|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
רמי ברוך כיונתן פולארד [צילום: יח"צ]

פולארד: רוצו לראות

אינה דומה שמיעה לראייה: רמי ברוך, שחקן מוכשר של הקאמרי, מעלה דרמה מטלטלת, שאינה מותירה את הצופה אדיש: רבים מזילים דמעה וקולם של אחרים נחנק מול גודל העוולה
13/07/2011  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   פרשת פולארד   |   תגובות
כבר על סף האולם המואפל מקבלים את פניך סדרנים, לבושים מדי סוהרים אמריקנים, חמורי-סבר וחמושים באלה שחורה ומאיימת, כשבחגורתם תקוע זוג אזיקי מתכת. הם מכוונים אותך, תוך החמצת-פנים, למקומך

משפט פולארד בתיאטרון הקאמרי
עליס בליטנטל
הצגת מחזהו של ויקטור גורדון הדרום-אפריקני "משפט פולארד", היא כתב אישום נוקב ביותר לשני נאשמים: מערכת השלטון האמריקנית לאורך כל 26 השנים מאז נתפס, ולמערכת השלטון הישראלית מאז ועד היום
לרשימה המלאה

ישראלים רבים חשים צורך נפשי עז, להביע הזדהות עם האסיר היהודי המוּעֳוָול ביותר בתולדות ארה"ב יונתן פולארד, אך אינם יכולים לעשות דבר ממשי להיפסקות האכזריות האמריקנית כלפיו, חוץ מאשר הצטרפות לדף הפייסבוק ששמו 'פולארד – גם לי אכפת', או כתיבת מכתב לפולארד עצמו (בשל הצנזורה בכלא מתקבלים רק מכתבים באנגלית). המהדרים יוכלו אולי לנסות לערוך ביקור הזדהות אצל פולארד בתאו בכלא באטנר בצפון קרוליינה, אך לשם כך יש להשקיע במשימה אנושית זו מאות ואלפי דולרים וימים ארוכים.

עכשיו כבר לא צריך להשקיע כל-כך הרבה כדי להגיע אל פולארד. כבר אפשר לבקר, ללא ויזה וכרטיס טיסה, בתאו הצר והחשוך של פולארד. כאן ועכשיו. תמורת כמה עשרות שקלים את/ה רוכש/ת כרטיס כניסה להצגת היחיד המדהימה בחריפותה ובאותנטיותה 'משפט פולארד', שמעלה התיאטרון הקאמרי בימים אלה ברחבי הארץ, ומוצא/ת עצמך מיד עם כניסתך בתוככי עמק הבכא, בין כתלי תא צר וחשוך שבו מתקצרים ימיו ומתכלה בריאותו של אחינו יונתן.

כבר על סף האולם המואפל מקבלים את פניך סדרנים, לבושים מדי סוהרים אמריקנים, חמורי-סבר וחמושים באלה שחורה ומאיימת, כשבחגורתם תקוע זוג אזיקי מתכת. הם מכוונים אותך, תוך החמצת-פנים, למקומך, כשברקע נשמעים, עד לפתיחת המונולוג המדהים של גיבור האירוע, רעשי רקע אופייניים לכלא: קריאות עמומות של סוהרים עלומים, שערי פלדה נטרקים, בריחי מתכת גונחים, צרורות של מפתחות סוהרים משקשקים, מנעולים חורקים. כלא של ממש.

אבל ההפתעה הגדולה ממתינה לך על הבמה (באולם הקאמרי בתל אביב, בו ראיתי את ההצגה, השכילו להרוס את הבמה המוגבהת והתקינו את תא הכלא ממש במפלס האולם, כך ששום אלמנט תיאטרוני אינו חוצץ בינך לבין התא האפל): על הבמה שבגובה הקרקע, אתה מתוודע לכיור ולאסלה, לשולחן צר ולכיסא נטול משענת, שהם הפריטים היחידים בתא. אתה מתבונן בתוך החשיכה, המוארת קלושות, ומגלה על מיטת הברזל העלובה את פולארד שוכב במדי אסיר, בוהה מחמת חוסר המעש הכפוי בתקרה השחורה, לעיתים שובר את השיגרה בעיון קצר בספר כלשהו.

בתנאים נזיריים אכזריים אלה, בעומק של 3 קומות מתחת לפני האדמה, חי לו כמעט 26 שנה, האיש שהוגדר בפי השחקן המבריק והמוכשר רמי ברוך, במילים: "האיש שכל עם ישראל חב לו חייו".

