|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

למי בכורה למי תודה?

מה בין פרשת ויחי לפרשת חיי שרה? מדוע שיכל יעקב את ידיו בברכת מנשה ואפרים? וגם: שיעור בפסיכולוגיה מגדים לפרשת השבוע
17/12/2010  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

כבר בתחילת פרשת השבוע ניתן לעמוד על הדמיון בין פרשת חיי שרה לפרשה זו - ויחי. למרות ששתי הפרשות מספרות על מות צדיקים - שרה אמנו ויעקב אבינו - הן נקראות על שם חייהם. התשובה לפרדוקס-לכאורה נעוצה במאמר חז"ל, כי צדיקים במותם קרויים חיים. גם אם גופם מת, רוחם חייה בקרבנו, במורשת הנצחית של מידות ומעשים טובים שהם מנחילים לכל הדורות. אולי מסיבה זו המילה מיתה אינה נזכרת בפטירתו של יעקב. כאחרון האבות, ואבי שנים-עשר שבטי ישראל, דמותו משמשת מודל חי ללימוד תורה, לקיום מצוות ולמידות טובות.

אין רגע דל

יתר על כן, בדומה לשרה אמנו המילה 'שנה' חוזרת ונשנית אחרי מספר המאה ואחרי ציון היחידות של שנות יעקב. אך לא די בחזרה זו. למרות שפתו הלקונית של המקרא מככב בפסוק גם הקדימון: "ויהיו ימי יעקב שני חייו" הנראה מיותר. דומני כי בעצם הכפילות שֶׁבּוֹ גלומה התשובה. גיל המעשים חפף את הגיל הכרונולוגי. בדומה לשרה, שחייה היו ספוגי משמעות דתית, ובדומה לאברהם הבא בימים, שהצטיינו במצוות, גם ליעקב לא היה רגע דל. כל ימיו, בכל שנות חייו, היו מלאים בעבודת השם.

יש מפרשים שיעקב חי חיי אושר שבע-עשרה שנה בלבד, בקרבת בנו יוסף המושל במצרים, שהיו בעלי משמעות סמלית עבורו. שאר חייו שָׂבַע ייסורים ועימותים עם לבן ועשיו, והתמודדות עם היעדרו של יוסף. אולם התורה אינה מסכימה עם תפישה זו. במבט היסטורי רחב ובהשגחה אלוקית הכל היה לטובה, כדי לסלול את הדרך לגלות מצרים ולגאולה וללידת עם ישראל. במובן זה, כל פרט בפאזל וכל אירוע היה בעל משמעות היסטורית ולאומית, תוך הפקת לקחים רוחניים רַבֵּי עוצמה.

יעקב, ויוסף בעקבותיו, ביקשו להיקבר בארץ ישראל, ולא במצרים שטופת הזימה והאלילות. מכאן נולד הביטוי חסד של אמת בפרשה - חסד שעושים עם המתים לקוברם, מבלי לצַפות לתשלום גמול.

מעניין לציין את מערכת היחסים, המושתתת על כבוד הדדי, ששררה בין יעקב ליוסף. כפי שראינו בפרשת ויגש, יוסף קורא לאביו "רדה אלי", כדי להשליט עליו את דמות יעקב הצדיק ואת מורשתו, ולהנחילה לדורות מתוך מצווַת כיבוד אב אמיתית. (אכן בזכות דמותו יוסף כבש את יצרו בפרשת אשת פוטיפר.) לעומת זאת, יעקב למרות חוליו וזקנתו, משתחווה על ערש דווי לבנו יוסף, מושל מצרים, וחולק לו כבוד אחרון. על כך אומרים חז"ל: "שועל בזמנו השתחווֵה לו". אך יעקב בְּצֵל השכינה גם מצדיע לִבְנו יוסף, שעמד במבחן צדקותו בארץ הזרה.

