|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אש"ף, חמאס וירדן – המשולש הנסתר מן העין

המחלוקת בין אש"ף ובין חמאס מבטאת את ההבדלים התרבותיים העמוקים בין האוכלוסיות שמייצגים שני הארגונים, והיא מסבירה את התחרות השוררת ביניהם זה יותר מ-20 שנה על ההגמוניה במרחב "הפלשתיני" - המקבילה לזו הקיימת בירדן בין הבדואים ובין בני הכפר והעיר "הפלשתינים"
15/05/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
ירדן. לא נזקקת לאוכלוסיה פלשתינית [צילום: פלאש 90]

אחרי 1967, על-מנת לאחד את הכוחות נגד "הכיבוש הציוני", נוצרה אגדת העם כאילו הבדואים של עזה שייכים לעם הפלשתיני, וכיום הם והעולם קנו את ההמצאה ואימצו אותה כנרטיב קולקטיבי.

ב-1920 החליט חבר הלאומים בוועידת סן-רמו למסור לבריטניה את המנדט על ארץ ישראל שכללה אז גם את מה שכיום הוא שטחה של ממלכת ירדן, כדי להקים עליה בית לאומי עבור העם היהודי. בשל התנגדות ערבית, קצצה בריטניה את השטח שהקצתה עבור היהודים, ובשנת 1922 הפרידה בין ארץ ישראל המערבית לבין זו המזרחית, והקימה ממזרח לירדן את אמירות עבר הירדן כ"סידור עבודה" עבור המשפחה ההאשמית שהסעודים סילקו מהחיג'אז. כבר מאז מרחפת עננה של היעדר לגיטימיות על אמירות עבר הירדן, שלימים הפכה לממלכת ירדן, שכן היא נעדרת שורשים גיאו-היסטוריים, ואינה אלא יציר הקולוניאליזם הבריטי, שסימן את גבולותיה ומינה את הקבוצה השולטת בה עד היום.

סימון הגבולות הוא בעוכריהן של מרבית מדינות המזה"ת, שכן המעצמות הקולוניאליסטיות (בריטניה, צרפת ואיטליה) ששלטו באזור סימנו את גבולות המדינות ללא התחשבות באוכלוסיה המקומית, וכך יצרו צירופים בלתי אפשריים המערערים את יציבותן של המדינות הללו עד היום. ירדן לא נמלטה מצרה זו, שכן גבולות האמירות (ולימים הממלכה) כללו קבוצות בדואיות, כפריות ועירוניות. הבדואים תמיד הגדירו את עצמם כבני המדבר, ואילו הפלאחים והעירוניים כינו את עצמם "פלשתינים", שכן זה היה השם שקיבלה ארצם מהמנדט הבריטי. לימים - בעיקר אחרי מלחמות 1948 ו-1967 - הצטרפו מאות אלפים של פלשתינים שברחו מארץ ישראל המערבית, הן כפליטים והן כמהגרים.

המשפחה ההאשמית ביססה את שלטונה על שבטי הבדואים, המרוכזים בדרום המדינה, תוך שהיא מנכרת את עצמה מבני התרבויות האחרות, הכפרית והעירונית, המרוכזות בצפון ירדן. עם השנים התרחקו מגזרים אלה זה מזה, והם כיום נמצאים משני עברי המתרס השלטוני: מצד אחד הבדואים המהווים את משענת השלטון בצבא, במודיעין, במשטרה ובפרלמנט, ומצד שני יושבי הכפר, העיר, המהגרים והפליטים - ה"פלשתינים" - המוצאים את פרנסתם בעיקר במגזר הפרטי: תעשיה, מסחר, מלאכה, עיתונאות ומקצועות חופשיים. למגינת לבם של האינטליגנטים הצפוניים, בדואים מהדרום שולטים בהם בחסדי בית המלוכה, ומצב זה יוצר מתח קבוע בין שני חלקי האוכלוסיה.

מתח זה הגיע לשיאו בעקבות מלחמת ששת הימים, שגרמה לרבים להגר מיו"ש לירדן מבלי שזכו למעמד של פליטים הנהנים מחסדי אונר"א. הם, שמשפחותיהם מתגוררות בגדה המזרחית, נהו אחרי יאסר ערפאת (שגם הוא נמלט מיו"ש אחרי המלחמה), הצטרפו למחנות אש"ף שבפיקודו והשתלטו על חלקים ניכרים של צפון ירדן. המלך חוסיין והבדואים מהדרום חשו כי המדינה נלקחת מהם, ובספטמבר 1970 ("ספטמבר השחור") החליטו לחסל את השליטה הפלשתינית על צפון ירדן במחיר חייהם של עשרות אלפי פלשתינים. הצפוניים למדו את הלקח, והם יושבים בשקט כבר יותר מ-40 שנה.

