בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רב רודף שלום מול רב שפניו למלחמה
|
הרב מנחם פרומן סבור כי רק הערכה וניסיונות כנים ליצור דיאלוג אמיתי משותף יעלו את שני הצדדים - הישראלי והפלשתיני - על דרך המלך ● לעומתו, הרב דב ליאור תומך בטרנספר לערבים ואמר בעבר כי ברוך גולדשטיין "קדוש כמו קדושי השואה"
|
הרב מנחם פרומן. פניו לשלום [פלאש 90]
|
|
|
|
בדרך לשלום: יהודים ומוסלמים מתפללים למען הרב פרומן
|
איתן קלינסקי
|
רבנים ואנשי דת מוסלמים חברו לשם תפילות ואיחולים להחלמת רבה של ההתנחלות תקוע, מנחם פרומן * הרב פרומן קורא להקמת תנועה חדשה - "ארץ שלום" * אני אומנם מתנגד לאפשרות שמעלה הרב בדבר מדינה דו-לאומית בין הירדן לים, אך אני תומך בדרך השלום שלו
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
הרב מנחם פרומן מחזיק בתפישת שלום מיוחדת. בסדר היום שלו יש פגישות עם אנשי דת מוסלמים בניסיון להגיע להסכם שלום על בסיס דתי. לדעתו, הכישלון של כל ניסיונות ההידברות ביו הצדדים נבע מזלזול הדדי, ובעיקר מהצד הישראלי, וכי רק הערכה וניסיונות כנים ליצור דיאלוג אמיתי משותף יעלו את שני הצדדים על דרך המלך. לדעתו של הרב פרומן, האפשרות להגיע להסכם שלום היא דווקא עם החמאס. הוא הוציא שורה ארוכה של איסורים הלכתיים, האוסרים פגיעה בפלשתינים, איסור גזילה ועקירת עצי זית של חקלאים פלשתינים. לאחר אירוע המשט לעזה, שהסתיים בתקרית דמים, נפגש הרב מנחם פרומן עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בניסיון ליצור יוזמות שלום משותפות. הרב מנחם פרומן אינו מנהל את מאבקיו מתוך מעוזי השמאל בתל אביב, אלא ממקום מגוריו בהתנחלות ביישוב תקוע, בה הוא משמש כרב היישוב. ב-27 בפברואר השנה הוא ייסד באולם "צוותא" את תנועת "ארץ שלום". תנועה שמכירה בכך שקיימת ישות לאומית פלשתינית, ישות החובקת בחובה אנשים עם מאוויים לאומיים ודתיים שונים משלנו, חלקם הארי דתם היא דת האיסלאם, ואיתם חייבים לעשות שלום. תנועת ארץ "ארץ שלום" מקיימת דיאלוג עם השכנים הפלשתינים על בסיס דתי-פוליטי, בניסיון למצוא פתרון של שכנות טובה, בה איש לא יצטרך להתפנות מביתו. לכן הוא התנגד לפינוי המתנחלים מרצועת עזה. הרב פרומן ותלמידיו לא נרתעים מהאופציה האפשרית, שבה ההתנחלויות ימשיכו להתקיים בריבונות פלשתינית, וגם אינם חוששים ממדינה דו-לאומית בין הירדן והים. גם אם אינני שותף לנקודת המוצא של הרב פרומן - שהסכסוך הוא בעיקרו דתי, וגם אינני שותף לפתרון של מדינה דו-לאומית, אני מתפעל מהתעוזה של הרב, שנאמן לאמת השלום שלו למרות שבעקבות גישתו ופעילותו, זכה לאיומים, החרמות ואף איומי רצח. בימים אלו, כשהוא נאבק עם אימת הסרטן המכה בגופו, חברו אנשי דת מוסלמים ורבנים לשאת תפילה לשלומו.