למי הבכורה

כפי שראינו, לא הגיל הכרונולוגי קובע, אלא גיל המעשים, וכי אצל צדיקים קיימת זהות מלאה בין השניים. בדומה לכך עניין הבכורה. לא הבכורה הביולוגית היא הקובעת מבחינת סדרי עדיפות, במתן פריבילגיות, אלא הבכורה הרוחנית הנקנית בזכויות מיוחדות. כך עשיו שֶׁמָכַר את בכורתו ליעקב, בעבוּר נזיד עדשים, וכך גם בברכת בני יוסף - אפרים ומנשה. אומנם מנשה היה הבכור, אך למורת רוח אביהם, יעקס הַסָּב שִׂכֵּל (מלשון שכל) את ידיו, כשאת יד שמאלו הניח על ראש מנשה, ואת יד ימינו דווקא על הבן הצעיר אפרים. ליוסף הנדהם הסביר יעקב כי מאפרים עתיד לצאת יהושע בן-נון, המנהיג והמצביא הדגול, שהנהיג את ישראל לאחר מות משה רבינו. הוא כבש את הארץ מפני הכנענים, הוריש אותה לשנים-עשר השבטים, וחולל נסים בזכות צדקותו הרַבָּה. הנס הנודע ביותר שנקשר בִּשְׁמוֹ הוא עצירת השקיעה המיתולוגית "שמש בגבעון דום, וירח בעמק איילון", לְשֵׁם כיבוש האמורי, שהיה העם החזק ביותר באימפריה הכנענית. כדי לקבל מושג על שיעור קומתו אומרים חז"ל, כי פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה. דהיינו, הוא שאב ממשה רַבּוֹ את אורו ואת סמכותו הרוחנית.

הוא הדין לראובן. היותו בכור מבחינה גנטית, לא הקנתה לו זכויות טבעיות. כפי שצייַנו כבר בגלל פחזותו נשללה ממנו המנהיגות בכהונה ובמלכות, לטובת שבט לוי ויהודה.

גינוי המעשה ולא העושה

מעניין כי הפסיכולוגיה המודרנית, כמו תחומים רבים אחרים, לא חידשה דבר. עקרונותיה נעוצים במקורותינו הקדומים אלפי שנים לפני שפרצה לתודעה הציבורית. ברכת יעקב היא מודל לעיקרון החינוכי החשוב לבקר את המעשה, ולא את העושה. על-אף התוכחה לשלושת בניו הראשונים, יעקב מבקר קשות את מעשיהם - החיפזון של ראובן והכעס של האחים שמעון ולוי במעשה שכם - אך לא את אישיותם. אם כן היכן הברכה להם? על כך נאמר בספר משלי, כי טובה תוכחת אוהב על שבחי שונא. הברכה היא בעצם תיקון מידותיהם. אצל הצמד שמעון ולוי התיקון טמון גם בהפרדתם זה מזה ובהפצתם, זה כמלמד תורה לגיל הרך כתרופה לריכוך הכעס, וזה כַּחֲסַר נחלה הנהנה מכספי תרומות ומעשרות.

עיקרון דומה "יִתַּמוּ חטאים מן הארץ"- ולא חוטאים - אימצה גם ברוריה החכמה, אשת התנא רבי מאיר, כשהעירה לבעלה להתפלל על שכניה הרעים שיחזרו בתשובה. וכך היה.

לאחר התוכחה לבנים הראשונים, מתחילה סדרת הברכוֹת. יהודה, שהעניק את שְׁמוֹ לעם היהודי, הוא החלוץ בסדרה זו. כפי ששְׁמו מעיד עליו, הוא זכה למלכוּת דוד והמשיח לֶעתיד לבוא, בזכוּת הַכָּרַת תודה של אימו לה' על הולדתו, בזכות הודאתו הפומבית בְּצִדְקַת תמר - כשביסוד ההודיה וההודאה מונָחות האמת והענווה - ומאידך-גיסא האומץ, הנחישות והאחריות ההדדית, שבאו לידי ביטוי בהצלת יוסף ובנימין. כל אלה תכונות בסיסיות המשַקפות כושר מנהיגות.

בניגוד להַפְרָדַת שמעון ולוי, יששכר הנושא בְּעוֹל תורה כחמוֹר - והפעם בדימוי חיובי (אולי לכך כיוון הרב עובדיה בדרשתו המפורסמת) - וזבולון הסוחר התומך בו כספית, הם אפוא הצמד המושלם הראוי לברכה וזוכה לשכר רב. המורשת היהודית היא סוד קיומנו. המתכון להצלחה טמון "בחרבי ובקשתי". יעקב מצביע על התפילות והבקשות כעל הנשק הסודי של עמֵנו.

