בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
נאום ה"סתירות" - נתניהו בפסגה
|
שתי הצהרות הכניס נתניהו לנאומו: "לא הגעתי לכאן כדי לנצח בוויכוח"; "לא באתי לכאן למשחק אשמה" ● האם הוא עומד במטרות אלו? הבה נראה!
|
ראש הממשלה, בנימין נתניהו. יעמוד במטרות? [צילום: AP]
|
|
|
|
הפסגה האמיתית
|
קיריל הדר
|
ישראלי, שאל עצמך בכנות: האם באמת היית תומך במתן ריבונות ולו אוטונומיה מפורזת לפלשתינים, אלמלא חרב הטרור הייתה מונחת על צווארך?
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
מדברי פתיחה אופטימיים למדי – "אני שמח להיות כאן עם תחילת המאמצים המשותפים שלנו להשגת שלום בר קיימא בין ישראל לפלשתינים" - עובר נתניהו לדבר על מטרות המאמץ המשותף באומרו: "מטרתנו היא לעצב שלום בטוח ויציב בין ישראל לפלשתינים...". הסיום ממש אופטימי, "אין לי ספק שהשלום הוא אפשרי...", "באתי לכאן היום כדי למצוא פשרה היסטורית..." – נפלא! כבר אריסטו הבדיל בין סוגים של נאומים על-פי המטרות שלשמן נישאו. בסוג המשפטי, מטרת הנואם ללמד סנגוריה או קטגוריה על אדם, כדי להביא את השופטים בבתי הדין להחלטה על הצודק על-פי החוק או על-פי ההגינות והיושר (תמר ברוש, נאום לכל עת, עמ' 10). לא תמיד ניתן לזהות את מטרות הנואם בצפייה ובשמיעה ראשונה. לעתים קשה לנמען הבלתי מיומן לרדת לסוף דעתו של הנואם. לא כן נאומו של בנימין נתניהו. שתי הצהרות הכניס נתניהו לנאומו: "אבל לא הגעתי לכאן כדי לנצח בוויכוח..."; "לא באתי לכאן למשחק אשמה..." – האם הוא עומד במטרות אלו? הבה נראה!
|
גם בסיום דבריו, נתניהו שב ומטיל פגם ב... "אחרים" – "יש ספקנים רבים", הוא טוען. ואני שואלת, מדוע להכניס למשוואה את המילה "ספקנים", אם הספק לא מכרסם בתוכך, אדוני ראש ה ממשלה? יש לפנינו נאום פסגה רווי סתירות, וחבל. שכן, עם יריית פתיחה שכזו, מה הסיכוי שנגיע לשיתוף פעולה ו/או נשיג מטרה כלשהי בפסגה הנוכחית?
|
כבר בקריאה ראשונה של הנאום שתורגם לעברית באחד העיתונים שלנו, ניכר שנתניהו הציב לו כמטרה ללמד סנגוריה עלינו, היושבים בציון, ולקטרג על הצד שכנגד, הפלשיתיני. נוסחת ה"אשמים" וה"קורבן" מככבת בנאומו של נתניהו בגדול. בעיניו של נתניהו, הקונפליקט הישראלי-פלשתיני הוא סכסוך שבו יש רק שתי אפשרויות, האחד אשם והשני קורבן. הם, הפלשתינים, מחבלים בני עוולה, ואנחנו, הישראלים, כואבים ודואבים. נוסחה זו תמוהה שבעתיים נוכח ההצהרה המפורשת שלו: "לא באתי לכאן למשחק אשמה, שבו כולם בסוף מפסידים". את האשמה של הצד שכנגד מציין נתניהו בדבריו באופן ברור ביותר: "אנחנו רוצים שבקו הרקיע של הגדה המערבית יבלטו מגדלי מגורים, לא טילים"; "אנחנו רוצים שבכבישי הגדה יזרום המסחר, לא הטרור"; "יצאנו מלבנון, וקיבלנו מלחמה"; "התנתקנו מעזה, וקיבלנו טרור". הייתי רוצה לשאול את נתניהו, כמי שאינו עוסק ב"משחקי אשמה", איך זה שאתה מטיל אשמה על הצד שכנגד בלבד? האם אתה חושש שיגדירו אותך ואת מחנה הימין כ"אשמים" (במידת מה), או כחסרי נכונות לשנות את העתיד ולהתפייס עם הפלשתינים? חז"ל צדקו כשאמרו: "וכל הפוסל פסול [...] ואמר שמואל: במומו פוסל" [קידושין ע א]. כי מי שחושש שיאשימו אותו בפגם כלשהו מפתח נטייה להאשים אחרים בפגם. ובכל זאת, ראה זה פלא, נתניהו מוכן להבליג ולסלוח לאשמים: "אני מוכן ללכת בנתיב השלום", הוא מודיע לאחר שטרח לעורר רחמים ולהציג את הצד הישראלי כעם למוד-סבל. נתניהו הוא ראש ממשלה שדואג לדור ההמשך: "אני יודע מה השלום אומר לילדינו ולנכדינו". השלום הבטוח חשוב ומשמעותי לדורי דורות, לכן מצפונו של נתניהו מחייב אותו להבליג ולעשות מעשה. מנקודת המבט שלו, העולה מן הנאום, הבלגה למרות שהצד השני אשם בכל, זו מחווה שאין לזלזל בה.
|
בשפת הדמגוג משולבים אלמנטים בולטים, שמטרתם לעורר רחמים. כך גם בדבריו של נתניהו: "רק אתמול ארבעה ישראלים, ביניהם אישה בהריון ואם לשישה, נרצחו בברוטליות על-ידי מחבלים בני עוולה". העובדות נכונות, לצערנו הרב, אולם השימוש בהן נעשה מתוך תקווה שלכולנו זיכרון קצר, עד כדי כך שיותר משלושה ימים אחורנית איננו זוכרים מאומה. בוודאי שאיננו זוכרים הרג של פלשתינים תמימים... על-ידי כוחותינו.