כדור בראש

במקום לערוך משפט כדת וכדין, עם שופט וחבר-מושבעים, פיתו אותו לחתום על עסקת טיעון, תמורת הבטחה מפורשת כי יקבל עד 20 שנות מאסר. פולארד התפתה ("בטיפשותי", הוא מודה בהצגה) – ו'אכל אותה בגדול'

ברוך, מאופר בצלמו כדמותו של פולארד: מזוקן ועם שיער גולש בעורפו (למרות שבחייו החוץ-בימתיים הוא בכלל מגולח וקירח), מצליח במשחקו המשובח, בבימויו של רועי הורוביץ, להעביר לתודעתך מה שלא עלה בידי פולארד ב-26 השנים שחלפו מאז כליאתו: את גירסתו לפעילותו כמרגל-מתנדב למען העם היושב בציון ואת הרציונל שמאחוריה. מה שבטוח הוא, שמרבית הישראלים לא היו ערים לגירסתו, הן מפני שממשלות ישראל התעלמו במשך שנים ארוכות מקיומו, והן מפני שמערכת המשפט האמריקנית סובבה את פולארד בכזב לא יסולח: במקום לערוך משפט כדת וכדין, עם שופט וחבר-מושבעים, פיתו אותו לחתום על עסקת טיעון, תמורת הבטחה מפורשת כי יקבל עד 20 שנות מאסר. פולארד התפתה ("בטיפשותי", הוא מודה בהצגה) – ו'אכל אותה בגדול', עם גזר-דין חסר-תקדים: מאסר עולם בלתי קצוב (בעוד שאחרים שריגלו בארה"ב לטובת מדינות אויב נדונו לכל היותר עד 14 שנות מאסר, ותקופת מאסרם קוצרה, ואילו הענישה בגין ריגול למדינה ידידותית הסתכמה ב-4-2 שנים).

כבר בתחילת הדרמה מסביר פולארד כי נגרר לפעילות הריגול כשנוכח בעבודתו כמנתח מודיעין ימי עבור צבא ארה"ב, שהאמריקנים מסתירים מישראל באופן שיטתי מידע צבאי חיוני לבטחונה, וזאת למרות ההסכם להפעלת אוטוסטראדה של הזנה הדדית של מידע מודיעיני בין שתי המדינות. פולארד תוהה בפני הממונים עליו על הסתרת המידע הגורלי מישראל, ונענה בהתחמקויות בנוסח "אל תהיה נאיבי". פולארד, כמי שהדאגה לשרידותה של מדינת ישראל מכרסמת בו, וכמי ש-70 מבני משפחתו נרצחו בשואה, מחליט לצלם את המידע המודיעיני החיוני, ומתחנן בפני נציגים ישראלים שיטלו אותו ממנו. תשלום מעולם לא ביקש בגין שירותיו המועילים (ששימשו מאוד את בטחון המדינה), ובקושי הסכים שיתחבו לו ליד 2,000 דולר לחודש "לכיסוי ההוצאות".

המחזאי ויקטור גורדון, יהודי מדרום אפריקה, שהקדיש שלוש שנים מחייו לחקר פרשת פולארד, והגיע לתובנות מדהימות מבחינת ההתנכרות כלפיו מצידן של מדינת ישראל ויהדות ארה"ב, חשף בעבודתו ממצאים מטריפי-דעת: לא רק שמערכת המשפט האמריקנית סובבה אותו בכחש, אלא גם מדינת ישראל, שלמען בטחונה פעל. לאחר שהישראלים השתכנעו מאיכות החומר המודיעיני שלא תסולא בפז, לחצו עליו להזרים אליהם עוד ועוד מסמכים, וכדי לעודד אותו להגביר תפוקתו הבטיחו לו שהכינו למענו נתיב מילוט למקרה שייתפס, שפתחו לטובתו חשבון בנק שאליו מוזרם כסף רב שיספק אותו כל ימיו, ועוד בדיות שהתבררו כסיפורי סבתא. כשהבחין ברגע האחרון כי האמריקנים עלו על עקבותיו, הוא נמלט למקלט הבטוח שבשטח האקס-טריטוריאלי של שגרירות ישראל בוושינגטון, אך הממונים בירושלים הורו בציניות אכזרית לבכירי השגרירות להשליכו החוצה, ישירות לידי סוכני ה-CIA.

