|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

שמות תשע"א

המחריבים בע"מ

המחלקה של מתנגדי הגאולה, אלה שנדמה להם כי מהגלות הם מפיקים תועלת רבה יותר מזו שיכולים לקבל מהגאולה, קטנה מאוד מספרית, אבל פעילה ביותר ומזיקה מאוד עוד לפני שמתחיל תהליך הגאולה היא פועלת למנעו או לעכבו
24/12/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

סיימנו את קריאת ספר בראשית בסיפור של ירידת בני ישראל למצרים והתבססותם בה, והשבוע התחלנו לקרוא את ספר שְׁמוֹת, בפרשת שְׁמוֹת, בה לכאורה מתוארת התחלת השיעבוד של בני ישראל במצרים. שמו של הספר כשמה של הפרשה הראשונה בו, זו שנקרא בשבת הקרובה, ולפי הכלל שבלשון הקודש שמו של דבר מלמד על מהותו, הרי הספר כולו עוסק בשְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. המדרש (רבה, פ' א', פסקה ג') אומר: על שם גאולת ישראל נזכרו כאן שמותיהם של השבטים, ומקשר בין השמות ובין פסוקים של גאולה. לדוגמה: ראובן, שנאמר (שמות ג) רָאֹה רָאִיתִי אֶת-עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם. שמעון על שם (שם ב) וַיִּשְׁמַע אֱלֹקִים, אֶת-נַאֲקָתָם וכן הלאה, כל שם והפסוק המלמד על שייכותו לגאולה.

לפי זה יוצא שתכלית הגלות היא הגאולה שבאה בעקבותיה וזה מתיישב מצוין עם מה שלמדנו בעבר על אודות הקשר שבין גלות מצרים ובין מתן תורה שבא אחר-כך. מהתהליך הזה משליכים כמובן על מצבנו בגלות הנוכחית, הארוכה מאוד, אפילו מדי, ומייחלים לגילויים הגדולים שנזכה להם בגאולה האמיתית והשלמה, גאולה שאין אחריה עוד גלות. אבל בינתיים נמצאים בגלות למרבה הצער והמועקה, ועדיין לא רואים כיצד מעומק כזה של שיעבוד תצוץ לה פתאום הגאולה. ומכיוון שלא רואים, מתייחסים למצב הנתון, לגלות, כל אחד בהתאם לנטיותיו הטבעיות או הנרכשות. בכללות, בנושא זה אנחנו נחלקים לארבע מחלקות, אסכולות; במחלקה אחת רואים את הגלות כנתון, אבל מצפים בקוצר רוח לגאולה ופועלים לזרז אותה כמיטב יכולתם. הנחת היסוד של אנשי אותה מחלקה היא שהגלות זה רע גמור וצריכים לעשות כל מאמץ לצאת ממנה אל הגאולה האמיתית והשלמה.

אנשי מחלקה זו מחזיקים בדעה שככל שנשתפר ברמה האישית והבינאישית, כך נזרז את התגלות המשיח והגאולה. המציאות החיצונית, הגלותית לדעתם, מעסיקה אותם ברמה הטכנית בלבד, צריכים איכשהו לשרוד אותה אבל היא אינה עיקר ולכן לא משהו שצריכים להשקיע בו מעבר למינימום ההכרחי לצורך הקיום הבסיסי. עיקר ההשקעה כאמור היא בתיקון האדם ויחסו לזולת, טיפוח יחסי רעות וסיוע הדדי, אהבת ישראל. הנחת היסוד של אנשי מחלקה זו היא שכאשר נצליח להשתחרר מדפוס החשיבה של הגלות, חשיבה שהנחת היסוד שלה היא שאנחנו כפופים להנחות ולאילוצי העולם הזה - נזכה לגאולה וזה לא צריך לקחת הרבה מדי זמן, זה יכול לקרות בכל רגע וזה תלוי אך ורק בנו. לכן הם משקיעים רבות בתחומים אלו בתקווה להטות את הכף לכיוון של גאולה עכשיו.

