|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת עקב: להנחיל את מידת הענוה

הרוצה לעשות דבר ולהביאו לידיעת הרבים, אל יעשה זאת עֶקֶב דבר אחר, כי אז יחשב הדבר כתפל לעיקר, בעוד הוא עיקר שצורף לתפל. וכאשר מגבבים דברים על דברים, לא נתן לדעת מה עיקר ומה תפל
17/08/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP]

הַגּוֹרֶם לַעֲשִׂיָּה
יֵשׁ וְהַמַּעֲשֶׂה שֶׁנַּעֲשָׂה מְתוּכְנָן
וְאָז הוּא עָרוּךְ מְסוּדָּר וּמְסֻגְנָן
וְיֵשׁ וְהַמַעֲשֶׂה הוּא אַגָּב וְעֶקֶב
כְּמוֹ לָצֶקֶת שֶׁמֶן לִכְלִי וּבוֹ נֶקֶב
אַךְ הָעוֹשֶׂה עֲשִׂיָּה תַּמָּה
הַגּוֹרֵם לַעֲשִׂיָּה עֲשִׂיָּה לִשְׁמָהּ
לַעֲשִׂיָּה בֶּאֱמוּנָה וְאַהֲבָה עִמָּהּ
עושה החשוב הטוב וְהָעִקָּר
במעשהו תּוֹעֶלֶת וְאֵינֶנּוּ עָקָר
נָעִיר וְהַנָּם נַשְׁכִּים
שֶׁלֹּא יַחְמוֹד עֹשֶׁר הָעוֹשְׁקִים
הָאוֹרְבִים וּבְעֶת כֹּשֶׁר מַכִּים
יַעֲשֶׂה מַעֲשָׂיו בְּיֹשֶׁר וְאַל יְחַת
יִמְצָא כִּי שֶּׁפַע רַב עָלֶיו נָחַת

הברית עם אלהים

המושג הברית עם אלהים מופיע בכל חמשה חֻמְשֵׁי תורה, כי ברית זו איננה הסכמה דו צדדית היא התחייבות חד-צדדית של עם ישראל כלפי אלהיו. דבר שמירת הברית חוזר ונשנה כדי שלא ישכח האדם את התחייבויותיו לשמור על הברית כאשר מגיע לעצמאות כלכלית ובעיקר לעושר, כי אז הוא שוכח את הברית, ושוכח את בעל הברית. וכשהאדם מפר את הברית הוא מכתחש לקב"ה. בל נחשוב ששמירת הברית כרוכה בקבלת שכר על-ידי מי ששומר עליה והולך לפיה. עצם קיומה הוא השכר שהאדם זכה בו מבעל הברית אלהי ישראל. הוא נשכר בקבלו את התורה ובעשותו הכל לקיים את תרי"ג מצוותיה.

המתעלם מהברית שלו עם אלהי ישראל וסבור כי יש לו אותה בטוחה ולכן יכול הוא להפר את הכתוב בה, עלול לאבדה. אם הוא שומר הברית כי אז: ושמר ה' אלהיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבתיך ואהבך וברכך והרבך וברך פרי בטנך ופרי אדמתך דגנך ותירושך ויצהרך שגר אלפיך ועשתרות צאנך על האדמה אשר נשבע לאבתיך לתת לךְ (ז/יב,יג). הברית היא בעיקר נתינת ארץ ישראל לעם ישראל, והזכות עליה והזכות לשבת בה ולהתנחל בה, כדי להפיק ממנה את אמצעי המחיה מן החי והצומח. הברית איננה מגנה על ישראל אם היא מפקיר את הארץ ובזה לתורה ולמצוותיה. יכול עם ישראל לאבד את הברית ולאבד גם את מה שנתנה לו הברית הזאת. כאמור הברית הקנתה לאדם מישראל ולעם ישראל את הזכות על הארץ הזאת, אך הוא עלול לאבדה על כל המשתמע מכך, כולל אבדנו שלו כעם.

