|   15:07:40
דלג
  דניאל גיגי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

שיעור בעושק של מורים

מערכת החינוך נמצאת כבר שנים בדעיכה, כאשר הדבר בא לידי ביטוי בהתדרדרות מוסרית של הנוער ובהתדרדרות בהישגים הלימודיים של תלמידי ישראל השאלה המתבקשת היא מה הביא את המורים ואת המערכת למצב הזה, והתשובה הברורה היא גם מפתיעה
29/10/2010  |   דניאל גיגי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

מערכת החינוך נמצאת כבר שנים בדעיכה, כאשר הדבר בה לידי ביטוי בהתדרדרות מוסרית של הנוער ובהתדרדרות בהישגים הלימודיים של תלמידי ישראל. האלימות בביתי הספר הולכת וגוברת, כאשר ניתן לראות גלישה של האלימות גם לחברה כולה, מאחר שתלמידים אלימים הופכים גם לאזרחים אלימים. במקביל ישנה מגמה של ירידה מתמדת גם בהישגים של תלמידי ישראל, כאשר ניתן לראות שהן ברמה הבינלאומית ישראל מתדרדרת למקומות נמוכים מאוד, וגם מבחינת רמת הציונים בבחינות הבגרות ישנה מגמת ירידה שלא נפסקת. התדרדרות זאת בהישגים פוגעת קשה ביכולת של ישראל להתחרות ברמה הבינלאומית, כי ירידת ההישגים בקרב הנוער, מתורגמת ישר גם לירידה בהישגים של ישראל בתחומי התעשיה, המדע, והכלכלה.

גורם מרכזי להתדרדרות הכללית הזאת של מערכת החינוך הוא מעמד המורה, שבהשוואה למעמדו בעולם ובהשוואה למקצועות אחרים במגזר הציבורי בארץ, הופך למקצוע שאין כבוד בצידו. שכר המורים הוא מהנמוכים בעולם פר שעה, ולפי דוח השכר האחרון הוא גם נמוך בהרבה בהשוואה לממוצע השכר במגזר הציבורי. בנוסף על כך המורים בישראל עובדים גם יותר שעות מכל מקום בעולם, כאשר על-פי דוח ה- OECD משנת 2009 ישראל מדורגת במקומות הגבוהים, מבחינת מספר שעות שמלמד מורה, וגם מחישובים של שעות העבודה לפי רפורמת אופק חדש עולה שהמורה בישראל עובד מספר שעות שהוא גדול מהממוצע במדינות ה-OECD,שבהם כאמור המורים מרוויחים יותר.

המורה בישראל גם עובד יותר קשה מבחינת המשימות שמוטלות עליו, ולא רק מבחינת מספר השעות הגדול שהוא מלמד. בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD למורה יש יותר תלמידים, כאשר ממוצע התלמידים פר כיתה הוא מהגדולים בעולם. הממצע בישראל הוא 27, לעומת הממוצע במדינות ה-OECD ששם הממוצע הוא 22, ולעומת ארה"ב שבה אנחנו רואים, שברוב המדינות יש חקיקה שמגבילה את מספר התלמידים בכיתה ל-20. הממצע בישראל שהוא גבוהה גם כך ביחס לעולם, מסתיר את המצב שהוא קשה הרבה יותר, כאשר מעדויות של מורים הן בחטיבות הביניים, והן בבתי הספר היסודיים, עולה שהם נאלצים לרוב ללמד כיתות שבהם יש 39-40 תלמידים, מבלי שאף אחד במשרד החינוך מתחשב בקושי שנובע מלימוד של כל הרבה תלמידים, או לוקח אחריות על הפגיעה בהישגים של התלמידים אלה, שנגרמת, כתוצאה, ממספר התלמידים הגבוהה שאיתם המורה צריך להתמודד.

השאלה המתבקשת היא מה הביא את המורים ואת מערכת החינוך למצב הזה, והתשובה על השאלה הזאת למרות שהיא ברורה, היא גם מפתיעה. האזרחים ואנשי מערכת החינוך מבינים שהבעיה המרכזית של מערכת החינוך נובעת מהמחסור במשאבים. מחקרים של רשות המחקר של הכנסת, וכן מחקרים בינלאומיים אימתו עובדה זאת, כאשר חשפו שההוצאה של מדינת ישראל "על כל תלמיד" היא נמוכה מהממוצע העולמי, ודוחות של הכנסת אף הראו שבכל המדדים החל מהשקעה על תשתיות, ועד להשקעה בשכר של מורים, ישראל משקיעה פחות משאבים מרוב המדינות בעולם המערבי. עובדה זאת ידועה לכולנו, אבל מה שלא ברור הוא מדוע המורים שותקים לנוכח המצב הזה, שבו הם לא מתוגמלים על עבודתם, והם גם עובדים במערכת שלא מתפקדת?

