|   15:07:40
דלג
  דב אבן-אור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
[צילום: פלאש 90]

מחאת האוהלים: הקול של יעקב והידיים של עשו

מחאת האוהלים אינה פרי החלטה ספונטנית של דפני ליף וחברותיה; לא היא מימנה את האוהלים וכל הכרוך בהקמתם, ולא את ההפגנה במוצ"ש; הצטרפות התאחדות הסטודנטים למאבק לא גרמה לדחיקת המארגנים המקוריים, אלא נהפוך הוא, הסטודנטים מובלים ולא מובילים. מאידך-גיסא, נתניהו ו/או הימין אינם זכאים לטעון כי המחאה פוליטית, כיוון שהם פעלו באותו אופן בעבר
25/07/2011  |   דב אבן-אור   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות

פרק א': מבוא

מחאת הדיור ניזומה על-ידי השמאל, זה אני יודע לא מהקריאות שיצאו מההפגנה במוצ"ש. לפני מספר חודשים, התקיימה הפגנה ברחבה שליד מוזיאון תל אביב בגין העלאת מחיר הדלק, נכחתי בה וראיתי מי המארגנים ולאן הם מובילים; ראיתי את יואל מרשק, האחראי על מבצעים מיוחדים בתנועה הקיבוצית, את לובשי החולצות הכחולות מהנוער העובד ואת ח"כ עמיר פרץ, ושמעתי את הקריאות "ביבי הביתה". כבר אז המארגנים הבטיחו כי יהיו הפגנות נוספות - ואלו לפנינו.

מחאת האוהלים אינה פרי החלטה ספונטנית של דפני ליף וחברותיה; לא היא מימנה את האוהלים וכל הכרוך בהקמתם, ולא את ההפגנה במוצ"ש; הצטרפות התאחדות הסטודנטים למאבק לא גרמה לדחיקת המארגנים המקוריים, אלא נהפוך הוא, הסטודנטים מובלים ולא מובילים. מאידך-גיסא, נתניהו ו/או הימין אינם זכאים לטעון כי המחאה פוליטית, כיוון שהם פעלו באותו אופן בעבר, ולא אחת.

צודק אהוד אולמרט בדבריו כי המחאה נגד תוצאות מלחמת לבנון השנייה - ניזומה על-ידי הימין, אך הוסוותה כאילו היא קול העם. אני ופעילים נוספים בתנועת "התעוררות", היינו הגורם הראשון שביקש רישיון להקמת אוהל מחאה בגן הוורדים בירושלים, לאחר מלחמת לבנון השנייה (התנועה לאיכות השלטון הייתה הראשונה להקמת אוהל, אך זה הוקם ללא רישיון מעיריית ירושלים). מספר ימים אחרינו התייצבו בגן "המילואימניקים" - ואלו לוו בתקשורת חסרת-תקדים; ככל שחלפו הימים התברר לי כי הליכוד מממן את המחאה של אלו, ואילו את האוהל שלנו ניסו לסלק מהמקום בכל דרך אפשרית (גם פיסית). (רונן צפריר ז"ל, שהיה פעיל בכיר בימין, הודה בכך בפני, לאחר שדרש ממני כי נפנה את האוהל שלנו כדי שהזרקורים יופנו רק לאוהל המילואימניקים).

כמו אז - כך היום: אני נדהם מדוע המפלגות חוששות להתייצב מול הציבור ולבקש תמיכה במאבק זה או אחר. לא מובן, מדוע המפלגות מסתתרות מאחרי גופים כאילו לא-פוליטיים, וכאילו חסרי זהות אידיאולוגית?!

אכן הזירה המרכזית בקביעת מדיניות היא הכנסת, אך הדבר אינו אמור למנוע ממפלגות לרדת אל העם, כדי לשכנעו בקידום מהלך זה או אחר. כנראה שהפחד הגדול אצל המפלגות הוא מפנייה ישירה לעם, שכן זו עלולה להתפתח לדמוקרטיה יותר ישירה, כגון: משאלי עם, ולחץ ישיר מאת ציבורים שונים, ואת זה המפלגות רוצות כמו קוץ בישבן. לכן, המפלגות הגדולות עושות הכל כדי לצמצם דמוקרטיה אמיתית (העלאת אחוז החסימה לכנסת/התנגדות למשאלי עם/חוסר מוחלט בדמוקרטיה פנימית בתוכן/מניעת פיקוח חיצוני על התנהלות פנימית).

למרות האמור לעיל, איני משתתף במחאת האוהלים, שכן אין קשר בין ההתנחלויות ביו"ש ובין הקריאה לדיור הוגן; הרצון לזרוק את ממשלת נתניהו אינו נובע רק ממחיר הדיור בתל אביב, אלא גם מרצון השמאל לכפות על העם הקמת מדינה פלשתינית וחזרה טוטלית לגבולות 67'.

