|   15:07:40
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
נתן אלתרמן. פציפיסט? [צילום: ארכיון אלתרמן]

אלתרמן היה פעם פציפיסט...

מקור השראה אפשרי לכתיבת "אל תתנו להם רובים"
02/11/2010  |   אלישע פורת   |   מאמרים   |   תגובות

"אל תתנו להם רובים" הוא פזמון חריג בשירתו של נתן אלתרמן. בראשית שנות השלושים עבר המשורר, כנראה, תקופה פציפיסטית אינטנסיבית. יחד עם חברי חבורת "יחדיו", שאף הוציאה לאור את הקובץ האנטי מלחמתי החריף "לא תרצח". נראה שהייתה זו תקופה קצרה. עד מהרה הוא הצטרף להשקפה המפאי"ית הרווחת של 'חרב היונה'. השיר היה, בין השאר, תגובתו המאוחרת על זוועות מלחמת העולם הראשונה. ויש בהחלט מקום לשאול: מה פתאום הוא התעורר לכתוב הד כל-כך מאוחר, באיחור כזה ובריחוק שנים שכזה? כאמור, היה זה פרק קצר בלבד ביצירתו של אלתרמן, ועד מהרה נטש את "אל תתנו להם רובים" לטובת "את שלום המחרשה נשאו לך בחורייך, היום הם לך שלום נושאים על הרובים".

אביא לשם הרחבה, את דבריו של רפי אילן, חוקר אלתרמן והיסטוריון של התיאטרון העברי:

  • "השיר נמנה על שיריו הראשונים של אלתרמן מן השנים 1931-1935, שקובצו מתוך מחברותיו על-ידי הוצאת הקיבוץ המאוחד. הקובץ נקרא 'שיריו הראשונים של אלתרמן' והוא הודפס בתשמ"ד.

    בקרב המשוררים העבריים הצעירים בשנות השלושים הראשונות רווחה רוח פציפיסטית, ועל קבוצה זו נמנו בין היתר אברהם שלונסקי, רפאל אליעז, לאה גולדברג, ואולי גם חלפי. תנועה זו קמה בתגובה למלחמת העולם הראשונה ותוצאותיה. שלונסקי הנהיג את הקבוצה, וכמשורר צעיר חסה אלתרמן בכנפיו. אברהם שלונסקי גם ערך באותה תקופה את כתב העת 'טורים', ובגליון לכבוד פורים בשנת 1934 פורסם השיר. ואכן, יש בשיר רמזים למאורעות המלחמה, כולל השימוש הגרמני בגז בחזית הגרמנית-צרפתית, ותוצאות השימוש הזה היא השחפת עליה מדבר השיר.

    השיר הולחן על-ידי המלחין סטפן וולפה, שישב באותן שנים בארץ, והושר רק בקרב חברי תנועות הנוער. הוא לא הצליח להגיע לשדרות הציבור הרחב, ומעולם גם לא הוקלט בהקלטה מסחרית. קיימת רק הקלטה אחת שלו, המבוצעת על-ידי חבורת שהם. אלתרמן המבוגר יותר לא אהב את השיר ואת רוחו הפציפיסטית. בתוקף הנסיבות בארץ ומאבק היישוב לעצמאות, הוא הצטרף להגנה וכתב בשבחו של הפלמ"ח. בערוב ימיו אף היה איש ארץ ישראל השלמה".


ומעניינת לא פחות היא ביקורת קשה של העיתונאית והסופרת ברכה חבס על השיר:

  • בעיתון 'דבר', מיום 27 בדצמבר, 1934, נדפס בכותרת - הלזה יקרא נשף "משמרת צעירה", עמ' 3, חתום ברכה, כנראה ברכה חבס, התיאור הבא:

    מה מגוחך ועלוב היה כל זה! מגוחך עד לכאב צילצלו במסיבה זו תחנוני הקריינית: "אל תתנו להם רובים"... שיר זה, אשר לא תיתכן עוד מסיבת נוער אצלנו בלעדיו, ממש כמו שלא תיתכן בלא "אבא נלחם לחופש" (ידוע בשם: הנסי הקטן) - לא נפקד כמובן, מקומו גם כאן. הזמרת חנה קיפניס שרה...

    וקצת הלאה:

    אין הכוונה בזה לפסול את שיריו של אלתרמן ואת זימרת חנה קיפניס וריקודים עממיים...