|
|
הרב דב ליאור. פניו למריבה
|
|
|
מנגד, לא הרחק מתקוע ניתן לראות ישות רבנית המייצבת עצמה בקוטב המנוגד - מדובר ברב דב ליאור, רבה של העיר קריית ארבע. תומך בטרנספר לערבים. קובע נחרצות כי "כלל אסור שיהיה ללא יהודים בארץ מעמד לאומי. כל זמן שישאירו את הגויים בארץ בתור חטיבה לאומית, לא יהיה לנו שלום בתוך המדינה". כלומר, לשיטתו של הרב ליאור, לי יש הזכות לומר לערבי שנולד בלוד, ברמלה ובעכו שאסור שיהיו לו מאוויים לאומיים, אסור שייתן ביטוי לספרות, לשירה ולמוזיקה שיש בהן כמיהות לאומיות. הרב ליאור היה בין הרבנים ששיבחו את ברוך גולדשטיין על רצח מתועב של עשרות מתפללים ערבים במערת המכפלה. הוא הגדיר את נכונותו של ברוך גולדשטיין להקריב את עצמו כמעשה שנועד לשיטתו להרתיע ובכך להגן על חיי חבריו. מעשה שבזכותו הפך ברוך גולדשטיין ל"קדוש כמו קדושי השואה". במאי 2004, במהלך מבצע "קשת בענן", פרסם פסק הלכה המתיר לחיילי צה"ל - "לפגוע תוך כדי לחימה באוכלוסיה אזרחית, חפה מפשע, כביכול". על הפסק הזה חזר ב-2008 בגרסה דומה בכותבו: "אין מושג בהלכה היהודית של התחשבות בחפים מפשע תוך כדי מלחמה". בעלון "ארץ ישראל שלנו" גל' 20, כתב את הפסק: "כי בארץ ישראל אין להשכיר דירות לערבים ואין להעסיקם, הן מכיוון שמדובר בסכנת נפשות והן מכיוון, שעניי עירך קודמים". את הפסק הזה הרהיבו חסידיו לחלק ברחבי יפו, שרוב אוכלוסייתה היא ערבית. הרב דב ליאור ממליץ על נישואים בגיל צעיר מאוד, כי תפקידה העיקרי של האישה הוא במשפחה בהבאת ילדים לאוויר העולם. הוא תמך במאבקו של הרב אליקים לבנון כנגד התמודדות נשים לתפקידים ציבוריים באלון מורה. בימים אלו הוא נתן את חסותו לספר הנושא את השם "תורת המלך", שאסתפק רק בציטוט אחד בו ניתן התר לכל יהודי "מותר לתועלת המלחמה, לפגוע במטרות אויב גם אם ייפגעו אזרחי האויב, שהם חפים מפשע, כביכול". אני - כמי שסבא רבא שלי היה מוסמך לרבנות, כל חייו הקדיש לשילוב בין עבודה פיזית קשה באדמה, שלא תמיד האירה לו פנים ובין לימודי קודש - מעדיף את הרב של תקוע, הרב מנחם פרומן, וחש דחייה כלפי כל מה שמייצג הרב של קריית ארבע, הרב דב ליאור.
|
|
תאריך:
|
03/03/2011
|
|
|
עודכן:
|
04/03/2011
|
|
איתן קלינסקי
|
רב רודף שלום מול רב שפניו למלחמה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רונן גולדשטיין
|
4/03/11 12:26
|
|
2
|
|
קורןנאוה טבריה
|
5/03/11 07:22
|
|
3
|
|
גילה פ.
|
5/03/11 09:10
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
5/03/11 12:37
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
5/03/11 12:58
|
|
|
|
רונן גולדשטיין
|
5/03/11 13:48
|
|
4
|
|
עמי שלום
|
5/03/11 11:47
|
|
5
|
|
מאתיו
|
5/03/11 12:28
|
|
|
|
יוני שדה
|
5/03/11 18:42
|
|
6
|
|
ירדנה
|
5/03/11 13:05
|
|
|
|
תגובה לירדנה
|
5/03/11 15:49
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
5/03/11 18:02
|
|
7
|
|
גילה פ.