המחלקה השנייה מורכבת מאלה שחיים בהשלמה מלאה עם מצב הגלות בטענה כי גלות וגאולה מכתיב הבורא יתברך ולנו אסור להתערב ולו גם בניסיון לזרז את הגאולה. שהרי איסור מפורש הוא לדחוק את הקץ, טוענים הם, הקב"ה השביע אותנו על כך (מדרש רבה ותנחומא, ועוד) ואסור לנו בשום אופן לעבור על השבועה ולנקוט איזה מהלך שעלול להתפרש כהתערבות בחשבונות של מעלה, כגון לנקוט מהלכים שתכליתם סיום הגלות וזירוז הגאולה. אנחנו, טוענים אנשי אותה מחלקה, צריכים להתרכז בעבודת הבורא ברמה הכי גבוהה שנוכל בנסיבות הקיימות, בלי לפנטז על עניינים שמעבר להשגתנו, כגון משיח וגאולה. שכן עניינים אלה עלולים רק לבלבל אותנו ולהסיט אותנו מעבודת הבורא כאן ועכשיו. ברור לנו שהגאולה עתידה להגיע, אומרים הללו, אבל כנ"ל, אין זה מתפקידנו להתעסק בכך ואולי זה אפילו אסור על-פי תורה ר"ל.

ויש מחלקה המורכבת מאנשים המזהים ניצנים של טוב בתוך הגלות עצמה ולטוב היחסי הזה הם מתפתים לקרוא גאולה. הם מתאמצים מאוד לשפר את הקיים, את הגלות, בטענה שהשיפור הוא חלק מתהליך הגאולה, וכשיצליחו לשפר מספיק - זוהי הגאולה. בעצם, הם לא מודים שאנחנו עדיין בגלות, טוענים שכבר נמצאים בתהליך של גאולה. עובדה, אנחנו חיים בארץ ישראל ולא בארצות הגולה. מסתבר שלדעתם, מי שחי בגלות עושה זאת על אחריותו הבלעדית, שכן יש לו הזדמנות להיגאל, שיעלה לארץ. יוצא גם שמבחינתם, ההבדל בין גלות וגאולה מתמצה בעניין שהוא טכני בעיקרו, מקום המגורים. אינני יודע כיצד הם מיישבים את הסתירה לכאורה שבין הגאולה הטכנית, החיים בארץ ישראל, עם הגלות הרוחנית, השיעבוד שעדיין קיים כאן לענייני העולם הזה. נראה גם שלדעתה של אסכולה זו, קיומה של מדינה עצמאית ליהודים מהווה מרכיב מרכזי בתודעת הגאולה. שכן לא שמעתי אומרים שיהודים שגרו בארץ בטרם פרצה המדינה, זכו לגאולה, זה נאמר רק על הדור של המדינה.

הגיע זמן הגאולה

האמור לעיל מנוסח בלשון הווה, אבל מתאים כמובן גם לתפישות ששררו בין בני ישראל בגלות מצרים. גם שם היו אסכולות שונות אלא ששם העניינים היו פשוטים יותר לכאורה, כי הגלות הייתה מלווה בשיעבוד קשה, בעבודת פרך, ולא ניתן היה להתכחש לעצם השיעבוד. עם זאת, כידוע, גם שם היו יהודים שלא השתעבדו למצרים, שבט לוי למשל. אומנם רוב העם סבל קשות מקושי השיעבוד אבל לא כל-כך עלה בדעתם לייחל לגאולה, חשבו שזו תגיע מתי שתגיע ולהם אין מה לעשות בעניין, אפילו לא להתפלל לקב"ה שיגאל אותם. הם גם ציפו לגאולה ניסית שתתחולל בדיוק כפי שהם מתארים אותה לעצמם בדמיונם, ולא היו מוכנים לקבל שום הצעה אחרת, שום דרך שלא ראו בדמיונם מראש. ומכיוון שדמיונם היה כפוף למשאלות לבם ולכל אחד מהם היה דמיון אחר - הרי שעבורם לא הייתה שום דרך שבה יוכלו להיגאל.

היו גם כאלה שהכניעה שלהם לשיעבוד התבססה אך ורק על הידיעה שזוהי גזירת עליון שנאמרה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים, עוד בטרם נולד יצחק. לשיעבוד מצרים הם נכנעו מתוך קבלת עול וכזו הייתה גם ציפייתם לגאולה, בקבלת עול. הם נאנקו תחת העול המצרי וכל הזמן ייחלו לרגע שבו יתגלה הגואל, בלי לדמיין לעצמם כיצד ובאיזו דרך יתגלה. לא חשבו על מרכבת אש שתרד מן השמים ותסיע אותם לארץ המובטחת וגם לא פינטזו על הטבעת המשעבדים בים. פשוט חיכו שיבוא כבר הגואל. על כן, כשבא משה ואמר להם כי ה' שלח אותו עם המסר: פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם, וְאֶת-הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם, לא שאלו יותר מדי שאלות (פרק ד'): [לא] וַיַּאֲמֵן, הָעָם; וַיִּשְׁמְעוּ כִּי-פָקַד ה' אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְכִי רָאָה אֶת-עָנְיָם, וַיִּקְּדוּ, וַיִּשְׁתַּחֲווּ. כמובן, גם לשבט לוי לא הייתה שום בעיה עם המסר הזה, הם ידעו שהוא צפוי והמתינו לו. לקבוצה השנייה הייתה בעיה, זה לא היה בדיוק כפי שדמיינו לעצמם את הגואל ואת הגאולה...