    (מתוך הביקורת הקטלנית של ברכה חבס על מסיבת הנוער בכפר הנוער בן שמן, "דבר", 27.12.1934).


מסתבר שהיו מתנגדים עזים לשיר. מדבריה של חבס עולה שההתנגדות הייתה כפולה: גם מצד תוכנו וגם מצד היותו 'להיט'. אך עם זאת הם הכירו בכוחו הכובש ובאהבת הנוער אליו, "שיר זה, אשר לא תיתכן עוד מסיבת נוער אצלנו בלעדיו"... מדהים!

ועוד ידיעה קטנה, מ'דבר':

  • "תיקון טעות. בידיעה על חגיגת האחד במאי בירושלים, נשמט שמו של הקריין, הח' ח. אמתי, שהקריא, אחרי שירתה של מרים סגל, את 'אבא נלחם לחופש' של אלתרמן, ואת 'תורת הכלכלה לרובינזון קרוזו', וכו'. לפי הסדר המנוי ברשימה הנ'ל"

    (נדפס ב'דבר', 7.5.1934, עמ' 3).


ואגב באותו אחד במאי ניגן סטיפן וולפה בחגיגה בעין חרוד:

  • "...המקהלה השמיעה כמה פרקי זמרה שזכו לתשואות, ומרת אלתרמן (רחל מרכוס) קראה משירי נתן אלתרמן 'אל תתנו להם רובים' ו'גלגלי אש', שעוררו מחיאות כפיים סואנות בקרב הנוער..."

    ('דבר', 16.9.1934. עמ' 5).

"אל תתנו להם רובים"

כיוון שלא מצאתי תשובה תקפה לשאלה מדוע דווקא בשנת 1934 נכתב השיר, יורשה לי להביא ניסיון תשובה משלי. כאמור, לאחרונה אני חושף ומברר את פעילותו של משורר היידיש הנשכח משה ליפשיץ. בהגיעו ארצה, במחוות ענק שעשתה לו מרגוט קלאוזנר, שהצילה אותו ממש ממוות, בשנת 1934 הוא התקרב מאוד לחוג המשוררים של שלונסקי, גולדברג ואלתרמן שסבב סביב הביטאון "טורים". ליפשיץ הביא איתו מנדודיו שירים ביידיש, אנטי מלחמתיים, פציפיסטיים, חריפים במיוחד. הוא היה עצור בידי השלטונות האוסטרים בעת מלחמת העולם הראשונה, כנתין רוסי, במחנה מעצר ליד וינה. מלך ראוויטש, סופר היידיש הידוע, זכריה ברגנר בשמו המקורי, אביו של הצייר יוסל ברגנר, כתב על ליפשיץ ממואר מעניין מאוד לאחר מותו. הפרק כונס בספרו "ספר המעשיות של חיי". ראוויטש מביא תיאור מרתק ומבדח על ימי המלחמה בווינה ועל ליפשיץ בעת המלחמה. ניתן בהחלט להבין מדבריו איך הגיע ליפשיץ לידי כתיבת שירים אנטי מלחמתיים חריפים.

בהגיעו ארצה התיידד מאוד עם אלתרמן, שגם כתב עליו מספד מרגש ונוגע ללב לאחר מותו המוקדם, באפריל 1940. הקרבה ביניהם בחמש שנות ישיבתו של ליפשיץ בתל אביב, הולידה כנראה שיתוף-פעולה וקרבת רוח בין השניים. אלתרמן אף תרגם שיר אנטי מלחמתי חריף של ליפשיץ - "הבלדה לחיילים האלמונים". הבלדה נדפסה לראשונה, במלאת חודש לפטירתו של ליפשיץ, בכתב העת הספרותי "השומר הצעיר", בעריכתו של שלונסקי. חלקים מהבלדה הזו הולחנו בידי המלחין סטיפן וולפה, שהיה מקורב אז לאלתרמן, והחזיק אף הוא בדעות פציפיסטיות ואנטי מלחמתיות קיצוניות. שלושת אלה, אלתרמן, ליפשיץ ו-וולפה, שיתפו פעולה גם בכתיבת שירי זמר נוספים.

