|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

השופט יצחק עמית והקול ה'אחר'

השופט יצחק עמית הורה לעירית ירושלים לתקצב את הקהילה הגאה וקבע כי התבחינים שנוצרו לתקצוב קבוצות הכשיל מראש קהילה זו לפני כשנה הורה לשחרר קטין מאשפוז כפוי על 'הקול האחר' במשפט
19/09/2010  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
השופט יצחק עמית [בוצ´צ´ו]

"הקטין גודל לחופש. יש לשחררו מאשפוז כפוי"
ענבל בר-און
דברים אלו שנכתבו בחוות דעת מטעם הקטין ואמו אומצו במלואם על-ידי השופט יצחק עמית * קטין שאושפז בכפייה, תוך מאבקי סמכות קשים בין הפסיכיאטר המחוזי לבית החולים, שוחרר מאשפוז כפוי * מלחמת תרבויות וסמכויות
לרשימה המלאה

כוחו המופלא של עיקרון המידתיות
ענבל בר-און
נער שאושפז בכפייה שוחרר בהוראת השופט יצחק עמית אשר קבע כי האשפוז אינו משיג את התכלית של החלמתו של הנער ממצבו הקרוי בטיבטית "סוק לונג" (תוצר של מדיטצית יתר) * עיקרון המידתיות אמרנו כבר?
לרשימה המלאה

ביהמ"ש הורה לעירית י-ם לתקצב את הקהילה הגאה
ענבל בר-און
לראשונה, לאחר שנים שבהם מנסים נציגי הבית הפתוח להתאים את ארגונם לקריטריונים תקציביים - וזאת בכדי לזכות בתקציבי עירייה - אולם קריטריונים אלו "בורחים" מהם - נפסק המירוץ, והבית הפתוח זכה בתקציב
לרשימה המלאה

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, התבלט - בין היתר - בכך שהתיימר לדבר בשמו של "הציבור הנאור בישראל" - ביטוי אשר שרבב באחד מפסקי דינו, ואשר נטל אותו משופט שקדם לו - נדמה לי שלנדוי - ואשר המטיר עליו קיתונות של זעם מצד ציבור אשר סימן אותו כשופט העליון של ה"אליטות" אשר פועל בניגוד לדעת ה"עם", וזאת בשל הקו השיפוטי בו נקט, ואשר יש שסברו שמזוהה עם השמאל.

אם נותיר לרגע מחלוקת זו בצד, מה שחשוב הוא שברק, שלנעליים שהותיר בבית המשפט העליון יקשה (אם בכלל) להכנס (לא, וביניש בכלל לא נוגעת בדבר העצום הזה שחולל ברק במשפט, מקסימום ממשיכה אותו, ומכוננת מהפכות טכניות פקידותיות במערכת בתי המשפט, עם המון נהלים שקשורים ללוחות זמנים ולמחשוב ולהתיעלות) - התיימר לדבר בשמו של "הציבור", ולא סתם הציבור, אלא "הנאור". גם אם בעיניו הייתה זו פליטת פה אומללה, תיאורטיקנים של המשפט כגון ד"ר חיים שיין, לדוגמא, מצביעים על כך שברק מאמץ את התיאוריה הפוליטית הקוהרנטית של רונלד דבורקין, אשר קובעת כי על שופט לפסוק על-פי הלכי הרוח המקובלים באותה תקופה בציבור ולשקף - בכך, את הלכי הרוח בציבור, משימה לא פשוטה בהיות הציבור פסיפס של דיעות ולא משטח חדגוני ואחיד של "הלכי רוח".

ביקורתו של ד"ר חיים שיין על ברק מכוונת לכך שיומרה זו לדבר בשם ה"ציבור הנאור" או פשוט סתם ה"ציבור" אינה אלא כלי הסוואה להחלת רפורמות בציבוריות הישראלית, תוך שהקול קול "הציבור" (נאור או לא נאור) אך הידיים ידי אהרן ברק, שמבקש לעצב ולכונן מחדש את החברה הישראלית בצלמה ובדמותה של החברה האמריקנית הליברלית - שבה זכויות האדם הן מעל הכל - אך בה - אין חשיפות לאיום קיומי או היסטוריה יחודית המצדיקה תבשילים היברידיים מיוחדים כגון "מדינה יהודית ודמוקרטית".

אך בעוד ברק אם כן, מתיימר לדבר בשם הציבור אך אט אט מכונן מהפכות חוקתיות - ציבוריות וחברתיות - לאור תפיסתו המשפטית אשר מושפעת מכמה מן השמות הגדולים בתורת המשפט כמו גם מן הליברליזם האמריקני - דומה כי יש שופט בבית המשפט העליון, אשר יתכן ויאמרו עליו בעוד עשרים שנה כי - בניגוד לברק אשר דיברר את ה"ציבור הנאור", מדבר את ה"קול האחר".

