|   15:07:40
דלג
לילה גילברט עמיתה במכון הדסה   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

חיים על תפילה

ההתעללויות שמהן סובלים הקופטים - נישואים כפויים, אונס, רצח על-רקע של כבוד, סחיטה ורצח - כמעט שאינן מדווחות בתקשורת המערבית
01/04/2011  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
חשופים לאיומים

נזיר אחד ושישה עובדי כנסייה נורו, כאשר צבא מצרים תקף את המנזר הקופטי-אורתודוקסי "אבנא בישוי". מטרת המתקפה הייתה הריסת הקיר ה"בלתי חוקי" שבנו הנזירים כדי להגן על המנזר מפני ההמון במהלך ההפגנות נגד הממשלה.

המטייל בעיר העתיקה של ירושלים פוגש לעתים קרובות כמרים נוצריים בתלבושות ובכיסויי ראש שונים ומגוונים. נזירים קופטיים המשרתים בכנסיית הקבר בולטים במיוחד בשל ברדסיהם השחורים האופייניים. "קולות" (בקופטית) או "קלאנסוות" (בערבית) אלה מעוטרים בתריסר צלבים קטנים ובאחד גדול, האמורים להזכיר לנזירים כי עליהם להניח מאחוריהם את הבלי העולם ולהביט רק לעבר אלוהים. בתקופתנו הסוערת, יותר ויותר מבני העדה הקופטית הנוצרית במצרים ניצבים בדיוק בפני ברירה זו.

עד עתה, 2011 לא הייתה שנת חסד לקופטים, החשופים לאיומים הולכים וגוברים, לרדיפות ולאלימות. קהילתם העתיקה - שעל-פי המסורת נוסדה באלכסנדריה במהלך המאה הראשונה בידי השליח מרכוס - מהווה בין 8 ל-10 אחוזים מאוכלוסייתה בת ה-83 מיליון איש של מצרים. בנוסף, יש במצרים קהילות קטנות של נוצרים אחרים - יוונים וסורים אורתודוקסים, ארמנים, חאלדינים, קתולים יוונים מלקיים וסורים, מארונים ו-16 כיתות פרוטסטנטיות.

מוצאם האתני של הקופטים הוא אפילו עתיק יותר מאמונתם הנוצרית, ומגיע עד ימי הפרעונים - מאות שנים לפני פלישות הערבים במאה השביעית. קופטית, שפת התפילה שלהם, היא השפה הקרובה ביותר למצרית עתיקה הקיימת כיום. כמיעוט דתי במדינה בעלת רוב מוסלמי, סובלים הקופטים זה שנים מאפליה בהיותם "בני חסות" על-פי ההלכה האיסלאמית. ובשנים האחרונות הם סובלים מהסלמה בהתקפות המכוונות נגדם מצד קיצונים איסלאמיסטים.

ההתעללויות שמהם סובלים הקופטים -נישואים כפויים, אונס, רצח על-רקע של כבוד, סחיטה ורצח - כמעט שאינן מדווחות בתקשורת המערבית. התנכלויות אלו גברו עתה מאוד, החל מסוף השנה שעברה והגיעו עד עירק. במהלך מתקפת טרור על מתפללים בבגדד, בכנסייה הסורית קתולית "גבירתנו של הישועה" ב-1 בנובמבר, תבעו התוקפים רעולי הפנים את שחרורן של שתי נשים מוסלמיות, בטענה (שהוחל בהפצתה בספטמבר) כי הן מוחזקות על-ידי נוצרים קופטים מצריים.

השלוחה של אל-קאעידה בעירק מיהרה לזקוף לזכותה את הטבח של 57 הנוצרים בבגדד, ובימים שלאחריו המשיכו להישמע איומים כלפי הקופטים. בערוץ הטלוויזיה הלווייני וברשת האינטרנט הושמעו שוב ושוב האשמות נגד כנסיות קופטיות, ובנוסף גם אישית נגד מנהיגים קופטיים מסויימים, אפילו אלה המתגוררים במערב, ששמותיהם וכתובותיהם פורסמו ברשת. בפסק הלכה שמקורו באתר איסלאמי רדיקלי בעל קשרים לאל-קאעידה, הוכרע דינם של יותר מ-200 קופטים מסויימים - למוות.

