|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

אירן מצחצחת חרבות

רוסיה עוד תמכור ללבנון כור חשמלי כמו זה שבבושהר, שיפעל כמובן בפיקוח רוסי ובינלאומי, וכך יהפוך חיזבאללה מארגון טרור חמוש טילים לארגון טרור בעל ידע גרעיני, לצורכי שלום כמובן הלבנונים יקיימו את ההסכמים הבינלאומיים בדיוק כמו את החלטה 1701 של מועצת הביטחון האוסרת העברת נשק לחיזבאללה, ויתייחסו למפקחי הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית כפי שהם מתייחסים לפקחי יוניפיל
27/08/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הכור האירני בבושהר. בקרוב בלבנון [AP]

השבוע המשיכו להישמע קולות הקוראים לעולם החופשי לתקוף את כל מתקני הגרעין האירניים, כי "העולם נמצא ברגעים האחרונים שבהם עדיין יש ביכולתו לעצור את דהירתה של אירן אל הפצצה". כנגד אותם קולות, חשפה אירן השבוע מטוס ללא טייס חדש מתוצרת עצמית, ש על-פי הדוברים האירניים ביכולתו להגיע לטווחים ארוכים במהירות גבוהה ולתקוף בטילים מדויקים וקטלניים כל מטרת שטח. חשיפת המטוס ששמו "כראר", נועדה להרתיע תוקפים אפשריים - בעיקר אלה שיש להם בסביבה נושאות מטוסים, אבל גם את מדינות המפרץ ואת סעודיה בראשן - כדי שלא יעזו אפילו לחשוב על שיתוף פעולה עם ישראל ולתת למטוסיה רשות לעבור מעליהן בדרכם לאירן. המטרות שאותן יכול כנראה המל"ט החדש לתקוף מתקנים לזיקוק, לשאיבה ולהולכה של נפט, מחנות צבא, כלי שייט ומוסדות שלטון.

חוליות ליום פקודה

המתח במדינות המפרץ הולך וגדל בשל כמה סיבות:

סיבה אחת, שההנהגה במדינות אלה משוכנעת שכל הדיבורים של אירן על ישראל נועדו לאמיתו של דבר להסיח את דעת העולם ממטרתה הראשונה - המפרץ "הפרסי" (בלשונם זה "המפרץ הערבי") רווי הנפט והגז. הם זוכרים את ההתבטאויות האירניות על האי בחריין ואת טענת אירן כי אי זה שייך היסטורית לה. אי זה נמצא במרחק זעיר מן החוף הסעודי, והדבר האחרון שמעוניינת סעודיה הוא מציאותה של אירן במרחק הליכה. המנהיגים הערביים גם זוכרים היטב שאירן כבר כבשה שלושה איים אחרים במפרץ הפרסי, ומהם היא מסוגלת לאיים על תנועת המיכליות במיצרי הורמוז.

הסיבה השנייה היא שמנהיגי המפרץ סבורים כי בין אירן ובין ישראל יש מאזן אימה שימנע מהן לתקוף זו את זו. על-פי העיתונות בעולם, יש לישראל בין 200 ל-300 ראשי חץ גרעיניים, שניתן לשלחם לכל נקודה באירן באמצעות טילי "שביט 3" שפיתחה ישראל. די בעשירית ממספר זה כדי להפוך את עריה הראשיות של אירן לעיי חרבות עשנים. מנגד, הם סבורים כי ישראל חשה מאוימת על-ידי עשרות אלפי הטילים שבידי חיזבאללה בלבנון, שכן טילים אלו מדויקים וארוכי טווח הרבה יותר מאלה ששיגר חיזבאללה לעבר ישראל במלחמת לבנון ב-2006.

הסיבה השלישית לחשש במדינות המפרץ מפני אירן היא שאוכלוסייתן כוללת עשרות אלפי איש שהיגרו מאירן בשנים האחרונות, כדי להתפרנס וכדי לברוח משלטון האייתוללות. שליטי המפרץ חוששים שאירנים רבים אלה מאורגנים ב"תאים רדומים", המנהלים בשגרה אורח חיים נורמטיבי שאינו מעורר חשד, אך עם קבלת פקודה הם יתחילו לבצע את הפעילות אשר למענה נשלחו לגור במפרץ: איסוף מודיעין על הפעילות הצבאית במדינות אלה, בעיקר של כוחות זרים, והעברתו לאירן; חיסול מנהיגים, אנשי צבא, משטרה ומודיעין; חבלה כמו פיצוץ גשרים ומרכזים מסחריים, מיקוש דרכים או סתם שפיכת שמן בצמתי דרכים.