המולדת החלופית

במהלך השנים האחרונות החלו להישמע קולות בקרב תושבי צפון ירדן, כלומר הפלשתינים, הקוראים להקים בצפון ירדן את "המולדת החלופית". הם אינם רואים במדינה פלשתינית ביו"ש ובעזה את התגלמות מאווייהם הקולקטיביים לחירות ולעצמאות, כי מדינה זו נמצאת שם, ממערב לירדן, ואילו הם חיים מאז ומעולם כאן, בארץ מולדתם ממזרח לנהר. בנוסף, מדינה כזו עלולה לשים קץ לשאיפותיהם לעצמאות מהשליטה הבדואית, שכן העולם - ובעיקר המשפחה השלטת ההאשמית - יאמר להם כי המדינה ביו"ש היא המדינה הפלשתינית, ואם הם מבקשים להתגורר במדינה פלשתינית, שיואילו לעבור אליה. (דבר דומה אומרת מדינת ישראל לאזרחיה הערביים). המסקנה שרבים מסיקים מהמצב היא כי על הפלשתינים בירדן - המהווים רוב גדול באוכלוסיית המדינה - לסלק את שלטונם של הבדואים ושל המשפחה ההאשמית, או להפריד את המדינה לשני חלקים: בדואים בדרום ופלשתינים בצפון. מסקנה זו כמובן מדאיגה מאוד את בית המלוכה ואת הבדואים שעמו.

בארץ ישראל המערבית המצב היה במקורו שונה: עד 1967 הייתה האוכלוסיה ברצועת עזה שאוכלוסייתה הייתה מרביתה בדואית, נתונה תחת כיבוש מצרי, ואילו הגדה המערבית של הירדן המאוכלסת בפלאחים ובעירוניים "פלשתינים" הייתה כבושה בידי ירדן. שתי האוכלוסיות בעזה ובגדה היו נפרדות זו מזו, בעוד שהכיבוש המצרי והירדני מחניקים כל שאיפה לעצמאות בקרב הקבוצות הללו. אחרי 1967, על-מנת לאחד את הכוחות נגד "הכיבוש הציוני", נוצרה אגדת העם כאילו הבדואים של עזה שייכים לעם הפלשתיני, וכיום הם והעולם קנו את ההמצאה ואימצו אותה כנרטיב קולקטיבי. אלא שההבדלים בין התרבות הבדואית של רצועת עזה ובין תרבות הכפר והעיר של יו"ש מתבטאים במחלוקת שבין חמאס ובין אש"ף: חמאס מזוהה עם הבדואים והפליטים, בעוד שאש"ף מייצג את "הפלשתינים" תושבי הערים והכפרים. המחלוקת בין הארגונים מבטאת את ההבדלים התרבותיים העמוקים בין האוכלוסיות והאזורים שהם מייצגים, והיא מסבירה את התחרות השוררת ביניהם זה יותר מ-20 שנה על ההגמוניה במרחב "הפלשתיני" - המקבילה לזו הקיימת בירדן בין הבדואים ובין בני הכפר והעיר "הפלשתינים".

הקרבה המשפחתית והתרבותית שבין "הפלשתינים" תושבי הגדה ובין "הפלשתינים" תושבי צפון ירדן גרמה למתח קבוע ביחסים שבין שלטון הירדני המתבסס על האוכלוסיה הבדואית ובית תושבי הגדה המערבית שעליהם שלט, כמו על אחיהם בצפון ירדן, באמצעות חיבור הגדות בחוקה הירדנית שהעולם (למעט בריטניה ופקיסטן) לא הכיר בו. לאחר שפרצה האינתיפאדה הראשונה בשלהי 1987, הופעל לחץ ערבי על המלך חוסיין לנתק את הקשר החוקתי בין גדות הירדן, והוא שמח לעשות זאת, בעיקר כי היו לו די צרות מהפלשתינים החיים בצפון ירדן, והוא לא נזקק לאוכלוסיה פלשתינית נוספת, של יו"ש. לכן בשנת 1988 שונתה החוקה הירדנית, הגדה המערבית הופרדה מן המזרחית, ובשל החלטה זו, איבדו תושביה את אזרחותם הירדנית. החלטה זו השוללת אזרחות מנוגדת לחוק הבינלאומי, לא עמדה לנגד עיני המלך, וגם העולם לא נזדעק לשמור על זכות הפלשתינים לאזרחות.

