|   15:07:40
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

המורה הכי טוב!

חינוך הוא נושא רגיש וחשוב ביותר. אלפי שנים והשאלות עדיין עולות, השאלות עדיין מטרידות. אבל בבסיס החינוך, כמו בבסיס כל מערכת יחסים, נמצאים האהבה, הכבוד והפרגון ההדדי. אלו החומרים החשובים ביותר לחינוך ולהגדלת הילד
27/02/2011  |   ציפורה בראבי   |   מאמרים   |   תגובות
להקשיב לכל תלמיד/ה [צילום אילוסטרציה: באדיבות אולפנת עופרה]

מורה טוב בעיניי, הוא מורה שנותן מרחב מחיה לילד, שאינו מגדיר לעצמו מיד מי הוא הילד, מה יכולותיו, מגבלותיו, כישוריו וכדומה. הוא פתוח ללמוד אותו, ומתוך כך מאפשר לו להתבטא וללמוד בעצמו את יכולותיו ולבטאן. השאר, באחריות הילד והוריו.

יש סוגים רבים ושונים של מורים והם טובים כל אחד על-פי דרכו. נכון שמורה אינו יכול או אינו אמור לפתור את בעיות תלמידיו. הוא יכול אולי לנסות לכוון, אבל מורה טוב הוא לפעמים מורה שלפחות לא מקלקל. מורה שלא חונק, שלא הורג מוטיבציה ולא כבול לתדמית שנוצרה או שיצרו אצלו. מורה טוב ידע לברור ולהבחין בתוכו של התלמיד. להביט בעיניו ישר ולנסות לזהות בו את הדברים היפים, הרגישים. ידע לתת לו מרחב מפרגן, קשוב ומלא כבוד, עם הגבולות הנחוצים, כמובן.

חומרים רצויים למורה הטוב

אהבה - מורה טוב באמת אוהב את כל התלמידים: לפני מספר שנים באסיפת הורים, הביטה המורה בעיניי וסיפרה: "יש לך בת מקסימה. אני מאוד אוהבת אותה". ברור שמאז אני מעריצה מושבעת של המורה ומספרת לכולם כמה נפלאה היא. ובתי פרחה ושמחה ללמוד אצלה.

יש מורים שאינם אוהבים את תלמידיהם? מורים צריכים ללמד מאהבה. להכיל את הילד ולגלות מה הדבר הכי נפלא בו. ויש כזה בכולם, זה הרי ברור. כשאוהבים, מוארים החלקים הכי טובים בילד, כך אפשר לזהות אותם, לעודד, לחזק ולהעניק קרקע פורייה לצמיחה ולהתפתחות. תלמידים חשים כשלא אוהבים אותם. זה יוצר סגירות, ניכור ואנטי. אם מורה סבור שיש ילדים שאי-אפשר לאהוב - כדאי שיחפש עיסוק אחר.

לא חבר של התלמידים

יש מין נטייה כזאת של מורים להתחבר – להיות חברים לתלמידים. לשוחח, להסתחבק, אפילו לחבק. נשמע לכאורה מקסים וחינני. רבות התלבטתי מה צורם לי כאן? מה הבעיה? אבל הבעיה גדולה ולא נעימה כלל. הבעיה היא, שזה יוצר סוג של אפליה כלפי בנות שלא יודעות או לא אוהבות להתחבר עם המורה. הן מכבדות וקשובות – אבל זהו. יש בנות שלהיות חברה למורה זה קל להן וכיף להן. בתחילה זה נראה כאילו המורה מנווטת, אחר-כך בלי לחוש היא מופעלת על-ידי התלמידות המקורבות, אותן תלמידות שדואגות להיות צמודות אליה. כי כאלה הן, מתקרבות לרשות המחנכת. זה בטבען. המורה, בלי לשים לב, עלולה להיות מושפעת מהן ומדעותיהן, במקום להשפיע עליהן ועל התנהגותן. בשלב מסוים הקשר יהיה כה קרוב וחברי, שאפילו לא יהיה כלל עניין להעיר להן או לדרוש מהן דבר מה כלפי חברות אחרות בכיתה. האפליה הזאת מסוכנת, כי היא לא ממש מורגשת. רצוי לשמור על דיסטאנס. יחס קשוב לתלמידים, אוהד, מפרגן, אבל לא חברי.

