|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

אור אדום

בשולי הכותרות: מה המשותף לרוצחי קרפ שהורשעו בהריגה, פיגוע הירי בשכם, ולהבדיל, ההחלטה לבטל חינוך לתעבורה בבתי הספר? התשובה היא זילות החיים (כשלא פעם נוסף המניע הלאומני) הלקסיקון של השמאל וגם: מיהו גֵר? ומדוע אין להגדיל את מספר הח"כים? תגובות לתגובות על כל אלה ועוד ברשימה שלפנינו
28/04/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
רצח אריק קרפ. איזה מסר משדרת ההרשעה של הרוצחים בהריגה בלבד?

פרס לרוצחים

מכירים את המשפט היהודי העתיק "כרוֹת ראש צפור - ולא תמות?!" דומה כי אין כמו משפט זה מתאים לרצח אריק קרפ. אחרי הלינץ' שערכו בו שלושת הרוצחים הערבים, ה'סיכוי' היחיד שנותר לו הוא למות. האם אין זה רצח לאור יום? תמוה הדבר שעובדה בסיסית זו נעלמה מעיני השופטים הנכבדים.

איזה מסר משדרת ההרשעה של הרוצחים בהריגה בלבד? תעשו לינץ' באדם חף מפשע, ובסופו של דבר תקבלו 'פרס' על הריגה וסיכויים טובים למאסר חד ספרתי. במציאות העגומה, שֶבה למרבה הצער הרצח הפך לחלק בלתי נפרד מהכרוניקה הפלילית היומית, האם זהו המסר נְטול ההרתעה היוצא מהיכל המשפט? למוֹתר לציין כי כמו במקרים רבים אחרים, מתגלים השופטים כרחמנים כלפי הרוצחים, במקום כלפי הקורבנות, והצדק גם הפעם לא נעשה ולא נראה.

אור ירוק לחינוך

הידעתם כי ישראל ניצבת במקום הראשון של הקטל בדרכים בקרב התלמידים? למרות זאת ביטלה הממשלה את החובה ללַמד חינוך לתעבורה בבתי הספר, מה שאומר דרשני.

האם נעלם מעיני הממשלה כי פיקוח נפש דוחה אפילו שבת, על אחת כמה וכמה שהוא דוחה שיעורים אחרים בתוכנית הלימודים? ראוי היה להציב את החינוך לתעבורה בראש הלימודים, ובכך לאמץ כבר מגיל רך, ועד בגרות, את כללי הבטיחות בדרכים, ולא פחות חשוב - להשריש בקרב התלמידים, הנהגים לעתיד, את תודעת קדושת החיים, הניצבת בראש סולם הערכים היהודי.

דומה כי הגישה החינוכית המקילה בנושא מצטרפת לזלזול הקיים גם בענישה בתחום התאונות בפרט, ולאווירה של זילות החיים הקיימת בארץ בכלל. האם לא ראוי היה אפוא שמשרד החינוך ייתן את האור הירוק לשינוי הגישה, בעצם הטמעת החינוך לבטיחות בדרכים בתוכנית הלימודים? לתשומת לב השר גדעון סער.

לתפוס כותרת?

מדי פעם חברי כנסת מעלים שוב ושוב את ההצעה לתת עונש מוות למחבלים. נכון, זה טוב כדי לתפוס כותרת, אבל מי כמוהם יודע שזו הצעה לא ריאלית. אין ספק שלמחבלים בכלל, ולטובחי משפחת פוגל בפרט, מגיע עונש מוות, ועוד איך, וגם הוא לא יבטא את חומרת פשעיהם. אולם לא סוד הוא שישראל חוששת מההשלכות של העונש לא רק מסיבות הומניטריות (שלדעתי אינן רלוונטיות כלפי מחבלים) ודיפלומטיות אלא לא פחות מפני החרפת הפיגועים, ובמיוחד החשש לגורלו של גלעד שליט.

לכן העונש הראוי הוא מאסר עולם, בלי הנחות ובלי כל אותן ההטבות שמהם נהנים המחבלים. צריך לשלול מהם טלוויזיה, מחשב, ביקורי קרובים ולימודים אקדמאיים. יש לזכור כי בית הסוהר הוא לא מלון חמישה כוכבים ולא פקולטה למדעים, שאולי בהם הם מתכננים את הפיגוע הבא. ואולי אז גם יבוא לשליט גואל.