כאן הפרסום המוקדם המודיע על היצירה, שנמצא אצל אליהו הכהן:

  • ארבע בלדות למקהלה מעורבת
    פרטיטורה בשביל מקהלה

    מלים של מ. ליפשיץ
    מנגינה סטיפן וולפה

    השירים המופיעים הם אלה:
    שיר ראשון - זאת היא הבלדה
    שיר שני - על אדמתנו זאת הברוכה
    שיר שלישי - שים שלום
    שיר רביעי - החיילים צְאוּ ללחום
    אופוס 27 A


מה שנשמט, או הושמט, בפרסום, הוא שמו של המתרגם לעברית, הלא הוא - נתן אלתרמן! הנה השיר בעברית:

  • פתיחה/ מתוך הבלדה על החיילים האלמונים/ מיידיש: נתן אלתרמן.

    השיר נדפס לזכרו של משה ליפשיץ, חודש לאחר מותו, בשבועון "השומר הצעיר", דפים לספרות, 16.5.1940. אלתרמן הוסיף ותרגם עוד שלושה חלקים מהבלדה.

    זֹאת הִיא הַבַּלַּדָה עַל הַחַיָּלִים הָאַלְמוֹנִים,
    יְסֻפַּר בָּהּ עַל עוֹלָם אֶחָד גָּדוֹל וְאֵין-אוֹנִים,
    עַל עוֹלָם גִּבּוֹר לִסְבּוֹל וְרַךְ-לֵבַב לָשֵׂאת גְּבוּרָה
    וְצוֹעֵד, סַהֲרוּרִי, אֶל תְהוֹם אוֹרֶבֶת פְּעוּרָה.
    הַיָּמִים עוֹלִים פּוֹרְחִים, בְּשֵׁלִים יוֹתֵר, יָפִים יוֹתֵר,
    הַמֶּרְחָק עַד פִּי-הַתְּהוֹם הוֹלֵךְ הָלוֹךְ וְהִתְקַצֵּר,
    וְאוּלַי נוֹתַר עוֹד רֶגַע, וְאוּלַי פְּסִיעָה נוֹתֶרֶת -
    וְעוֹלָם אוֹבֵד יָעוּף בְּמַעֲרְבֹּלֶת מִסְתַּחְרֶרֶת.

    בֶּחָזֶה אֵימָה נִלְחֶצֶת, וְהָרֹאשׁ בִּכְפוֹר עָטוּף,
    אֵין אֲוִיר לִנְשׁוֹם... לְפֶתַע מִתְבַּרְזֶל הַדָּם בַּגּוּף,
    וּבוֹקַעַת מַחְשָׁבָה, פּוֹעֶמֶת כְּפַטִּישׁ מוּרָם -
    לַעֲצוֹר, לִשְׁמוֹר הַפַּעַם, לְהַצִּיל אֶת הָעוֹלָם!

    בֹּקֶר שָׁב, מַגִּיעַ עֶרֶב, הַשָּׁעוֹת נוֹבְלוֹת כַּגָּן.
    אֵין רָצוֹן מִפֹּה לָלֶכֶת. תְּנוּ לְהִשָּׁאֵר עוֹד כָּאן.
    מַה לִצְעוֹק? לְאָן לָרוּץ? וּמִי יִשָּׂא לַפִּיד מִנֶּגֶד
    לָעוֹלָם לִקְרוֹא: עֲמוֹד, כִּי לְרַגְלֶיךָ תְּהוֹם שׁוֹתֶקֶת.

    לֹא אֶחָד וְלֹא מֵאָה! הַחַיָּלִים הָאַלמוֹנִים!
    בּוֹאוּ! פֹּה דְרוּשִׁים מִילְיוֹנִים! הֲמוֹנִים וַהֲמוֹנִים!
    תִּתְיָצֵּב חוֹמָה מִִילְיוֹנִית, עוֹלָמוֹת שֶׁל חֵיל אָדָם -
    לַעֲצוֹר, לִשְׁמוֹר הַפַּעַם, לְהַצִּיל אֶת הָעוֹלָם.

    נדפס לראשונה ב"השומר הצעיר", 16 במאי 1940.
    המקור ביידיש:
    די באַלאַדע פֿון די אומבאַקאַנטע סאָלדאַטן
    פּראָלאָג
    אין פֿלאַנדערן בײַ בואַסאַן
    דעם גערטנערס ליד

    שטאַמען (תּל־אָבֿיבֿ, 1936-1939)
    יוני 1936


הפרסום הזה, הוא המקור ביידיש לשיריו הפציפיסטיים המתורגמים.

