|   15:07:40
דלג
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

על מיאקובסקי וליפשיץ

פרשת יחסים לא ידועה ומדהימה בין האייקון הענק של השירה הרוסית - מיאקובסקי, לבין משורר היידיש הנשכח - משה ליפשיץ
24/09/2010  |   אלישע פורת   |   מאמרים   |   תגובות
המשורר משה ליפשיץ

המשורר רפאל אליעז ומשה ליפשיץ

על השפעתו של מיאקובסקי על השירה העברית החדשה אין חולקים. כמה וכמה מאמרים, איזכורים וממוארים התפרסמו על השפעה זו בעיתונות העברית ובכתבי העת הספרותיים. בין המשוררים העבריים הבולטים בזיקתם אל שירת מיאקובסקי, ניתן למנות את שלונסקי ואלכסנדר פן, שגם כונו בשעתו על-ידי יריביהם הספרותיים "מיאקובסקים קטנים". הם גם תרגמו מיצירתו, וכן אריה אהרוני, ועוד. אבל בשנים האחרונות נוספו מתרגמים חדשים, שלמה חוחלובקין, עמנואל גלמן, יואל נץ, שגם הביעו התייחסויות חדשות אליו ואל יצירתו.

היו גם "בעלי זכות" בודדים ממשוררינו, שנפגשו עם מיאקובסקי פנים אל פנים. כך למשל עזרא זוסמן, משורר, מתרגם ומבקר תיאטרון ידוע, שפגישתם אפילו מתועדת. וכך למשל אלכסנדר פן, שעל-פי סיפוריו נפגש עם המשורר הרוסי הגדול כמה פעמים. אין תיעוד מוסמך לכך, אבל בארץ נוטים לקבל את דבריו של פן בעניין זה כנכונים. פן, שהיה ידוע כלא-מדייק מובהק, אפשר שלא דייק גם בפרשה זו. משוררים אחרים השתוקקו מאוד-מאוד להיפגש עם מיאקובסקי, אך לא זכו.

והנה לאחרונה, עקב עיסוק בפרשת חייו העלומה של משורר היידיש הנשכח, משה ליפשיץ, (1894 עד 1940), שהיה גם במאי ומחזאי, מתרגם ופולמוסן, נחשפה גם פרשת יחסים נוספת של מיאקובסקי עם משורר יהודי, שזכה באחרית ימיו גם להיות ארצישראלי. תודתי לאריאל סימקין המתרגם, שסייעני רבות בחשיפה הזאת. מסתבר שליפשיץ קיים מערכת יחסים קרובה, לא רק עם מיאקובסקי, אלא גם עם אשתו-אהובתו היהודייה לילי (ליליה) בריק, אשתו של המו"ל שלו, אוסיפ בריק. שיש הטוענים ברוסיה ובעולם, שהיא הייתה הגורם העיקרי להתאבדותו, בשל סירובה להינשא לו ולהיפרד מאוסיפ בריק.

המכתבים

בשנת 1986 יצא לאור באדינבורג, סקוטלנד, תרגום-לאנגלית של חליפת מכתבי האהבה בין בריק למיאקובסקי. (Mayakovsky, Vladimir (ed. Bengt Jangfeldt, trans. Julian Graffy). Love is the heart of everything: correspondence between Vladimir Mayakovsky and Lili Brik 1915-1930 (Polygon Books, Edinburgh, 1986) ובחליפת המכתבים הזו התגלתה ביותר מרמז, פרשה עלומה, של יחסים קרובים בין משה ליפשיץ למיאקובסקי ואהובתו. ראוי בהקשר הזה, שלא לבלבל בין שני הליפשיצים. היה ליפשיץ אחר, משורר יהודי-רוסי בשם בנדיקט ליפשיץ, (1887 עד 1939), מראשי הפוטוריסטים בשעתו ומקורב מאוד למיאקובסקי. הוא סיים את חייו בדרך אופיינית למשוררים יהודים רבים. כיתת יורים רצחה אותו בפקודתו של סטאלין ומשרתיו.

משה ליפשיץ החל את קשריו עם מלכות הרשעה הסובייטית לאחר המהפכה. בשנת 1918 הוא היה עדיין בוינה, שם נשא אישה והוליד שני בנים. אבל עד מהרה נטש את משפחתו והסתפח אל המהפכה הרוסית. הוא כנראה הצטרף למפלגה הקומוניסטית, וגויס לשירות הקומאינטרן. כך פגש את מיאקובסקי שהיה מראשי התועמלנים של המשטר החדש. בספר המכתבים הוא נזכר כמה פעמים בין השנים 1921 ל-1924. כאשר הפך לסוכן סובייטי קיבל גם שם זיהוי חדש והוא נקרא "דובינסקי". במכתבים הוא נזכר בשם זה. בנוסף לכך, כיוון שהיה שמנמן ונמוך קומה, וכבר כתבנו על כך במקום אחר, על דמיונו המדהים לביאליק, כינתה אותו לילי בריק בשם "שאריק", ברוסית: כדורון. ואכן תיאורים דומים שלו מופיעים גם אצל לאה גולדברג ('על המשמר', דפים לספרות, 1960), במספדה הנהדר עליו, ובפרק הזיכרונות המרתק של חיה ארד, מראשונות קיבוץ בית זרע, ועוד.