|
5/03/11 17:51
|
|
8
|
|
תלמיד אהרון
|
5/03/11 22:45
|
|
9
|
|
ראספוטין בן מדביד
|
5/03/11 22:53
|
|
10
|
|
איש עצוב
|
6/03/11 03:48
|
|
11
|
|
טוב שיש לנו
|
6/03/11 16:03
|
|
12
|
|
ציונות דתית
|
6/03/11 17:31
|
|
13
|
|
מוכן להיות דתי
|
7/03/11 08:52
|
|
המושגים הכלכליים הקלאסיים והתיאוריות הכלכליות שנלמדו במשך עשרות שנים, אינם יכולים להסביר את התחום הכלכלי החדש שמתפתח בקצב מהיר בעולם - הכלכלה הווירטואלית. בניגוד לכלכלה המסורתית שבה מתקיים מסחר במוצרים ובכספים אמיתיים, בכלכלה החדשה, הכסף, המוצרים והנכסים נמצאים בעולם הווירטואלי של משחקי המחשב. הכלכלה החדשה לא מנותקת לחלוטין מעולם המציאות שלנו, ולמרות שאנחנו לא מבינים כיצד היא עובדת, יש לה השפעות שצריכות להילמד על הכלכלה האמיתית. גודל השוק האמיתי של הכלכלה הווירטואלית הזאת גדל, כאשר כיום גודלו הוא מעל 7 מיליארד דולר והצפי הוא שעד 2012 תצמח הכלכלה הזאת ל-15 מיליארד דולר - דבר המחזק את הצורך להבין אותה לעומק.
|
|
|
למרבה הצער, לא רבים מבין צופי תוכנית הריאליטי "האח הגדול" יודעים מהו מקור שמה של התוכנית - דמות הדיקטטור הגדול מספרו הקאלטי של ג'ורג' אורוול - 1984. מכל מקום, אותו "אח גדול" ספרותי הנהיג במדינתו שלטון אימים, שחלק ממאפייניו הבולטים היה הצבת מצלמות מעקב ("טלסקרין" בלשון אורוול) בכל מקום בתחום המדינה, לרבות בבתי האזרחים. מטרת המצלמות ברורה – מרגע שנצפה מעשה שעשוי היה (ולו בדוחק) לערער את יציבות השלטון, מיד הופיעו אנשי השירות החשאי ("משטרת המחשבות") ולקחו את העבריין המועד ל"חינוך מחדש", מה שהסתיים, לרוב, ברציחת ה"חניך". מוכר, נכון?
|
|
|
הוֹי, רַבָּנִים, רַבֵּי-אוֹנִים / עַל קְהַל חֵרְשִׁים-שׁוֹטִים-קְטַנִּים,
|
|
|
שלשום, בתוכניתם של מוטי קירשנבאום וירון לונדון, שאל מוטי את צבי יחזקאלי: "...תגיד, אבל יש דבר אחד ש... לא ברור לי הנושא של 'אל-קאעידה'. אנחנו כל הזמן שומעים ש'אל-קאעידה' זה כמה תאים... זה לא מספרים גדולים של אנשים... עוד פעם בִּן-לאדן וזוואהירי... פחות או יותר... לא איזה משהו מי יודע מה... ופה אנחנו מדברים על זה ש'אל-קאעידה' תשתלט על מדינות... מה, עם השניים וחצי תאים האלה?".
|
|
|
פרשת השבוע, פרשת "פקודי", החותמת את ספר "שמות", מסיימת למעשה את חמש הפרשיות האחרונות בספר העוסקות בעיקר בבניית המשכן וכליו. אחד מן הכלים הידועים היה "השולחן" שעליו הכוהנים היו מניחים את "לחם הפנים" הידוע בכינויו הנוסף והמופיע פעם אחת במקרא [במדבר ד', ז'] בשם "לחם התמיד" או בכינויו השלישי "לחם המערכת". ב"קצירת האומר" נסכם: אלה הם שלושת הכינויים השונים לשתים-עשרה חלות הלחם (עשויות סולת) והיו מונחות בשתי מערכות על השולחן במשכן ובבית המקדש. הן היו נאפות בערב שבת קודש עד יום השבת הבא. אז, חלקן היה נאכל על-ידי משמרת הכהונה שהתחלפה באותה השבת וחלקן היו ניתנות לכהן הגדול, וכך חוזר חלילה. הכנת ועשיית חלות הלחם היא מצוות עשה מדאורייתא, שנאמר [שמות כ"ה, ל']: "ונתת על השולחן לחם פנים, לפני תמיד". אכילתן הייתה בקדושה ובטהרה. עשייתן הייתה ללא מחמצת ומשום כך היו החלות בעלות כושר טריות גבוה. אשר על כן, נחתומים (=אופים) אומנים היו ממונים על עשייתן ובשל כך השתכרו וקיבלו שכר גבוה שהיה ממומן מתרומות הציבור. "לחם הפנים" נחשב ל"אחד מעשרים וארבע מתנות כהונה".
|
|
|
|