ההתעללות נמשכה גם לאחר שנתפס: סניגורו, כך התברר באיחור, היה ממוצא לבנוני, והוא 'שכח' לערער על גזר-הדין הנורא מכל. ולימים, כשהתחנן לעזרתה הכספית של ישראל לממן טיפולים רפואיים במחלתה הקשה של רעייתו, נענה בסירוב ציני. בשלב מסוים התבטא בכיר-מפעיליו כי היה ראוי "לתקוע לו כדור בראש", כדי לסיים ב'טוב' את הפרשה הכאובה.

מסמך כוזב

"אני דורש משפט צדק. מעולם לא זכיתי למשפט צדק. מאשימים אותי בבגידה חמורה, מהחמורות בהיסטוריה. אבל כולכם יודעים שלא בגדתי"

המונולוג ששם המחזאי בפי פולארד-ברוך, קורע לב, אך איש אינו יכול להכחיש ולוּ פרט קטן ממארג העובדות שמעלה פולארד. ממעמקי התא ומעומק הלב הוא זועק אל 'חבר המושבעים' שלו, ומציג את גודל הכחש: כך למשל מתברר ששר ההגנה האמריקני באותה עת כספר ויינברגר, העביר לשופט בעת הדיון בעסקת הטיעון הנפשעת, מסמך כוזב, שבו נטען כי פולארד אחראי להסגרתם של 40 סוכני מודיעין אמריקנים לשלטונות הרוסים, אשר תלו את כולם. לימים נחשפו שני סוכנים אמריקנים שריגלו עבור הרוסים, והתברר כי הם - ולא פולארד – הסגירו את הסוכנים האמריקנים ואחראים לתלייתם. אמת זו לא שיפרה במאומה את מצבו.

פולארד, באמצעות המחזאי גורדון, הבמאי הורוביץ, והגדול מכולם רמי ברוך, מבקשים להעביר לכל אורך ההצגה את המסר שפולארד-ברוך זועק מספר פעמים לאורך הדרמה המרגשת: "אני דורש משפט צדק. מעולם לא זכיתי למשפט צדק. מאשימים אותי בבגידה חמורה, מהחמורות בהיסטוריה. אבל כולכם יודעים שלא בגדתי. לא העברתי סודות אמריקניים. מסרתי רק סודות שאתם האמריקנים מנעתם, בניגוד להסכם, מישראל. נכון, ריגלתי. אבל זו אינה בגידה. לא בגדתי".

בראייה רחבה, הוא באמת לא בגד. הוא ריגל. הוא מסר לישראל מידע קיומי שנשלל ממנה בניגוד להסכם עימה, בשל ציניות מרושעת, ואינו נוגע כלל לבטחונה הלאומי של ארה"ב, ו/או לפעילות סוכניה בעולם הרחב. זהו ריגול, לא בגידה. הוא לא הסגיר סודות אמריקניים. ועל ריגול, ובוודאי לטובת מדינה ידידותית, לא מקבלים מאסר עולם בלתי קצוב. מקסימום כמה שנות מאסר. פולארד לא בגד, אבל נבגד – פעמיים: פעם על-ידי השלומיאליות הישראלית שלחצה עליו לספק עוד ועוד חומרי איכות תוך כדי הגברת סיכונו העצמי, ופעם על-ידי האכזריות האמריקנית שאינה יודעת שובעה, ומתכוונת, נכון להיום, להחזיק בו עד מוות, ועד אז לשתות את דמו בקשית.

בתום המונולוג המפעים מתייצב פולארד בפני המושבעים-הקהל, ומסכם: "זהו, תם ונשלם. אין עוד מה לומר. אני אמרתי את דברי. הנה סוף-סוף גם הגירסה שלי זכתה להישמע". קולו הולך ונחלש עד שהוא משתתק כליל וחוזר אל יצועו בכלא. הצופים קמים המומים והולכים הביתה. פולארד נשאר שם, בודד מאחור. עד מתי? עד מוות?