לילי השתמשה בדובינסקי כשליח להעביר דברים ומסרים למיאקובסקי. בדצמבר 1921 היא כותבת מריגה למוסקבה שתנסה למצוא את דובינסקי כדי לשלוח משהו למיאקובסקי במוסקבה. אחרי כמה ימים היא כותבת שלא מצאה אותו ומבקשת שאם יגיע דובינסקי אליו, שישלח אותו מיד (לא ברור לאן) וימסור לו ד"ש ממנה. אחרי כמה ימים היא כותבת: אני מצטערת שדובינסקי לא מצא אותך במוסקבה.

בינואר 1922 היא מספרת על דובינסקי את הקטע עם ה"כדור" ומוסיפה: הוא בחור טוב, חבר של בראמסון. תאכיל אותו ארוחות אם הוא רוצה. וולוסיק (כינוי חיבה לולאדימיר מיאקובסקי)! הוא מעריץ פוקר, אבל הוא משחק כל-כך רע, שאף פעם אינו זוכה. רחם עליו, מינוֹס (עוד כינוי חיבה)! יש לו תכונה רעה אחת - הוא אוהב את האימאג'יניסטים!

ובהמשך המכתב: אני שולחת כמה מהבדים (היא הייתה ציירת והיה לה הרבה משותף עם מיאקובסקי שהיה אף הוא צייר) שלי עם דובינסקי, כך שלא אצטרך לסחוב הרבה. 1) קאמבריק (אריג כותנה עדין) לבגדים תחתונים. 2) צמר כחול לשמלה. 3) שחור. 4) בד משובץ. הוא מביא משהו בשבילך - אני לא יודעת אם הוא יצליח להביא את זה אליך.

בספטמבר 1923 מיאקובסקי שולח מכתב ממוסקבה ללילי בברלין: קיטי: קבלי משאריק קבלה על 65 דולר, זה יקל עלי להעביר את התסריט במוסקבה. אחרת הם יגידו: זה רק מיאקובסקי שוב. (עורך הספר מוסיף: 1. המכתב נכתב ברכבת מברלין למוסקבה. זוג האוהבים בילו בקיץ בגרמניה, באתרי נופש ובברלין. מיאקובסקי חזר לברלין ולילי ואוסיפ בריק נשארו עוד כמה ימים בנופש. 2. לא ברור לאיזה תסריט הוא מתכוון (כנראה התסריט הבלתי גמור "בנץ מספר 22", שנכתב בהשפעת נסיעתו הראשונה לגרמניה ב-1922. ברור שדובינסקי נטל חלק בעבודה על התסריט).

במכתב של מיאקובסקי ממוסקבה ללילי בפריס מפברואר 1924 הוא מזכיר שקיבל מכתב משאריק.

לאחר שבוע לילי שולחת מכתב מפריס למיאקובסקי במוסקבה, בו היא כותבת: מה קרה בקשר לויזה האמריקנית? האם קיבלת את מכתבי ואת מכתבו של שאריק? האם כבר קיבלת מברק ממנו? (העורך כותב כי מיאקובסקי ניסה כמה פעמים לנסוע לארה"ב. לא ברור האם המכתב והמברק נגעו לעניין הויזה? עם זאת, יש בספר צילום של מיאקובסקי בניו-יורק ב-1925, אבל לא בקשר לדובינסקי).

כמה דברים בשולי המכתבים

משה ליפשיץ היה פוליגלוט מובהק, ושלט היטב ברוסית, בגרמנית וביידיש. הוא גם תרגם מלשון ללשון, אך זה לא עניין לכאן. הוא היה מעריץ של שירת מיאקובסקי, ובוודאי העריץ את יופייה של לילי בריק. ובמכתבים באמת נחשפים פני הנהנתן המתמכר שלו. גם לאה גולדברג העירה על כך במפורש בדבריה. הוא היה מהמר ושתיין, אכלן כפייתי ורודף נשים. הכסף שהרוויח הוצא במהירות והוא כל חייו סבל מחסרון כיס.