החשש הזה מפני תאים רדומים אינו תיאורטי כלל: ארגון המתקרא "החזית העממית האחואזית" המייצג את המיעוט הערבי באירן המתגורר באזור הנקרא ח'וזיסטן וערביסטן, והפועל מזה תקופה ארוכה לשחרור שטח זה מאירן וסיפוחו לעירק, קרא לערבים שהיגרו מאירן והמתגוררים במפרץ, לשתף פעולה עם השלטונות המקומיים ולסייע להם לגלות את התאים האירניים הרדומים הללו המצויים בין אותם מהגרים מח'וזיסטן.

גיוס ערבים לשירות אירן מגיע על-רקע מתיחות רבת שנים בין השלטון האירני ובין המיעוט הערבי החי בחבל ח'וזיסטאן, בגלל דיכוי קשה מצד השלטון שממנו סובלים הערבים, ובשל דחיקתם לשוליים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים באירן, למרות ששדות הנפט והגז האירניים נמצאים בעיקר בשטח החבל הערבי. ערבים המשתפים פעולה עם השלטון האירני עושים זאת למען בצע כסף ובשל הסכסוכים הקשים בתוך הציבור הערבי באירן, על-רקע השבטיוּת והפַּלגנות שרואים אותה בבירור בעירק.

הדברים שפרסם הארגון באו על-רקע הסערה המתחוללת בשבוע האחרון בכווית בשל גילוי כמה תאים רדומים אירניים, שארגן אותם לא אחר מאשר השגריר האירני בכווית, שנחשד כי פעל בהנחיית אחד ממפקדי משמרות המהפכה. על כן השגריר הוחלף בפתאומיות בחודש מאי האחרון, לאחר ששלטונות כווית החלו לחשוד בו בעקבות חשיפתה של חוליית טרור אירנית אשר שמה לה למטרה לחסל את מפקדי צבא כווית במקרה שארה"ב או ישראל תתקופנה את אירן. חברי החוליה הודו בחקירתם כי נשלחו לרגל אחרי מתקנים צבאיים רגישים השייכים לצבאותיהן של כווית וארה"ב, ומי שהפעיל אותם הוא אישיות רמת דרג בשגרירות האירנית בכווית.

החוליות פעלו בכווית בנפרד, מבלי שחברי חוליה אחת הכירו את אנשי חוליות אחרות, והתיאום ביניהן התבצע באמצעות איש מודיעין אירני שנהנה בכווית מחסינות דיפלומטית בשל היותו חבר בסגל השגרירות ומקורב לשגריר. חוליות אלה אינן מתוחכמות מדי: קבוצת אנשים בעלי הכנסה נמוכה שכרה חדרי מלון יוקרתיים במחירים מפולפלים, וכך הם עוררו את תשומת לבה של הנהלת המלון שפנתה למשטרה. זו עירבה בחקירה את המודיעין המסכל שהבין כי הכסף העומד לרשות הקבוצה הגיע ממקור חיצוני, ומעקב אחרי תנועת הכספים של הקבוצה הוביל את החוקרים לאירן.

גם שירות הביטחון של בחריין הוציא אזהרה פומבית מפני תאים אירניים רדומים, לאחר שבבחריין נעצרו 250 (!) אנשים זרים בחשד ששהו בבחריין כדי לשרת "מדינה זרה" בבוא פקודה. אנשים אלו קיבלו בחקירתם "יחס מיוחד", דבר שעורר גל גדול של ביקורת נגד שלטונות בחריין הסוניים, בעיקר מצד הרוב השיעי בבחריין המצדד באירן. על-רקע מעצר המוני הזה ו"ההוֹדאות" שנסחטו מן העצורים, עלה שוב לדיון פומבי בתקשורת נושא הנאמנות של הרוב השיעי למדינת בחריין, ותחנת הרדיו של שירות השידור הבריטי (בי. בי. סי.) בערבית הקדישה השבוע שעתיים לנושא זה. הדיון הלוהט כלל חילופי האשמות בין המיעוט הסוני השליט ובין הרוב השיעי הנשלט על בגידה במולדת, הפרה של זכויות אדם ועבירות על הדין הבינלאומי.