|
מה זה "שלום אמיתי"? מי הם ה"אויבים"?
|
▪ ▪ ▪ |
אליבא ד נתניהו, "שלום אמיתי" מותנה בחזרה למוטב של מישהו... אך אם תשאלו אותו, "מי צריך לחזור למוטב כדי שזה יקרה?" תקבלו תשובה בנאום עצמו: הצד שכנגד, הפלשתינים כמובן. נתניהו לא מכריז על כך במפורש, אלא משתמש בביטוי "אויבים לשלום". אבל את שמם איש אינו יודע, מלבד נתניהו. כדי להוכיח שהוא באמת לא הגיע לפסגה למטרות של "משחק אשמה", אין הוא מציין את ה"אויבים" בשמם המפורש... אלא מגייס את שיטתו הרטורית של מנחם בגין, שנאומיו הם מודל לשימוש במטפורות של ניגודים. מצד אחד של המטריצה, קיים צד המעוניין בשלום בכל מאודו ומאידך-גיסא, ה"אחרים", "אויבי השלום". אך אבוי, הפעם, קהל היעד, המאזינים לנאומו של נתניהו, הם קהלים, בלשון רבים. בתוכם יש אמריקנים, פלשתינים וישראלים. אלא שלנתניהו אין ברירה. אסור לו להשיב את פני קהל הבית שלו ריקם... הלא כן? חשוב לציין קיומם של "אויבי השלום" וזו לא הטלת אשמה ב"אחר", שכן אין להם שם...
|
נתניהו מדבר על "התחלות חדשות לישראלים, לפלשתינים ולאנשים בכל האזור", אך חסר בדבריו רמז להתחלות החדשות של הישראלים. שכן, הוא מייחל לראות בערי הגדה מגדלי מגורים ולא טילים, אבל אין לו בכלל השגות לגבי הנעשה בצד הישראלי. אין לו כל דרישה מעצמו שאפשר להגדיר אותה כמעשה של "התחלה חדשה" (מה לגבי המשך הקפאת ההתנחלויות, למשל?).
|
נתניהו גם מכריז: "לא באתי לפסגה כדי לנצח בוויכוח" ובכל זאת הוא נתון כל כולו להוכיח שהצדק עימו.
|
|
תאריך:
|
02/09/2010
|
|
|
עודכן:
|
03/09/2010
|
|
תרצה הכטר
|
נאום ה"סתירות" - נתניהו בפסגה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ליכודניק זועם
|
3/09/10 13:36
|
|
|
|
דניאלה
|
3/09/10 14:21
|
|
2
|
|
ספינר
|
3/09/10 16:23
|
|
3
|
|
rptk pbut
|
4/09/10 11:52
|
|
כמי שמכהן כחבר ב ממשלה דמוקרטית, מוזר אולי לשמוע אותי מצהיר כי אני פליט. אולם, אבי, הוריו ובני משפחתו, הם רק אחדים מכמעט מיליון יהודים אשר גורשו או אולצו להימלט מארצות ערב. מוצאם של אבי ובני משפחתו מאלג'יר, מקהילה יהודית בת אלפי שנים, אשר התגוררה בצפון אפריקה זמן רב לפני כיבוש צפון אפריקה בידי הערבים או הגעת האיסלאם אל האזור. עם קבלת עצמאותה, הרשתה אלג'יריה למוסלמים בלבד להפוך לאזרחי המדינה החדשה, וגירשה את קהילת היהודים ילידי המקום, ובהם את אבי ושאר בני משפחתי.
|
|
|
הדבר הטוב ביותר שקרה מהמכתב ששלחה תנועת "אם תרצו" לאוניברסיטת בן-גוריון, הוא הדיון שהתפתח בנוגע להטיה בפקולטה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון בפרט, ובתופעת הפוסט-ציונות בחוגים שונים באקדמיה בכלל. לא היינו הראשונים לכתוב ולחשוף את החד-צדדיות הפוליטית אידיאולוגית, המטמיעה בחלק מן הסטודנטים אג'נדה הנוגדת את זהותה של מדינת ישראל כיהודית וכדמוקרטית בפקולטות השונות. גם המכתב ששלחנו לא היה פעילותנו היחידה בעניין. קדמו לו מאמרים, דיון בוועדת החינוך של הכנסת, עדויות סטודנטים ודוחות, אך דומה כי הוא זה שחשף בעיני הציבור את המתרחש באקדמיה וכאמור יצר הד תקשורתי ודיון, לעתים מאוזן וראוי, לעתים חד-צדדי שהתמקד בהכפשות ריקות מתוכן תוך התחמקות מדיון מהותי ומעמיק.
|
|
|
אתם יודעים מה אומר החוק הראשון של פרקינסון? החוק השני שלו הוא הידוע ביותר: כיצד גדל מספר הפקידים. החוק הראשון והפחות-ידוע קובע, כי כל עבודה נמשכת לפי פרק הזמן המוקדש לביצועה.
|
|
|
פרשתנו, פרשת נצבים, פותחת בפסוק הבא: אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל. י טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם--וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.
|
|
|
חודש ימים עמד משה רבינו ופירט בפני עם ישראל את עקרונות התורה ומצוותיה. חודש ימים של תוכחה ואהבה, מוסר וצווים. עשרות מצוות ניתנו לראשונה בחודש זה, ועשרות אחרות חזר משה וחידד. לאחר חודש זה ולקראת סיום נאומו, מסכם משה בארבעה משפטי מפתח:
|
|
|
|