|   15:07:40
  יעקב איציקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הכל מתועד בספר של אולמרט?

איך יכול הספר לצאת לאור כאשר אין בו הקדמה ופרק ראשון וכאשר אין בו את הפרק אחרון? השם המוצע להקדמה ולפרק הראשון: האם הכול התחיל "בהלוואה עומדת" בבנק צפון אמריקה? השם המוצע לפרק האחרון: "הנוסע המתמיד בארץ הקודש (הולילנד): כרטיס טיסה לבית המשפט ולבית הסוהר?"
22/09/2010  |   יעקב איציקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: מתי מילשטיין]

מה חסר ומה החיסרון בספר?

בעצם ימים אלה נתבשרנו על פרסום חלקיו הראשונים, בעיתון סוף שבוע, של ספר זיכרונות אותו כותב אהוד אולמרט, ראש ממשלה "מתפוטר". עוד בטרם הוצאתו לאור של כל הספר, ברור כבר עתה, לכל מאן דבעי, כי על-פי התוכן, שני חלקים עיקריים חסרים בספר העתידי: הפרק הראשון ושני הפרקים האחרונים.

בכל ספר מסוג כזה ידוע כי כל מה שראוי להיכתב זו האמת, כל האמת, ורק האמת. דגש מיוחד על כל האמת ולא חלקה. ובהעדר ההקדמה, הפרק הראשון ושני אלו הפרקים האחרונים, מדובר על מצב שלא כל האמת נכללת בכתיבת הספר ובעריכה של יאיר לפיד. חבל. לכן הכישלון הספרותי מובטח.

חיסרון הפרקים האלו בספר הוא כל כך בולט, עד כדי כך, שכבר עכשיו, ברור שהקורא הסקרן, כמו החבר איציק לבני, המתבטא בעניין ספר זה בגלי האתר השונים, יתקשה להבינו. לבני, כדבריו, מחפש בספר את "הרצון העז להבין את החיים, להבין היטב את מה שמתחרש סביבנו". העדר כל האמת, אותה ימצא בהוצאה הראשונה של הספר, ודאי תגרום לו לאכזבה.

יצוין מייד ובצער כי את הפרק האחרון של הספר כלל לא ניתן ואין אפשרות לכתוב עתה מהסיבה הפשוטה: עינינו ותוכנם של פרק סייפי זה מתנהל בעצם ימים אלה בבתי המשפט. וכידוע, אירוע זה עדיין לא הסתיים. לעומת זאת, כותרתו של פרק הסיום הזה לכאורה ידועה כבר עתה והיא עשויה להיות "הנוסע המתמיד בארץ הקודש (הולילנד): כרטיס טיסה לבית המשפט ולבית הסוהר?" הפרק האחרון הזה יעסוק בתוכנם האמיתי של כתבי אישום חמורים ביותר, כמו "הפרת אמונים, העלמת הכנסות, מעטפות, כרטיסי טיסה, רישיונות ואישורי בנייה", ועוד כהנה אישומים שלצידם יהיו פסקי דין וגזרי הדין שיינתנו בגינם. ואלה אולי יסתיימו, אולי לא, במפגש חברים מרגש עם הותיקים, של המחבר אולמרט עם הירשזון ובנזרי. או לחליפין, מפגש עם המורשע חיים רמון.

עם ולמרות זאת, חשוב לציין שכל חורצי הדין והלשון ראוי שיזכרו וישננו שעד סיום המשפטים, למר אולמרט עומדת חזקת החפות. וזו, אולי תעמוד לו, אולי לא, גם בסוף המשפט. ברם, כולם בוודאות מקווים ומייחלים שהנאשם ייצא זכאי בדין וכי כל האשמות הללו "בשקר ואו בטעות יסודן" והעיקר שהאמת כולה, לא חלקה, כולה, תצא לאור השמש. ואז, כמובן, כאמור, גם לחבר יצחק לבני לא יהיה כל קושי להבין את הסביבה בה הוא חי וממילא קל יהיה לו להבין את "אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה".

האם זה המשיך בעוד "הלוואה עומדת" מג'ו אלמליח?

