|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

יוצאים מהמסגרת - הסרת משקפיים בלייזר <br>

ד"ר בריקמן, עונה לשאלות על ניתוחי הלייזר: למי הם מתאימים? למי לא? ואלו תיקונים ניתן לעשות בעזרתם
30/03/2004  |   יפעת גדות   |   מאמרים   |   תגובות
ד"ר בריקמן

אני לא רואה ממטר. לא רואה אפילו את הסבון במקלחת, כשאני מוריד את המשקפיים ועומד מתחת למים הקולחים, וצריך לגשש אחריו.

תנסו פעם להרכיב משקפיים עם זכוכית ממש עכורה, להתקלח ואפילו להיכנס לים ולשחות. אחרי כמה ימים כאלה תבינו עד כמה אפילו משקפיים לא תמיד יכולים לעזור, ועד כמה זה קשה.

אחרי שיחה ארוכה עם ד"ר בריקמן, אחד ממנתחי הלייזר הבכירים בארץ, יש הרגשה שאנו נמצאים צעד אחד מהשלב שבו נוכל להפוך ל"איש השווה מיליונים", ולזכות בראייה ביונית - כלומר לא רק לתקן את ראייתנו ולהסיר את המשקפיים, אלא לראות מעבר למה שחשבנו עד היום שהוא המקסימום: 6:6. כיום ניתן להגיע בעזרת תיקון הראייה בלייזר לראייה של 6:5 ואפילו 6:4.

אילו תיקונים ניתן לבצע בעזרת טיפול בלייזר?

קוצר ראייה (מיופיה) - כמעט כל הדרגות. מצב בו העין ארוכה מדי וקרן האור מתמקדת לפני הרשתית. הראייה המתקבלת טובה לקרוב אך אינה טובה לרחוק.

רוחק ראייה (היפראופיה) נמוך או בינוני. מצב בו העין קצרה מדי וקרן האור מתמקדת אחרי הרשתית. הראייה המתקבלת אינה טובה לקרוב ולרחוק.

צילינדר (אסטיגמטיזם) - לרוב הדרגות. מצב בו הקרנית אינה סימטרית והראייה מטושטשת לקרוב ולרחוק.

הטיפול בלייזר מתאים לכל אדם בוגר מגיל 19 ומעלה. כל זאת בתנאי שלא נמצאו ממצאים בבדיקת העיניים המהווים התווית נגד לטיפול, ובתנאי שמספר המשקפיים התייצב.

קיימות כיום שתי שיטות עיקריות בטיפולי הלייזר לתיקון הראייה. הראשונה, והיא גם הוותיקה יותר, היא ה-PRK-Photorefractive keratectomy.

שיטה זו נפוצה בעולם, וניסיון הרופאים המשתמשים בה הוא רב. בשיטה זו הלייזר למעשה מלטש את הקרנית מצידה החיצוני, מה שמאפשר את השינוי בקימור. רוב "הכוח" האופטי של העין נמצא בקרנית כך ששינוי, אפילו קל, בכוח שלה, יכול לגרום לשינוי כוח העין כולה ומכאן גם לתיקון הראייה ללא צורך בהרכבת משקפיים.

ב-PRK, אנרגיית הלייזר, המוקרנת על-פני שכבתה החיצונית של הקרנית, גורמת למעשה ל"פצע" שמחלים לאחר מספר ימים (בדומה לשפשוף שאנו מקבלים בברך כשאנו נופלים בזמן רכיבה על אופניים) וזהו למעשה תהליך ההחלמה.

הטיפול מבוצע כשהעין מורדמת, על-ידי טיפות, ללא כאבים ובזמן קצר, כ-20 שניות בממוצע. ההחלמה אורכת בין 3 ל-4 ימים בהם סובל החולה מתחושה של אי נוחות הדומה לתחושה של גוף זר בעין, ובזמן זה ראייתו עדיין מטושטשת. תהליך ההחלמה בשיטה זו אכן איטי יחסית וייתכן אף שיימשך כחודש עד שראייתו של המטופל תשתפר לגמרי.

