|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

ביבי, תעשה לי מדינה עם גבולות ביטחון

וגם תעשה, סוף-סוף, סדר בלשכה שלך ובמינויים - לפני שמבקר המדינה יעשה זאת, עם כל ההשלכות הנלוות פרסום תוכנית מדינית חד-צדדית, שבה יהיה ביטוי לשאיפת ישראל לגבולות קבע ביטחוניים וגבולות נסיגה שאין לזוז מהם; הכרה בגושי ההתיישבות הגדולים כחלק ממדינת ישראל והכרה במדינה פלשתינית ברוח נאום בר-אילן - הם הכרח השעה
06/03/2011  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
התגובה הראויה - נאום בר-אילן מספר 2 [צילום: AP]

דווקא בשעה סוערת זאת, במזרח התיכון, המשנה את פניו, יכולה יוזמה ישראלית גם אם היא לא מתואמת ולא בהכרח בהסכמה עם הפלשתינים, לשפר את מעמדנו הפוליטי בעולם. הקהילייה האירופית מצפה מביבי למהלך מדיני שיצביע על רצון, על קידום הנושא ועל התקדמות ואפילו איטית. מדינות רבות, מתחילות להצטרף ליוזמה שהחלה להתגלגל, של הכרה במדינה פלשתינית בגבולות '67. לפני שיוזמה מסוכנת זאת תתפוס תאוצה, חייבת לבוא תגובה ישראלית חכמה ואמיצה.

התגובה הראויה והמתאימה ביותר - היא בנאום בר-אילן מס' 2 תוך הצגת תוכנית מדינית חד-צדדית בשלב זה, כדי להצביע על הרצינות שממשלת ישראל משקיעה בחשיבה הפוליטית ובחיפוש פתרונות. מאחר שברור לגמרי שלא תהיה הסכמה עם אבו-מאזן על תוכנית מדינית או על גבולות קבע, וחבל על זמן הבטלה שעובר ועושה רע לישראל מבחינת ההסברה בעולם - הגיע העת ליוזמה ישראלית שצריכה להתבטא בהצגת תוכנית מדינית חד-צדדית עם קווים אדומים שלא זזים מהם ולא ניתנים לוויכוח.

תוכנית כזאת תשקיט הרוחות מבפנים, במיוחד את כל המומחים והפרשנים ומנהיגי האופוזיציה, הסבורים שבידם המפתחות לפתרון הבעיה של ישראל והפלשתינים. היתרון של האופוזיציה
ובמיוחד ראשיה כמו ציפי לבני, שאול מופז ואחרים, שאין להם אלא להציע, להפריע, להשקיע בנאומים ובהצגת שאלות מבלי יכולת מעשית ליישם ולו חלק קטן מהצעותיהם.

מפלגת קדימה - בראשות אולמרט/ציפי לבני ניהלו מו"מ מייגע עם אבו-מאזן, משך 3.5 שנים והעלו חרס בידם. אולמרט בפרסומים של ספר זיכרונותיו על התקופה, מציין שהציע בזמנו לאבו-מאזן הצעה פנטסטית של הסדר קבע, עם וויתורים מפליגים ביהודה ושומרון וירושלים - אבל אבו-מאזן פחד לחתום ונסוג לאחור, תוך המשך ברבורים ופרפורים, שדחו את ההחלטה עד שמתה.

אף ממשלה שתבוא מהימין או המרכז, לא תציע הצעה דומה לזו של אולמרט/לבני, אז מה הם צועקים ועל מה הם מבקרים, כאשר הפרטנר - לא מסוגל, לא יכול, מפחד לעשות צעד אמיץ לקידום הנושא. ונניח שאבו-מאזן יסכים אפילו להסדר ביניים, מה כוחו, מהו שווה? כאשר חמאס - עזה לא מכיר בו ולא יתמוך בו לעולם.

המסקנה הפוליטית - אם אין שותף/פרטנר רציני אמיץ בעל יכולת החלטה אלא בובה פלשתינית אימפוטנטית, על ביבי לצאת גבר עם תוכנית משלו. אסור לשכוח את ההתלהבות ההיסטרית הציבורית שניסו ליצור עם חתימה על "הסכם אוסלו" שהביא על ישראל פיגועים, מתאבדים וסכסוך מתמשך ומעמיק שהולך ומרחיק אפשרות להסדר מדיני, וחלום רחוק על שלום באיזור.