במקומות שונים וגם במוסף הארץ של סוף שבוע 19/07/08 פורסם שח"כ אולמרט, עדיין אופוזיציונר, טרם היבחרו לראש עיריית ירושלים, לווה בינואר 1993 הלוואה בסך 75 אלף דולר מאיש העסקים ג'ו אלמליח. עוד הלוואה. ממי? אולמרט נשאל על ההלוואה בחקירתו אז ביום 23/05/07. אולמרט נשאל מדוע לא טרח להחזיר את ההלוואה? בתשובתו טען כי מועד פירעון ההלוואה טרם הגיע. למרות שחלפו 15 שנים מיום נטילתה. הבנת את זה? האם זו היא "הלוואה עומדת"? שוב הפעם הלוואה שאין לה מועד פירעון? כלומר, האם יש קשר בין הון לשלטון? ממש לא. הכול הזוי... גם עניין זה מחייב הבהרה בהקדמה, בפרק הראשון של הספר.

לפני שלקח אולמרט את ההלוואה הוא היה חבר דירקטוריון בחברת "יואל", בבעלות ג'ו אלמליח. החברה עסקה בקידוחי נפט. למרות שקידוחי החברה העלו חרס, אישר הדירקטוריון לאלמליח הטבות בשווי מיליונים. האם יש קשר בין שתי העובדות? האם ייתכן כי יאיר לפיד, בעריכת הספר, יבהיר את הנקודה שאין כאן קשר בין הון לשלטון? בשנת 1996 חיסל אלמליח את רוב עסקיו בישראל. הוא מכר את חברת יואל ועבר לארצות הברית, שם המשיך בעסקיו. למרות זאת, נותרו יחסיו עם אולמרט חמים, והשניים נהגו להיפגש בביקוריו של אולמרט בניו-יורק, וכשאלמליח מגיע לישראל. ומה עם החזר ההלוואה?

בשנת 2003 הגיש אולמרט, שכיהן אז כשר המסחר והתעשיה ומ"מ ראש הממשלה, הצהרת הון כחוק למבקר המדינה, השופט העליון לשעבר אליעזר גולדברג. במסגרת דיווח זה, נכללה ההלוואה שנטל אולמרט מאלמליח. כששאל השופט גולדברג את השר אולמרט מדוע לא נפרעה עד כה ההלוואה לאלמליח? ענה אולמרט שהוא מתכוון להחזיר את ההלוואה כשיתאפשר לו. ביולי 2004, החתים השופט גולדברג את השר אולמרט על מסמך בו חייב את אולמרט להחזיר את הסכום עד 1 לינואר 2009. השר אולמרט לא העביר את המידע הזה לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה. מדוע?

ההקדמה: האם הכול התחיל "בהלוואה עומדת" בבנק צפון אמריקה?

כפי שפורסם כך כבר ברבים, ב-1981 קיבל אולמרט הלוואה בסך 50 אלף דולר מחברת קש בבעלות יהושע הלפרין, שהיה יו"ר בנק צפון אמריקה. כספי הבנק הועברו לחברה בהוראת הלפרין. ההלוואה שקיבל ח"כ אולמרט התגלתה רק ארבע שנים מאוחר יותר, במסגרת חקירת המשטרה שנפתחה כנגד הלפרין, יו"ר הבנק, כשזה קרס, ברעש גדול.

במשפט הלפרין המורשע, "לוחם השחיתויות ח"כ אולמרט" העיד ואישר, שהתערב לטובת הלפרין "כידיד", אצל ראש היחידה לחקירות הונאה דאז, תנ"צ יורם גונן. ח"כ אולמרט ניסה לשכנע את תנ"צ גונן לצמצם את צו עיכוב היציאה מהארץ שהוצא כנגד הלפרין. כלומר, האם בכלל יש קשר בין הלוואה הון ושלטון? אין ממש קשר, הכול הזוי...

כששאל השופט את ח"כ אולמרט האם הלפרין פנה אליו בבקשה שיחזיר את הכסף שלווה, ענה אולמרט:

"הוא אף פעם לא הרים טלפון ואמר, 'אהוד, לקחת הלוואה, למה אתה לא מחזיר', או 'אתה צריך להחזיר' או 'מתי מועד ההחזרה' או משהו כזה. לא".

אז אולי לא הייתה זאת כלל הלוואה? אז מה זה הייה? תרומה? האם קיים בנק בישראל, כל שהוא, שכאשר נוטלים ממנו הלוואה, אין התחייבות למועד הפירעון? היועץ המשפטי לממשלה דאז, יוסף חריש, משום מה החליט שלא להעמיד את ח"כ אולמרט לדין.

למרות הזיכויים וסגירות התיקים, כולל התיק הזה, תפיסת האחריות של ראש הממשלה "המתפוטר" אולמרט, כפי שהיא באה לידי ביטוי בחקירות במשטרה ובעדויות בבתי המשפט בעניין זה, כבר מאז, אמורה הייתה לעורר חשש. האם ייתכן שאולמרט מיתמם? או תמים? או שבאופן כרוני האם הוא איננו מודע למעשיו? האם פרקי הסיום של הספר, אותם לכאורה עורך יאיר לפיד, כאמור לעיל, אמורים ליתן תשובה לכך?

