|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"השיחות החשאיות" והאמת על "מסמכי אל-ג'זירה"

"מסמכי אל-ג'זירה" לא חשפו עד כה פרטים מהותיים חדשים על העמדות הפלשתיניות בנושאי הליבה של הסכסוך מדובר במסע תקשורתי מתוזמן שנועד להכפיש את הרשות הפלשתינית ומוכיח כי למרות "וויתוריה" לא הייתה מוכנה ההנהגה הפלשתינית לחתום על הסכם קבע עם ישראל בינתיים מנהל ממשל אובמה "שיחות חשאיות" עם נתניהו בניסיון לפרוץ את המבוי הסתום
25/01/2011  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
רוס. ממפה את צרכי הביטחון [צילום: AP]

לערוץ החדשות "אל-ג'זירה" הפופולרי ביותר בעולם הערבי,המשדר מקטר,הייתה תרומה חשובה לפריצתה של "מהפיכת היסמין" בתוניסיה. פרשנים ערבים שעקבו אחרי שידורי הערוץ בחודש האחרון אומרים כי הוא הסית בשידוריו נגד מפלגת השלטון בתוניסיה כי היא "מקור הרוע" וכי יש לחסלה. השידורים הבולטים בערוץ היו דרשותיו של השיח' יוסף קרדאווי פוסק ההלכה הבכיר ביותר בעולם הסוני אשר תקף, ללא רחמים, את הנשיא זין אל-עאבדין בן עלי. השיח' הזה הוא התומך הידוע של תנועת "האחים המוסלמים" וכמובן של תנועת החמאס שהינה בת בריתה.

בחודשים האחרונים לא היסס השיח' קרדאווי גם למתוח, בדרשותיו בערוץ "אל-ג'זירה", ביקורת חריפה על הרשות הפלשתינית ועל מחמוד עבאס העומד בראשה.

על-פי מקורות פלשתינים, ערוץ "אל-ג'זירה" קיבל סיוע להתקפותיו על הרשות הפלשתינית ממקור בלתי צפוי.מדובר במחמד דחלאן, יריבו הפוליטי הגדול של מחמוד עבאס שהיה פעם בן בריתו ואיש סודו ושלט בכל סודות המשא-ומתן של הרשות הפלשתינית עם ישראל וגם היודע כנראה את הסיבה האמיתית למותו המסתורי של יאסר ערפאת ומי עמד מאחוריו.

דחלאן הסתכסך קשות עם מחמוד עבאס לאחר שניהל מערכה תקשורתית סמויה שהפך לגלויה הקוראת להחלפתו ובעקבות כך הושעה מתנועת הפת"ח אשר מנהלת נגדו חקירה פנימית במוסדות התנועה בהוראתו של עבאס.

מחמד דחלאן נאלץ לעזוב את רמאללה עד שתסתיים החקירה נגדו ועל-פי מקורות פלשתינים הוא "צמא נקם".

רבים מבכירי הרשות הפלשתינית מצביעים בשיחות סגורות על מחמד דחלאן כמקור שסיפק לערוץ "אל-ג'זירה" את המסמכים "המרשיעים" על הוויתורים המפליגים שעשו הרשות הפלשתינית והעומד בראשה לישראל בסוגיות הליבה הרגישות של הסדר הקבע כמו ירושלים והפליטים בין השנים 2006-2008.

נושא נוסף שהינו רגיש ביותר הוא התיאום הביטחוני הסודי בין השב"כ הישראלי לבין מנגנוני הביטחון הפלשתינים בכל הקשור במלחמה בטרור,ערוץ "אל-ג'זירה" מבטיח גילויים מרעישים גם בתחום הזה.

נראה כי מי שהדליף לערוץ את המידע הזה ותכנן עימה את המתקפה התקשורתית העזה על הרשות הפלשתינית ומחמוד עבאס נחוש לחסלה ולהציגה באופן סופי בפני הציבור הפלשתיני כ"משת"פית של ישראל".