אפקט ההרתעה

כמה ביקורות נמתחו על העדר ההיערכות הצבאית למשט הטורקי בעזה. זוכרים? והִנה עתה מתברר שלפחות דבר אחד טוב יצא מהמשט ההוא (ותכניסו את זה טוב טוב לראש): אפקט ההרתעה. עובדה היא שהמשט השני לעזה נדחה, מחשש לעימות צבאי עם ישראל, אשר כזכור במשט הקודם הסתיים בתשעה הרוגים טורקים.

אחרי שטעמו את נחת זרועו של הצבא, מארגני המשט מעדיפים לא להסתכן יותר. מה עוד שהם מודעים לכך שישראל הפיקה לקחים ממחדלי המשט הקודם, ונערכת בהתאם, ועל כן עוד נכונו להם עלילות מזרועו הארוכה של צה"ל שתלכוד אותם. ובא לציון גואל.

אל תיתנו רובים

זוכרים את הקריאה הציבורית "אל תיתנו להם רובים"? קריאה שהדהדה בחלל האוויר ובהפגנת הכיכרות, בעקבות חימוש השוטרים הפלשתינים בנשק ישראלי בהחלטת הממשלה. ואכן הקריאה התבררה כצודקת, כאשר לא אחת ניצלו השוטרים את הרובים שבידיהם לירי על יהודים חפים מפשע, ונתנו לנו תזכורת על עברם החבלני.

דומה כי בפיגוע הירי בחסידי ברסלב, בקבר יוסף בשכם, קיבלה שוב קריאה זו משמעות רצחנית בעקבות הקלוּת הבלתי נסבלת של הלחיצה על ההדק שבידי השוטרים על החסידים, שכל 'חטאם' היה שבאו להתפלל בקבר אבות. אי-אפשר להתעלם מהקריאות 'יהוד, יהוד!' של אותם מחבלים בדמות שוטרים, שליוו את היריות בחסידים בשובם אל מכוניותיהם בדרכם חזרה מן התפילה.

האם לא הגיעה השעה שהממשלה תלמד את הלקח להחזיר את הציוד הצבאי של השוטרים הפלשתינים לצה"ל, ולהפסיק לחַמש אותם עוד, כדי למנוע את פיגוע הירי הבא, ובא לציון גואל.

מהו פוגרום?

פעילות השמאל למען המחבלים פוגעת בארגון ובתדמיתו לא פחות משהיא פוגעת במדינה. דומה הלקסיקון של השמאל מנותק מן המציאות הביטחונית בארץ. כך למשל, מהו פוגרום? אם תשאלו את השמאל, זה לא הטבח בבית משפחת פוגל הי"ד אלא חקירת צה"ל של משפחת המחבל, שאותה ניסו פעילי הארגון לטרפד בכוח (אגב, מדוע הם לא נענשים?). כן, אתם שומעים נכון. האין זה תיאטרון האבסורד?

אין ספק כי מפעילות אבסורדית זו נגד הצבא ניתן ללמוד על כלל פעילות השמאל למען האוייב, שהיא אינה אלא קנה רצוץ וחסרת כל בסיס. הארגון הופך את עצמו ללא יותר מבדיחה עצובה. ועם ידידים כאלה, מי צריך בכלל אוייבים? האם זו טעות בכתובת? מכל מקום למרבה הצער ברור, שהאנטישמיות כבר כאן, והפעם מהמחנה היהודי.

אוייב משותף

הפיוס ההיסטורי בין פתח לחמאס מוכיח לנו את שידענו מכבר, כי למעשה לא מדובר עוד באוייבים פנימיים בהנהגה הפלשתינית, אלא לשני הפלגים אוייב משותף - ישראל. מבחינתנו הפתח, בהנהגת אבו מאזן, זו אותה גברת (כמו החמאס) בשינוי אדרת ושניהם אוייבי המדינה.

רק סמלי הדבר שהפיוס נערך בקהיר. אין ספק שההפיכה המצרית האיצה את תהליך השלום הלאומי בין שני הפלגים. מבחינה זאת אי-אפשר להתעלם משאלת העיתוי. למרות השלום הקר עם מצרים אולי עוד ניווכח, כי מוברק היה טוב ליהודים. ולוואי שנתבדה, וגם הממשל המצרי החדש ישמור על השלום הקיים, ולא ישתף פעולה עם החמאס, קרי האוייב הפלשתיני.

