|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

שמיני תשע"א

ארבע פרשיות ברצף

ארבע פרשיות קוראים אנו בשבתות של תקופה זו, מראש חודש אדר עד ניסן יש אצלנו אנשים שסיפור מגילת אסתר לא מוצא חן בעיניהם. ההצלה של היהודים גבתה מחיר דמים כבד מהזוממים להשמידם וזה מאוד לא מקובל עליהם, אולי בכלל היו מעדיפים לבטל את החג הזה בגלל התזכורת שהוא נותן לכל ההרוגים בצד השני
25/03/2011  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

את הרשימה של השבוע שעבר שכחתי לשלוח עם סיום הכתיבה וכך יצא שהיא פורסמה באיחור משמעותי. בגוף הרשימה, בהשפעת הטבח ביישוב איתמר, התייחסתי לחלק מהבכירים במערכת המופקרת על בטחוננו וכרגיל בשנים האחרונות, לאחראי הראשי הצמדתי את התואר 'סר הביטחון'. זה נשמע אותו הדבר, אבל זה לא, כידוע, ועל כך זכיתי להערה ש"הגדפנות מיותרת". אינני יודע היכן הגדפנות בתואר זה כאשר כל מי שעיניים לו בראשו רואה שאכן סר מאיתנו הביטחון. לכל היותר יש פה תיאור עובדה מנקודת ראותו של הכותב, אפשר להסכים ואפשר לא להסכים, אבל בינתיים העובדה היא שמיום ליום גוברת והולכת העזתם של המבקשים לשפוך את דמנו ואת זה צריכים להסביר. לעניות דעתי, זה אומר שהם מזהים פירצה במערכת ההגנה הרוחנית שהייתה מוקד הרשימה הנ"ל. אז הפתרון של מערכת הביטחון זה לפרוס בהקדם את "כיפת הברזל". נו טוב, גם על זה כבר דיברנו אז נדלג ונעבור לסעיף הבא.

מצד שני קיבלתי לאותה רשימה התייחסות במייל הפרטי; המגיב ביקש להעיר על כך שמרכיב יסודי ביותר במעטפת ההגנה הרוחנית של עם ישראל הוא עניין הצניעות, שתיקון בתחום זה יגביר מאוד את הביטחון שלנו בארץ וביקש שאתייחס גם לנקודה חשובה זו. אין ספק שהוא צודק, אלא שלעניות דעתי זה רק אחד מהסימפטומים, לא המחלה עצמה. אולי אני טועה, אבל נראה לי שהפרת הברית שכרת הקב"ה עמנו על הארץ, היא המחלה שלנו בדור הזה וכל היתר הם רק תסמינים. לפעמים הם מכאיבים מאוד התסמינים האלה, אבל זה שהם מכאיבים לא הופך אותם למחלה עצמה ולכן טיפול בהם לא יספיק כדי לרפא אותנו. צריכים להבין שכל עוד אנחנו מתמקדים בתסמינים, אנחנו מסיטים את המיקוד מהעיקר אל הטפל, והתוצאה הכואבת היא שלא מטפלים בעיקר וגם את הטפל לא פותרים. כי לא ניתן לרפא תסמינים, אלא על-ידי טיפול שורש במחלה עצמה.

לרשימה הנוכחית בחרנו בכותרת "ארבע פרשיות" והכוונה היא לארבע הפרשיות שקוראים בשבתות של תקופה זו, מראש חודש אדר עד ניסן. בשבתות אלו, למרות שאין בהן שום חג, מוציאים ספר תורה שני וקוראים בו אחת מארבע הפרשיות; בשבת ראשונה, הכי קרובה לאדר הסמוך לניסן, קראנו את "פרשת שקלים" (שמות ל') שתוכנה הוא נתינת מחצית השקל, שיהודי יזכור שמצד עצמו הוא רק מחצית וכדי להגיע לשלמותו העצמית עליו להתחבר אל המחצית השנייה, הקשר שלו עם הקב"ה ו/או עם יהודי שני. בשבת הסמוכה לפורים, קראנו את "פרשת זכור" (דברים כ"ה) המדברת על מגמתו של עמלק לקרר את יחסו של היהודי לעבודת ה', והמטרה היא למחות את הקרירות הזאת, להחליפה בחום של אהבת ה' ואהבת ישראל. את שתי הפרשיות האלו קראנו כבר. לא נראה שהפנמנו את המסרים שלהן, יותר נראה שהעדפנו להתעלם, שכן רק בהתעלמות זו נמצא (אולי) הסבר למה שמתחולל אצלנו בשבועות אלו ובכלל.