אלה לא היו איומי סרק. חודשיים אחר כך, בראש השנה האזרחי, 23 קופטים נהרגו ו-100 נפצעו בפיצוץ בכנסיית כל הקדושים באלכסנדריה שבמצרים.

צבא מצרים הרס את קירות המגן

במהלך ההתקוממות במצרים שבאה אחר-כך, היה קהל העולם מרותק כאשר מאות אלפי מפגינים - שנראה כי ייצגו את כל מגזרי האוכלוסיה, ובכללם היו גם קופטים - דרשו מחוסני מובארק לוותר על כסאו אחרי שלושה עשורים בשלטון.

ההפגנות נגד מובארק - שנודע לשמצה כשליט בעל אגרוף ברזל - זכו לתשואות ברחבי העולם. רק צופים זהירים אחדים גילו דאגה, וביניהם היו חברים בקהילה הקופטית. שאלתם הלגיטימית - "איזה סוג משטר יבוא אחר כך?" - הושתקה בקלחת ההתלהבות מן "החירות והדמוקרטיה".

בתוך כל האופוריה הבינלאומית, הקופטים שוב הותקפו. על-פי שירות הידיעות האשורית הבינלאומית, בעקבות האשמות בדבר פרשת אהבים בין קופטי ובין מוסלמית, "התרחש ביום א' ה-30 בינואר בשעה 3 אחה"צ טבח בכפר שרונה ליד מע'ע'ה, במחוז מינייה. שתי קבוצות של איסלאמיסטים, שנעזרו בשכנים מוסלמים, חדרו לבתים שבבעלות קופטים. שתי המשפחות שהו בבתים שדלתותיהם היו מוגפות, כאשר לפתע ירדו אליהם האיסלאמיסטים מגגות הבתים. הם הרגו 11 מהם, ובכללם ילדים, בהותירם ארבעה בני משפחה שהתוקפים סברו כי הם מתים. בנוסף, בזזו הפורעים כל מה שהיה בשני בתי הקופטים, ובכלל זה כסף, רהיטים ומכשירי חשמל. הם גם בזזו בעלי חיים וזרעים".

מסיבות ברורות, אלימות חדשה זו העצימה את חששם של הקופטים מפני המהפכה הפוליטית המתרחשת. כתב העיתונות לשעבר אַרנֶה פילדסטאד, הנמצא בקשר יומיומי עם הנוצרים במצרים, ציין כי "הם חוששים מאוד מפני העתיד. ככל שנמשך המשבר, הופך חוסר הוודאות שלהם להיות קשור בעיקר להשפעתם של האחים המוסלמים ולקבוצות איסלאמיסטיות אחרות שהן אפילו יותר רדיקליות. כמובן שהיו קופטים נוצרים צעירים בין המוני המפגינים הן באלכסנדריה והן בקהיר, כמו גם בערים אחרות. אבל עד עתה ההתקוממות נשלטת בעיקר על-ידי הרוב המוסלמי".

ב-23 בפברואר דיווחה סוכנות הידיעות הנוצרית "קומפס דיירקט", כי נזיר אחד ושישה עובדי כנסייה נורו, כאשר צבא מצרים תקף את המנזר הקופטי-אורתודוקסי "אבנא בישוי" בוואדי אלנטרון, 110 ק"מ צפון מערב לקהיר. מטרת ההתקפה הייתה להרוס את הקיר ה"בלתי חוקי" שבנו הנזירים כדי להגן על המנזר מפני ההמון במהלך השבועות שבהן נערכו ההפגנות נגד הממשלה; הם בנו את הקיר במהירות ובלי לקבל רישיון. בתקרית דומה תקף הצבא את מנזר "אבנא מקריוס אלסכנדרי" בפיום, 130 ק"מ דרומה לקהיר.

על-פי החוק המצרי, עוד מזמן השלטון הטורקי, נדרש רישיון לבנייה או לתיקון של רכוש כנסייה, ורישיון כזה מונפק רק לעיתים רחוקות. מדוע אכיפת צווי הריסה אלה מצריכים ירי בתחמושת חיה על נזירים - לא ברור, אבל סרטי וידיאו מבהילים ביו-טיוב משמשים עדות לאירועים.

