|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
פרויקט חצרות יפו [צילום: איתמר לוין]

כוכב נוגה

דירה שהעניק אלי אוזן, מי שהיה בעל השליטה בקבוצת נוגה, לבנו יניב, הביאה את ורדה אלשיך לכתוב פסק-דין חריף במיוחד סיפור על עמלות שלא היו ולא נבראו, כישורים מיוחדים תוצרת באר שבע ואפילו איומים על חייו של הסמנכ"ל לשעבר
25/01/2011  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ורדה אלשיך, הורתה ליניב אוזן להשיב לחברת נוגה תעשיות דירה ב"חצרות יפו" שקיבל ממנה. יניב הוא בנו של אלי אוזן, שהיה מבעלי השליטה בחברה שקרסה. התביעה הוגשה בידי המפרק, עו"ד צוריאל לביא, בנימוק שאוזן קיבל אותה בחינם.

אוזן טען, כי הדירה ניתנה לו בתמורה לקיזוז עמלות תיווך שהחברה (או ליתר דיוק, חברה אחרת בתשלובת נוגה) חבה לו בגין עזרתו במכירת דירות. הוא לא הכחיש, כי לא הוציא אף שקל מכיסו וכי הדירה עברה שיפוץ מסיבי לפני שנמסרה לו, וכי נוגה רכשה עבור הדירה ציוד אלקטרוני בעשרות אלפי שקלים סמוך מאוד לקריסתה.

אלשיך ציינה, כי יש להכריע בשאלה האם הענקת הדירה הייתה בבחינת עסקה עם בעל עניין, שהרי אם כך היה - מדובר בעסקה שלא קיבלה את האישורים הנדרשים בחוק ויש לבטל אותה. כמו-כן, יש להכריע בשאלת הקשר שבין יניב אוזן לבין נוגה: האם אכן הועסק בה והאם בתמורה לכך היה זכאי לקבל את הדירה.

"גובל בעזות מצח גרידא"

לגבי טענת ההסתמכות (על החברה) שהעלה אוזן, אומרת אלשיך כי "ניסיון להעלות טיעון שכזה על-ידי אחד מבעלי השליטה או בנו, גובל - ואני זהירה בלשוני - בעזות מצח גרידא. בנסיבות המקרה, אין לי אלא לתהות, כיצד מנסה המעוול עצמו להסתמך על עוולתו, ואף לטעון כי המנהל המיוחד 'כבול' במעשיו שלו, משום שבא בנעליהם של בעלי השליטה המעוולים". בכך התייחסה אלשיך לטענתו של אוזן, לפיה לביא לא פעל נגדו לאורך השנים.

במישור העובדתי אומרת אלשיך, כי גם לגירסתו של אוזן - הוא קיבל עמלות גבוהות בהרבה מיתר אנשי המכירות. זאת, למרות שהיה בן 23 ונעדר כל הכשרה או מומחיות מיוחדת בשיווק וקידום עסקות. הנימוק היחיד שנתן אוזן עצמו להעסקתו היה ש"הוא יליד באר-שבע" ו"מכיר הרבה אנשים". אי לכך, ומאחר שאנשי השיווק המקצועיים של החברה לא הצליחו למכור דירות, התבקש הוא "לעזור במשא-ומתן". זאת, כאשר - לשיטתו שלו - עיסוקו כלל לא היה בשיווק, אלא כמנהל עבודה בפרויקטים. אלשיך מוסיפה:

"במלוא הכבוד הראוי, הרי שבנסיבות העניין אין די בטענות מסוג זה, ואין אני נותנת בהן אמון רב. בנו בן ה-23 של מנהל חברה אשר 'מכיר הרבה אנשים', הופך במחי-יד לאיש שיווק (תחום שאינו מקצועו, ואין לו הכשרה ממשית בו), וזאת על שום מה? משום שהוא 'יליד באר שבע'? בעל קשרים חברתיים ענפים בקרב צעירי העיר? או שמא, בקרב חוגים מקומיים אחרים? אין בכך כל תשתית או ראיה אמיתית ל'משקל סגולי' מיוחד של מר יניב אוזן, אשר הצדיק העסקה כה חריגה וכה יקרה.

"ספק גדול בעיני (בלשון המעטה), האם הייתה חברה סבירה כלשהי מעלה בדעתה לשכור את שירותיו של בן 23 שאינו עוסק בשיווק, רק משום 'קשריו החברתיים הענפים' והיותו 'יליד' העיר בה מתבצע פרויקט, וזאת בתעריף העולה במאות אחוזים (!) על מה ששולם לאנשי השיווק המקצועיים שלה". לאור זאת מקבלת אלשיך את גירסתו של לביא, לפיה המניע המכריע בהעסקתו של אוזן ובגמול הנדיב שקיבל היה ייחוסו המשפחתי.