כעת אנחנו בשבת "פרשת פרה" (במדבר י"ט) שנקראת תמיד בסמיכות לזו הבאה אחריה, "פרשת החודש" (שמות י"ב) שהיא האחרונה בחודש אדר ולפעמים בראש חודש ניסן עצמו. אולי עוד נספיק להתייחס לשתי הפרשיות האחרונות ברשימה זו ואולי נשאיר אותן לשבתות הבאות. כרגע נתבונן בשתי הפרשיות שכבר קראנו וננסה להבין את מה שעובר עלינו. כאמור, המסר הפנימי של מחצית השקל הוא אחדות ישראל. זה מתבטא בפרטים שונים של המצווה, כגון בעובדה שהעשיר והדל שווים לגמרי: [טו] הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל--לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת ה', לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם. וכמובן, גם בייעוד של הכסף הנאסף לקרבנות ציבור, אותם קרבנות שלכל יהודי באשר הוא יש בהם חלק שווה. זהו תרגול בסיסי של חוויית האחדות, ששום יהודי לא ירגיש נעלה מיהודי שני.

השלב הבא הוא בשבת הסמוכה לפורים: [יז] זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. [יח] אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, (...). אחרי שעבדנו עם עצמנו ועל-ידי הבנת הרעיון הפנימי של תרומת מחצית השקל הצלחנו להפנים שאנחנו עם אחד וכולנו קשורים לא-ל אחד, כעת צריכים להעמיק עוד קצת בהתבוננות, לצאת מהממד של האחדות ברמה הטכנית אל הממד של אחדות מהותית. כי בין אם מדובר באחדות ישראל, בינינו ובין עצמנו, ובין אם מדובר באחדות שלנו עם ה' יתברך - הקשר בממד הטכני הוא קר, עמלקי, ועל כן הוא בסכנת דעיכה. כאמור, את הפרשייה הזאת קוראים בסמוך לפורים. גם בגלל הקשר התורשתי שבין עמלק להמן, אבל בעיקר בגלל הקשר הרעיוני של דבקות בלתי מתפשרת בה' יתברך מתוך אחדות מלאה של עם ישראל.

לשוב לאחדות ולמחות את עמלק

ואם כבר הגענו עד פורים, מן הראוי לערוך השוואה קטנה בין אז לעכשיו, ולו גם בתחום אחד בלבד, תחום הביטחון האישי של יהודים באשר הם יהודים. הרי גם אז נגזרה גזירת השמד על היהודים באשר הם יהודים, בלי שום נימוק נוסף. הרעיון היה שהגויים יפרעו ביהודים בעוד כוחות הביטחון של אחשוורוש, לפחות מעלימים עין אם לא משתפים פעולה עם הפורעים. הרי זה היה הצו המלכותי [אסתר ג']: [יג] [...] אֶל-כָּל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ--לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. הצו לא יועד אל כוחות הביטחון אלא אֶל-כָּל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ, שכל אחד יעשה ביהודים מה שהוא רוצה ועד כמה שהוא יכול. היהודים היו אמורים לפנות אל כוחות הביטחון בדרישה שיגנו עליהם, אבל אלה - אפילו אם ירצו להגן, מה כבר הם יכולים לעשות אל מול הצו המלכותי שמנפנף מולם הפורע התורן?