מאחר שרוב הציבור היהודי מתנגד לרצון השמאל כאמור, אזי נמצאה דרך חלופית להפלת ממשלת נתניהו, והיא דרך כיס האזרח (דהיינו, על-סמך הטענה כי כיס זה הולך ומתרוקן במשך השנים). לדאבון הלב, בדרך זו השמאל עלה על גל רחב וחזק, וזה עשוי/עלול להביא לא רק להפלת הממשלה הנוכחית אלא לפירוק המסגרת המדינית.

פרק ב': האמת בדבר המצב החברתי-כלכלי

אין ולא היה קשר בין הכסף שזרם לפיתוח יו"ש, ובין מחירי הדיור בתל אביב וגם ביתר האזורים, ואם היה קשר - אזי נהפוך הוא. ובמה הדברים אמורים?

א. משנת 1999 ועד 2009, הממשלות היו בראשות אהוד ברק, אריאל שרון ואהוד אולמרט; לא ניתן להגדירן כממשלות הימין, אלא ההפך מכך.

ב. במהלך הממשלה הנוכחית, נעשתה הקפאה מוחלטת של הבנייה ביו"ש (דבר שלא אירע בעבר) למשך תשעה חודשים, אך בפועל זו נמשכת, למעט זרזיפי בנייה.

ג. אילו הממשלות הללו היו מאפשרות בנייה מסיבית ביו"ש, מחירי הדיור במעגלים הנושקים לתל אביב היו יורדים פלאים (ואין הכוונה לבנייה של התנחלויות חדשות או עיבוי התנחלויות קיימות, אלא ביישובים הנושקים לקו הירוק, או מעט מזרחה ממנו - כגון: כוכב יאיר, נירית, אורנית, שערי תקווה, צופים).

ביום 20.7.11 התפרסם מאמר מאת ד"ר שיינין בעיתון גלובס, ובו הוא דן בסיבות למחירי הדיור, אך נמנע מלקרוא לילד בשמו. הלה מאמת את שכתבתי בשנת 2008, כי הכסף הגדול החל "לזוז" לאחר המשבר הבנקאי העולמי, מתוכניות שונות בבנקים לשוק הנדל"ן, ובכך החל מהלך אשר תפח והעצים.

אולם ד"ר שיינין התחמק מלציין מדוע הכסף הגדול שינה כיוון, שהרי משרד האוצר ובנק ישראל, טענו אז וגם כיום, כי המשבר העולמי דאז, פסח על ישראל. לפיכך, אני שואל: אם הבנקים אצלנו היו זהירים וסולידים, מדוע בנק ישראל הוריד את הריבית בעת המשבר עד ל-1%? ומדוע התיר מרווח ענק בין הריבית שהבנקים שילמו ללקוחות, ובין הריבית שגבו בגין הלוואות או אשראי מאושר?; משמע, גם הבנקים בישראל היו בצרה לא קטנה (בורות ענקיים בהון עצמי), ולכן נגיד בנק ישראל נאלץ להוריד ריבית, כדי למלא את כספות הבנקים בכסף שלנו.

כאשר הציבור נוכח לדעת כי הורדת הריבית לא הייתה זמנית, והוא מרוויח סכומים זעומים בגין כספו בבנק (וגם מפסיד בהשוואה לעליית מדד המחירים לצרכן), אזי החל לחפש אפיק השקעה אחר, וזה היה נדל"ן; וכך תוך שנתיים, נהרות כסף זרמו לנדל"ן, והיותר מתוחכמים לוו כספים מבנקים, שכן מחירי הנדל"ן טיפסו פי כמה וכמה מעל מחיר ההלוואה.

ברור כשמש, כי אלמלא בנק ישראל נקט במדיניות הנ"ל, אזי מחירי הדיור לא היו מזנקים, אלא לכל היותר עולים במעט.

פרק ג': הפתרון הנכון

אין ספק, כי כל הממשלות משנת 1967 ואילך, ירדו מ"רכבת מדינת רווחה", אך נתניהו שינה לחלוטין פסי רכבת זו (הן כשר האוצר אצל שרון והן כראש ממשלה). אין טעם להכביר במילים אלא רק לציין כי ממדינת רווחה הפכנו למדינת הפרטה; המיסים הישירים על הון ועל עסקים ירדו תלולות, ואילו המיסים העקיפים על הפרט עלו בתלילות.

הבעיה היותר גדולה של הפרט/משפחה, אינה רק דיור אלא הקושי "לגמור את החודש"! פתרון אמיתי אינו יכול להיעשות בשיטת "זבנג" וגמרנו, אלא רק באופן מערכתי; דהיינו, לא די בביטול קשיים ביורוקרטיים אלא צריך שינוי טוטלי בחלוקת העוגה התקציבית (הקמת ווד"לים וכאילו רפורמה במנהל מקרקעי ישראל, הם פתרון אינסטנט, ולא שינוי בעוגה הלאומית).

מה צריך להיעשות?

א.
הקטנה משמעותית בכוח האדם בכל משרדי הממשלה וברשויות המקומיות.

ב. הורדת הארנונה, לפחות במחצית מהסכום הנוכחי.