האמת היא שאין הרבה חדש מבחינה עיתונאית במסמכים שנחשפו שכן רובם עוסקים בהצעות "מתווה הנשיא קלינטון" לפתרון הסכסוך שהוצג לשני הצדדים בוועידת קמפ דיוויד בשנת 2000 ושנדחה על-ידי יאסר ערפאת בעידודם של מחמוד עבאס ואחמד קריע. לציבור הישראלי והפלשתיני יש זיכרון קצר, וכמות המסמכים הגדולה והמפורטת שהוצגה ב"אל-ג'זירה" וההד התקשורתי הנרחב לפרסום מעניקים את התחושה כי מדובר בגילויים חדשים בסגנון אתר ההדלפות "וויקיליקס".

יש במערכת המדינית הטוענים כי הפרסומים ב"אל-ג'זירה" שהינם נכונים,למרות ההכחשות של היו"ר מחמוד עבאס ושל ד"ר צאיב עריקאת ראש צוות המשא-ומתן הפלשתיני, ממחישים כי יש "פרטנר" בצד השני וכי ההנהגה הפלשתינית הנוכחית רצינית בכוונותיה לנסות ולהגיע להסדר קבע עם ישראל. אם כך אכן הם פני הדברים צריך לשאול מדוע לא הצליחה ממשלת אולמרט להגיע להסכם קבע עם הרשות הפלשתינית בראשות מחמוד עבאס? אהוד אולמרט טוען, כנראה בצדק,שמחמוד עבאס לא השיב להצעתו לסיום הסכסוך שכללה גם מפה מפורטת של הגבול העתידי בין ישראל למדינה הפלשתינית.

כלומר, מחמוד עבאס המשיך בשיטת ה"סלאמי" של יאסר ערפאת, כל הצעה של ממשלה בישראל הופכת ל"קו ההתחלה" של המשא-ומתן עם הממשלה הבאה בישראל.

האמת היא שההצעות הפלשתיניות ל "וויתורים" בירושלים ובסוגיית הפליטים המופיעות במסמכי "אל-ג'זירה" אינן מהוות שום שינוי מהותי בעמדות של אש"ף או הרשות הפלשתינית,אלו הן עמדות ידועות ומוכרות מאז שנת 2000 באופן כזה או אחר.

ההנהגה הפלשתינית הנוכחית איננה מסוגלת "לחצות את הרוביקון" ולקבל החלטות היסטוריות שיאפשרו לסיים את הסכסוך ואין לה את הגיבוי הציבורי והפוליטי לכך.

על-פי מקורות בתנועת הפת"ח,מחמוד עבאס מנסה לתמרן בין ממשלות ישראל ולהרוויח זמן, העיקר מבחינתו הוא להישאר בשלטון "מבלי לחתום" על שום הסכם מחייב. לכן הוא התחמק ממשא-ומתן עם ממשלת נתניהו במשך שנתיים בתקווה שתעלה ממשלה חדשה לשלטון בישראל בראשות קדימה שעימה יוכל להתחיל את המשא-ומתן בנקודה שבה נפסק עם ממשלת אולמרט.

בנימין נתניהו לא היה מוכן "לשחק" את המשחק הזה שלווה בתנאי מוקדם של הקפאת הבניה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים וכך נקלענו למבוי הסתום בערוץ הישראלי פלשתיני.

ההערכות בירושלים הן כי פרסום המסמכים בערוץ "אל-ג'זירה" מתפרש בעולם כאילו הפלשתינים עברו תהליך של "ריכוך עמדות" אך בפועל המבוכה הרבה שנגרמה לרשות הפלשתינית ולעומד בראשה תביא עכשיו ל"הקשחת עמדות" שכן מחמוד עבאס לא ירצה להמשיך ולהצטייר בעיני בני עמו והעולם הערבי כ "משת"פ של ישראל".