הניתוק בין שתי גדות הירדן איפשר לאש"ף להציג את עצמו כארגון המייצג את "הפלשתינים", אבל רק את אלה החיים ביו"ש ובעזה, ואת אלה המתגוררים בלבנון ובסוריה, אבל לא את אלה החיים בירדן, שהם מרבית האוכלוסיה במדינה ההאשמית. מצב זה הוא הבסיס למתח הקבוע וליחסי אי-האמון ששררו תמיד בין בית המלוכה הירדני ובין מנהיגות אש"ף. שכן אצל המלך הירדני מקנן כל הזמן חשש כי אש"ף ישאף לייצג - ולשחרר - גם את הפלשתינים תושבי צפון ירדן, כפי שהיה בתקופה שקדמה ל"ספטמבר השחור".

ההסכם בין חמאס ואש"ף

עד פטירתו בשנת 1999, התנגד המלך חוסיין נמרצות להקמתה של מדינה פלשתינית ביו"ש ובעזה, בשל חששו כי מדינה כזו תחתור תחת שלטון המיעוט שלו, ותהיה בסיס לרגשות אירידנטיים של הפלשתינים תושבי צפון ירדן, שכדי להתחבר איתה ימרדו בו ובבדואים התומכים בו. בנו, עבדאללה השני, שינה את ההתייחסות של בית המלוכה לסוגייה הפלשתינית: הוא כיום התומך הגדול של מדינה פלשתינית, שכן הקמתה ביו"ש ובעזה - כלומר על חשבון ישראל - תמנע את הקמתה בצפון ירדן, כלומר על חשבון ירדן. במילים אחרות: הקמת מדינה פלשתינית ממערב לירדן תייתר הקמת מדינה פלשתינית בשטחי "המולדת החלופית" ממזרח לירדן המאוכלסת ברוב פלשתיני.

הפילוג החברתי-פוליטי בין שני חלקי "הפלשתינים" - הבדואים של עזה שמייצג חמאס, והכפריים והעירוניים של יו"ש שמייצג אש"ף - היווה מכשול להקמתה של מדינה "פלשתינית" ממערב לירדן. כי מיד עולה השאלה, כיצד אפשר להקים מדינה אחת לשני אזורים שאינם קשורים זה עם זה, לא גיאוגרפית ולא ארגונית. עתה, חתמו אש"ף וחמאס על הסכם המארגן את חייהם המשותפים ללא איחוד השורות, ללא איחוד בין מנגנוני הביטחון וללא איחוד בין המטרות: אש"ף טוען כי הוא שואף (לפחות בשלב ראשון) להקים מדינה פלשתינית בשטחי יהודה, שומרון ועזה, כלומר להשתלט על הבדואים של עזה, ואילו חמאס מעוניין לקיים בחירות "דמוקרטיות" ברשות - ואולי במדינה - הפלשתינית בעוד שנה (כלומר אחרי הכרה בינלאומית במדינה הפלשתינית בספטמבר) כדי לשחזר את זכייתו משנת 2006 במרבית מושבי הפרלמנט. כך, על-פי תוכנית חמאס, תשתלט התנועה האיסלאמית על כל המדינה שיקים אש"ף, לאחר שזו כבר שולטת על רצועת עזה מאז יוני 2007.

מבחינתו של בית המלוכה הירדני, הקמת מדינה פלשתינית על בסיס ההסכם השביר - נישואי ההנאה הזמניים - בין חמאס ובין אש"ף, היא הזדמנות חייו: שלטון חמאס על המדינה הפלשתינית הוא רק עניין של זמן, ולא ארוך, והוא ישליט את הבדואים האיסלאמיסטיים על הכפריים והעירוניים גם במדינה הפלשתינית. כך תוסר הסכנה שמדינה פלשתינית בעלת אופי כפרי-עירוני ממערב לירדן תהווה סכנה לשלטון הבדואים ממזרח לירדן. השלטון בירדן בירך בשם ומלכות על ההסכם בין חמאס ובין אש"ף, שכן זה יקל על עבדאללה השני לשכנע את ידידו המתגורר בבית הלבן, כי על מדינה פלשתינית לקום על חשבון ישראל ולא על חשבון ירדן, למרות הרוב הדמוגרפי הפלשתיני שבה.