"גירסה בלתי אמינה, שלא לומר שקרית"

אלשיך מסכמת: "גרסתם ועמדתם של המשיבים, אין בה דבר, והיא נופלת בכל אחת משתי שאלות הבסיס של הפרשה שבפני - הן במישור המשפטי, של עסקה עם בעל עניין שלא הוכח מאומה בדבר אישורה כדין, להבדיל מהליך 'בלתי רשמי למחצה', של הסכמה מצד בעלי השליטה, אחד מהם אביו של מקבל הדירה; והן במישור העובדתי, בו הובהר כי גירסת המשיבים חוטאת לאמת בעצם יסודה, בלתי אמינה ורוויית סתירות, שלא לומר שקרית".

אלשיך הורתה לאוזן להשיב את החברה למפרק בתוך 60 יום, נמנעה מלחייבו בתשלום תמורת השימוש בה, אך חייבה אותו בתשלום הוצאות בסך 100,000 שקל.

טענת ההגנה: היה בלגן
השופטת ורדה אלשיך [צילום: בוצ´צ´ו]

בתחילת פסק-הדין דוחה אלשיך את טענת בא-כוחו של אוזן, לפיה החברות בקבוצת נוגה התנהלו בערבוביה גמורה, ולמעשה כגוף מבצע אחד וקופה אחת. טענה זו הועלתה כדי למנוע מצב בו אוזן יטען שעבד עבור חברה אחת וקיבל את התמורה מן האחרת, אך אלשיך אומרת שמעצם יסודה יש בה בעייתיות רבה.

"אין צורך להכביר מילים, כי 'מסגרת נורמטיבית' זו, לפיה הופך מסך ההתאגדות בין חברות בקבוצה לדלת מסתובבת, שכל דיכפין יבוא ויצא בשעריה, הינה בעייתית עד מאד. אכן, ודאי שאין פסול בשיתוף פעולה בין חברות שונות, כמו גם בהכרה במציאות החיים, לפיה בין חברות קשורות עשויות להערך עסקות שאינן מקובלות בין חברות זרות. אלא, שדומה כי גרסה זו של 'אקטיביזם תאגידי', לה טען בא-כוחם המלומד של המשיבים, מתעלמת לחלוטין מהעובדה כי לכל אחת מהחברות נושים - ולעיתים גם נושים מובטחים משל עצמה. על אחת כמה וכמה, מקבלים דברים אלו משנה תוקף בעת שמצב עסקיה של הקבוצה בכי רע".

עוד אומרת אלשיך, כי טיעוניו של אוזן סותרים זה את זה. מצד אחד הוא טוען לאותה ערבוביה בקבוצת נוגה, ומצד שני - שהוא היה מעין עובד-קבלן שכל משימה המוטלת עליו מזכה אותו בשכר גבוה מאוד. לדבריה, התנהלות זו בעייתית מאוד כאשר מדובר בבעלי שליטה, ודאי בחברות ציבוריות, וודאי כאשר החברות על סף קריסה.

עוד קובעת אלשיך, כי מדובר בעסקת בעלי עניין שנדרשה לאישורים מיוחדים, אך אין כל בדל ראיה לכך שאישורים אלו ניתנו. "די בדברים אלו לכאורה בכדי להביא למסקנה, כי אותה 'עסקה' של העברת הדירה למר אוזן, דינה בטלות בהתאם לדיני החברות", קבעה אלשיך. במקרה הטוב, אמרה, מדובר בבעלי שליטה שהעניקו לבנו של אחד מהם עמלות תיווך גבוהות מאוד, אשר למרבה הפלא הסתכמו בדיוק בשווייה של הדירה שקיבל - וכל זאת בלא האישורים הנדרשים בעסקת בעלי עניין.

מי איים על סמנכ"ל השיווק?

אלשיך מתייחסת גם לתצהירו של שושני, שהיה סמנכ"ל השיווק בנוגה, אשר תוך כדי ההליכים הגיש תצהיר הפוך התומך בגירסתו של אוזן. שושני טען, כי היה נתון לאיומים, ועל כך אומרת אלשיך:

"אם אכן היה מר שושני נתון לאיומים, בכל הנוגע לחשיפת גרסתו דאז המתמקדת כל-כולה בקורותיה של אותה דירת מחלוקת, הרי שעל פניו ניכר כי איומים אלו יכולים והגיוני כי יבואו אך ורק מצד אפשרי אחד - מן הצד אשר יכול להיפגע מחשיפת התצהיר דנן. שאם לא כן, מטעם מי קיבל מר שושני איומים על חייו? מטעם המנהל המיוחד וכונס הנכסים הרשמי? או שמא דווקא מאלו אשר 'היו להם קשרים רבים' עם 'אנשים רבים' בבאר שבע?"

על-פי תצהירו המקורי של שושני (אותו קיבלה אלשיך תוך שהיא דוחה את התצהיר השני), אלי אוזן ביקש תחילה להעביר את הדירה על שם בתו, אך לא עשה זאת בשל היותה קטינה באותה עת, ולאחר מכן העביר אותה לבנו. הדבר מוכיח, קובעת אלשיך, כי כל אותו חוזה עמלות היה "בישול מלאכותי" כדי להסוות את העברת הדירה. לכך יש לצרף את השיפוץ שנעשה בה ואת הציוד האלקטרוני שהוכנס אליה - דבר המתיישב עם כוונה להעבירה לרשות משפחת אוזן ולא עם כוונה למכור אותה.