נכון, לאחר כמה נפילים שקישטו את שורות בית המשפט העליון בעשורים האחרונים, קצת קשה, בייחוד בדור שלנו, לאתר להם מחליפים - הימים ההם, כר הצמיחה של ענקי משפט מהדור הראשון של השופטים בישראל, כגון אגרנט, אולשן או ברנזון, אופיינו באווירה של למדנות, דעת, חקר והעמקה אשר אינה מאפיינת את חברת הבזק ההיטקית של היום, וכך קורה שהדור ש"הולך ופוחת" משפיע על איכות המשפטנים - ובכלל זה גם השופטים.

ענקי משפט כגון הנשיא בדימוס ברק, או פייטני שפה כמו חשין, גם הם הותירו בבית המשפט העליון נעליים אשר קשה להכנס לתוכן, וחותם שיקשה להשאיר לאחר ש'ספר האורחים' של בית משפט זה מולא כמעט עד אפס מקום בנפילים אלו. ועם זאת, דומה כי בעוד עשור, שניים או שלושה - יסומן עמית - שלפניו קרוב לשני עשורי שפיטה, כמי שמייצג את הקול ה"אחר". לא "ציבור נאור" ולא "הציבור בכללותו". פשוט אותו אחר - שרבות דובר על הדרתו מן השיח המשפטי ומן הפרקטיקה המשפטית (ראה לדוגמה את ספרו של עו"ד יובל אלבשן - "זרים למשפט" או את עבודותיה של ד"ר יפעת ביטון העוסקות באופן שבו דיני הנזיקין מדירים את הקול ה"אחר" בשל הרטוריקה והפרקטיקה שלהם - אשר אינה מאפשרת פיצוי על פגיעה ברגשות).

לפני למעלה משנה - והוא רק שופט מחוזי - שיחרר נער - בן 13 אז- מאשפוז כפוי, בנימוק ש"הקטין גודל לחופש" ועל כן יש לשחררו לחופשי. הוא השתמש בקונסטרוקציה המשפטית של עיקרון המידתיות, בכדי לקבוע כי אין התאמה בין מצבו של הקטין - סוק לונג - ביטוי בטיבטית המתאר תגובה נפשית קשה למדיטציה, אשר נובעת מעודף מדיטציה ואשר מוכרת היטב בטיבט - לבין סוג ה"טיפול" שניתן לו בישראל - כליאה במוסד סגור וסימום בתרופות תוך הרחקתו מאימו - וכי מכוח עיקרון המידתיות - יש לטפל בו באמצעים ידידותיים, בקהילה, אשר מתאימים למצבי פוסט-מדיטציה כמו זה שהוא מצוי בהם.

הגם שנעשה שימוש בעיקרון משפטי מקובל - עיקרון המידתיות (אשר הנשיא בדימוס ברק אף כתב עליו ספר לאחרונה), עיקרון 'מיינסטרימי' זה הוביל את השופט יצחק עמית למחוזות אחרים - תרתי משמע - מחוזה של תרבות אחרת, עולם מושגים אחר: הוא הייטיב לראות את מצבו של הקטין לא במשקפי הרפואה הקונבנציאונלית - אשר רואים כל חריגות התנהגותית ככזו שדורשת סימום בתרופות וכליאה במוסד - ומהר - אלא במשקפי ה"אחר" - אימו של הקטין - ישראלית המרבה לבקר בטיבט עקב פעילותה למען העם הטיבטי, ואשר עוסקת בריפוי אלטרנטיבי וברפואת המזרח הרחוק.

להבדיל משופטים אחרים - כגון ברק - אשר גם בראותם את ה"אחר", ראו אותו דרך משקפיהם שלהם - נציגי ה"ציבור הנאור בישראל" - מביט השופט יצחק עמית על ה"אחר" מנקודת מבטו של אותו אחר - ובכך מוהל ב'שיקול הדעת השיפוטי' אשר ברק כה היטיב להגדיר ולנתח, קורטוב של חמלה ותמצית של פוסט מודרניזם - ראית מצבו של ה'אחר' דרך עיניו שלו.

לפני למעלה מעשור ניתן פסק הדין בעניין הדייל ההומוסקסואל באל-על-דנילוביץ', אשר ביקש כרטיס טיסה גם לבן זוגו. חברת אל-על נלחמה בו בשלוש ערכאות, עד שהגיעו אל השופט ברק בבית המשפט העליון.