ג. הפחתה משמעותית במיסים עקיפים, ומאידך-גיסא הגדלה של מס ישיר על תאגידי הענק (אלו בעיקר יודעים כיצד לתכנן אי-תשלום מס, בניגוד לעסקים קטנים שאין להם ידע בנושא, ולכן מעלימים מס).

ד. דיווחים שנתיים למס הכנסה על-ידי כל שכיר במשק (כדי להשוות בין אורח חייו ובין הכנסתו המוצהרת).

ה. הפחתה גדולה בתשלומי פנסיה לאנשי קבע ויוצאי מערכת הביטחון (אלה משתחררים לשוק בגיל 40+ כאשר בידם מענקים ענקיים, וגם גימלה "מקסימה").

ו. הפסקת תמיכה בעמותות דמה ובארגונים עקיפים של מפלגות (כגון: קרן בית ברל, וכדומה).

ז. הלוואות ריאליות לדיור, לזוגות צעירים נזקקים (ולא לכל זוג), ללא ריבית אלא רק הצמדה למדד.

ח. הכרה בהוצאות עבור גני ילדים ושכירת מטפלת, או הקמת מערך ממלכתי של מעונות יום לגיל הרך.

ט. מינוי של הרגולטורים השונים על-ידי הכנסת או נשיא המדינה (ולא כפי שנעשה כיום, על-ידי שרים ממונים); במשך שנים, הרגולטורים נמנעו מלקיים את חובתם, אלא שלחו את האזרח הקטן להילחם בעצמו כנגד השלטון או כנגד גופים עסקיים גדולים (רונית קן אשר שימשה כממונה על ההגבלים העסקיים, מצאה כי היה מעין קרטל אצל הבנקים לעניין גובה העמלות, אך טענה כי הדבר אמור להיפתר באמצעות תביעות ייצוגיות על-ידי האזרח הקטן, ואילו המפקחים השונים על הבנקים - בבנק ישראל, מעולם לא פעלו לטובת הלקוח, אלא אך ורק כדי לאבטח "חוסנם" של הבנקים, אך ראה פלא, חוסן זה תמיד היה על חשבון כיסו של הפרט).

תאריך:  25/07/2011   |   עודכן:  25/07/2011
דב אבן-אור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחאת האוהלים: הקול של יעקב והידיים של עשו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראספוטין בן מדביד
25/07/11 14:45
2
הניה
25/07/11 15:09
3
מיכאל ב
25/07/11 21:14
4
איש עצוב
26/07/11 00:51
5
ריכוזיות
26/07/11 09:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההורים של מעמד הביניים שותקים. שוטפים קצת מפירות העונה היקרים, טועמים מגבינה רגילה שעולה שמונה שקלים ומתפננים בדירותיהם או בבתיהם הנאים, שטיפחו שנים רבות. הם מדליקים את המזגנים, פעולה שתיגמר בחשבון חשמל של אלפי שקלים, מפעילים ממטרות, שיגררו חשבון מים שיסתכם באלפי שקלים, נוהגים במכוניות ששותות דלק שמתייקר חדשות לבקרים.
25/07/2011  |  ד"ר אורנה אבני  |   מאמרים
המאהל
25/07/2011  |  פסח רויטמן   |   מאמרים
שלום לך שלי יקירתי!
25/07/2011  |  עמוס שריג  |   מאמרים
כרגיל, אף אחד לא צפה מראש את גל המחאה המשמעותי המתרחש פה. לא מגדי העתידות והרבנים, "המורים הרוחניים", אלה הצמודים לכל טייקון ישראלי, לא הפרשנים הכלכליים או החברתיים ובטח שלא ראש הממשלה והשרים הצמודים אליו, אומרי ההן ומבטאי מדיניותו. עכשיו יש סיסמאות של השבוע היוצאות מן הפה המשותף של שטייניץ-ביבי. משהו בסגנון יש לנו "ארץ נהדרת" לא כשם של תוכנית אלא כתיאור מציאות שטייניץ-ביבי-כץ. אנחנו המדינה הכי מצליחה בעולם, אין אצלנו משבר. כולם עשירים ומאושרים ובכלל הכל בסדר.
25/07/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
דמוקרטיה - ביוונית שלטון העם (דמוס - עם, המון; קרטוס - כוח). שיטת ממשל שבה יש לאזרחים יכולת להשפיע על המדיניות. יתירה מכך, לאזרחים יש כח להשפיע בקביעת השלטון, וכן על מדיניותו. הבחירות, הן המדד למי הניצחון, מי ירכיב את הממשלה ולאן היא תנווט ותוביל. ממשלה דמוקרטית - מנוהלת על-ידי מוסדות דמוקרטיים ושמירה על זכויות הפרט.
25/07/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי  
על מחאה חברתית צודקת ועל ניצול פוליטי זול  /  עו"ד נבון קצב
המחאה התורנית  /  אסף דביר
יש סופרטנקר בשכירות  /  יאיר דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ערוצי הטלוויזיה מהדהדים את סינוואר    הסנאטור שומר משתלב בזרם העכור    על "הציונות" של עיתון הארץ    מי מממן שלטי חוצות נגד נתניהו; והיכן העיתונות החוקרת והנשכנית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il