כבוד לתלמידים

יש מורים ש"מבינים" לגמרי את תלמידיהם. הם יודעים מה עבר להם בראש, מה רצו לעשות, למה הם התכוונו ובמה הם מוכשרים. אלף טיעונים והורים לא יצליחו לשכנע אותם! זהו מעצור גדול מאוד לילדים מופנמים, שכמו בפרק על אהבה, מסויגים ונשארים בצד ולא מעזים לבטא את יכולותיהם.

מורה המתייחס בכבוד לתלמידים, ינסה ללמוד אותם אישית עם הקשבה וכבוד. יעורר בהם רצון להתבטא ולהגשים את עצמם וכך לבטא את יכולותיהם שאולי היו רדומות קודם. ילדים יכולים לפרוח להפליא בסביבה מכבדת ומפרגנת. כבוד הוא מפרה והוא בדרך-כלל הדדי.

המורה, יש לי שאלה!

יש תלמידים הנוטים לשאול את המורים שאלות קצת פרובוקטיביות. אבל בשבילם אלו שאלות אמיתיות, חשובות הדורשות תשובה. מורים הנבהלים וכועסים על שאלות חריגות, סוגרים את הילד ומעוררים תסכול וחוסר אמון. כדאי לנסות להקשיב בתשומת לב ולנסות לענות. מורה טוב יתייחס בכבוד לשאלה ולא ישתיק את התלמיד. מוטב לומר: "שאלה טובה – אבל אין לי תשובה", מאשר: "איזו מין שאלה זאת?!". תלמיד ששואל בתום לב, לעולם לא ישתכנע ששאלתו טפשית. הוא רק יחליט בצער שהמורה לא מבין כלום. הרשות לשאול שאלות גם חריגות ותמוהות צריכה להיות מובנת ללא תנאי. זוהי זכותם של תלמידים. תשובה עניינית לכאן או לכאן – תשאיר את הילדים בסביבה ותמנע תסכול וסתימת-פיות מיותרת. בנוסף, כל עוד הילדים מבטאים את שבליבם, שואלים על מה שמטריד, אפשר לדעת כיצד ולמה להתייחס ולהתמודד. מה שנשאר, זה לנווט את השאלות למקום של חיבור ולא של מאבק.

אסיפת הורים

בשיחה עם ההורה על ילדו, רצוי לפתוח במחמאה מיוחדת לילד. משהו שישאיר את ההורה שמח ועם זאת קשוב להמשך. שלא תמיד מחמיא. הפתיחה המפרגנת תעורר אמון ויחס קשוב עם נכונות לשפר מה שצריך. הפתיחה החיובית המחמיאה תיתן להורה מרחב נשימה וביטחון בהקשבה. המילים ירגיעו ויתנו תחושה שהמורה אמין ומזהה גם דברים טובים. ואם המורה מזהה את הטוב שבילד, אפשר להתייחס ברצינות ובכובד ראש גם למה שפחות טוב.

חינוך הוא נושא רגיש. אלפי שנים והשאלות עדיין עולות, השאלות עדיין מטרידות. אבל בבסיס החינוך, כמו בבסיס כל מערכת יחסים, נמצאים האהבה, הכבוד והפרגון ההדדי. אלו החומרים החשובים ביותר לחינוך ולהגדלת הילד.

