|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

ויקהל תשע"א

מה בין פרנסה כשרה לעגל הזהב?

המשכן, בית המקדש, נועד להיות מוקד הקדושה בעולם, במרחב. מי שהגיע לשם ראה אלוקות. הוא לא היה זקוק להוכחה שיש בורא שמנהיג את העולם, כי ראה זאת בגלוי במקדש. במקביל, השבת נועדה להיות מוקד הקדושה בזמן
25/02/2011  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

מבחינה היסטורית, פרשת השבוע שלנו נאמרה בשנה הראשונה שיצאנו ממצרים, למחרת יום הכפורים. לאחר ששמע מהקב"ה שסלח לנו על חטא העגל, ירד משה מן ההר ובידיו שתי לוחות הברית בפעם השנייה, אחרי שהראשונות נשברו כתוצאה מחטא העגל. זה היה בעשירי בתשרי (אגב, מאז ועד בכלל, יום הכפורים הוא יום סליחה ומחילה) ולמחרתו כינס את העם [שמות ל"ה]: [א] וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה, אֶת-כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (...) הנפילה שנפלו בחטא העגל, הייתה טרייה עדיין בזיכרון העם והם משתוקקים לשמוע ממשה איזו מילה טובה, איזו בשורה על נכונות כביכול של הקב"ה לחידוש הקשר החיובי שלהם איתו. והם לא מתאכזבים, למחרת רדתו מן ההר הוא מקהיל את העם: (...) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', לַעֲשֹׂת אֹתָם.

בהקשר ההיסטורי המיידי, מסתבר שֶׁ-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם מהווים מרשם לתיקון חטא העגל, או לפחות למנוע נפילה חוזרת בחטא חמור זה. ומה הם אותם דברים - [ב] שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן, לַה'; (...). לכאורה, הציווי הוא על שמירת השבת וצריך רק לברר איך שמירת השבת מהווה תיקון לחטא העגל, אבל משה אינו מתחיל בהוראה שהיום הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה', קודם לכן הוא מצווה שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה. מכאן עלינו להסיק שבמילוי הוראה זו מקבלים כוחות להימנע מנפילה בחטא העגל. כיצד ניתן להבין זאת? ובכן, קודם צריכים להבין איך בכלל נופל יהודי בחטא העגל, בעבודה זרה.

הרמב"ם [הלכות עבודה זרה, א] כותב שזה עניין של תהליך; קודם ייחסו חשיבות עצמית לכוחות הפועלים בטבע וכיבדו אותם, אומנם לא שכחו שמאחורי אותם כוחות ניצב בורא עולם ומנהיגו וגם אותו כיבדו, אבל בהדרגה התמקדו יותר ויותר באותם כוחות עד שהתחילו לעבוד אותם ואף להקריב לכבודם קרבנות, כאילו הם אלה שמנהלים את העולם וקובעים את הגורל של האנושות בכלל ושל האדם כפרט. שכחו שכל אותם כוחות הם רק כלים בידי הבורא יתברך, כלים שבאמצעותם הוא מנהל את העולם, התייחסו אליהם כאילו יש להם בחירה למי לתת ולמי לא, וזו כבר עבודה זרה ממש. תהליך דומה עלול לקרות גם אצל יהודי חלילה, אם כי יותר בְּדַקוּת. זה עלול לקרות כאשר עוסקים בענייני פרנסה ופועלים במחשבה שמידת ההשקעה שלי בעבודה היא שתקבע כמה פרנסה תהיה לי. שוכחים שהקב"ה הוא הזן ומפרנס את כל העולם בטובו ברחמים רבים.

מתוך זה עלולים להידרדר עד לכדי עבודה זרה ר"ל. על כן, כאמצעי הגנה מפני חטא העגל, מפני הידרדרות לעבודה זרה, מצווה אותנו משה רבינו: שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, תֵּעָשֶׂה מאליה. יהודי צריך לעבוד לפרנסתו והוראה מפורשת על כך ניתנה לנו בעשרת הדיברות: שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. אלא שכלקח מחטא העגל, כעת משה רבינו מנסח את אותו ציווי קצת אחרת, כנ"ל; חייבים לעבוד לצורך פרנסה וזה חלק מעבודת ה' של יהודי, להעלות לקדושה את חומריות העולם הזה ולהפוך את העולם כולו משכן לשם ה', אבל כדי שזה יקרה - העבודה צריכה להיעשות כמו מאליה, כשהראש אינו שקוע לגמרי בעבודה אלא זוכר תמיד ש-בִּרְכַּת ה' הִיא תַעֲשִׁיר [משלי י].