הטיפולים הראשונים בשיטת הלייזר לתיקון ראייה החלו בשנים 1987-1988, ובישראל החלו ב-1991-1992. בשנים הראשונות היה המכשור פרימיטיבי למדי ומסורבל, אך למרות זאת, כבר אז היה מדובר בפריצת דרך משמעותית. עד לשנים 1993-1994 נעשו הניתוחים בשיטה זו.

השיטה השנייה הקיימת כיום נקראת לאזיק (Lasik). מרבית הטיפולים המתבצעים כיום לשיפור ולתיקון ליקוי ראייה, מתבצעים באמצעותה. בשיטה זו, הטיפול קצר ושיפור הראייה בעקבותיו - כמעט מיידי.

בלאזיק, "מקלפים" את שכבת הקרנית העליונה (בעובי של כ-150 מיקרון). מכשיר חיתוך חשמלי קטן נצמד לעין (בעזרת ואקום), נע, ומקלף את השכבה החיצונית של הקרנית כשהוא משלים כמעט סיבוב שלם של חיתוך. מכשיר החיתוך מוסר, והמנתח משיל בעדינות את השכבה החיצונית של הקרנית, שנותרת מחוברת לעין. קרן הלייזר משייפת במשך פחות מדקה את החלק הפנימי של הקרנית, ולאחר מכן משיבים למקומה את השכבה החיצונית.

ד"ר בריקמן מציין, כי שלא כמו בשיטת ה-PRK, לא נגרם לעין פצע חיצוני ולכן המטופל לא חווה כאב כחלק מתהליך ההחלמה.

הראייה המשופרת מורגשת כבר לאחר הניתוח אך עדיין מטושטשת ומשתפרת למחרת (במספרים גבוהים מעל מינוס 6 שיפור הראייה לוקח מעט יותר זמן). המטופל משתמש בטיפות עיניים במשך 20 יום אשר מטרתן הקלת הכאב ומניעת זיהום (טיפות אנטיביוטיות). כמו-כן בעזרת הטיפות תתרפא רקמת העין ללא התפתחות דלקת. בזה למעשה מסתיים הטיפול.

לדברי ד"ר בריקמן, אנשים רבים מאד מרוצים משיטה זו. לדבריו, קיימת גדילה משמעותית של בין 10%-15% בכמות הניתוחים בשנה. בארצות הברית לדוגמא בוצעו 1,100,000 ניתוחים כאלו בשנת 2002. לדבריו, באירופה מדובר בנתונים שונים במדינות שונות ומודעות הציבור נמוכה מישראל. בצרפת נערכים ניתוחים רבים מסוג זה.

ספורטאים, לדברי ד"ר בריקמן, נקודה בהחלט מפתיעה, עלולים שלא להתאים לעיתים לשיטת הלאזיק. הדבר תלוי בתוכניותיו של המטופל לגבי חזרתו המיידית לפעילות ספורטיבית. אדם שעוסק בספורט כמקצוע ועומד לחזור לפעילות מיד לאחר הניתוח עלול להפגע. מכה מכדור לדוגמא עלולה לפגוע באזור בו נעשה החיתוך, להסיט את הקרנית ממקומה ולפגוע בעין.

מי אינו מתאים לטיפול בתיקון ראייה?

בין 7%-10% מהפונים אינם מתאימים לטיפול מסוג זה.

מתוך ה-90% שמתאימים, 20% מהם מתאימים רק לשיטת ה-PRK (השיטה הוותיקה יותר). את ההחלטה איזו שיטה מתאימה יותר לכל מטופל מקבלים, לדברי ד"ר בריקמן, רק לאחר בדיקה קפדנית ביותר. אחרי הכל מדובר בניתוח קוסמטי ולא בניתוח מטעמים רפואיים, הוא מזכיר.

מטופלים שאינם מתאימים לטיפול זה הן נשים בהריון ומטופלים בגיל בו המספר טרם התייצב וטיפול מסוג זה יהיה חסר ערך. כמו-כן לא מתאימים אנשים שעובי הקרנית שלהם הוא פחות מ-460 מיקרון ואנשים בעלי עין אחת.

