף משיק אתר אינטרנט לקראת החגים  /  רחל לרנר
צום תשעה באב: המלצות זהירות  /  יפעת גדות
נשים מאמינות באהבה  /  מחלקה ראשונה
החפרפרת של תשעה באב  /  ציפי לידר
הרהורי תשעה באב  /  מיכל מנין
חורבן בית המקדש השני, שנאת חינם וצום ט' באב  /  עו"ד נבון קצב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il