הגזירה ההיא בוטלה כידוע ומאז אנחנו חוגגים את הפורים. אבל איך בוטלה הגזירה, הרי יצא צו מלכותי ואין לבטלו [אסתר ח']: כְּתָב אֲשֶׁר-נִכְתָּב בְּשֵׁם-הַמֶּלֶךְ, וְנַחְתּוֹם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ--אֵין לְהָשִׁיב. אז מה עושים? לא מבטלים את הצו שאין לבטלו, אבל מוציאים צו נוסף ובו כתוב: [יא] אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-עִיר-וָעִיר, לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל-נַפְשָׁם--לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם, טַף וְנָשִׁים; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. הצו הראשון לא בוטל, עדיין הגויים היו רשאים לתקוף את היהודים כאוות נפשם, אבל היהודים קיבלו גם הם צו מלכותי המתיר להם להתגונן מפני תוקפיהם ולעשות לתוקפיהם בדיוק את אותם מעשים שתיכננו לעשות להם, לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד. וכדי למנוע אי-הבנות, הצו הזה שוגר גם אל אנשי הביטחון של האימפריה הפרסית: אֲשֶׁר-צִוָּה מָרְדֳּכַי אֶל-הַיְּהוּדִים וְאֶל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים-וְהַפַּחוֹת וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ וְעַד-כּוּשׁ (...). לא שיעזרו ליהודים, רק שלא יפריעו להם להתגונן...

על אחשוורוש אומרים שהיה מלך טיפש. אולי, אבל הוא היה מספיק חכם כדי לאפשר למרדכי למצוא את הדרך לעקוף את הצו שאינו ניתן לביטול ובכך להציל את היהודים מרצחנותם של השונאים. כיום יש אצלנו אנשים שסיפור המגילה לא מוצא חן בעיניהם. ההצלה של היהודים גבתה מחיר דמים כבד מהזוממים להשמידם וזה מאוד לא מקובל עליהם, אולי בכלל היו מעדיפים לבטל את החג הזה בגלל התזכורת שהוא נותן לכל ההרוגים בצד השני. והיהודים אפילו לא התנצלו על מספר ההרוגים, להפך, אחרי שהמלך קיבל דיווח על מספר ההרוגים: בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת אִישׁ וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן ועדיין לא הגיעו דיווחים ממקומות רחוקים: בִּשְׁאָר מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ, מֶה עָשׂוּ (...) הוא שואל את אסתר: וּמַה-שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ, וּמַה-בַּקָּשָׁתֵךְ עוֹד וְתֵעָשׂ. נו, מה היא כבר יכולה לבקש? [יג] וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר, אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב--יִנָּתֵן גַּם-מָחָר לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן, לַעֲשׂוֹת כְּדָת הַיּוֹם; וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן, יִתְלוּ עַל-הָעֵץ. והמלך הסכים.

בעקבות הטבח באיתמר נשמעה ההטפה השיגרתית בדבר שלטון החוק והקריאה שלא לקחת את החוק לידיים. כמובן, ההטפה הזאת מופנית תמיד אל היהודים, רק אל היהודים. נשמעו גם עוד כמה אמירות מטופשות בסגנון "לא ניתן לטרור להרים ראש" ו"ידנו תשיג את המרצחים", בלה בלה בלה. בדרך הטבע, מוקד שלטון החוק הוא בעיר הבירה, אבל כבר השבוע קיבלנו תזכורת להמחשת כוחו של שלטון זה בצורת מטען נפץ שהתפוצץ בעיר הבירה שלנו, רצח נפש ופצע כמה וכמה נוספים. שלא לדבר על החפצים המעופפים שמתעקשים לנחות על ראשי המתנחלים בדרום ארץ ישראל. גם אצל אחשוורוש היה שלטון החוק, אבל הוא לא היה מספיק טיפש כדי לחשוב שתגובה מידתית לטרור עשויה להדביר אותו. הוא ידע שעם הטרוריסטים יש לדבר בשפה היחידה שהם מכירים, שפת הטרור, וזה מה שהרשה ליהודים לעשות.