כל ההתרחשויות הללו סביב התאים הרדומים מהווה עליית מדרגה בחששן של מדינות המפרץ מפני התגברות הפעילות האירנית נגדן, ומשמעותה היחידה היא צחצוח החרבות של אירן לקראת השתלטותה על אזור המפרץ. פקידי ממשל במדינות המפרץ מביעים חרטה על כך שאפשרו ל"מהגרי עבודה" רבים כל כך להשתקע במדינותיהם. בדוביי, למשל, מהווים אזרחיה המקוריים רק כעשירית מתושביה, וכל השאר הם תושבי קבע זרים של הנסיכות. כמה עשרות אלפים מהם באו מאירן, ואין דבר קל יותר מהשתלת כמה חוליות רדומות באוכלוסיה כל כך גדולה.

הדבר חייב לשמש תמרור אזהרה לפני כל מדינה המאפשרת לקבוצות של "מהגרי עבודה" זרים להשתקע בה, שכן אלו יכולות להוות מסתור ולהעניק מחסה לחוליות חתרניות. מי יכול להבטיח לישראל כי אין בקרב "מהגרי העבודה המסכנים" הזורמים אליה באלפיהם ממצרים דרך סיני אנשים שגויסו על-ידי מצרים, סוריה, חמאס או אירן, כדי לעשות בישראל בדיוק את מה שאמורות לעשות במפרץ החוליות הרדומות האירניות?

מכור חשמלי למעצמה גרעינית

דוגמה לכך שמי שמזלזל ביריבו נרדם בשמירה, ומתעורר כשכבר מאוחר מדי, חווינו על בשרנו: בעקבות ידיעות שהגיעו בתחילת שנות האלפיים על התחמשות חיזבאללה בטילים רבים, היה אצלנו מי שניסה להרגיע את העם היושב בציון בטענה שטילים אלה יחלידו במחסנים. הטילים הללו - להזכירנו - לא רק שלא החלידו במחסנים, אלא התעופפו אלינו במספרים גדולים וקטלניים במהלך מלחמת לבנון השנייה, לפני ארבע שנים.

בשל הפסקות חשמל תכופות שמהן סבלה לבנון בשבועות האחרונים, קרא נסראללה, שליט לבנון, לבדוק ברצינות את האפשרות להקים בלבנון כור גרעיני לייצור חשמל, דוגמת זה שחנכה אירן בבושהר לפני ימים אחדים. הוא כמובן מדבר על כור גרעיני למטרות שלום, ובכך הוא חוזר כתוכי על הדברים שמשמיעים הבוסים שלו בטהרן.

נסראללה אף מגדיל בחזונו הגרעיני ומפנטז על מכירת חשמל לסוריה, לירדן, לטורקיה ולקפריסין, על-ידי מדינה שתשתיות החשמל שלה מעורערות ומקרטעות, בגלל - בין השאר - המלחמה שבה פתח בה לפני ארבע שנים. נדמה שקוראים לכך שגעון גדלות, ויש אומרים כי גם אדולף היטלר היה נגוע בו.

ללא ספק, נסראללה יצא מעודד מאוד מהפעלת כור החשמל בבושהר, ומן העובדה כי הפעלתו עברה בשלום למרות הקולות בעולם שקראו להרסו במתקפה אווירית לפני שיהפוך לפעיל. תחושת הניצחון השוררת במסדרונות השלטון בטהרן מחלחלת עד לביירות, ואנו עלולים בוקר אחד לשמוע, כי בעקבות מגעים חשאיים הסכימה רוסיה למכור ללבנון כור חשמלי כמו זה שבבושהר, שיפעל כמובן בפיקוח רוסי ובינלאומי, וכך יהפוך חיזבאללה מארגון טרור עם טילים לארגון טרור בעל ידע גרעיני, לצורכי שלום כמובן. הלבנונים יפעלו על-פי ההסכמים הבינלאומיים בדיוק כפי שהם מקיימים את החלטה 1701 של מועצת הביטחון האוסרת העברת נשק לחיזבאללה, ויתייחסו למפקחים מטעם הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית כמו שהם מתייחסים לפקחי יוניפיל.