כאשר עובדים במודעות כזאת בששת ימי המעשה, אזי גם השבת נהיית אחרת, היא נהיית קֹדֶש, זוכים לחוות את קדושתה והיא אפילו מכפילה את עצמה ונהיית שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן, חוויה רוחנית נעלית ביותר. אבל כל הנ"ל הוא רק הקדמה לנושא העיקרי של פרשת השבוע, בניית המשכן וכליו: [ד] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר-צִוָּה ה' לֵאמֹר. וכאן בא הציווי על איסוף התרומות למשכן ועל בנייתו בפועל. מכך שהציווי על השבת קודם לציווי על המשכן, למדים שבניית המשכן אינה דוחה את השבת. מצד שני, ממלאכת המשכן לומדים את כל שלושים ותשע אבות המלאכות שאסורות בשבת. יוצא שיש קשר הדוק, קשר עצמי, בין השבת ובין המשכן ומעניין לברר מהו אותו קשר.

המשכן, בית המקדש, נועד להיות מוקד הקדושה בעולם, במרחב. מי שהגיע לשם ראה אלוקות. הוא לא היה זקוק להוכחה שיש בורא שמנהיג את העולם כי ראה זאת בגלוי במקדש. במקביל, השבת נועדה להיות מוקד הקדושה בזמן. לכאורה זה רק שיום אחד בשבוע מתנתקים מכל העניינים של ששת ימי המעשה ומנסים להתרכז בקדושה נטו, אבל באמת, אם אכן מקיימים את הציווי שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, תֵּעָשֶׂה מאליה, זוכים לחוות את קדושת השבת ולא רק את המנוחה הפיזית.

גשמיות ורוחניות, משל ונמשל

כאמור, המשכן הוא הנושא העיקרי בפרשת השבוע ולמרות זאת בוחר משה רבינו לפתוח את דבריו בציווי על השבת ורק אחר-כך הוא מצווה על המשכן. ולכאורה, אם הכוונה היא רק לומר שאינו דוחה את השבת (רש"י) מתאים יותר לצוות על המשכן ואחר-כך להדגיש שאינו דוחה את השבת. אפשר לומר שבא ללמדנו עד כמה חשוב העניין של 'לאפרושי מאיסורא', למנוע מראש אפשרות של טעות, וזה בוודאי נכון, אבל מכיוון שמהסמיכות הזאת שבין שבת למשכן בפרשתנו לומדים חז"ל את כל המלאכות האסורות בשבת, נכון להסיק כנ"ל, שיש קשר עצמי ביניהם. כדי להבין זאת, ולו על קצה המזלג, ננסה להיעזר בהארותיו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' שבעקביות מגלה לנו את הקשר שבין הרוחניות והגשמיות, ואת הדרך להגיע לאלוקות.

המלאכות האסורות בשבת נלמדות מהמשכן; כלומר, כל מלאכה שנעשתה במשכן - אסורה בשבת. המלאכות נועדו לספק את צרכיו היומיומיים של היהודי והן נעשות בגשמיות העולם הזה. אלא שהגשמיות היא רק השתקפות של הרוחניות, שהיא עצמה השתקפות של האלוקות, ומשתלשלת ממנה. כאמור, מוקד גילוי האלקות בעולם היה במשכן והמלאכות שנעשו בו ולצרכו, הן אבות טיפוס לכל המלאכות בעולם, כי המקדש עצמו כולל בתוכו את כל העולם, שהרי ממנו יוצאת החיות האלקית לעולם כולו והוא כמו הלב, או ליתר דיוק המוח, של העולם. במקדש שוכנת האלקות בגלוי בעוד בעולם כולו היא נמצאת רק בכוח, בפוטנציאל. תפקידו של יהודי הוא לקדש את העולם, להפוך את העולם כולו למקום בו תוכל להתגלות שכינתו יתברך כמו בבית המקדש.

