|
להגן על הצרכן [צילום: AP]
|
|
|
|
|
נראה שלפני 20 שנה האפשרות של האזרח הקטן, קל וחומר האזרח הזר בישראל, לתבוע תאגידים גדולים בגין פגיעה צרכנית בו, פגיעה אזוטרית במישור האישי, הייתה כחלום באספמיה. חוק תובענות ייצוגיות, שחוקק לפני כמה שנים - הוא תוצר של עליית המודעות בדבר חשיבות הגנת הצרכן, בין השאר, לאור פניות גוברות והולכות לבתי המשפט בהליך של תובענה ייצוגית, על בסיס הוראות חוק שונות, שסיפקו מזור חלקי בלבד - ממשיך לבעוט ולהשפיע מהותית על חייו של הצרכן ועל היחסים שבינו לבין התאגידים המלווים אותו בחיי היומיום. חוק זה שינה, הלכה למעשה, את המוסכמות במערכות היחסים והכוחות שבין החברות לצרכנים, כאשר צרכנים ועורכי-דין לא מהססים הרבה לעשות בו שימוש, לטוב ולרע.
נזקים קטנים שנגרמו לצרכנים שונים, אף אם רבים, אשר זכו בעבר להתעלמות גמורה אצל החברות המזיקות ואולי אף בוצעו לעתים כחלק משיקול עסקי-מסחרי קר, הפכו את עורם והיו לנזקים גדולים לחברות, אשר מצאו עצמן במרכזם של הליכים משפטיים, נזק תדמיתי ולעתים אף נדרשו לתשלום פיצויים גדולים.
הוראות החוק, לצד פרשנות בית המשפט, אשר בוחן בציציות את התנהלות החברות מול הצרכן, מקשות על החברות לקנות בנזיד עדשים את דרכן החוצה מההליך השיפוטי.
מעבר להשפעה הישירה של החוק על הצדדים לתובענה הייצוגית ואף מעבר להשפעתו על כלל צרכניה של החברה המסחרית שהיא צד לאותו הליך משפטי, לחוק גם החצנות חיוביות רחבות הרבה יותר על כלל ציבור הצרכנים בישראל. הוראות החוק והתפתחויות הפסיקה בתחום, הובילו הלכה למעשה להטמעה של עיקרון הגנת הצרכן בקרב החברות המסחריות, אשר נזהרות מביצוע עוולות קטנות, שבעבר היו אדישות להן, אף אם לעתים עושות זאת הן משיקולים מסחריים גרידא.
העוקץ - גם אם החוק והתפתחויות בתחום מיום חקיקתו ככלל הם חיוביים, יש להם גם אחים שליליים - כך חלק גדול מהבקשות להגשת תובענה ייצוגית נדחה בידי בית המשפט, כאשר לעתים עורכי-דין וצרכנים עושים שימוש ציני בכלי התובענה הייצוגית בניסיון לגרוף רווחים על חשבון החברות.
החברות מצידן, כל בקשה לאישור תובענה ייצוגית המוגשת לבית המשפט, מחייבת אותן להוצאות משפטיות בלתי מבוטלות, אף אם אין עוול בכפן. מצד שני, גם בין החוחים ניתן למצוא שושנים - תביעות סרק אלו שיש לגנותן (ככל תביעת סרק), מגבירות בפועל את ההרתעה בקרב החברות, אשר יודעות כי "מחפשים" אותן, ונזהרות כפליים מלפגוע בצרכניהן, ובכלל נראה כי התועלת של חוק תובענות ייצוגיות גדולה עשרות מונים על הנזק הטמון בו.
במבט לעתיד - ניתן לצפות שהגנה על הצרכן תלך ותגבר, בזכות הכלי החשוב של התובענה הייצוגית, שממשיך לשנות סדרי עולם ביחסים בין הצרכן לחברות המסחריות. כך, אפשר לקוות גם כי הגנה שמעניק החוק תתפרש הלכה למעשה גם אל מעבר לפגיעה אפשרית של התאגידים הגדולים, אל העסקים הקטנים יותר, המושכים מטיבם פחות את תשומת הלב של עורכי-הדין, וחשופים לכן פחות לתביעה הייצוגית.