למרות ההמולה התקשורתית הרבה בעקבות פרסום "מסמכי אל-ג'זירה" כדאי לשים לב ל"שיחות חשאיות" אחרות המתקיימות תחת אפינו. בעוד המבוי הסתום בערוץ הישראלי פלשתיני נמשך עוסקים האמריקנים במרץ רב בניסיון למצוא דרך לפרוץ את המבוי הסתום. על-פי מקורות אמריקנים, הממשל הקציב לעצמו פרק זמן של חודשיים עד שלושה כדי לגבש הצעות חדשות שיונחו לפתחם של שני הצדדים כדי לנסות ולהתניע מחדש את המשא-ומתן על הסדר הקבע.

ממשל אובמה הבין כי המפתח לפיתרון סוגיות הסדר הקבע נעוץ בסוגיות הביטחון ולכן הוא התחיל במשא-ומתן חשאי עם ראש הממשלה נתניהו במגמה למצוא סידורי ביטחון שיניחו את דעתה של ממשלת נתניהו בכל הקשור להקמתה של מדינה פלשתינית מפורזת.

לצורך כך ביקר בארץ פעמיים בחודש החולף הדיפלומט הוותיק דניס רוס, יועצו של הנשיא אובמה עם צוות ביטחוני אמריקני לשיחות עם ראש הממשלה נתניהו וראשי מערכת הביטחון הישראלית. הם החלו "למפות" את צרכי הביטחון של ישראל בסוגיות השונות כמו סידורי ביטחון בבקעת הירדן, הקמת תחנות התראה ישראליות בשטחה של המדינה הפלשתינית, סוגיית השליטה במרחב האווירי, הקמת צבא פלשתיני וכדומה.

על-פי מקורות פלשתינים ממשל אובמה "התקפל" מההבנות שהיו בתקופת הנשיא בוש בנושא סידורי הביטחון של הסדר הקבע העתידי ונסוג גם מתוכנית ביטחונית שגיבש היועץ לביטחון לאומי ג'ים ג'ונס שבינתיים כבר סיים את תפקידו.

בכירים ברשות הפלשתינית טוענים כי ממשל אובמה מנסה "לפתוח" מחדש את הנושא הביטחוני ושואף לכך שסידורי הביטחון בהסדר הקבע בין שני הצדדים יוסדרו בוועדה ביטחונית משותפת בדרג מיניסטריאלי של שני הצדדים.

ברשות הפלשתינית אומרים היא כי ראש הממשלה בנימין נתניהו בוטח יותר בשליח האמריקני דניס רוס ממוצא יהודי מאשר בשליח המיוחד ג'ורג' מיטשל שהוא ממוצא לבנוני. אבל בכל מקרה, אם יגובשו הצעות אמריקניות קונקרטיות לחידוש המשא-ומתן,יהיה זה השליח מיטשל שיגע לאזור ויציג אותן לשני הצדדים.

הנושא הביטחוני הוא חשוב מאוד מכיוון שאם יושגו הבנות ביטחוניות בין הצדדים לגבי הסדר הקבע ניתן יהיה "לגזור" מהן גם את נושא הגבולות וגורל ההתנחלויות שיפונו ביהודה ושומרון.

הפלשתינים מודאגים מהמשא-ומתן החשאי הזה בין נציג בכיר של הנשיא אובמה לבין ראש הממשלה נתניהו, הם ממתינים לראות את התוצאות. ההערכה הפלשתינית היא כי בתוך חודשיים עד שלושה יגבש הממשל הצעות חדשות שיונחו לפתחם של הצדדים אך הוא לא יכפה על ישראל הצעת גישור אמריקנית בניגוד לדעתה.

להערכת בכירים ברשות הפלשתינית הנשיא אובמה תלוי עדיין בקול היהודי ומעוניין להתמודד על תקופת נשיאות נוספת ולא יסתכן בעימות עם הלובי היהודי הציוני בארצות הברית.