מלך ראוויטש, בספרו 'ספר המעשיות של חיי', כותב על ליפשיץ, ומספר בין השאר, על שירותו כסוכן קומוניסטי סובייטי. עד לאחרונה ניתן היה להתייחס לדבריו אלה של ראוויטש כאל רכילות לא מבוססת. אבל עם הקריאה במכתבים מסתבר שדבריו נכונים. אין לדעת אם רק אמונה פוליטית מסנוורת היא שהביאה את ליפשיץ לשירות הקומאינטרן. יש להניח שגם התשלום הגבוה ושאר הטבות שנהנה מהן היו בין שיקוליו.

מסתבר שבהיותו סוכן סובייטי בכיר נהנה משה ליפשיץ מחופש תנועה בלתי מוגבל, ממש כמיאקובסקי ובריק, ויכול היה ללוותם למסעותיהם ברוסיה ומחוץ לרוסיה. לאחר כמה שנים, ניצל ליפשיץ את חופש התנועה הזה ונמלט מברית המועצות ללטוויה ומשם לגרמניה. במספדה עליו כותבת גולדברג שהוא לא הרבה לספר על עברו הקומוניסטי בשירות המהפכה, אך גם לא התבייש בו. אבל ספק אם היא ידעה על פרשת המכתבים ועל קרבתו לזוג המפורסם לילי בריק ומיאקובסקי.

כך או כך, ליפשיץ נפטר בארץ, בפסח 1940. בן 46 היה במותו. בין מספידיו היו שלונסקי ואלתרמן, עזריאל אוכמני ורפאל אליעז. הוא היה נתין הוד מלכותו ג'ורג' החמישי מלך אנגליה. בשל חסדה של מארגוט קלאוזנר, שהשיגה לו סרטיפיקט והעלתה אותו ארצה, בדרישה של תיאטרון "הבימה", הוא זכה למות כאזרח בארצו. לא כפליט, לא כחסר דרכון, ולא אל מול כיתת יורים. ורק לאחרונה הסתבר שהיה גם "בעל זכות" יתרה, הזכות להיות בן-חבורתו הקרוב של ולאדימיר מיאקובסקי מגדולי שירת רוסיה והעולם.

תאריך:  24/09/2010   |   עודכן:  05/10/2010
אלישע פורת, אריאל סימקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על מיאקובסקי וליפשיץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן ק.
26/09/10 07:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על ספר 'דברים' כולו רובץ ענן המכתים ומכהה את יחסו של הקב"ה למשה רבינו. וכל זה בא על-רקע סירובו של הקב"ה לאפשר למשה להיכנס אל הארץ המובטחת.
24/09/2010  |  חננאל ובר  |   מאמרים
מה אומרים עלינו, בינם לבין עצמם, ערביי ישראל? ערביי יהודה ושומרון? ערביי עזה? מה הם חושבים על המדינה שלנו? על אנשיה? סוחריה? שוטריה ושופטיה? צבאה? מנהיגיה? הכל הרי פתוח לפניהם והם חשופים לכל. הם קוראים רואים ושומעים הכל בכל מכל כל. הם אפילו יודעים מה אנחנו אומרים עליהם בחדרי חדרים. וְנָחְנוּ מה, יודעים? מה אנחנו יודעים וחושבים שהם חושבים ויודעים? כמה מחשבה מקדיש ערבי ישראלי ממוצע לערביותו ולישראליותו? מבחינה חינוכית, חברתית, כלכלית, תרבותית וביטחונית. הלא ערביותו נוגדת את ישראליותו ומכל מקום פוגמת בישראליותו. אין טעם לכחד.
24/09/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
החגים הבאים עלינו לטובה הם תקופה שבה כולנו לוקחים פסק זמן משגרת הלחצים היומיומית ומבלים זמן רב יותר במחיצת המשפחה, מטיילים בחיק הטבע וכמובן מקיימים את מנהגי המסורת. ואולם, בעוד בית ישראל נכנס למצב חג ולסדרה בלתי נגמרת של ימי שבתון, בשווקים הפיננסיים העולמיים המסחר בחודש ספטמבר דווקא צפוי להגביר הילוך וזאת עם חזרתם לפעילות של הסוחרים ברחבי העולם בתום חופשת הקיץ.
24/09/2010  |  טל זהר  |   מאמרים
לא אחדש, שהמאבק על הלגיטימיות, שמלווה אותנו מאז תחילת המפעל הציוני, הפך עתה לזירת ההתמודדות המרכזית. לאחר כשלון הנסיונות להשמידנו על-ידי צבאות סדירים ולפורר אותנו על-ידי פעולות טרור, מנסים עתה אויבינו להכניענו על-ידי מאבק תודעתי.
אהוד אולמרט ואהוד ברק - אחד מופקר והשני שש אלי עימות קלינטון לא למד מניסיונו שפה, גם אם הוא שלך, יכול רק לסבך אותך על חבר מועצת העיר שמזלזל באינטליגנציה של התושבים
24/09/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il