לעומת עשיו, המבקש להרוג את יעקב אחיו לאחר מות יצחק אביו, מסיר יוסף כל חשש לנקמה מלב אחיו, לאחר מות יעקב אביהם, ואדרבה מבטיח לכלכלם כל ימיו. כל זאת מתוך הכרה, כי גם מכירתו הייתה חוליה בשרשרת ההשגחה האלוקית להביאו עד הלוֹם למלוכה, ובמבט לאומי להוביל את העם לגלוּת מצרים - כסמל לשאר הגלויות - ולגאולה.

תאריך:  17/12/2010   |   עודכן:  17/12/2010
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש לכם כבר קרן השתלמות? יודעים מה ביצועי קרנות השתלמות שלכם, כיצד היא מושקעת ומה רמת הסיכון בקרן? ואולי יש קרן טובה יותר המתאימה יותר לצרכיכם? אין ספק, כי השוואת קרנות השתלמות היא צעד משמעותי לבחירת קרן ההשתלמות בה תשקיעו, בין אם אתם מתכוונים לעשות שימוש בקרן כמכשיר פנסיוני נוסף, ובין אם אתם מייעדים את הקרן כמכשיר השקעה לטווח קצר (6 השנים המוגדרות בחוק).
17/12/2010  |  ירון כהן  |   מאמרים
"לילה בדצמבר" - פסטיבל בינלאומי למוזיקה עכשווית רב-סגנונית, מתריסה ומאתגרת - ינעל ב-23 בחודש זה (דצמבר) את השנה האזרחית 2010 במרכז ענב לתרבות בתל אביב.
17/12/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מידה רבה של אטימות לב צריכה להיות, כאשר מחליטים לסתום בורות מים של רועי צאן בהרי יהודה. זה אות קלון לנו כחברה, שאיננו נזעקים ומונעים את הפשע של סתימת בורות מים. במסורת התרבותית המפוארת שלנו שרים שירי הלל לחוצבי בורות מים: "...וַיַּחֲצוֹב בּוֹרוֹת רַבִּים, כִּי מִקְנֶה רַב הָיָה לוֹ...". שירת ההלל לעוזיהו, מלך יהודה, בדברי הימים (ב', פרק כ"ו, 10), ניצבת מבוישת ונכלמת, כאשר היא עדה לאטימת בורות חצובים בהר, מקורות חיים ראשוניים בהרי יהודה.
17/12/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
פתגם סיני עתיק ושגור אומר: "גם המסע הכי ארוך מתחיל מצעד אחד קטן". הצעד הלא קטן, אבל הראשון בהקמת קדימה, היה הכרזתו של אמנון אברמוביץ' על הרודן המושחת אריאל שרון כעל אתרוג. להכרזה הזאת הוא צירף הוראה שכוונה לכל העדר: "חובתנו לשמור עליו אפילו מדגלים משפטיים".
17/12/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מתבונן זר שיגיע ממרחקים יתקשה מאוד לפענח את האלגוריתם של החברה הישראלית. שני גורמים - רבנות ראשית ורבנות צבאית - מתקוטטים ביניהם מי יחזיק את מפתח הכניסה לחברה הישראלית, כאשר למרבית הפלא רק מפתח דתי פותח דלת כניסה אזרחית חילונית.
17/12/2010  |  יוסי זיגלמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
אחוז הפגיעה באזרחים בזמן שצבא ארה"ב תקף את מוסול היה 6 אזרחים על כל לוחם    המספרים המעודכנים של האו"ם על המתים בעזה מלמדים שמדובר ביחס שלא היה כמותו בהיסטוריה הצבאית: כמעט שווה
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
המגפה שהשמידה את קיפודי הים באילת התפשטה לאוקיינוס ההודי ומאיימת להשמיד אוכלוסיות קיפודי הים בכל העולם    קיפודי הים נחשבים ל"שומרים" של שוניות האלמוגי. החוקרים מתריעים: מדובר במגפה...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
אחרי 7 באוקטובר הדרישה של ראשי מערכת הביטחון שנסמוך עליהם בעיניים עצומות וניתן להם שיק פתוח היא לא לגיטימית    העמדה הזו שהם הכי חכמים והיחידים שיודעים ותמיד צודקים ואנחנו לא מבינים...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il