לפי הערכתי - שלום אמיתי, או כפי שקרוי שלום אמת באזור בין ישראל לפלשתינים ושכנינו, למרות ההסכם עם מצרים וירדן, שמתחיל להתערער, לא יהיה בדורות הקרובים. קחו למשל את עיקרי החלטות וועידת הפת'ח בבית לחם לפני זמן קצר, כדוגמה ומבחן (לא להכרה במדינה יהודית, המשך מאבק מזוין, ירושלים כולה כבירת פלשתין ואי וויתור על זכות השיבה).

הדוגמה שלי, אם תרצו, הוא המאבק בין אנגליה לאירלנד הנמשך זה כ-400 שנה, עם עליות וירידות, הסכמים שנחתמו והופרו והסכמים שכמעט הושגו ועדיין אין שלום אמיתי. ואם ניקח בחשבון שהפערים המדיניים, חברתיים, דתיים, בין האנגלים לאירים קטנים יותר, מאשר בינינו לפלשתינים והשכנים - הדבר לא מנבא טובות.

לאובמה יש אינטרס חשוב וחיוני, להזיז את העגלה המזרח תיכונית קדימה - כחלק מאסטרטגיה עולמית רחבה ליישום סכסוכים בהדברות, כמו עם אירן, צפון קוריאה, אפגניסטן, עירק. אבל המציאות מוכיחה שהוא נאלץ לשלוח עוד ועוד חיילים אמריקנים לאפגניסטן ועירק, כדי לשמר את המציאות העכשווית המסובכת.

כבר אמרתי בעבר - לאובמה וממשלתו כוונות טובות במזרח התיכון, אבל הבנתם את המטריה, המנטליות של הצדדים, מטרותיהם ושאיפותיהם, לוקה בחסר ובטעויות אנוש בסיסיות (ראה מקרה מצרים). על-רקע זה, עמידתו והצהרותיו של ביבי, גם בפני באי הכנס היהודי בארה"ב כי הוא מוכן להסדר ולוויתורים אבל לא בתחום הביטחוני ולא בתחומים שיסכנו את ביטחון ישראל ותושביה - ראויים לשבח ולתמיכה מכל שדרות העם.

תוכנית "מפת הדרכים" - מבית היוצר של ארה"ב, הייתה הטובה והיצירתית ביותר עד כה - בתחום הזה, אבל במציאות הסבוכה והסוערת של האזור - כמעט לא נשאר ממנה זכר. תוכנית זו - אושרה למעשה על-ידי ממשלת ישראל, לפני ממשלת נתניהו-ליברמן - ולמרבה הפלא הם מוכנים לקבל אותה, כניסיון להגיע להסדר בר-קיימא או לפחות לטווח ארוך.
אך דא-עקא - התנאים המוקדמים בתוכנית להתקדמות כמו: פירוק ארגוני המחבלים וביטולם, אסוף הנשק הלא חוקי (פרט לשוטרים וכוחות הביטחון של הרשות הפלשתינית), הפסקת ההסתה נגד ישראל וכו', לא מקובלים ולא יכולים להיות מיושמים ע"י אבו-מאזן - כמו קודמו עראפת.
אם נוסיף לכך את השתלטות החמאס על עזה והקמת מדינה אלטרנטיבית ליהודה ושומרון, לרבות עומק השנאה וההבדלים בין עזה לרמאללה, נראה שהתוכניות להסדר - הולכות ומתרחקות לדורות הבאים.

גם תוכניות ביניים כושלות, כמו "הסכם אוסלו" - אבי אבות הטומאה של הסכסוך ישראלי פלשתיני, "תוכנית ג'נבה" של יוסי בילין או הניסיון הנואש של "המפקד הלאומי" - בראשות האלוף עמי אילון, רק הוכיחו שהסדר עם אבו-מאזן או יורשיו, לא יהיה בדור הזה. אסור על נתניהו להיבהל, להיכנע, להתנער מהבטחותיו לציבור בוחריו, ובמיוחד אסור לו לוותר בכל מה שקשור לבטחון המדינה ושלום תושביה.