פסק הדין נתפס כ'מהפכני' ובעיני רבים סימן את התייצבותו של בית המשפט העליון לצידה של אליטה-שמאלנית-הומוסקסואלית-תל אביבית אשר מבלה את זמנה בבתי קפה בתל אביב, ואשר מנותקת מן העם. אך קריאה ביקורתית בפסק הדין - כפי שעשה אייל גרוס במאמרו "דנילוביץ, שטיינר והתיאוריה הקווירית" (משפט נוסף 1 (פברואר 2001) 47) מגלה כי ברק מאמץ - גם לעניין הומוסקסואלים - את השקפתו של הרוב השמרן לעניין זוגיות, וזוגיות הומולסבית- לדידו של ברק - אינה אלא חיקוי מסוג ב' לזוגיות "סטייטית", כאשר הזוגיות ה"סטרייטית" הינה המודל הנכון- והזוגיות ההומוסקסואלית נכנסת למשבצת זו- תוך שהיא יוצקת בו את 'השינויים המתחייבים' אך בלא לערער על המסגרת של מודל הזוגיות ה'נכון'. גרוס מציע לאמץ הכרה שונה בהוויה ההומולסבית - הכרה שאינה גוזרת את עצמה מן המודל ה"סטרייטי" כמודל ה"נכון" אלא מערערת על עולם המושגים והתפיסות של הזוגיות ההטרוסקסואלית ומנתצת אותה לחלוטין - וזאת ברוח התיאוריה הקווירית.

עם זאת, דומה שלהבדיל מברק, אשר - כשהוא מכיר ב"אחר" - הוא עושה זאת מנקודת מבטו של "הציבור הנאור בישראל" - השופט יצחק עמית - שאמנם לא ניחן באותה הילה תורתית משפטית של ברק - אשר הגיע אל כס השיפוט ממגדל השן האקדמי, ואשר המשיך לכתוב ספרים תוך כדי כהונתו כשופט עליון וסומן כתיאורטיקן מוביל בעולם המשפט - צועד צעד אחד קדימה ומכיר ב"אחר" - לא מנקודת המבט ה"טובה והמיטיבה", הפטרונית של הרוב אשר פורש זרועותיו החוקתיות ומקבל לחיקו - במעשה של חסד - את ה"אחר" - אלא תוך אימוץ נקודת מבטו של ה"אחר" ובילול (מלשון התבוללות) המושגים המשפטיים המקובלים - בחווית החיים ה"אחרת" - בפסק הדין שעסק בנער בן ה- 13 שאושפז בכפיה - הוא פירש את עיקרון המידתיות באופן אשר הוביל להכרה בכך שיש מעבר לאמת רפואית אחת - ה"אמת" של הרפואה המערבית.

בפסק דינו המאלף האחרון לעניין תקצוב הקהילה ההומולסבית הוא ממנף את עיקרון השוויון וקובע כי הגם שלאור הפרמטרים הקיימים לתקצוב ארגונים ועמותות עירוניים - אין - לכאורה - כל אפליה, עצם ה"תבחין" - קרי הפרמטר שנקבע - הוא הוא שמפלה היות והוא נתפר בדיוק לפי מידות המיין סטרים ובאופן כזה אשר ידיר החוצה כל קבוצה שאינה נמנית על קבוצת הרוב: התבחין לתמיכה ב"פעילות קהילתית" התמקד בחלוקה גיאוגרפית, קריטריון אשר מכשיל מראש את סיכוייה של הקהילה ההומולסבית- שהיא קהילה מפוזרת אשר אינה מרוכזת בשכונה כזו או אחרת בירושלים - אלא מפוזרת על פני ירושלים כולה.

בסיום פסק דינו, ומתוך הבנת המנגנון של הרוב לדיכוי המיעוט - קרי - יצירת קריטריונים ל"מי זכאי לאכול את העוגה" - אשר מתאימים עצמם מראש לקבוצת הרוב ולא לקבוצת המיעוט, כך שעוגת המיעוט תמיד תוותר "בצד" - הוא מציע לעירייה ליצור קריטריון חדש לחלוקת תקציב - ארגונים הומולסבים - וזאת בכדי שהקהילה ההומולסבית לא תיאלץ להתדפק על דלתות הקריטריונים שבקטיגוריות ה"מקובלות" תוך שהיא מודרת ממסובי השולחן של העוגה התקציבית תדיר:


  • "....ככל שבעתיד יופסקו כלל התמיכות במרכזים קהילתיים, והמערערת תמצא עצמה שוב במצבה של הזרת במשחק "סבתא בישלה דייסה, נתנה לזה, נתנה לזה, ולזה לא נתנה...", אזי יידרש בית המשפט לשאלה אם יש להורות על יצירת תבחין מיוחד למערערת, מחוץ לגדרם של התבחינים הרגילים. זאת, בהתחשב בכך שמדובר בקבוצה "חשודה" ובהתחשב בכך שהעירייה אינה נותנת מענה לצורכיה הייחודיים של הקהילה הגאה בעיר, בניגוד למקובל בערים הגדולות בארץ.."