המשימה הזאת היא כבדה ביותר והתורה נתנה לנו מצוות שהן כלים שיעזרו לנו לממש את הכוונה האלוקית הנ"ל. אחד הכלים המרכזיים למימוש מטרה זו הוא יום השבת עם כל המלאכות האסורות בו. אותן מלאכות עצמן, הן לצורך האדם ומצווה לעשותן בששת ימי המעשה, אבל כנ"ל, במודעות שזו מצווה ולא חלילה במחשבה שכוחי ועוצם ידי הוא העושה לי את הפרנסה הטובה. ומכיוון שצרכי האדם נחלקים לשלוש מחלקות, מזון לבוש ובית, גם המלאכות במשכן והאסורות בשבת נחלקות באותה חלוקה. כל זאת מכיוון ששורשן של המלאכות הוא ברוחניות וגבוה יותר, באלוקות כדלקמן: המזון עניינו שנכנס לפנימיות האדם נטמע בו ומחייה אותו. כלומר, הוא משפיע גם על הרוחניות שלו, על הנפש. והשפעה זו מקורה בניצוץ האלוקי שמהווה את אותו מזון. הלבוש אינו נכנס לפנימיותו של האדם אלא מקיף אותו בצמוד לגופו ומעלתו הגלויה היא שהוא מגן עליו מפגעי מזג האויר ואף עשוי להוסיף לו יופי והדר. הבית גם הוא מקיף את האדם, אומנם מרחוק יותר אבל מגן עליו מגשמים וכו' וגם הוא עשוי להוסיף כבוד לאדם.

כאמור, שלושה רבדים אלו הם השתקפות של רבדים רוחניים. המזון משתלשל מהאור האלקי הפנימי שמהווה את העולם ולכן מקביל לאורות הפנימיים, נפש רוח ונשמה, המחיים את האדם. לכן יש במזון הכוח לפעול את חיזוק הקשר שבין הגוף לנפש רוח ונשמה, הכוחות הפנימיים שבאדם. הבגד משתלשל מהאור המקיף הקרוב לנבראים, מה שמכונה בקבלה מדרגת ה'חיה'. (אולי זו המדרגה שיש המכנים אותה 'הילה' הצמודה לאדם ומלווה אותו תדיר.) מדרגה זו היא מעל למודע של האדם אבל קרובה אליו מספיק כדי להחדיר לראשו רעיונות ותובנות שלא היה מגיע אליהם בשכל הגלוי. בהתאם לכך, גם הבגד מקיף את האדם בצמוד לגופו, מותאם אליו אישית והוא עשוי לגלות את היופי הטמון באדם, בפנימיותו. זאת מכיוון שהוא צמוד אליו ו"שייך לו".

הבית משתלשל גם הוא מאור מקיף, אבל אור זה מכונה בקבלה מקיף רחוק. המרחק אינו מרחק פיזי אלא ערכי, האור הזה נעלה מכדי לחדור ולהתגלות בפנימיות הנבראים ולכן, הבית המשתלשל ממנו, גם אם הוא מוסיף כבוד לאדם שגר בו, אינו חושף את יופיו העצמי של האדם כמו הבגד. האור הזה נעלה כל-כך עד שהוא מקיף את כל הנבראים בשווה, כמו שבתוך הבית יכולים לשהות אנשים רבים והוא יכיל את כולם בשווה. כלומר, מדובר במשל ונמשל. הגשמיות של העולם היא רק משל לאלקות שמהווה אותה ובמקדש המשל והנמשל היו גלויים לגמרי. התפקיד שלנו בעולם הוא לחשוף את הנמשל, את האלוקות שבתוך המשל, שבתוך החומריות, ובשלושת הרבדים הנ"ל; ברובד של המזון מדרגת האור הפנימי, ברובד של הלבוש מדרגת המקיף הקרוב, ואת זה עושים על-ידי חתירה מתמדת להתחבר עם המקיף הרחוק, עם האלוקות כפי שהיא מתגלה בבית המקדש. ואת הכוח לכך מקבלים מהציווי בפרשת השבוע.