אבל כשמדובר בלבנון ובאנרגיה, יש לשים לב היטב לקולות הבוקעים מביירות כי חלק ממאגרי הגז שגילו לאחרונה ישראלים בים התיכון בעצם שייכים ללבנון, וישראל טוענת שלא כדין כי הם שייכים לה. עניין זה עלול להיות מקור לסכסוך מסלים אם לא ייפתר במהרה, ולתחושתי כבר מתנהלים מאחורי הקלעים מגעים בין ישראל ולבנון בעניין זה, כדי לוודא ש"אנשים בלתי מזוהים" לא יתנכלו למתקני הקידוח וההפקה הישראלים כאשר אלה יוקמו בים. סביר להניח שישראל אולי אף תסכים לחלק מדרישות הלבנונים, ולו כדי לשמור על "שקט תעשייתי" עמם, כלומר עם חיזבאללה. אלא שבכך נכנעת ישראל לסחטנות, וההסכמות הקודמות שייסחטו ממנה יהפכו בסיס לדרישות הסחטניות הבאות.

ובתוך כך, ביום שלישי השבוע נהרג אחד מראש חיזבאללה באזור ביירות בחילופי יריות עם מיליציית "אלאחבאש" ("החבשים") הסונית, שמבחינה צבאית אינה מציבה אתגר משמעותי לחיזבאללה. נסראללה מתייחס אל המיליציה כאל מטרד, אבל במזרח התיכון גם מטרד עלול להיות מסוכן מאוד. נסראללה יודע זאת היטב, ואם הם יעברו את גבול הסביר במדינה כמו לבנון, הוא יראה להם את נחת זרועו. מי שמדבר על הקמת כור גרעיני אינו יכול להסכים לאנדרלמוסיה במדינתו. במדינת חיזבאללה ישררו חוק וסדר, שלום ושלווה, בדיוק כמו אלה השוררים באירן מאז מהפכת ח'ומייני.

איוולת מוצהרת

בהופעה פומבית קראה השבוע ציפי לבני, מנהיגת קדימה ולשעבר שרת החוץ, לראש הממשלה לעשות כל מאמץ להגיע לשלום עם הפלשתינים "כי זה אינטרס ישראלי ראשון במעלה". איני חולק על דעתה שהגעה לשלום היא אינטרס ישראלי, אלא שאני בטוח שהצהרה כזו בשער בת רבים מעידה - בראש ובראשונה - שלגברת לבני אין שמץ של מושג מדיני במה שנוגע לדרך ההתנהלות הנכונה בשבילים הנפתלים של המזרח התיכון. באזור שבו אנחנו נמצאים מקבל מישהו במחיר סביר רק את מה שאינו מעוניין בו, וככל שהוא מביע עניין רב יותר בסחורה, מחירה עולה. השלום הוא משהו שאנו מבקשים לקנות מאויבינו, וללא ספק עלינו לשלם עבורו. אבל המחיר ייקבע על-פי מידת הדחיפות שהם מזהים אצלנו להגיע לשלום הנכסף. לכן, הצהרתה של לבני בדבר "האינטרס הישראלי" מעלה את המחיר שידרשו אויבינו ידרשו תמורת השלום, ואם היא וחבריה יחזרו על אמירה זו שוב ושוב, המחיר יעלה לרמה שלא נוכל לעמוד בה כלל, ובכך היא והם מרחיקים את השלום.