אובמה רוצה שקט - במזרח התיכון - הציבור הישראלי רוצה ביטחון, בפער הזה תפקידו של נתניהו גדול והוא מבין מה טוב לישראל, טוב יותר מאובמה. אי לכך - לאור הנתונים האלה באיזור, וכדי להחליש את האיום והלחץ, כפי שנראה באופק, על נתניהו להציג תוכנית מדינית חד-צדדית ובה עקרונות וקווים שלא ניתן לחצותם, בשל שמירה על ביטחון ישראל. ואם נתניהו אין לו תוכנית או לא רוצה לגלותה, אני מוכן לעזור לו.

התוכנית שלי היא איפוא - ללא שלבים, ללא גבולות זמניים, והיא חד-צדדית וברורה. בתוכנית הזו יש להדגיש את הדברים הבאים:

א. גבולות בני הגנה - תוך הדגשה של אי חזרה לגבולות 67.
ב. גושי ההתיישבות הגדולים - נשארים בידי ישראל ובגבולותיה תוך רצף טריטוריאלי.
ג. מדינה פלשתינית - מפורזת בתנאים שפירט נתניהו בנאום בר-אילן, על כל תנאיה.
ד. אזור בקעת הירדן - יהווה גבול ביטחון אסטרטגי של ישראל, ולא תהיה כל אופציה לצבא זר לחצות אותו.
ה. הפלשתינים - יקבלו את כל הסממנים של מדינה עצמאית המנהלת את כל ענפי חייה האזרחיים (פרט לנושא הצבא ביטחון, נשק כבד, צבא סדיר והסכמים עם מדינות אויב).
ו. ישראל תהיה מוכנה לתיקוני גבול מתאימים, כולל החלפת שטחים בתמורה לגושי ההתיישבות הגדולים.
ז. "האגן הקדוש" - בירושלים יהיה פתוח ונגיש לכל הדתות, מנוהל ע"י נציגי כל הדתות בפיקוח בינלאומי. במידה רבה תהיה זו נוסחת מדינת הוותיקן ברומא.
ח. ירושלים תהיה בירת ישראל הבלעדית.
ט. ניתן יהיה לדון לגבי גבולותיה מחדש ובמיוחד לגבי השכונות הערביות המרוחקות שבסביבתה.
י. ישראל שומרת לעצמה את הזכות לגמישות, וויתורים מסוימים, במסגרת הסכם הדדי, במידה שלא יפגעו בביטחון ישראל, אך יהיה לטובת האזור ושני העמים.
יא. הסכם עם סוריה לא על חשבון ביטחון ישראל במיוחד לגרורה של אירן והשלכותיה על הגולן.

הצגת תוכנית מדינית, בסעיפים שציינתי או בשינויים המתבקשים - יהיו בסיס לטיעוני ממשלת נתניהו, לכל הסדר באזור ולא נהיה תלויים בממשל אובמה ובהצעותיו. או בחסדי והצעותיהם של הקהילייה האירופית הצבועה.

יתירה מכך, הצבת התוכנית על סעיפיה ועקרונותיה, תהיה תשובה מוחצת, לכל המומחים והטוענים מהשמאל ומקדימה, שאין תוכנית מדינית, אין אופק מדיני, אין התקדמות. יש פרטנר או אלה שטוענים שאין פרטנר מצידו של אבו מאזן, כי הוא אימפוטנט פוליטי, ואפילו הפלשתינים לא יכולים להחליט מי מייצג אותם.

צא ולמד. הפלשתינים מציגים תנאים מוקדמים כמו נסיגה לגבולות 67, חלק מירושלים כבירתם והסכם לגבי הפליטים וזכות השיבה. וראה בעניין זה לעיל החלטות פת'ח בבית לחם. סוריה מוכנה למו"מ, אחרי הצהרה ישראלית על נסיגה מלאה מהגולן. התשובה של נתניהו צריכה להיות ברורה חדה וחד-משמעית - רק כשסוריה תתנתק מ"ציר הרשע" - יהיה בסיס למשא-ומתן.