חצי אמת

סם שטרית, יו"ר איחוד יהודי מרוקו, העלה על נס את אהבת הגרים, שבסימנה עמדו השנה חגיגות המימונה. הוא הכריז תחת כל מיקרופון, כי הפסוק "ואהבת את הגר" חוזר 45 פעמים בתורה.

עם כל הכבוד לשטרית, ולבקיאותו בתורה, הוא הציג רק חצי אמת, תוך שהוא בחר להתעלם מפסוק אחר החוזר ונשנה לגבי המצוות השונות, כי 'תורה אחת היא לאזרח ולגר'.

רק משנכלל הגר בעם ישראל, בזכות קיום התורה, חלה המצווה לאהוב את הגר, וכי אין להפלותו על-רקע מוצאו. גיור כהלכה כבר אמרנו? לא לביורוקרטיה.

להגדיל את מספר הח"כים?

'להגדיל את מספר הח"כים!' נַחשו מי אמר משפט זה? יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין? לא הפעם. הדובר הוא לא אחר מאשר נשיא בית המשפט העליון בדימוס, משה שמגר, הסבור שמספר חברי הכנסת הוא נמוך ביחס למספר השרים הגבוה.

לא סוד הוא שמספר השרים הגבוה בממשלה נובע משיקולים פוליטיים, וראוי היה להקטין את מספרם כמעט לחצי, כפי שהיה בעבר. אולם האם זו סיבה למסיבה להגדלת מספר הח"כים? הכנסת ידועה בפעילות פרלמנטרית נמוכה יחסית ל-120 חבריה. לעומת זאת, היא הפכה מקור לנהנתנות ולחליבת הקופה הציבורית.

האם לא הגיעה השעה להקטין את מספר חברי הכנסת עד ל-70 (בדומה למספר חברי הסנהדרין), כדי שיהיו פחות, אבל יעבדו יותר, ולפחות שיצדיקו את משכורותיהם הגבוהות וההטבות הבלתי נדלות?

ח"כים עויינים

אני סבורה שהחטא הקדמון של ישראל הוא שהיא נותנת מקום במשכן לחברי כנסת שונאי ישראל (אבל את כהנא הפטריוט פיטרו), מהסוג של זועבי ועמיתיה. למרות שנשבעו אמונים למדינת היהודים, הם אינם חדלים מלחתור נגדה. מה הם עוד עושים פה? האם אין מקומם ב'כנסת' של פלשתין?

ריח המצ'ואיזם

אודה, ואולי אבוש, לא קראתי את הספר 'מקימי' של נועה ירון. אולם לא סוד הוא שהספר, שהפך לרב מכר, זכה לביקורות נלהבות לא רק מבחינה דתית אלא בעיקר כיצירה ספרותית.

דומה כי אין לחשוד במבקרים החילונים בשייכוּת למגזר של ירון. נהפוך הוא, הם ידועים כדוספוֹבים, הנרתעים מהקירבה לבעלי תשובה. אך הם, בניגוד לכתב דתי, לא האשימו את ירון במיסיונריוּת. הם אף ציינו לשבח את העובדה, שסיפרה מתאר את הקונפליקטים והקשיים שבדרך אל התשובה, וההתמודדות עימה, לא פחות מהאור שאליו נחשפה ירון בסופה.

הספר, בניגוד לדברי הכתב, נכתב במרחק של שנים מאז החזרה בתשובה של ירון ובעלה, מה שמאפשר לספר לבחון מתוך פרספקטיבה בריאה את התהליך שעברו השניים. כן, וריקנות זו לא קלישאה, אלא אחד הגורמים המרכזיים למהפך בשמירת המצוות. אז איך זה שהכתב לא נותן לעוּבדות לבלבל אותו? האם ריח המצ'ואיזם שהוא חוטא בו לא פעם, כהודאתו (גם אם הסָפק אירונית, עיין אייטם קודם) נודף מביקורתו כלפי המחברת? ואולי אלה הדעות הקדומות שהוא נטוע בהן כבן המגזר הדתי? ל כתב הפתרונים. אגב, אם כבר אמונות ודעות, האם הכותב אינו דן את ירון מעֶמדת המטיף שהוא שולל אותה?

תגובות לתגובות

בעקבות מאמרי "כשר לא כשר".