ב-4 במרס פנו קופטים במצרים לכוחות הביטחון כדי לקבל את הגנתם מפני המון של כמה אלפי מוסלמים שתקפו את כנסייתם בכפר סול, כ-30 ק"מ מקהיר. כנסיית הקדושים מינה וג'ורג' הוצתה; כוחות הכיבוי והביטחון לא הגיבו לקריאות לעזרה מצד הקופטים בזמן ההצתה. לפי דוח של אגודת הידידות הקופטית-אמריקנית שמרכזה בוושינטון, הפורעים, כשבפיהם קריאות "אללה אכבר", עקרו את צלב הכנסייה והבעירו מיכלי גז בתוך הבניין. האש כילתה את הכנסייה ואת כל תכולתה, ובכלל זה שרידים של כלי קודש עתיקים. נטען כי המניע היה פרשת אהבים אסורה בין גבר מצרי ובין אשה מוסלמית. בעיני המוסלמים הקיצוניים, המצב רק הוחמר בגלל סירובו של אבי האשה להרוג את בתו ולשקם בכך את "כבוד" הקהילה.

משאיות זבל משמשות אמבולנסים

ב-9 במרס, התקיפו פורעים מוסלמים נוצרים קופטים במוקטעה, אחת משכונותיה העניות ביותר של קהיר, שבה ענף התעשיה העיקרי הוא איסוף אשפה ומיחזור. 13 איש נהרגו ו-140 נפצעו. ה"פייננשל טיימס" ציטט מפגין נוצרי בשם סמייה: "התארגַנּו בהפגנה שקטה למען הכנסייה, אבל הם התקיפו אותנו בכלי נשק, אבנים ובקבוקי תבערה... הטנקים פינו את הדרך לבריונים כדי לאפשר להם להיכנס... היריות נמשכו עד שתיים בלילה. אחר כך הם שרפו את הבתים וגנבו מהם. הם שברו כל מה שלא יכלו לקחת עמם. מכוניות כיבוי אש ואמבולנסים - לא הגיעו. נאלצנו לקחת את הפצועים לבית החולים במשאיות זבל". רבים מן הכדורים שהוצאו מן הקורבנות היו מתחמושת צבאית, ונשמרים כראיות.

גב' נינה שיי, מנהלת המרכז לחופש דת של מכון הדסון, וחברה בוועד האמריקני למען חופש דת בינלאומי, כותבת: "יש דאגה הולכת וגוברת כי בחסות הכאוס הפוליטי של ימים טרופים אלה...כעשרת מיליוני הקופטים הנוצרים במצרים סומנו כיעדי תקיפה וכי השוטרים המקומיים נטשו את משמרתם בפרובינציות, וכתוצאה מכך כנסיות רבות נותרו ללא הגנת שומרים חמושים, שניתנה להם מאז פיצוץ הכנסייה באלכסנדריה בהשראת אל-קאעידה שהתרחש בראש השנה".

פול מרשל, עמיתה של שיי במכון הדסון, מנהל מאז 2003 יומן אירועים הקשורים לקופטים. "מוקדם עדיין לדבר על מגמה, אך בארבעת השבועות מאז התפטרותו של מובארק, תדירות התקיפות נגד קופטים - עלתה. זה נובע בחלקו ממחדלים ביטחוניים, אך מדובר גם בהתקפות שמבצעים כוחות הביטחון עצמם, ובמקרים אחדים תוך שימוש בתחמושת חיה".

בנוגע לכיסוי התקשורתי של המתקפות נגד הקופטים, מוסיף מרשל: "יש לחדול מן השימוש במונח 'התנגשויות בינעדתיות'. מדובר בפוגרומים".

כמו היהודים במצרים בשנות הששים של המאה שעברה, הלחץ נגד הקופטים גובר בהתמדה. בדומה לנזיריהם, שנשבעו לחיי עוני, כך גם קהילה נוצרית עתיקה זו עלולה להיאלץ להשאיר מאחוריהם את כל הבלי העולם ולהביט רק לאלהים.