תאריך:  25/02/2011   |   עודכן:  25/02/2011
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה בין פרנסה כשרה לעגל הזהב?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פירמידה היא מילה המציתה את הדמיון. יש המוקסמים מן הסוד של הבסיס הכנוע ממנו נגזר גובהו המתנאה של השיא. זה מובן למדי. מי שרואה עצמו כאחת מן האבנים עליהן נשען המבנה הפלאי כולו, או לפחות מזדהה איתן, לא חדל לחשב כמה אבנים בודדות כמוהו, סותתו בהרים, נגררו במדבריות, הונחו זו על גבי זו בחוכמת מעשה הקרובה לחוכמה על-טבעית, כדי לשרת יחד מטרה ממוקדת אחת ויחידה, לשאת כל אחת לחוד וכולן כאחת יחד, את האבן הגאה היחידה הננעצת מרומה בעין שמיו של העולם.
25/02/2011  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
רקטת גראד נחתה על באר-שבע. חלק מבוטל מבינינו מקבלים זאת בהבנה ואפילו בפליאה על ה"מעט" הזה. היתר, עסוּקים באדישות, בתסכול, בכעס וברגשי נקם. אני פניתי לכיוון אחר בתקווה שמישהו שם למעלה חושב אותו הדבר. שאלתי, למה? ולמה דווקא עכשיו? בשביל להשיב על כך יש לסלק את כל הבַּרְבֶּרֶת בדבר עוני ומחסור וּתחושת חֶנֶק של פליטים קשי-יום. כל אלו היו גם בשבת שעברה - אז למה לא ירו את הרקטה בשבת? אמרתי בלבי, אולי נפלה שגגה? אולי הרקטה נפלטה בטעות? בשביל לשלול או לאשר הנחה זו, חובה לדעת את הפרקטיקה של ירי גראד מרצועת עזה לעבר ישראל.
25/02/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
הלעז, החודר יותר ויותר לשפה העברית, הוא רעה חולה שפשתה בה על כל צעד ושעל, ומקומה לא יכירנו בשום שפה אחרת. אפילו בירכת ה"שלום" המסורתית הפכה אצלנו לנחלת העבר. כולם מברכים איש את רעהו ב"היי" ונפרדים ממנו ב"ביי", אלא אם כן המברך הוא "פראייר", בן גיל הזהב, שעדיין נותר נאמן לשפת המקור של אליעזר בן-יהודה.
25/02/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
דין התורה אינו מאפשר להרשיע את משה קצב בעבירות של אונס. זה דברם של רבניה מפרשיה, אם בדין ואם במידת הרחמים. התורה הרשיעה את האישה בחטא הקדמון, שאינו אחד אלא שלושה!: חטא קלות הדעת; חטא הפיתוי וחטא המהפכנות. קלות הדעת על שום שזילזלה במצוות הבורא לא לטעום מהעץ ההוא. חטא הפיתוי על שום שהתפתתה לנחש ופיתתה את אישה לחטוא עימה. חטא המהפכנות על שום יצרה הבוער בה, לשנות דרכי העולם. האדם, הגבר, הזכר בעומדו מולה, הוא בחזקת שוטה הנתון לחסדי הפיתוי של האישה המניפולטיבית. החטא השני של חווה ושל האישה הוא חטא חוסר היושר. על שום שפיתתה את אישה להסתתר מפני כבוד הבורא ובכך המעיטה מיכולותיו, וזהו מעשה הכפירה הראשון או האנשת האל והמעטה ביכולותיו הבלתי מוגבלות. על שום כך נפסלה לכתחילה לעדות. כל אלה דיים לזכות כל גבר, בוודאי נשיא, מאשמה כלשהי של אונס ו/או ניצול מיני. הוא כפתי הנתון לחסדי מפתה.
25/02/2011  |  גד גזית  |   מאמרים
זה לא סוד שישראלים נוטים להתלונן על הכל. ולאחרונה יש הרבה מאוד על מה להתלונן. מחירי מוצרי בסיס עולים. גוררים עימם עליות מחירים נלווים. מיסים עולים. מחירי הנדל"ן ממשיכים להאמיר. בנק ישראל מעלה את הריבית ואת אחוז ההון העצמי המינימלי כדי להילחם בבועת הנדל"ן, אבל בפועל זה מביא יותר צעירים אל מתחת ליכולת לרכוש נדל"ן. מחירי הלחם עולים. מחירי הדלק עולים. כל תעשיה המייצרת מוצרים שעלותם תלויה בעלויות גבוהות יותר, מגלגלות את האחריות אל מי אם לא... אלינו האזרחים - בצורה של עוד עליית מחירים כמובן. בינתיים, משכורות לא עולות אלא מדשדשות כבר שנים.
24/02/2011  |  איתן לרנר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il