ישנם מקרים בהם אנשים הסובלים מעין עצלה (ראייה של פחות מ-6/24) לא יוכלו לעבור את הטיפול, אך לרובם הטיפול בהחלט מתאים. בנוסף, אנשים אשר סובלים ממחלות שונות (פסוריאזיס קשה, כשל חיסוני, סוכרת לא מאוזנת ועוד).

פרסביופיה - "ראיית זקנים", אמנם אינה ניתנת לתיקון, אך ניתן לתקן את קוצר הראייה ולשפר את הראייה למרחק. במקרים אלו קיימת גם שיטה של תיקון ראייה שונה לכל עין שמשפר באופן משמעותי את ראייתו של המטופל.

כיצד נקבעת שיטת הטיפול?

הבדיקה אורכת בין שעתיים וחצי לשלוש שעות ונבחנות בה 3 זוויות:

בריאות העין, היסטוריה רפואית של המטופל (דלקות פרקים , פסוריאזיס ועוד מחלות שהחולה בהן אינו מתאים לטיפול של תיקון ראייה בלייזר), עובי הקרנית, מספר משקפיים וקימור הקרנית.

עובי הקרנית

לעובי הקרנית חשיבות מכרעת בקבלת ההחלטה לגבי הטיפול המתאים. עובי הקרנית נבדק בעזרת מכשיר אולטראסאונד.

בדיקה נוספת היא מיפוי קרנית. בבדיקה נערך מיפוי של 4,000 נקודות אור ונבנית למעשה מעין מפת גבהים של הקרנית. המטרה היא לבדוק באם קיימות בעיות בקרנית (אי סדירות). בנוסף לכך, מאפשר המיפוי דיוק רב יותר במהלך הניתוח מאחר וניתן למעשה להעביר את נתוני המיפוי למחשב הלייזר.

לדברי ד"ר בריקמן, מה שקובע למעשה באיזו שיטה לבחור הוא היחס בין עובי הקרנית (נמדד על-ידי מכשיר אולטרא סאונד) והמספר (אליו ניתן להגיע). קיימת חשיבות גדולה ביותר לאבחון מדויק.

במידה ונמצא כי הקרנית דקה מדי, הטיפול המוצע הוא כמובן ה-PRK. כיום הניתוח בשיטת ה-PRK הינו איכותי יותר מבעבר והמטופל סובל בו מפחות כאבים מאשר בניתוחים בשנים קודמות. שבוע לאחר הטיפול ב-PRK המטופל יכול כבר ליהנות מראייה משופרת.

תהליך הניתוח:

הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית והחולה משתתף למעשה בתהליך הניתוח. לשיתוף הפעולה עם המטופל חשיבות רבה, והוא מסייע במירכוז על-ידי מערכת עלייה הוא מסתכל - Eye Tracker System - מערכת זו מאפשרת למחשב למסור מידע מדויק על המקום אליו מסתכל המטופל.

כיום מיוצרות מערכות לייזר המיועדות במיוחד למטרות אלו. ד"ר בריקמן מספר כי קיימת כיום "תחרות" בין שני חלקי המערכת: בין מערכת ה-Delivery (מכשיר הלייזר איתו מנתחים) למערכות המרכוז העוקבות באופן אוטומטי אחר מרכז הקרנית והאישון. כיום, המערכות הנבנות בגרמניה נחשבות גם האיכותיות ביותר.

תחזוק המערכת יקר מאד. מכירו של מכשיר לייזר זה נע בין 400,000-600,000 דולר והתחזוקה היומיומית יקרה גם היא.

סיבוכים:

ד"ר בריקמן מנסה להסביר כי השימוש במונח סיבוכים אינו מתאים לדעתו כשמדובר בטיפול הלייזר. עד כה לא דווח על סיבוכים קשים לאחר ניתוח כזה ולדבריו "אי אפשר לאבד עין, אי אפשר להתעוור, ואחוז הסיבוכים בניתוחי לייזר (ירידה בראייה) הוא הנמוך ביותר בסיבוכים הנובעים כתוצאה מהתערבות כירורגית".