ניצחון החמאס בעזה - צריך לשמש כמנוף, לטיעון הביטחוני, חיובי של נתניהו, לגבי הסעיפים שבתוכנית המדינית, כדי שטעות מעין זו, לא תשוב גם ביהודה ושומרון. להערכתי - הצגת תוכנית, גם אם היא חד-צדדית, שבה עקרונות וקווי יסוד, שלא ניתן לוותר עליהם או לשנותם, לנוכח מצבנו הביטחוני, אסטרטגי, באזור הוא הכרח מדיני עם פירות חיוביים בהווה ובעתיד. לפי הפרסומים בתקשורת - ביבי עומד לנאום בפני הקונגרס בארה"ב, בימים הקרובים, שם יציג את נאום בר-אילן 2, אז בבקשה קח חומר עזר לתוכנית המדינית כמפורט לעיל.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  06/03/2011
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביבי, תעשה לי מדינה עם גבולות ביטחון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הפשוט
7/03/11 08:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איסור העסקתם של עובדים זרים במשקי-בית ישראלים הוא, לכאורה, עבירה על החוק, אבל בפועל זו גזירה שהציבור מתקשה לעמוד בה. לאיסור הזה יש תירוץ כושל של "פגיעה בפרנסתם של עובדים ישראלים", שאינו אלא אחיזת-עיניים.
06/03/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
חייבים לתת צל"ש ליוזמי החוקים נגד ישראל היום ושלדון אדלסון. לא על שכל ישר, ודאי שלא על רוח דמוקרטית, אבל לפחות על יצירתיות. הם התחילו עם ההצעה לפיה רק אזרח ישראלי יוכל להיות בעלי עיתון, וכעת מציעים שעיתון עם יותר מ-40% תפוצה יחויב לגבות תשלום. חבל שהח"כים שלנו ו/או מי שמניע אותם לא מפעילים כזאת מחשבה בסוגיות קצת יותר חשובות, כגון עתיד החינוך או צמצום הפערים.
06/03/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הודעתן של חברת נובל שבסיסה בטקסס, ביחד עם שותפותיה הישראליות, אודות מציאת שדה גז טבעי במעמקי הים בחופה הצפוני של ישראל מעלה, באופן די מפתיע, את המדינה לליגת העל של ספקי האנרגיה. על-פי הערכות מבוססות של המכון הגיאולוגי האמריקני, עתודות הגז הטבעי במאגר לוויתן ובמאגר תמר הסמוך לו הן כ-800 מיליארד מ"ק, בעוד שהצפי לכלל מזרח הים התיכון הוא מעל 6 טריליון מ"ק של גז ראוי להפקה מסחרית. הערכה סבירה, המבוססת על ניסיון מצטבר במאגרים מסוג זה, היא כי עתודות הגז של ישראל יעלו עד 1.6 טריליון מ”ק, בדומה לעתודות הגז של לוב ושל מצרים. בכך ניצבת ישראל ברשימת 25 הגדולות בתחום. השאלה - כיצד תוכל ישראל לממש כלכלית עתודות אלו.
כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - דיווי קרוקט והקריאה, "זכור את אלאמו!", יוסף טרומפלדור ומדיניות ההסברה, "מעיל רוח" ויחסי ציבור של התעשיה הביטחונית ויעקב עמידרור מול אנטישמיות צרופה
06/03/2011  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אתמול, או אולי היה זה שלשום, ראיתי את שר הביטחון שלנו מופיע בתוכניתם של לונדון וקירשנבאום. החלטתי שהפעם, למרות שמזמן הפסקתי לנהוג כך, אנסה להקשיב לו ואולי אצליח סוף-סוף להבין לאן מובילים אותנו מנהיגינו.
06/03/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
המגפה שהשמידה את קיפודי הים באילת התפשטה לאוקיינוס ההודי ומאיימת להשמיד אוכלוסיות קיפודי הים בכל העולם    קיפודי הים נחשבים ל"שומרים" של שוניות האלמוגי. החוקרים מתריעים: מדובר במגפה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
המדיניות הישראלית הנוכחית כלפי חיזבאללה, מאז ה-7 באוקטובר 2023, מצטיירת מהבחינה האסטרטגית כמושכלת, בהינתן הנסיבות המתקיימות מאז לאורך גבול הצפון
אלי אלון
אלי אלון
אחד התנאים שהתנה יצחק בן צבי לקבלת תפקיד הנשיא הוא שבית הנשיא ישכון בירושלים    תרצה רבינוביץ' מדריכה וחוקרת ב-"יד בן צבי" אומרת כי אין זה מקרי שזה היה התנאי של בן- צבי. ליצחק בן צב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il