לאתר מגזין מראה
* המאמר במקור Living on a Prayer הופיע ב-Jerusalem Post Magazine.
הכותבת היא עמיתה במכון הדסון, חיברה ספרים רבים וזכתה בפרס על ספרה Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford University Press, 2008).
תאריך:  01/04/2011   |   עודכן:  01/04/2011
לילה גילברט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיים על תפילה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג'אוואן
2/04/11 14:50
2
אמיל56
2/04/11 16:17
3
הגנן
3/04/11 00:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכרוניקה ידועה מראש: כל אימת שמישהו מתמנה לתפקיד רם ונישא, מחול השדים סביבו נפתח בפירואטים ותכסיסים שכל עניינם להסיט את הויכוח הלגיטימי לגבי מומחיותו של הזוכה המאושר והתאמתו לתפקיד אל "פינות אפלות" בעברו. התחסדות מרקיעה שחקים. ה"מגלים" פרטים מעברו המפוקפק, כביכול, של המועמד, הם בעצמם רדופי טינה ושנאה, ובמקרים רבים, מוסריותם הגמורה מוטלת בספק.
01/04/2011  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
עדר התקשורת מצא השבוע עניין לעסוק בו: מסעות בנימין נתניהו. ראש הממשלה ורעייתו אמנם משחקים לידי מבקריהם ותוקפיהם בהתנהגות מנקרת עיניים, אבל פעילות המבקרים אינה לשם שמיים אלא למען החלפת ראש הממשלה שלא באמצעות הקלפי, תוך צפצוף על הכרעת העם בבחירות 2009.
01/04/2011  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
"המכה הגדולה" של הפרסומת במשדר "האח הגדול" עשתה לפי הדיווחים כ-7 מיליארד שקל. זאת פרסומת שמלווה תוכנית פופולרית. אבל יש "אחיות ואחים" קטנים גם הם לא יתומים, בעיקר ברדיו, שהם לא מקופחים. הפרסומת הגלויה כמו הפרסומת הסמויה, היא פרי מחם הקודח של מומחים לשיווק וליחסי ציבור תחום שכיום הוא ענף שכנראה אי-אפשר בלעדיו, ולא אתפלא אם ביום מן הימים הוא ייכלל במסגרת מדד יוקר המחיה. או לחלופין יתמודד על פרס ישראל. בפרסומת, ההבדל בין פוליטיקאי לבין נוזל לניקוי כלים הוא שהפוליטיקאי יושב בכנסת או על כיסא במקום אחר, ואילו הנוזל לכביסה מצוי על מדף. העיקרון הוא אותו עיקרון. הבדל נוסף הוא שהפרסומת הסמויה , זאת שמוגנבת לחדשות או לטורים אחרים בתקשורת, היא מתוחכמת יותר מאשר הפרסומת המעורטלת, אשר לעתים אני תוהה איזה קופירייטר חיבר את הסיסמה, ואיזה צרכן תמים יתפתה "לקנות" אותה.
01/04/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
סוריה - יותר מכל מדינה ערבית - בשֵלה להתקוממות ולהפלת השלטון. זאת, כי זה 48 שנה שולט בסוריה משטר של מיעוט עדתי עלאווי, המהווה כ-12 אחוזים מן האוכלוסיה - הנחשב לנחות ולחריג בעיני הרוב של המוסלמים הסונים. העלאווים תפסו את השלטון בשנת 1963 הודות להשתלטותם על הפיקוד הצבאי. זה התחיל בין השנים 1958 ו-1961,
01/04/2011  |  שאול מנשה  |   מאמרים
כדי שלא להסתמך מן הסתם על "מקורות בחוץ לארץ", אגלה כי השבוע נודע לי מעיון ביומון הוותיק של אורוגוואי "אל פאיס", כי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון רכש לעצמו שני נושאי כלים מישראל - יריב אופנהיימר מנכ"ל "שלום עכשיו" ומאיר מרגלית, לשעבר חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם מרצ. צמד החמד הישראלי אינו מחמיץ הזדמנות להצטרף לחוד או ביחד להתכנסויות ברחבי העולם המגנות את מדיניות ממשלת ישראל ואת יחסה להסדר עם הפלשתינים. הפעם, הרחיקו השניים עד למונטווידאו בירת אורוגוואי, כדי להשתתף יחד עם סאאב עריקאת, נציגי ממשלת אורוגוואי וחברי פרלמנט מברזיל וצ'ילה, בפורום האו"ם למזרח התיכון, שבמסגרתו פועלת ועדה "למימוש הזכות הבלתי מעורערת של העם הפלשתיני".
01/04/2011  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
ניצחון האותנטיות  /  דניאל פרדקין
חמאס - פיצול אישיות  /  נחמן פביאן
מצרים - לחירות או לאיסלאם?  /  שאול מנשה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il