יחד עם זאת קיימות תופעות לוואי שעל המטופל לתת את הדעת עליהן:

יובש בעין, במיוחד לאור העובדה שהלייזר גורם לירידה בכמות הדמעות המיוצרת בעין.

בנושא "עין יבשה", מדגיש ד"ר בריקמן, כי הרמות הגבוהות של זיהום האוויר כיום, האבק, האלרגנים (אנטיגנים שיכול לגרום תגובה אלרגית באנשים בעלי רגישות-יתר. קיימים אלרגנים רבים ושונים, והם משפיעים על רקמות ואיברים שונים. אבקנים, פרווה, נוצות, עובש ואבק עשויים לגרום קדחת השחת; קרדית אבק הבית יכולה לגרום להתקף אסטמה. תרופות, צבעים ותכשירים קוסמטיים יכולים לגרום פריחה ודלקות עור), השימוש במזגנים והישיבה הממושכת מול המחשב תורמים לתופעת העין היבשה, ולכן תופעה זו גוברת עם השנים. יחד עימה גוברת גם תופעת האלרגיה. ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לגרום לנו לשכוח למצמץ, עד כמה שהדבר נשמע מובן מאליו. ד"ר בריקמן מדגיש, כי המצמוץ הכרחי כדי להחזיר את הלחות לקרנית.

אנשים הסובלים מעין יבשה, בהחלט מאובחנים באופן מיוחד ולמרות שיכולה להיות ירידה בכמות הדמעות בעקבות הטיפול בלייזר ניתן בהחלט לטפל בזה. המטופל ימשיך באופן קבוע את השימוש בדמעות מלאכותיות.

  • סיבוכים נובעים לעיתים גם בשל אבחון לא תקין, לדוגמא אי אבחנה בקרנית שאינה סדירה-קרטוקונוס (הקרנית יכולה להעביר את התמונה הממוקדת לרשתית רק בשל צורתה העגולה). ד"ר בריקמן מציין כי יש צורך באבחנה מדוייקת שתזהה בעיות בקרנית שלא מאפשרות קבלת טיפול בלייזר.

  • תופעות הלוואי יכולות להתבטא בריפוי ממושך יותר מהרגיל. אנשים אלו עלולים לסבול מספר חודשים מסנוור בשעות הלילה.

  • עיכוב וצמיחה בהתחדשות תאי האפיתל - תאים המהווים את הרקמה המצפה את כל המשטחים החיצוניים של הגוף, בדרך כלל רב שכבתית ומתחדשת, מרפדת מבנים חלולים, כגון מערכת הנשימה (אך לא את כלי הדם והלימפה) במטרה להגן על הרקמות. התאים מונחים על קרום בסיס לא תאי משותף המפריד את האפיתל מרקמת החיבור שמתחתיו.

  • עכירות בקרנית - בליקויי ראייה גבוהים העכירות פוגעת גם בראייה עצמה - דבר שפחות משפיע במקרים של ליקויי ראייה קטנים ובינוניים.

  • כשמדובר במספרים גבוהים, תופעות הלוואי עלולות להמשך זמן רב יותר.

ד"ר בריקמן מדגיש גם, כי מדובר למעשה בניתוח קוסמטי. למכון מגיעים הרבה צעירים, עם ציפיות גבוהות, משלמים עבור הטיפול הרבה מאד כסף, ולעיתים חשים כי מה שקיבלו אינו תואם את ציפיותיהם.

שאלה חשובה ובסיסית שהעלנו היא האם הטיפול פרמננטי. ד"ר בריקמן עונה כי הדבר תלוי ביציבות המספר בעין לפני הניתוח.

אצל אנשים רבים המספר משתנה. בגילאים שונים ואצל שני המינים קיימות התנהגויות שונות של העין. בהריון לדוגמא, יכול המספר להשתנות גם לאחר הלידה ולא רק במהלך ההריון.

לדברי ד"ר בריקמן השאלה שנשאל כל מטופל היא "כמה שנים המספר שלך יציב"? כלומר כמה זמן למעשה אתה מרכיב את אותן המשקפיים ללא צורך לעבור למשקפיים עם מספר אחר. בדרך כלל בגילאים 26, 27 תהליך קוצר הראייה נעצר.