התשובה מצויה, למרבה הפלא, באופי ההתארגנות של המורים עצמם, כאשר מסתבר שהמדינה הצליחה לשבור את ארגוני המורים, על-ידי כך שגרמה לפיצול בין שני ארגוני המורים הגדולים, ובמקביל לכך יצרה ברית עם הסתדרות המורים, שהפכה להיות חותמת גומי של המדינה. הסתדרות המורים הפסיקה לייצג את האינטרסים האמיתיים של המורים, ומורים רבים מרגישים מרומים על-ידי ההסתדרות, שכפתה עליהם את ההצטרפות לרפורמת "אופק חדש", שרק פגעה בתנאי השכר שלהם, הגדילה את שעות העבודה שלהם, וחמור מכך הגבילה את היכולת שלהם להיאבק על זכויותיהם כאזרחים.

מכאן שהבעיה האמיתית היא לא שאין תקציב במערכת החינוך, אלא שאין מי שילחם על תקציב, מאחר שארגון העובדים הגדול של משרד החינוך "מכר" את המורים תמורת אינטרסים צרים, והסכים להמשך העושק שהם עוברים. ההוכחה לכך היא שאפילו דוח השכר האחרון, שמצביע בפירוש על המצב העגום של המורים, וגם לא פרסום תקציב המדינה וחוק ההסדרים ששוב פוגעים בחינוך, גרמו לתגובה הולמת של הסתדרות המורים, שהייתה אמורה להוביל את המאבק המיוחל, על עתידו של החינוך בישראל.

תאריך:  29/10/2010   |   עודכן:  29/10/2010
דניאל גיגי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיעור בעושק של מורים
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדנה
30/10/10 14:00
2
נדב
31/10/10 09:17
 
הצחקת אותי
2/11/10 12:02
 
דוודה
11/11/10 16:59
3
ברוך אסייג
1/11/10 19:02
4
חסר סבלנות
2/11/10 13:18
5
מורה לשעבר
4/11/10 08:32
6
עז
7/11/10 15:41
7
שירה
8/11/10 10:17
8
קלמן
11/11/10 18:19
9
המצב נורא
11/11/10 19:07
10
מורה
13/11/10 08:49
 
יהודיה כואבת
17/11/10 20:43
11
מיכל
16/11/10 23:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היהדות היא לא רק מוסר נביאי ישראל ומגילת העצמאות. אני לא שומר מצוות, אבל למדתי שנים ארוכות חסידות, קבלת הרש"ש, תניא, הרב קוק, משנה וגמרא ועוד. אני גם מרצה בנושאים הללו. היהדות היום לא בריאה, אין מה לומר. אבל כחלק מתהליך הבראתה, צריך להפוך אותה למשהו חי במדינה וזה לכשעצמו יעשה לה טוב. זה לא יהיה דבר פשוט, אבל אין לנו ברירה. כפי שרבי יוחנן בן זכאי התאים את היהדות לגלות, אנו צריכים להתאים עכשיו את היהדות לתקומה. צריך לזקק מהתורה במובן הרחב של המילה, את הערכים ואת העקרונות הקדושים שבה, ולמשל במישור החינוכי את רוב האימרות בפרקי אבות (בוודאי שלא את כולן).
29/10/2010  |  אורי ברעם  |   מאמרים
שנת 1951 הייתה מהאיומות ביותר. היעדר הזעזועים ה"טקטוניים" והציפייה הדרוכה ללא נודע שרק עומד להתרחש, הכבידו על הלבבות אפילו יותר מאשר בשנים הקודמות האכזריות יותר. הכול התנהל כרגיל במדינה - ותושביה - כרגיל - התעוותו מפחד תחת צילו הכבד של "שמש העמים"...
29/10/2010  |  דמיטרי רייזמן  |   מאמרים
ממשלת ישראל החליטה למחוק את כתמי האירוע המזוויע , שהתרחש ב-29.10.56 במבואות כפר קאסם בסולחה כפויה, וכך ביקשה לעבור לסדר היום ולהמשיך הלאה. סולחה וחנינה לאלו שלחצו על ההדק ורצחו 49 אזרחים, שהיו 3.3% מתושבי הכפר ב-1956.
29/10/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כמנוי על העיתון שלך יש לי המון טענות. בעיקר בגלל שהעיתון נראה כמי שוויתר על האמת אם היא מתנגשת עם האג'נדה הפרסונאלית שלך. לא קשה לזהות את הסיקור העוין (לא מהיום) של ידיעות-אחרונות נגד ראש הממשלה נתניהו, ואת הפרגון לכל מי שניצב מולו או מלכלך עליו.
29/10/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אמיל גרינצווייג, חברי משלום עכשיו, נרצח על מזבח השלום והדמוקרטיה.
29/10/2010  |  נפתלי רז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il