אבל הייתה ועדיין ישנה מחלקה נוספת, רביעית; זו המחלקה של מתנגדי הגאולה, אלה שנדמה להם כי מהגלות הם מפיקים תועלת רבה יותר מזו שיכולים לקבל מהגאולה. המחלקה הזאת קטנה מאוד מספרית, אבל פעילה ביותר ומזיקה מאוד. היא פעילה תמיד, ועוד לפני שמתחיל תהליך הגאולה היא פועלת למנוע או לפחות לעכב אותו. במצרים מיוצגת המחלקה הזאת על-ידי שניים בלבד, וחז"ל מזהים אותם עם דתן ואבירם, מראשי עדת קרח. וזה הסיפור (פרק ב'): [יא] וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו, וַיַּרְא, בְּסִבְלֹתָם; וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי, מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו. [יב] וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ; וַיַּךְ, אֶת-הַמִּצְרִי, וַיִּטְמְנֵהוּ, בַּחוֹל. [יג] וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי, וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים; וַיֹּאמֶר, לָרָשָׁע, לָמָּה תַכֶּה, רֵעֶךָ. [יד] וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט, עָלֵינוּ--הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר, כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי; וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר, אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר. [טו] וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה; וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה, וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל-הַבְּאֵר.

המחלקה הרביעית במצרים וגם אצלנו, מורכבת מאלה המתכחשים לגמרי למושגים של גלות וגאולה וטוענים ש"זה מה יש". עולם כמנהגו נוהג וצריכים למצות ממנו את המרב האפשרי. בבקשה, שלא יבלבלו להם את המוח עם סיפורים על ייעודים נפלאים המצפים לנו מעבר לפינה, כי זה עלול להסיח את דעתם מהמאמץ לעצב את העולם, בעיקר את החיים הפרטיים שלהם, בהתאם להשקפת עולמם. והרעיון שבמרכז הגאולה עומד עם ישראל, מוציא אותם מדעתם לגמרי; גזענות, הם זועקים בגרון ניחר. במצרים הם הלשינו על משה שהרג מצרי במהלך של הגנה על יהודי שסבל מהתעללות. טענו שזכויות האדם מחייבות להגיש תלונה מסודרת במשטרה. הגנה על יהודי, בשום אופן אינה מצדיקה רצח של גוי, בטח לא בלי משפט מסודר כדת וכדין.

הם לא הסתפקו בהתרסה כלפי משה: מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט, עָלֵינוּ; הם עשו הקבלה ישירה בין חיי המצרי הנוגש ובין חייהם שלהם, של היהודים המשועבדים: הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר, כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי? בשלב הזה מבין משה מדוע הגלות מתמשכת ומחריפה: וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר, אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר. (רש"י): נודע לי הדבר שהייתי תמה עליו, מה חטאו ישראל מכל ע' אומות להיות נרדים בעבודת פרך? אבל רואה אני שהם ראויים לכך. אבל זה לא נגמר כאן. אנשי המחלקה הרביעית אינם מצליחים להירגע כל עוד לא פגעו בבני עמם: וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה. (רש"י): הם הלשינו עליו... סביר להניח שהם לא היו משועבדים, נהנו מרמת חיים סבירה פלוס. שאחרת, מאיפה יש להם כוח לריב זה עם זה ומהיכן האנרגיות ללכת לפרעה ולהלשין?! אבל לא עזר להם כלום, נגאלנו ממצרים וגם הם, וניגאל גם כעת. כי הגיע זמן הגאולה ושום מלשין לא ישנה עובדה זו.