קיימת תמיד אפשרות לבצע טיפול לייזר גם במידה והמספר צפוי להשתנות (בהסכמתו של המטופל), אך רק במידה והמספר גדל באופן איטי. טיפול הלייזר מתבצע, ובמקרה הצורך ינותח המטופל שוב לאחר שנתיים - בהרבה מן המכונים כיום בארץ מובטח תיקון חינם (או לחילופין כתב אחריות למספר שנים).

כיום ישנם כמה מרכזים ברמה גבוהה ושווים באיכותם. המכונים משקיעים באיכות המכשיר וברופאים ברמה גבוהה. כמות מכוני הלייזרים וכמות מכשירי הלייזר בישראל גבוהה בהרבה מאירופה וארצות הברית (בעיקר בשל מודעות הציבור לטיפול).

ד"ר בריקמן מציין כי במכון לייזר חייבים להיות מומחים לקרנית ובעלי ניסיון בניתוחי קרנית.

לשאלתנו כיצד נדע לאיזה מכון עלינו לפנות כשנהיה מעונינים בתיקון הראייה, ומה קובע את הצלחת הניתוח, עונה ד"ר בריקמן: "המכשור, הרופאים ושיתוף הפעולה בין המטופל לרופא - כולם יחד הם הגורמים להצלחה".

רשימת מכונים הקיימים היום בארץ

עיניים - www.enaim.co.il
אינטראלאסיק - www.6x6.co.il/find/intra-lasik.htm
שבע עיניים - www.7eyes.co.il
מישר - /www.meishar.com
אריאל - www.ariel-medical.co.i
רואים 6/6 - www.roim66.co.il
רואים בלי משקפיים - www.rbm.co.il
אמריקן לייזר - www.americanlaser.co.il
CAre - www.care.co.il/glass/index.asp

תאריך:  30/03/2004   |   עודכן:  30/03/2004
יפעת גדות, הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני מספר ימים פורסם החלק הגלוי של דוח ועדת המשנה של ועדת חו"ב של הכנסת בעניין תיפקוד מערך המודיעין בכלל, ותפקודו טרם ובמהלך מלחמת המפרץ, בפרט.
30/03/2004  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
המציאות כבר עולה על כל דמיון. עוד חשבתי לעצמי שלא אופתע יותר לא מסופרים ולא מאנשי רוח ואומנים. עד אשר בא הראיון שנתן הסופר א.ב. יהושע לעיתון 'הארץ'. נוכח קריאת הראיון המסקנה היא פשוטה, חדה וכואבת: זו אינה שאלה של זמן עד שהסופר א.ב. יהושע יחצה את רוביקון ההזדהות המלאה עם האויב כפי שעשתה חברתו הסופרת בתיה גור, הוא כבר שם.
30/03/2004  |  ד"ר גבי אביטל  |   מאמרים
ביום 9.3.04 עבר בקריאה שלישית "חוק נושאי משרה שיפוטית (מניעה מלשבת בדין) (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2004". לכאורה, עוד חוק מתוך אינספור חוקים שהכנסת מחוקקת; ושלא-לכאורה, חוק שיש בו אינספור משמעויות מביכות למערכת המשפט. נבחן תחילה את החלק הלכאורי, דהיינו מה אומר החוק ונעבור לחלק הלא-לכאורי, דהיינו מהן הסיבות שבעטיין פעלה הכנסת לחוקקו.
29/03/2004  |  אינג' שבתאי עזריאל  |   מאמרים
"מאז שנת 2000, במשך 4 פסחים שונים, המשק הישראלי אכל ריבית מרורים. הגיע הזמן שבאביב השנה נחגוג סוף סוף ריבית של חרוסת", כך אמר שר התמ"ת, אהוד אולמרט, בסוף חודש ינואר.
29/03/2004  |  אלונה קורן  |   מאמרים
כל חשוד גם אם הוא אדם חשוב, הינו בחזקת חף מפשע כל עוד לא הוכח אחרת.
29/03/2004  |  צחי פנטון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il