אילו הייתה לגברת לבני טיפת הבנה מדינית, היא הייתה מכריזה קבל עם ועולם: "אדוני ראש הממשלה, הקמנו מדינה מפותחת, מתקדמת, מצליחה ודמוקרטית למרות מצב המלחמה המתמשך זה 62 שנים, למרות מלחמות, פידאינים, מחבלים וטרוריסטים. באמת איננו זקוקים לשלום, כי בכלל איננו מעוניינים להשתלב במזרח התיכון הנחשל והמוזנח. אם מדינות ערב ירצו שלום, ניתן להם שלום, אבל שאנו גם נשלם תמורתו? למה? מה אין לנו שרק הם יכולים לתת לנו?" אמירה כזו, אם יחזרו עליה פעמים רבות בקואליציה ובאופוזיציה, יכולה בהחלט להוריד את המחיר שנצטרך לשלם בסופו של דבר בעד השלום. אבל בשביל זה נדרשת תבונה מדינית, שכנראה גברת לבני, ואולי גם פוליטיקאים אחרים אצלנו, לא בורכו בה.

פורסם באתר מגזין מראה
תאריך:  27/08/2010   |   עודכן:  27/08/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מצחצחת חרבות
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוטי1
27/08/10 16:44
 
ה_שגריר
27/08/10 21:02
2
צנחן
27/08/10 16:48
3
דניאל סבלדי
27/08/10 23:06
4
קורןנאוה טבריה
28/08/10 13:56
5
פישלזון
28/08/10 14:38
6
התיכון כל הכבוד
28/08/10 18:01
7
ישראלי8
28/08/10 18:04
8
ליאור טייבי
28/08/10 18:46
9
חץ
28/08/10 18:50
10
ג. גזית
28/08/10 19:22
 
מי -יחיה ומי ימות
30/09/10 14:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להבדיל ממשפחת שליט עצמה, הכבולה על-ידי חמאס, הרי שלמרבה הצער, שביתת השבת של הפעילים למען שחרורו של גלעד שליט ליד ביתו של ראש הממשלה מזכירה את הבדיחה העצובה על אותו פלוני המחפש את אבידתו מתחת לפנס, ובמקרה שלהם - כי שם יותר נוח.
27/08/2010  |  יוסף מנדלביץ  |   מאמרים
שומרי שלטון החוק
27/08/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
החלק השביעי של נאומו של משה רבינו, הוא סיום קבוצת הפרשיות שעסקה במצוות. מכאן ועד סוף התורה יופעו רק עוד שתי מצוות. ולכן יש לשים לב למצוות האחרונות של התורה ולעניין אותו הן באות לבטא.
27/08/2010  |  אריה יואלי  |   מאמרים
המנטרה "שתי מדינות לשני עמים" הייתה כבר לקלישאה חבוטה שאין מהרהרים אחרי יעילותה. איכשהו נגררו הכל אחר נוסחת העוועים הזאת ואיש אינו דן בתוצאות האפשריות של השטות שבה. בואו ננסה לחשוב - אחרי כל הדיבורים והטקסים תקום מדינה פלשתינית דמוקרטית ונאורה בשטחי יהודה והשומרון. המדינה החדשה תהיה מפורזת מנשק כדרישת ישראל ואפילו השמים שלה יהיו בשליטתנו.
27/08/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
התנועה האוונגליסטית בארה"ב רואה בשיבת עם ישראל לארצו נדבך פוליטי מרכזי בדרך לגאולה ולביאתו המחודשת של המשיח ישו אחרי מלחמת גוג ומגוג בארץ ישראל. הכמיהה לביאתו המחודשת של ישו בארץ ישראל מניעה את התנועה האוונגליסטית לתרום כספים לישראל.
27/08/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
בין הזכות לקניין ומיקום הבניין  /  בועז ארד
איך לנווט בעידן של אי-ודאות  /  נחמן פביאן
החבל נמתח  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי הרב, יאיר גולן גילה בימים אלו יהירות משיחית בוטה, גסת רוח ומבהילה בדרישתו, שבנימין נתניהו היה חייב כבר שבוע אחרי 7 באוקטובר 2023 להיכנס לחזית דמים נוספת על קו רכס בדרום לבנון...
לפנות את האשפה
שמואל רוזנר
גם אם גלנט ונתניהו מונעים ממניעים פוליטיים, ישראלים רבים תומכים בעמדותיהם החלוקות לגבי "היום שאחרי" בעזה    ייתכן שהשאלה מי צודק בנוגע לעזה תהיה נושא מרכזי בבחירות הבאות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il