מה קרה לאולמרט בדוח וינוגרד?

שאלת יכולת שיקול הדעת והתנהלותם של פוליטיקאים אחרים הועלתה על-ידי אולמרט בפרסום הראשון של חלקי הספר שכותב. ברם, בהמשך להצעה לעיל לתוכן ההקדמה ולפרקים הראשונים של הספר, כדי להשלים את החסר בהם, כבר עלתה שאלת התנהלותו של אולמרט, האם ייתכן שהוא במעשי ההלוואות מיתמם? או שמא הוא באמת אדם תמים? או שבאופן כרוני האם הוא איננו מודע למעשיו? כלומר, מה עם שאלת שיקול הדעת של אולמרט עצמו? האם הוא מאוזן בדעתו? פזיז? שטחי בהחלטותיו? האם ראוי לקחת את דבריו מהספר ברצינות? או ברחמנות? בסלחנות? הכול ראוי לדיון מעמיק בפרק הראשון לספר.

כדי להיעזר במתן תשובות לשאלות כאלה ודומיהן, מובאות להלן כעזרה, כמה ציטטות מדוח וינוגרד (הראשון) שנכתב בעקבות מלחמת לבנון השנייה בה כיהן אולמרט כראש ממשלה. הדוח פורסם באפריל 2007. להלן רק כמה דוגמאות אקראיות הלקוחות מהדוח. הקורא מוזמן להחליט בעצמו על יכולת שיקול הדעת ועל יכולת השיפוט העצמי וההתנהלות של אולמרט. וכך גם נכתב בדוח:

"ראש הממשלה כשל בכך שלא נתן משקל מספיק, כאשר ניגש לקבל החלטות בעלות השלכות מרחיקות לכת... לחוסר ניסיונו..לחוסר הידע המעמיק שלו.. בנוסף ראש הממשלה לא עשה די להשלים את החסר גם לאחר שהתקבלה ההחלטה הראשונית להתאים את ההחלטות להתפתחויות בשטח" (שם עמוד 130 סעיף 103).

"... מנהיג המוציא את צבאו לפעולה צבאית רחבה חב חובות למדינה, ללוחמי צה"ל.. לאזרחים... חובות אלה כוללות שיקול מעמיק לגבי הנחיצות של מהלך צבאי... ראינו כי ההחלטות המהירות על היציאה למלחמה שקבלה הממשלה בראשותו של אולמרט לא עמדו בתנאים אלה. בכך כשל ראש הממשלה כמנהיג הצריך להוביל את ארצו לפעולה צבאית יזומה מתוך שיקול דעת ואחריות". (שם עמוד 131 סעיף 106).

"... חובתו של ראש הממשלה הייתה לוודא כי המענה הצבאי שהיה בידי ישראל הלם את היעדים אותם ביקש להשיג... הסתמכות על כוחו של צה"ל מבלי להישען על נתונים מלאים ועל תוכנית פעולה שנבחנה ולובנה היטב, הייתה לקוי היורד לשורש שיקול הדעת של ראש הממשלה" (שם עמוד 132 סעיף 113).

"דרך קבלת ההחלטות של ראש הממשלה, כפי שנחשפה בפנינו במקרה זה, מצביעה על כשל ניכר" (שם עמוד 133 סעיף 122).

"... על סמך כל אלה אנו מוצאים את ראש הממשלה אחראי לעובדה שההחלטה על היציאה למערכה ביום 12 ליולי, וההחלטות האחרות במהלך התגבשותה, התקבלו במהירות וללא בחינה עמוקה של זירת המערכה ושל טעמי מדיניות ההכלה. הוא אחראי לכך שהוחלט לצאת לפעולה ללא תוכנית מעובדת היטב וללא מתווה אסטרטגי ברור. הוא אחראי לכך שמטרות המערכה לא נקבעו בבהירות ובזהירות, וכי לא נבחן, בצורה מסודרת, היחס בין יעדי המערכה והדרכים שננקטו להשגתם. הוא גם אחראי לכך שהיציאה למערכה כה מורכבת נעשתה ללא שוידא את רמת המוכנות הצבאית, מבלי שבוצעה ההיערכות הנדרשת בעורף, ומבלי שבוצע תאום הדוק עם משרד החוץ. כל אלה מצטרפים יחד לכשל חמור הנוגע להפעלת שיקול דעת, אחריות וזהירות" (שם עמוד 135 סעיף 135)