"כוחם של דברים אלו מתחזק אף יותר, נוכח השיטות בהן ניהל מר אלי אוזן את עסקיו, ואשר כבר הוכחו כדבעי בפרשיות קודמות ופסקי-דין קודמים בעניין תשלובת נגה; כך למשל, האורח בו התגלה, כי נטל לעצמו מיליון דולר מכספי החברות אל חשבונו הפרטי בבנק בשווייץ", מוסיפה אלשיך. לדבריה, תצהירו של שושני מעלה שיטת פעולה דומה של נטילה מכספי החברות (שחלקן ציבוריות) לכיסיהם האישיים של בני משפחת אוזן, אגב הסוואת העניין כסוג של עסקה מסחרית.

אלשיך מתייחסת גם לעדותו של יצחק גולדנברג, שהיה שותפו של אוזן. היא מציינת, כי התעורר קושי בהבאתו לעדות, וכאשר העיד לבסוף - עלה מדבריו ניחוח עז של התחמקות. הוא "נתקף בקוצר זכרון והתבלבל, כאשר נשאל האם 'קבוצת המכרים' של יניב אוזן, שהיוותה את ההנמקה להכנסתו לתפקיד, אורגנה על-ידו קודם להתקשרות עימו, או לאחר מכן. בכל הנוגע לשיעור התמורה החריג ש'סוכם' עם מר יניב אוזן, הגיב ב'לא זוכר'; כך גם בכל הנוגע לשאלת אישורה של עסקה עם בעל עניין, שם יצא ידי חובתו כי 'הוא מניח שנעשתה בדיקה'".

תאריך:  25/01/2011   |   עודכן:  26/01/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המושג "החרדים החדשים" נטבע בידי דודי זילברשג, "אישיות חרדית" שפרצה דרך קלוקלת בעולם היהדות. עבורו, עלייה של סבא "חרדי" עם פאות וזקן להתייחד עם אישה צעירה במלון, איננה בבחינת פסול. כשני עשורים הוא מטפח גולם חדש, עולם "חרדי" שבינו לבין היהדות והתורה אין קשר. המושג שהומצא על ידו בא לבולל את היהדות החרדית בעולם ההפקר הלאומני, ולהשאיר את הקפוטה, השטריימל והפאות כמוצגים ארכיוניים.
25/01/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בנושא הרגיש של רמת הגולן יש לומר דברים קשים אך הכרחיים, כדי להעביר מן הארץ מיתוסים שגויים עד אסון. עניין סוריה נמתח בין שני מוקדים: ישראל-סוריה, וישראל-אירן.
25/01/2011  |  צבי כסה  |   מאמרים
בפג'ה - כיום חלק מפתח תקוה - בה עברו עלי חלק משנות ילדותי, ישנן כמה נקודות מפגש עם שכונת שייח' ג'ראח, כיום חלק מירושלים. פג'ה ושייח' ג'ראח הוקמו בשנות העשרים של המאה ה-19 על-ידי תושבים ערבים. פג'ה הוקמה ממזרח לפתח תקוה ושייח' ג'ראח הוקמה ממזרח לירושלים. במהלך השנים שתי השכונות נבלעו בכרך הגדול. בעוד פ'גה בתחילת הדרך היה כפר חקלאי, שייח' ג'ראח כבר בתחילת הדרך היה ישוב בעל אופי עירוני. מכאן ואילך עוברים שני היישובים בנתיבים שונים. לקראת סוף המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 נרכשו על-ידי יהודים חלק מאדמות פג'ה וכך הוקמו עין גנים וכפר אברהם, שהם כיום חלק מפתח תקוה.
25/01/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
היהדות מטפחת מאוד את תודעת החסד והעזרה לזולת. רבות מהמצוות שאנו מצוּוים עליהן הן מצוות שבין אדם לחברו - השבת אבדה, גמילות-חסדים, ביקור חולים, צדקה, עזרה לנזקקים. מפעלי החסד הרבים, המשגשגים בקהילות של יהודים שומרי תורה ומצוות, משקפים את מקומם של הערכים האלה בחיי היהודי.
25/01/2011  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
ב"יום הכיפורים" הוזעקנו, גדוד צנחנים במילואים, לנבי-מוסה, בואך ים המלח, מחשש שירדן תצטרף למתקפה המצרית-סורית. בימ"חים לא היו די זחל"מים. חוליית הסיור שלי הובילה את הגדוד - במשאית תנובה פתוחה. זכרתי שכסדירניק ב"ששת הימים" לחמתי בג'יפ תול"ר פתוח, אז לא נורא... אבל זכרתי גם את סרבנות השלום של גולדה ודיין - "בשנים 1972-1971 ניסה סאדאת ליזום, בגיבוי אמריקאי, שיחות והסדרי ביניים שיובילו להחזרת סיני לריבונות מצרית ולהסכם שלום בין המדינות, אולם ממשלת ישראל בראשות גולדה מאיר השיבה בנוקשות וקבעה כי שארם-א-שייח' תישאר בריבונות ישראלית" (ויקיפדיה). וזה כן היה נורא.
25/01/2011  |  נפתלי רז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il