תאריך:  24/12/2010   |   עודכן:  24/12/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחריבים בע"מ
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
24/12/10 16:26
2
רונן גולדשטיין
24/12/10 17:39
 
ירון זכאי
25/12/10 19:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גזענות, זו ה"רגילה", הרווחת והפופולארית, לא צריכה להיות מילת גנאי, או עילה להוקעה ולהדרה של האדם הגזען. אין טעם להוקיע את הגזען הפשוט (להבדיל מטיפוסים כמו ח"כ מיכאל בן-ארי). מדובר בבעיה חברתית שצומחת בתנאים מבניים מסוימים של הזנחה, עוני וחינוך ירוד. טוב במיוחד אם לתמהיל הזה מצטרפים זרמים דתיים פונדמנטליסטים. מפגן כזה יכולנו לראות בהפגנה בשכונת התקווה נגד הפליטים האפריקנים, ההפגנה של אנשים פשוטים ומפחדים, ובן-ארי אחד המנצח על הפחד.
24/12/2010  |  יריב מוהר  |   מאמרים
חיכינו לרגע הזה הרבה-הרבה זמן. חשבנו שמא הוא אינו יואיל להגיע, ושכח הוא את קיומנו. היו אפילו כאלו שהבטיחו לנו שהוא לא יגיע לעולם. דן מרגלית אמר לנו שמדובר רק באיומים ערביים. "ניסיון סחיטה פלשתיני" הוא קרא לזה. אבל עכשיו הניסיון עובר שלב, והניסיון מתחיל לסחוט.
24/12/2010  |  קיריל הדר  |   מאמרים
יחד עם חברות הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי ונדיה חילו, תושבים רבים, ותיקים וחדשים בבת-ים, חברים רבים מתנועת הנוער העובד, מחד"ש, מהשומר הצעיר עמדתי בעצרת מחאה נגד ההסתה חסרת הרסן של הימין בקריאה לגרש את הערבים מבת-ים. הייתה זו מחאה בעלת עוצמה נגד ההפגנה שאורגנה על-ידי גורמים בימין, שהחליטו להבעיר את אש השנאה לזרים בבת-ים. לצערי, לעצרת רבת המשתתפים של תושבי בת-ים בשכונת רמת-יוסף נגד גילויי הגזענות והשנאה לאחר - השנאה לערבי, בן הארץ הזו כמוני - לא הייתה כמעט התייחסות באמצעי התקשורת.
24/12/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ראש הממשלה ופוליטיקאים ישראלים רבים, הושפעו מאוד ממשנתו המדינית-ציונית של זאב ז'בוטינסקי, שהיה מהוגי הדעות החשובים שהיו לעם היהודי, אך הם נטשו את המשנה החברתית שלו שהייתה לא פחות ערכית וחשובה. התורה הפילוסופית של ז'בוטינסקי התבססה מאוד על הרעיונות הפילוסופיים של לאומיות, ולכן היה חשוב לו לקדם את הקמתה של מדינת היהודים, אבל צריך לזכור שהייתה לו גם אג'נדה חברתית ברורה, שאותה זנחו בפוליטיקה הישראלית ובתנועת הליכוד שאמורה הייתה לקדם את האידיאולוגיה שלו. ז'בוטינסקי הקדים את דורו בחזון החברתי שלו, ובניגוד לתפישה המקובלת בחוגים של הימין הישראלי שאמורים להמשיך את דרכו, הוא אימץ עמדות סוציאל-דמוקרטיות ברורות של מדינת רווחה, עוד הרבה לפני שרעיון מדינת הרווחה אומץ בעולם. תנועת הליכוד, בראשותו של נתניהו, מקדמת היום ערכים אנטי חברתיים, וצריך להבהיר לנתניהו שהחזון הקפיטליסטי הקיצוני שלו, נוגד את חזון ז'בוטינסקי, שהיה האב הרוחני של התנועה שהוא עומד בראשה.
24/12/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
לרשימה הארוכה ומעוררת החלחלה של אתרי השימור בארץ, שגרזן הכורת כבר עלה עליהם באחרונה או שמאיים לעלות בקרוב, מתווסף בסוף השבוע גם קולנוע "סמדר" הוותיק שבמושבה הגרמנית בירושלים.
24/12/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
הרצל חקק
הרצל חקק
זה ספר שנכתב כדי לספר סיפור של אם, ובעצם זה סיפור של דור    מתברר, שאפשר גם לכתוב ביוגרפיה רוחנית, סיפור אישי של גיבורה שהיא גדולה מהחיים
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
לדברי אלוף (מיל') גדי שמני על השב"כ לחקור את פורום קהלת על כי חתר לכאורה תחת יסודות המדינה    לדעתי על הרמטכ"ל לשלול לאלתר מגדי שמני את דרגותיו וללא כל חקירה נוספת, הראיות מצורפות
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
שנים סיפרת לנו, שאתה איש של ארץ ישראל השלמה    בפועל, לאחר שגנבת את ראשות הממשלה ונעמדת לראשונה לצד בלינקן במסיבת עיתונאים, כולך חיל ורעדה, כינית את את אותו חבל ארץ אהוב בשם הגנאי: ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il