תאריך:  27/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פאינה קירשנבאום חשה מצוקה קשה. היא כבר למעלה משנתיים בכנסת ולא הצליחה לזנק לקדמת הבמה כמו חלק מחברותיה. קשים החיים של חברת כנסת אלמונית, כשאחרים גונבים את כל ההצגה. נראה, שבשבועות האחרונים היא פעלה בלהיטות רבה מתוך קנאה בחברותיה, הרצות קדימה וזוכות לכיסוי תקשורתי, והיא מזדנבת לה מאחור בתודעה הציבורית ומקומה בתקשורת נפקד.
27/02/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אנו ממשיכים להאמין ולשגות במחשבה שהבעיות בנגב בינינו לבין שכנינו הבדואים נמצאות רק במישור של השוואת זכויות. לעומת זאת, מצד שני אנו שומעים ניגונים אחרים, שם בעיקר עוסקים בבעיית ההישרדות של היומיום. בעיות מגורים, חינוך, מזון ומים. לטעמי, לא מדובר כאן בבעיה של אזור אחד בארץ - הנגב כפי שהוא נקרא - אלא מדובר בבעיה לאומית, ראשונה ומסוכנת, שאם לא יטפלו בה עכשיו, כולנו נסבול ממנה בעתיד. ההנהגה הארצית חייבת לשאוף לטפל בבעיית ההתיישבות בנגב מהר ועכשיו, כי בעוד כמה שנים זאת בועה שתתפוצץ לנו חזק בפרצוף, וראו הוזהרתם: זה יהיה כואב. מי שיסבול הכי הרבה, זה אנחנו, תושבי הנגב, ומי שיסבלו ראשונים יהיו תושבי העיר באר שבע. לטמון ראשנו בחול ולהתנהג כמו "בת יענה", לומר "לא מעניין אותנו" - זאת טעות גדולה מצדם של המנהיגים בדרום, ויש כאן הרבה: דימונה, ירוחם, מצפה רמון, עומר, מיתר, להבים, רמת נגב, באר שבע ועוד.
27/02/2011  |  ציפורה חלפון  |   מאמרים
לאחרונה אנו אכן עדים למזרח תיכון חדש, ההתקוממות במצרים גרמה להפלתו של הנשיא מובארק, התקוממות בתוניס גרמה לבריחתו של הנשיא בן עלי מגבולות המדינה, בלוב שורר כעת כאוס מוחלט וישנו חוסר ודאות לגבי המשך המצב - סביר להניח כי גורלו של קדאפי לא יהיה שונה מגורלם של שכניו מתוניס וממצרים. ולגבי המגמות המסתמנות במדינות כתימן, בחריין, אלג'יריה, מרוקו, סודן, סנגל וסעודיה - היד עוד נטוייה...
26/02/2011  |  אריה פרי   |   מאמרים
אינני מוכן לכך שלפחות חמישים אחוז מאזרחי המדינה יהיו וואסאלים של שכבה דקיקה של אצולה, אשר בעזרת ובאמצעות "ידידיה" שבמסדרונות השלטון גרפה לידיה ומחזיקה בכמעט כל ההון והנכסים שאמורים היו להיות שייכים לאזרחי המדינה כולם, כאשר היא - השכבה הדקיקה של האצולה, וגם קומץ מלחכי פנכתה, חיים ברמה המגמדת בבוז כל שייח' סעודי, בעוד חצי המדינה, אנשים העובדים קשה בזיעת אפם אלא שמשתכרים בחודשיים מה ש"בכיר" משתכר ברבע שעה, חצי מדינה של שומרים ומנקות ומטפלים ונהגים וגם מורות וגם עובדות סוציאליות, שעובדים בחריצות ובכישרון במשרה מלאה ולא פעם בסוף החודש אפילו אין להם די כסף אפילו לאוכל.
26/02/2011  |  אריה גל   |   מאמרים
התפרסם לאחרונה שהמחיר אותו אנחנו משלמים עבור רכב חדש, הוא פי שלוש ממה שמשלם היבואן ליצרן. כלומר, המדינה והיבואן מתחלקים בתענוג לעשוק את הציבור היקר. כמובן שפקידי האוצר לא ירצו לפגוע במקור הכנסה זה ולכן תהליך הכנסת יבוא מקביל אינו מייצר תחרות בשוק.
26/02/2011  |  צביקה ובר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il