מדינת ישראל, אם להודות על האמת, לא עשתה מספיק למען האיש ששכב על הגדר למען בטחונה. בשנים האחרונות השתנה היחס לטובה, אבל במבחן התוצאה פולארד נותר עם הרשעות והאכזריות הזועקות לשמיים. המעט שיכול העם בישראל לעשות למענו הוא לחזק את לבו באמצעות מכתבים, להצטרף לדף הפייסבוק למענו (פרטים ב-www.freepollard.org) וללכת להצגת היחיד שממלאת אולמות, ומשנה עמדות בקרב ישראלים כה רבים, שעד כה התעלמו ממצוקתו. עדות לכך באה מפי פולארד עצמו, שגילה להפתעתו שמאז מועלית ההצגה בקאמרי, במוצאי יום העצמאות, הוא מקבל גם מכתבים, והמה רבים, שאין הכותרת בס"ד מתנוססת בראשם.

'משפט פולארד' הוא הצגה קורעת-לב. מדהימה. כובשת. חוויה מטלטלת. רוצו לראות.

תאריך:  13/07/2011   |   עודכן:  13/07/2011
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פולארד: רוצו לראות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
13/07/11 15:29
2
אסף צדרבוים
13/07/11 20:51
3
הודיה קלימובסקי
16/07/11 23:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעקבות קבלת החוק נגד החרמות בכנסת: קריאה להחרים מוצרים מההתנחלויות תנועות השמאל מיהרו להגיב לחוק החדש האוסר ליזום חרם על ההתנחלויות. ב"שלום עכשיו" קוראים בגלוי להפר אותו וצלי רשף, אחד מראשי התנועה, אמר: " אני מזמין את כל מי שחושב שעברנו על החוק להגיש תלונה". תנועת "סולידריות שייח ג'ראח" פרסמה עצומה באינטרנט הקוראת להחרים חברות הפועלות בשטחים
13/07/2011  |  נחום שחף  |   מאמרים
ב-12 שנות לימודי האקדמאים בארה"ב, ב-5 אוניברסיטאות שונות, בפקולטות ההומניות ובמדעי החברה, הגעתי בסופו של דבר למסקנה ברורה: אני לא רוצה להיות חלק מסגל אקדמי בכל אוניברסיטה שהיא!. הגילוי הזה זחל בתוכי לאט, לאט ככל שלמדתי להכיר את הפרופסורים והמרצים שלי, לחזות בליברליות המזוייפת שלהם, בהתנשאותם האינטלקטואלית הריקנית ובקטנוניותם שלהם, לראות את תסכוליהם ולהבין שרובם מצאו עצמם במלכודת הזו, שהינה מוסד אקדמי, מפני שלא השכילו לצאת לחיי יצירה משל עצמם. (מכיוון שאסור לדבר בהכללות, אודה כי היו לי גם כמה פרופסורים שנועדו להיות מורים, ובאמת היו מורים מצוינים שראו בהכשרת הדור הצעיר: שליחות, אבל אלו היו המיעוט שבמיעוט).
13/07/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
לפני כשני עשורים כמדומני, חשפה התקשורת את העובדה, ששר הביטחון דאז, משה (מישה) ארנס איננו בדיוק פרופסור, אלא "רק" ד"ר המשמש כ"פרופסור חבר" (מה זה?). ארנס, כמובן, הסביר את מה שהסביר וה"פרשה" עברה-חלפה מן העולם. לפני כעשור נחשפה פרשה נוספת של התחזות-לכאורה: התברר כי נשיא בית הדין לעבודה דאז, השופט סטיב אדלר, שנהג לחתום את פסקי הדין שלו בתואר "דוקטור", איננו בדיוק בעל תואר שלישי.
13/07/2011  |  עמוס שריג  |   מאמרים
למרבה הצער, אני מגיע לעתים רחוקות לשטחים ביהודה ובשומרון. לכל ביקור שלי יש מטרה. לעתים אני מגיע לסייע במסיק זיתים. לעתים אני מגיע להר חברון לסייע לרועים, שנמנע מהם לצאת למרעה מחשש של התנכלות מצד המתנחלים. לעתים אני מתלווה לחברתי לחיים, מזה חמישים ושש שנים, כאשר היא יוצאת עם חברותיה לעמוד במחסומים ביהודה ובשומרון.
13/07/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
דמוקרטיה משמעותה - כיבוד רצון העם כפי שהוא בא לידי ביטוי בקלפי בבחירות דמוקרטיות.כאמור רובו של העם , היינו עם ישראל הוא ימני , והדבר בא לידי ביטוי בבחירות האחרונות 09 כאשר גוש הימין בעם קיבל 65 מנדטים וגוש השמאל בעם קיבל 45 מנדטים .
13/07/2011  |  נבון קצב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il