כי שלטון החוק, כל עוד הוא כבול לכללים הנוקשים המגבילים אותו, משול למתאגרף כְּבוּל זרועות שמנסה להכניע יריב שזרועותיו חופשיות. את זה הבין אחשוורוש שרצה למנוע טרור נגד היהודים. לעומת זאת, אצלנו הטרוריסטים חשים ששלטון החוק לצידם, ובצדק גמור הם חשים כך. כי כאשר המערכת רודפת את המתנחלים וממררת את חייהם בכל דרך, איזה מסר אחר אפשר לקלוט מהתנהלותה? אומנם ברור להם שאם ייתפסו הם ישבו בכלא לפחות עד עסקת החילופין הבאה, אבל גם הישיבה בכלא אינה מחיר כבד עבורם כי הם נהנים שם מתנאי מחיה משופרים ומשפחתם נהנית מתמיכה כלכלית מסיבית מצד הפרטנרים של ממשלת ישראל ל"שיחות שלום". לסיכום, הפתרון טמון באחדות ישראל, שזו תהיה המגמה השלטונית, ובמחיית עמלק המקנן בקרבנו, הסרת הספק בדבר בעלותנו על הארץ.

תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  25/03/2011
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארבע פרשיות ברצף
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
25/03/11 12:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרידי מורשת תרבות האינקה האינדיאנית המקורית, שעדיין לא נכחדו מן העולם, הפכו את פרו לפנינה הארכיאולוגית של דרום-אמריקה, אם לא של העולם כולו, במידה רבה בזכות שמורת הטבע מאצ'ו-פיצ'ו - עיר הקדם האבודה, הנחשבת, בצדק, לאחד מפלאי תבל.
25/03/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
חברת השקעות דיסקונט, מקבוצת IDB, חתמה היום על הסכם לרכישת השליטה במעריב לאחר שהעיתון נקלע לקשיים כלכליים ויש חשש להמשך קיומו. אף שטרם הושלמה העסקה, וביצועה עדיין כפוף ומותלה במספר תנאים הכרחיים, יועבר כבר מחר סכום כספי שיאפשר את המשך תפקודו וקיומו של העיתון למשך מספר שבועות.
25/03/2011  |  נוחי דנקנר  |   מאמרים
מה אומר בנימין נתניהו ומה מרמז השעון של אלי ישי ג'קי מצא הולך לכלא על מעשים פחות חמורים משל כמה שופטים מה קורה כאשר ידיעות אחרונות נתקל בחוק שמפריע לו ומה יעשה נוחי דנקנר במעריב המניפולציה של ציון אמיר על דברי השופטת שבח
25/03/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אם תעיינו בעיתונים מלפני שנה, שנתיים, ארבע שנים או יותר, תראו את אותם הסיפורים – אותם טילים מעזה או מלבנון, אותן התגובות, אותם הפיגועים. מתי זה התחיל? זיכרוננו קצר, אף אחד כבר לא חושב על זה, אבל התשובה היא פשוטה מאוד: זה התחיל מגירוש היהודים מבתיהם בגוש קטיף ובצפון הרצועה, מה שנקרא במדינת החלמאים – הינתקות. לא כולם שתקו. היו כאלה שיצאו להפגנות, נשכבו מתחת לרכבי הפינוי, ניסו לעצור את הרכבת של שטופי המוח שנשלחו על-ידי ממשלת המושחתים (את שאריותיה אתם יכולים לראות במפלגות שונות גם עכשיו). שום דבר לא עזר. ואחרי החטא בא העונש: חוץ מאירועים המתוארים הייתה גם מלחמה. כבר שכחנו? עם כל הטילים והקורבנות שהיא גבתה. אפשר להגיד "אמרנו לכם" לכל אלה שישבו בבית ומחאו כפיים אז, גם עבדכם הנאמן כתב על העונש הצפוי – והוא הגיע. והגיע לא רק בפצמ"רים ובטילים. הוא הגיע גם בגלי מסתננים שפתאום שוטפים את המקומות שתושביהם ראו את מעשי הפשע ושתקו. דווקא את זה אף אחד לא היה יכול לצפות.
25/03/2011  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
אנחנו מייחסים משקל-יתר לפורמאליזם המשפטי, כאילו שהמספר המדויק של שנות המאסר או שאלת הקלון-או-לא-קלון היא זו שתעצב את נורמות ההתנהגות של עברייני מין פוטנציאליים מכאן ולהבא
25/03/2011  |  שלמה שדה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il