בינתיים ממשיכים הפלשתינים במלוא המרץ באסטרטגיה שלהם לבינאום הסכסוך, בעוד שבועיים תתכנס הרביעייה הבינלאומית במינכן והפלשתינים מצפים שהיא תפרסם הודעה המגנה את מדיניות ההתנחלויות של ישראל. כמה ימים לאחר מכן אמורה מועצת הביטחון של האו"ם לדון בהצעה לגנות את ישראל על מדיניות זו למרות התנגדותן של בריטניה וארצות הברית. נציגיו של ראש הממשלה נתניהו ממשיכים במאמציהם לשכנע את ממשל אובמה להטיל ווטו על הצעת ההחלטה הזו.

תאריך:  25/01/2011   |   עודכן:  25/01/2011
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"השיחות החשאיות" והאמת על "מסמכי אל-ג'זירה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
26/01/11 01:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרשעתו של משה קצב באונס הייתה אחד המאורעות ששימחו יותר מכל את החברה הישראלית. אין שמחה כמו שמחה לאיד, ולאחר שהסיקור התקשורתי ההוגן ונטול הפניות הצליח להציג את קצב כמפלצת, כמעט לאף אחד לא אכפת אם הוא אנס או לא, העיקר שקיבל את העונש המגיע לו.
25/01/2011  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
"אנחנו יוצאים היום לעצמאות ומקימים...סיעה שתפעל ברוח עקרונות מגילת העצמאות". כך תירץ אהוד ברק את התמזגותו הסופית עם ממשלה שתומכת בחקיקה גזענית ואנטי-דמוקרטית, ובלי להניד עפעף, הפך את מגילת העצמאות לקלישאה. על-רקע זה מתבהרת הערתו המגוחכת, שמפלגת העבודה נעשתה "פוסט-ציונית". שכן, אם מגילת העצמאות מצדיקה שיתוף עם אביגדור ליברמן, כנראה שכל מי שמעז להתנגד לו, גם בקול ענות חלושה כמפלגת העבודה, הוא פוסט-ציוני.
24/01/2011  |  ד"ר עירית קינן  |   מאמרים
בקרון הרכבת התחתית, בדרך חזרה מהמשחק בין קבוצות הכדורגל ברצלונה ומלאגה בשבוע שעבר, נסעו ארבעה בני משפחה: סבא, סבתא ונכדיהם. כי בקמפ נואו, אצטדיונה הנודע של אחת מקבוצות הכדורגל הטובות ביותר בעולם, הצפייה במשחק היא בילוי משפחתי.
24/01/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ערעורם של הגורמים להריגת מיטל אהרונסון ז"ל ופציעתה הקשה של מלי יזדי, תיבדל לחיים ארוכים, התקבל על-ידי שופטי העליון. הם החליטו שהעונשים שנגזרו על-ידי שופט המחוזי צבי גורפינקל "חרגו באופן קיצוני מהמקובל". רצו לומר חרגו מהנורמה האומללה שהם קבעו. אין לראות בהחלטה הזאת אירוע נקודתי, אלא מדיניות עקשנית והחלטית למצב מערכת משפטית שנקבעה על-ידי קבוצת אידיאולוגיית-שיפוט מצומצמת, ולה השקפת עולם שאליה הם מחוייבים בקנאות.
24/01/2011  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
העיתונים מלאים בהם: פובליציסטים שיודעים הכל. אין להם בושה להשיא עצות למקבלי ההחלטות, בנימה בוטחת ומתנשאת. ואם עובר זמן, ולא נראים סימנים שהמנהיגים הבינו, מגיעות רשימות מכפישות ומזהירות את הציבור מפני האסון המתרגש עלינו בגין אטימותם. יש להם לגאונים האלה שני אפיונים: הרקורד שלהם מלא בעצות שהתבררו כאסון, והאפיון השני - חוסר צניעות עיתונאית. אם תשאלו את ח"כ דניאל בן-סימון, הוא יסביר לכם מה פירוש "דברים שרואים מכאן, לא רואים משם".
24/01/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il