לאתר מגזין מראה
מרדכי קידר, מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  15/05/2011   |   עודכן:  15/05/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אש"ף, חמאס וירדן – המשולש הנסתר מן העין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול אבידור
15/05/11 11:11
2
פלא יועץ
15/05/11 12:32
3
מוציקו
15/05/11 19:44
4
לאנגלית!
18/05/11 04:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
10 אנשים, ביניהם משפחה שלמה, נהרגו ועוד רבים נפצעו בשבוע שעבר בתאונות הדרכים. התקשורת הכתובה והאלקטרונית מביאה אלינו את התמונות והסיפורים, כמו בכל שבוע, והמדינה ממשיכה להתנהל כבימים ימימה מבלי לעצור ולו לרגע קט לחשבון נפש. מנהיגינו, אשר יודעים לקפוץ ולהתבטא בכל נושא, נהלמים דום ומתעלמים. שר התחבורה, שיודע להיות כ"כ יצירתי עד הזוי ביוזמה לפתרון לרצועת עזה על-ידי הקמת אי בים מול הרצועה, בו הוא מציע לבנות נמל ימי ושדה תעופה, אינו נשמע וכנ"ל השר לביטחון פנים. אינני מדבר כבר על ראש הממשלה, שעבורו כאילו תאונות הדרכים בכלל אינן מתרחשות.
15/05/2011  |  אורי גנני  |   מאמרים
אומרים כי מקדמת דנא מתקיים עימות במסדרונות הכוח של וושינגטון בין האידיאולוגים ובין המציאותיים. יתר על כן, עם עלייתן של נשים לתפקידי מפתח במסדרונות הכוח, מקבל השסע בין שני המחנות גוון מגדרי. הגברים נוטים להיות "מציאותיים", ואילו הנשים - "אידיאולוגיות".
15/05/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
במלאת 63 שנים לקיומה של מדינת ישראל הגיע השעה שיונהג בה "משוב לעובדי הציבור", זאת לשם ייעול השירות הציבורי הניתן לאזרחי המדינה, ולשם יצירת חברה צודקת והוגנת יותר שנעים לחיות בה.
15/05/2011  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
בכיכר יעקב, שבעיר העתיקה של מינכן, ניצב בכל הדרו המרכז הקהילתי היהודי, "ירושלים ד'מינכן", כיצירת אמנות וכאבן-דרך ארכיטקטונית. הקומפלקס, המרשים ביופיו, הוא אנסמבל רחב-ידיים של שלושה מבנים הנושקים זה לזה: בית-כנסת אורתודוכסי, מוזיאון ובית הקהילה היהודית. בקומפלקס הזה יש גם ספרייה, מעונות-יום, בית-ספר, מרכז-נוער, חדר-כושר ומסעדה כשרה. המרכז ממומן על-ידי עיריית מינכן, מדינת בוואריה ותרומות מהקהילה היהודית.
15/05/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לא בטוח שרבים מרגישים את זה, אבל הפצע נשאר פתוח עד עכשיו. יום השואה רק מזכיר לנו בצורה מרוכזת את הזוועות שעברו על עמנו לפני כשבעים שנה, כשהקורבן העיקרי במלחמת העולם הגדולה בהיסטוריית האנושות היה העם היהודי. רבים השתתפו במלחמה, נפלו בשדה הקרב וגם בעורף – מלחמה היא מלחמה. אבל רק עם אחד בעולם מצא את עצמו מיועד להשמדה טוטאלית (סופית, כללית) והוא העם היהודי. בזמן אמת מעטים מאוד האמינו בעובדה, אפילו העברה למחנות ההשמדה הייתה מבוימת כמעבר למקומות מגורים חדשים. בודדים מאוד, כמו ז'בוטינסקי, קראו לבריחה המונית מאירופה, הזהירו שאסון הולך ומתקרב. לא האמינו להם. רוב רובם של יהודי אירופה נשארו במקומם ורובם הושמדו. כל זה ידוע. לא הייתי חוזר על העובדות, לו בתקופתנו אנו לא היו הולכים ומתרבים סימנים על אפשרות ממשית של הופעת היטלר חדש בימינו.
15/05/2011  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
עת למדינה או תעתועי מדיניות?   /  עמנואל נבון
קרירות מרתיחה  /  מנשה שאול
לחגוג את יום הניצחון  /  עמוס גורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il