הוא מסיים את פסק דינו באלו המילים:

  • "..דומה כי המערערת עצמה לא ביקשה מהעירייה יותר מאשר הכרה - להבדיל מהוקרה שהדרך להשגתה היא בערוצים חברתיים ופוליטיים - בחברי הקהילה הגאה ובחברותיה כקבוצה העומדת בפני עצמה לצד קבוצות אחרות בקשת הצבעים העירונית. ההיסטוריה של היחסים בין הצדדים מעלה כי כף ידה המושטת לתמיכה של המערערת פגשה, פעם אחר פעם, את כף ידה הקמוצה של העירייה. אך "גַּם הָאֶגְרוֹף הָיָה פַּעַם כַּף יָד פְּתוּחָה וְאֶצְבָּעוֹת" (יהודה עמיחי בשירו "זכרו והזכירו") ואין לנו אלא להביע תקוותנו כי העירייה לא תקמוץ שוב את ידה והצדדים ישכילו "ללחוץ ידיים" מבלי שבתי המשפט יידרשו בעתיד שוב לנושא זה".


אך דומה כי "היד הפתוחה והאצבעות" משירו של המשורר יהודה עמיחי אינה אך ורק יד תקציבית - זוהי בראש וראשונה יד מושגית - כאשר יד הקונצנזוס נפתחת מלוא חופן האצבעות הנפתחות - בכדי לצאת מנקודת המבט של ה"אנחנו" ולהכיר את ה"אחר" - התקצוב הופך להיות נגזרת משנית ומתבקשת מן ההכרה החברתית.

עע"ם 343/09 הבית הפתוח בירושלים לגאווה וסובלנות נ' עיריית ירושלים (ניתן: 14.09.10).
לטיפול יואב
תאריך:  19/09/2010   |   עודכן:  19/09/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופט יצחק עמית והקול ה'אחר'
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלצלה
21/09/10 00:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל דרור כתב מאמר ביקורתי ב"עין השביעית" נגד תוכניתו של יורם שפטל ב"רדיו ללא הפסקה", ובו הזמין אותי במפורש לשפוט את ביקורתו. וכך הוא כתב: "...הנה רק כמה דוגמאות קצרות מתוכה, וכל קורא מוזמן להחליט אם המלל הזה ראוי או שהוא משקף שילוב של גזענות והסתה נגד אנשי שמאל, התקשורת הישראלית ואנשי אקדמיה, ספרות ותיאטרון".
19/09/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
שמענו בימים אלו כי רוסיה, על-אף ההסכם לשיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל, שנחתם על-ידי ברק, תספק לסוריה טילי שיוט. כמו-כן התבשרנו על פגישה נוספת בין אחמדינג'אד לאסד להידוק הברית בין אירן לסוריה.
19/09/2010  |  אורי גנני  |   מאמרים
ברוב הדיונים והפרסומים שעוסקים במדיה בכלל ובשידור בפרט, בייחוד השידור הציבורי, מוקד השיח הוא על ה-אֵיך ולא על ה-מָה. משל היינו אומרים כי ראשית יש לקבוע את הכלי - האמצעי - המוליך, ואחר-כך נתאים לו את המסר. לא זו בלבד שזה מעוות את תהליך הקומוניקציה בחברה הדמוקרטית, הוא גם לא נכון מבחינה מעשית. גם במסחר - קיים המוצר ואחר-כך עוסקים בשיווקו. מסרים היו קיימים לפני תקשורת המונים. הם הותאמו במרוצת הזמן לאמצעים החדשים שנוצרו, ואשר האחרון שבהם הוא התקשורת המקוונת.
19/09/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
קו ישיר עובר בין מלחמת יום הכיפורים, האירוע המעצב והמשפיע ביותר על כולנו כאן מאז מלחמת העצמאות, לבין הנתונים על התרחבות הפערים בחברה הישראלית, נתונים הממקמים את ישראל במקום השני, סגנות לא מכובדת למובילה העולמית בפערים חברתיים - ארצות הברית.
19/09/2010  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
בימים אלה עוסקים אמריקה והעולם כולו ביום השנה לפיגוע הנורא במגדלי התאומים בניו-יורק. לא נראה שאמריקה - והנשיא אובמה בראשה - והעולם כולו הפיקו את הלקחים הנכונים מאותו אירוע. אבל, לא רק יום השנה ל-11 בספטמבר ראוי לציון, אלא גם יום ה-13 בחודש זה.
19/09/2010  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il