|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

כת מעצבי ההלכה

הרב ישראל רוזן על מעצבי ההלכה ה"מעצבנים", ממשיכי דרכם של התנועה הקונסרבטיבית, עם התאמה לישראליות העכשווית 'עצבנותי' על 'מעצבי ההלכה' היא קריאתם ל'בינוניות' והנפת 'דתי-לייט' כאתגר לכתחילי
29/04/2011  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת השבוע 'קדושים' משופעת במצוות; יש בה 51 מצוות והן מקיפות חלקים רבים בתורתנו. בולט בה אי-הסדר ומעברים חדים מתחום לתחום (דוגמית מפתיחת הפרשה: יראת אב ואם, שבת, עבודה זרה, איסור נותר, פאה ולקט, גניבה, שקר, שבועה בשם ה' וכולי). פרשנים ודרשנים נלאו להתוות קווים מנחים לעירוב-פרשיות ששנו כאן (כמו זיקה לעשרת הדיברות, למשל) ולא נתיישבו הדברים כל צרכם.

בעיניי המסר הוא דווקא אי-הסדר ואי-החלוקה השיטתית; ללמדך כי התורה ההלכתית בלולה משישה סדרי משנה, מי"ד חלקי ה'יד החזקה' לרמב"ם, מארבעת חלקי שולחן-ערוך ומאלפי ספרי הלכה שנכתבו במרוצת הדורות, ללא 'סדר עדיפות' לפי קריטריונים פרי הגות אנושית.

ערבול מצוות ואיסורים

בולט בפרשתנו 'עירוב הפרשיות' בין מצוות שבין אדם לחברו, המכונות 'מוסריות' בפי מקדמי המסר החברתי, למצוות שבין אדם למקום, המכונות 'דתיות' בפי המורטים בנוצות חשיבותן. כאמור, פרשת קדושים, המערבלת 31 מצוות 'חברתיות' ב-20 מצוות 'דתיות', טופחת על פני המפרידים בין הדבקים ומכריזה "ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי ועשיתם אותם ולא תקיא אתכם הארץ" [כ', כ"ב]. באותה מידה טופח התלמוד (הן הבבלי והן הירושלמי) על פני המפרידים בין הלכה ואגדה. אמוראי התלמודים לשו וטחנו אפיקים אלו יחדיו בבלילה עבה וסמיכה. ללמדנו כי כולם "ניתנו מרועה אחד" [קהלת י"ב, י"א], ו"בחדא מחתא מחתינהו" (=נתקבלו במכה אחת).

קוראי המדור כבר מבינים כי דבריי היום מכוונים כלפי הגיגנים שונים, חובשי כיפה או נעדרי תו-מגזרי, המבתרים בין התורה החברתית ל'רליגיוזית'. עיקר תורתם: "הבה נטפח את הקוד החברתי של תורת ישראל, ואילו את המצוות ה'פולחניות' נדחוק לפינה, בהיותן חסרי אטרקטיביות בדורנו". הללו משולים בעיניי כסלקטורים הבאים לחנך את נותן התורה ולאלפו סדר עדיפויות, בבחינת "דין הניין לי ודין לא הניין לי" (=זה מתאים לי וזה לא מתאים לי; על-פי בראשית רבה ג').

תרבות יהודית ללא מחויבות

כאן המקום והזמן להתייחס לשתי תופעות נוספות המבצבצות ביחס החברה הישראלית לתורת ישראל. האחת - 'יהדות ללא מחויבות'. נרקמת והולכת אג'נדה של עיסוק בתורת ישראל, בעיקר בתחומי האגדה, המדרש, המחשבה ואפילו בקבלה, ללא מחויבות הלכתית. בעלי אסכולה זו מגדירים עצמם במוצהר כלא-הלכתיים, ולכל היותר שואבים השראה פולקלוריסטית בעיקר סביב מועדי השנה ואולי גם מעגל החיים (ברית, בר/בת מצווה, נישואין ו...קדיש).

לדידי הם יורשי התנועה הרפורמית שכפרה חזיתית ב'תורה מן השמיים'. אכן, בניגוד לרפורמים שהסתפקו בזהות יהודית טקסית, תוך חיקוי תרבות דתית נוצרית כולל לגיטימציה להתבוללות, הלא-הלכתיים החדשים מעסיקים עצמם יותר ב'טקסטים חז"ליים' ו'חוכמת ישראל'. הם קוראים לייסד תרבות יהודית ספוגת השראה מן המקורות. באווירת 'לאחר הפסח' אפטיר כלפיהם; חוששני שגורל הבניין התרבותי שהם שואפים להקים יהיה כגורל 'הגדת הפסח הקיבוצית' שהציתה לבבות כתרבות-יהודית חליפית ו...חלפה עם הרוח.