לכותבת שלא מבינה איך במדינה דמוקרטית נכנסים לה לצלחת: איש לא נכנס לצלחת של אף אחד. העובדה שאַת נמנית עם המיעוט (תודה לא-ל), שאוכל חזיר אני יכולה רק להצטער על כך. עם זאת ישראל היא לא רק מדינה דמוקרטית. היא בראש ובראשונה מדינה יהודית, ובכך ייחודה. עייני ערך מגילת העצמאות. להבנת הסוגייה מומלץ שתעברי קורס מזורז באזרחות ובהיסטוריה של מדינת ישראל.
בשל צביונה היהודי, ערכים כמו שבת וכשרות נשמרים במדינה מבחינה ממלכתית וציבורית.

ולכותב הטוען, במידה רבה של צדק, שיש במדינה שלטון אנרכיה ולא דמוקרטיה: אתה ממש מכוון לדעת חז"ל, המציינים כי באותה מידה שיש להקפיד על כשרות המזון הנכנס לפה, יש להקפיד לא פחות על כשרות הדיבורים היוצאים מהפה. יש להצטער על כך שהמדינה, שהייתה אמורה לשמש אור לגויים, הפכה במידה רבה לאנרכיה ולמודל למעשי שחיתות של אישי ציבור, ולקוות לטוב.

הבהרה: המדור בשולי הכותרות הוא מדור קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המדור מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.
תאריך:  28/04/2011   |   עודכן:  28/04/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אור אדום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב12
28/04/11 16:23
 
ציפי לידר
29/04/11 09:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעטים בישראל ובקרב הפלשתינים העריכו כי מחד-גיסא שלטון הפתח בחבלי יהודה והשומרון, ומאידך-גיסא שלטון החמאס ברצועת עזה יצליחו להתאחד ליישות פוליטית שהיא אחת. עובדה ידועה היא שקיימים ביניהם הבדלים ושנאות עמוקים, במיוחד כשבעזה מתקיים לו סוג של שלטון מוסלמי קיצוני, של ארגון טרור, מול רמאללה, בה מתנהל שלטון ברוח מערבית של ארגון טרור מסוג אחר. אולם לקראת ספטמבר הקרוב, עת צפויה התכנסות העצרת הכללית של האו"ם, בה אמורה לעלות להצבעה ההצעה של הכרזה והכרה של מדינה פלשתינית בגבולות הפסקת האש של 49', קרי גבולות 67', נחוץ לשניהם, לפתח ולחמאס, להראות כלפי חוץ ישות אחת, "עם אחד". ובהיותם "עם אחד" הם כביכול מוכנים לעצמאות, להכרזה הזו של העצרת הכללית.
28/04/2011  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
הדרך להקמת "פלשתין" סלולה רק עם כוונות רעות של הערבים, ספוגה בדם יהודי ובהרג מתמשך של יהודים.
28/04/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
אבו מאזן נאמן לתוכנית השלבים של ערפאת וממשיך להתקדם לעבר הקמת מדינה פלשתינית מבלי להתחייב לסיום הסכסוך ולויתור על זכות השיבה. אין זה מקרה שהוא דחה את ההצעות הנדיבות של ברק ואולמרט שהותנו בחתימה על סיום הסכסוך. תנאי שאבו מאזן לעולם לא יוכל לקבל.
28/04/2011  |  קרן אלמוג  |   מאמרים
משמעות ה"צדק הפלשתיני" היא סרבנות לכל הצעה, יוזמה ופשרה שהוצעו להם במהלך השנים. הצעות ופשרות שהיו מאפשרות להם להקים מדינה, ולהגיע עם ישראל לקץ הסכסוך ולשלום. הם רוצים "צדק" ולא מדינה.
28/04/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
החולשה של השמאל הישראלי היא שהוא הפך למובן מאליו, כשניתן לראות שהמפלגות הגדולות אינן עושות כל מאמץ כדי לזכות באלקטורט של השמאל, ומחזרות רק אחרי אנשי הימין. בישראל יש רוב לשמאל המדיני וברור שיש גם רוב לשמאל החברתי, אבל המציאות הפוליטית יצרה מצב שבו המפלגות הגדולות אינן מתחרות על קולות השמאל, ולכן מאמצות אג'נדה שהיא יותר ויותר ימנית.
28/04/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il