לא רחוק אם כך להניח, שאלתרמן כתב ופרסם את שירו "אל תתנו להם רובים", בהשפעתו של ליפשיץ. הקרבה הרבה שביניהם, באמצע שנות השלושים, הולידה גם תרגומים נוספים של אלתרמן לשיריו של ליפשיץ. אריה אהרוני, המתרגם והעורך הוותיק מבית אלפא, זוכר ששמע מפי ליפשיץ עצמו, בערב של נערי השומר הצעיר על שפת ימה של תל אביב, בשנת 1938 את הדברים הבאים:

  • וכן הוסיף אריה אהרוני מן הזכרון, תרגום מקוטע של השיר: בפלאנדריה ליד בואסאן:

    שָׁם בִּפְלַאנְדְרִיָה, לְיַד בּוּאַסַאן,
    יֶשְׁנָה מִסְעָדָה עִם תַפְרִיט מְצוּיָין:
    מָנָה רִאשׁוֹנָה, הִתְכַּבְּדוּ אֲדוֹנִים,
    קְצִיצוֹת שֶׁל מֵעַיִים בְּמִיץ כִּידוֹנִים...

    מָרָק שֶׁל 'דוּמְדוּם' וּשְׁנִיצֶל עוֹפֶרֶת


ויש לשאול, כמובן, האם זהו תרגומו של ליפשיץ עצמו, או שמא, בדומה לשירי המחאה האחרים, נתן אלתרמן הוא שתרגם? זהו בית חריף מאוד, נוקב מאוד, שמזכיר בהחלט את התיאורים הקשים משירו של אלתרמן.

כך או כך, יש לברר היטב, לעניות דעתי, האם הקרבה למשורר הנשכח משה ליפשיץ, ותרגום שיריו הפציפיסטיים החריפים מיידיש לעברית, האם גם הם נמנים בין אלה שדחפו את נתן אלתרמן לכתוב ולשחרר לפרסום את שירו החריג "אל תתנו להם רובים".

תאריך:  02/11/2010   |   עודכן:  02/11/2010
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפנות בוקר התברר שהשביתה הכללית במשק נמנעה: משרד האוצר וההסתדרות הגיעו להסכם שכר במגזר הציבורי. עופר עיני, יושב-ראש ההסתדרות, ניצח שוב: גם מנע פגיעה במשק ובעובדים בשביתה, וגם השיג הישגים משמעותיים לעובדים:
02/11/2010  |  נפתלי רז  |   מאמרים
הפשיעה בלוד היא מיקרוקוסמוס של הפשיעה במדינה כולה. ישראל אינה שונה מכל מדינה אחרת בעולם, שבה יש עשירים ועניים. כאשר שכבות גדולות באוכלוסיית מדינה מאבדות כל סיכוי לשיפור חייהן - האלימות נשארת הדרך היחידה.
02/11/2010  |  יגאל לביב  |   מאמרים
מזה שנים מנסה ישראל לבנות התנחלות שתחבר בין ירושלים לבין התנחלות מעלה אדומים, באזור E1. התוכנית עוררה התנגדות אמריקנית חריפה, בעיקר מכיוון שמימושה יפריד בין דרום הגדה המערבית לצפונה. בינתיים נבנה שם "רק" בניין משטרת ש"י (שומרון ויהודה), עם מערכת כבישים רבי-מסלולים וכיכרות.
02/11/2010  |  עמוס גבירץ  |   מאמרים
אין ספק שדבריו של יצחק רבין - "רוב העם רוצה בשלום", שאמר בנאומו בעצרת ההיא, אז עדיין בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, דקות ספורות טרם הירצחו, תקפים וראויים גם היום. מאז, מדי שנה, באותו התאריך, מתקיימת עצרת לזכרו בכיכר שבינתיים הפכה להיות על שמו. אולם בעצרת האחרונה במוצ"ש הופיעו יחסית מעט מאוד אנשים. וגם השלום לא מתממש. מדוע? ומי בא עדיין לעצרת? ומי הפסיק לבוא?
02/11/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
דביר הוא סטודנט לתואר ראשון במתמטיקה באוניברסיטת תל אביב. לאחר שלוש שנות צבא, הוא משלם 13,000 שקל לשנה כשכר לימוד ועוד אלפי שקלים בשנה תמורת ספרים, צילומים ואוכל. בשנה הבאה הוא מתכנן לעזוב את בית הוריו ולשכור דירה עם שותף בתל אביב; זה יעלה לו 4,000 שקל בחודש.
02/11/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il