עיצוב מעצבן

התופעה השנייה המתחילה לנבוט, בעיקר במחוזות 'ליברלי הציונות הדתית' היא יותר חמורה בעיניי. אכנה אותה בשלוש מילים: "כת מעצבי ההלכה". כאן מקום אתי להעיר כי מילה זו, 'לעצב את ההלכה', מעצבנת אותי מן היסוד. מילה מכובסת-עמומה זו עומדת בסתירה מהותית לאמונת תורה שבעל-פה וסמכות מוסרי התורה ומעתיקי השמועה. הקריאה ל'עיצוב ההלכה' היא אנטי-הלכתית בעליל וטמון בה ערעור כנגד 'תורה מן השמיים'. אני מציע לידידיי הרבנים והמלומדים להימנע משימוש בביטוי 'משכילי-רפורמי' זה, גם אם לא מתכוונים לכך.

עיקר 'עצבנותי' על 'מעצבי ההלכה', ודורשי התאמתה לדורנו, היא קריאתם לטיפוח ה'בינוניות' ולהרמת דגל של 'דתי-לייט' כאתגר לכתחילי. אני מסכים כי ה'לייטיות' שימרה במידה רבה את נאמנות בני עדות המזרח למורשתם. המסורתיות המזרחית הסלחנית פורשת טליתה גם על ה'לייטים' ומונעת את יציאתם אל מחוץ למחנה. אבל מעולם לא הפכו בני עדות המזרח סלחנות אבהית זו ל'דגל', ל'חזון', ל'אג'נדה' או ל'אסכולה' ב'הגות הישראלית בת זמננו'.

בעיניי, מעצבים-מעצבנים אלו הם ממשיכי דרכם של התנועה הקונסרבטיבית, עם התאמה לישראליות העכשווית. גורלם יהיה כגורלם, שכן רבני הדורות האחרונים נמנו וגמרו שקידושי הקונסרבטיבים אינם קידושין, גיטיהם אינם גיטין וגיוריהם אינם ראויים לבוא בקהל. קריאת התיגר שלהם כנגד שלמות ההלכה הוציאתם מכלל ישראל ההלכתית. כך צפוי ל'כת מעצבי ההלכה' המתחזים כנאמניה אך קוראים ברמקול להתאימה 'לדרישת העם' שלא בדרך המקובלת במסורת ישראל.

ואחתום בגילוי נאות: מכון 'צומת' שאני עומד בראשו מיוסד על 'שילוב ההלכה והחיים המודרניים', אך בדרך אבולוציונית הנרקמת ומתרחשת תוך הסכמה ותיאום עם סמכויות הלכתיות מובהקות. זה ההבדל הקטן-הגדול!

תאריך:  29/04/2011   |   עודכן:  29/04/2011
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כת מעצבי ההלכה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי פלס
1/05/11 21:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלוש בעיות חמורות מעיבות על האופק המדיני של ישראל, ומטרידות את מנוחתי – כציוני, כאיש חינוך, כאב לחמישה וכסבא לנכד ראשון - בשנתיים האחרונות:
29/04/2011  |  נפתלי רז  |   מאמרים
בערבו של יום, בבוא השמש, יצאו להם לטיול משפחתי קטן, בעיבורה של עיר - שני הורים וביתם. הולכים היו לחופה של העיר הלבנה, לאורך הטיילת היפהפייה שכולנו מכירים. השמש חישבה לשקוע וצבעי הצהוב העז הפכו לוורודים או אדומים ונשברו על פני המים.
29/04/2011  |  עו"ד עופר ברטל  |   מאמרים
האמת, כשמתעדכנים קצת בחדשות השוטפות (את המוח) נהיה די קשה להתרכז בפרשת השבוע נטו. כמו למשל, בשעות האחרונות התפרסמה ידיעה בדבר פיוס שהושג בין הפלגים הפלשתינים, בין הפלג הקיצוני מעזה ובין הפלג ה"מתון" מרמאללה, ומיד מקשקשים אצלנו (או משקשקים) בשאלה איך זה ישפיע עלינו ובעיקר איך זה ישפיע על "תהליך השלום" בינינו ובין אש"ף. ובדרך אגב נזכיר שאנחנו מעדיפים להתעלם מן העובדה שעצם שמו מכריז כי אינו מעוניין בשלום אלא בשחרור פלשתין מידי הכופרים הציונים. ולא פלא שזאת התגובה לפיוס ההיסטורי שהושג בקהיר, הרי פחות או יותר כל הזמן אנחנו מסתכלים החוצה לבחון מה קורה שם בחוץ ואיך זה ישפיע עלינו. גם נורא מעניין אותנו איך אנחנו נראים בעיני אלה שבחוץ, ואפילו מוכנים להשקיע לא מעט כדי להיראות טוב בעיניהם.
29/04/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הדיון התקיים הפעם בקפה-נטו שבפינת ארלוזורוב ואבן גבירול. "אני קונה בקופונים ומקבל הנחות של אפילו חמישים אחוז", הניח שמשון הכרזה על השולחן.
29/04/2011  |  יאיר דקל  |   מאמרים
אי-אפשר לתאר משבר של דיור בלי להבין שחלק גדול מהאשמה נופל על כתפינו, הצרכנים. לא הכל אשמת הממשלה. גם לנו יש מה שנקרא "אחריות תורמת", ובגדול.
29/04/2011  |  רן מלמד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il