אשר על כן, אם נוסיף את התשובה לשאלה מדוע התפטר אולמרט? הרי שההקדמה והפרק הראשון לספר כבר מתגבשים היטב. בין אם הם ייכתבו על-ידי אולמרט או על-ידי משהו אחר. אולם נשאלת השאלה איך רוצה אהוד אולמרט שיזכרו אותו? כקומבינאטור של כרטיסי טיסה? כקומבינאטור של הלוואות עומדות? כמישהו שנכשל בשיקול הדעת, בחוסר אחריות ובחוסר זהירות? או כמתאבק בבוץ? ללא ספק, ראוי לו כי יבחר באופציה מכובדת יותר.

ועוד עצה לו: "גם כסיל בשתיקתו, כחכם ייחשב". והמבין יבין.

תמצית מומלצת לכמה נושאים לפרק הראשון

לעומת החלק האחרון של הספר, שאין אפשרות לכותבו, את חלקה המכריע של ההקדמה, וגם הפרק הראשון, לספר, ניתן כבר עתה להתחיל לכתוב ולגבש. להלן כמה הצעות ליאיר לפיד בארגון נושאי משנה לפרקים ראשוניים אלו שבספר. יצוין כי למרות שקטעים אלו שלהלן עדיין לא פורסמו במוסף של ידיעות אחרונות, במסגרת "זכות הציבור לדעת", גם לא ברור אם ומתי יפורסמו בעיתון זה.

תאריך:  22/09/2010   |   עודכן:  22/09/2010
יעקב איציקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכל מתועד בספר של אולמרט?
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עצוב
22/09/10 12:24
2
האם הציבור ישתוק?
22/09/10 13:04
3
ופחות אמיץ.
22/09/10 17:34
4
מתרסק לתהום?
22/09/10 21:48
5
עוד יסופר וירונן
23/09/10 05:58
6
dodel
23/09/10 08:37
7
לד
23/09/10 10:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדרג המדיני בירושלים צריך להיות מודאג מההתבטאויות האחרונות של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בהגיעו אמש למרכז האו"ם בניו-יורק להשתתפות בדיוני העצרת הכללית ה-65. התבטאויותיו היו מתנשאות ובעלות גוון שחצני. למרות שהוא נכח במקום בעל חשיבות עולמית שבו יש רגישות לכל מילה שנאמרת.
22/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מצעד האח"מים האינסופי, בראשם ראש הממשלה ונשיאי מדינה לשעבר, שכתבו מכתבים לשופטי צחי הנגבי עם דברי זכות עליו -מכתבים ש"הודלפו" לתקשורת- היו מסע יחצני מתוכנן ומתוזמן היטב. מטרתו, להשכיח מאיתנו, הציבור הרחב, את ה'מעידה הקלה' של השר לשעבר, שבהיותו שר בישראל העיד עדות שקר בבית המשפט.
22/09/2010  |  חיים קוזניץ  |   מאמרים
השורות הנכתבות ברגע זה הן למען גלעד שליט. כעת יש סבירות גבוהה יותר שיקבלו סיקור תקשורתי, יחסי ציבור ויוזכרו בסוגי המדיה השונים. המושג 'למען גלעד שליט' הפך מותג יחצ"ני השוחק בציניות את הסוגייה הרת הגורל העומדת מאחורי שמו של החייל החטוף. חברות המעוניינות באזכור במקומון זה או אחר מבקרות במאהל המחאה של משפחת שליט, אירועים שגרתיים זוכים לכותרת 'למען גלעד שליט' ומקבלים פרסום, תמונותיו של גלעד מתנוססות תחת כל עץ רענן, וכל אלו כביכול למען יצירת מודעות והעלאת הנושא שוב ושוב על סדר היום.
22/09/2010  |  דיתי הורביץ- ארד  |   מאמרים
לפני שבוע נדמה היה שבאו לפתרונן כל הסוגיות הבוערות והחשובות ביותר במדינת ישראל שכן התקשורת הישראלית התעסקה בנושא אחד ומשמעותי מאין כמוהו - המעבר לשעון החורף. מבלי להיכנס לוויכוח בדבר נחיצותו של שעון החורף, העובדה היא שב-12.9 עברה מדינת ישראל לשעון חורף שיימשך עד לאפריל 2011.
22/09/2010  |  אריאל פלר  |   מאמרים
נְסוֹכֵך יִשְׂרָאֵל נִמְצָא בַּצָּרִיח חָשׂוּף
21/09/2010  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il