עשיית מצווה לשמה

חכמינו ז"ל הקפידו על עשיית מצוה לשמה ולא כדי לקבל שכר על עשיית המצוה. לפי הכלל האומר: שכר מצוה, מצוה. עצם ההזדמנות שניתנת לך לעשות מצוה הרי ההזדמנות שניתנה לך לעשות המצוה - היא המצווה. לכן כפי שכבר נאמר בפרשת ו'אתחנן', שם רש"י טבע מטבע לשון האומרת: המתחיל במצוה עליו לגמור אותה, ואם לא יגמור אותה ויבא אחר ויגמור אותה היא תזקף לזכותו של מי שגמר לעשות המצוה. כפי שראינו בהעלאת עצמות יוסף, כאשר משה התחיל בה במצרים, אבל כיוון שלא נכנס לארץ ישראל, בני ישראל הביאו עצמות יוסף לקבורה בשכם והם זכו במצוה.

עשיית מצוה לשמה גם מחייבת עשייתה בסתר ולא בגלוי, כיון שעשייתה בגלוי, דבר שמבעא שבח ותודה לעושה המצוה, הרי אלה כמוהא כקבלת שכר בעד המצוה. מה עוד ואם תרומתו לעשיית המצוה איננה אלא טִפָּה בְּיַם עָשְׁרוֹ שבא לו בדרך מסתורית. אין הדבר הזה דומה למילוי חובת הממשלה כלפי אזרחיה בעשיית מעשים שיביאו רווחה על אזרחי המדינה, שזו חובת הממשלה והמעשה איננו בבחינת עשיית מצוה, אלא הוא בבחינת מילוי חובה. הפרשה עוסקת כל כֻּלָּה בקיום תרי"ג המצוות ומסווגת אותן למצוות שנעשות כבדרך אגב =עֶקֶב ומצוות חשובות שנעשות או לא נעשות בקפידה. כאן המקום להביא שוב את המעשיה היפה המבטאת את עשיית המצוה לשמה ולא על-מנת לקבל שכר. בעניין זה הבאתי ואני חוזר ומביא מעשיה שיש בה מוסר השכל.

מעשה במלך שרצה לראות צאן מרעיתו אם הם מקיימים את החוק והסדר בלב שלם, לכן התחפש המלך כאחד העם, ויצא בכוונה להיטיב עם צאן מרעיתו, עם מי עושה מצוה לשמה עד תומה. המלך הגיע בערב שבת לעיירה יהודית מחופש כעני חסר כל. פגש בראש הקהילה בדרכו לבית הכנסת לתפילת ערבית של שבת, אך כיון שהמלך נראה עני, ראש הקהילה האמיד התעלם ממנו. בתום התפילה ראש הקהילה התחמק והלך לביתו. בין המתפללים היה אדם אחד שבגדיו לא העידו עליו כבעל אמצעים, משראה את המלך המחופש הזמין אותו אל ביתו לעשות את השבת עם משפחתו.

המלך המחופש נענה להזמנה בחפץ לב ונכנס לבית המארח העני בברכו את בני הבית בברכת שבת שלום. התיישבו האורח ועשרת בני הבית סביב השולחן. אחרי הקידוש הגישה אשת המארח העני את הארוחה, אלא שהתפריט היה דל מאד שכלל: לחם, ירק גינה, ודג אחד, האמור להספיק לכל בני המשפחה ולאורח. המארח ברך המוציא לחם מן הרץ ושם בצלחת של האורח את החלק הארי של הדג ואילו הראש ושארית הדג חלק בין יתר בני המשפחה. המלך היה נבוך ובקש מהאורח שיפטור אותו מאכילת הדג ולהסתפק בלחם ובירק הגנה. אמר לו המארח: השם שלחך אלי לזכותני בעשיית מצוות הכנסת אורחים ואתה רוצה למנוע ממני לגמור אותה?, אנא אכול את הדג והשם יגמול לך מחסדיו והוסיף אל נא יצר לבך עליך, בני המשפחה ישמחו לזכות אף הם במצוה ויסתפקו בשארית הדג.

המלך אכל ושבע והדג בצלחתו לא פחת. אמר לו המארח לאורח הראית הגם הבאת ברכה לביתי וגם זכיתני לגמור מצווה. בצאת השבת אחרי ההבדלה, הלך האורח לדרכו כשהמארח מלוהו ומתנצל על כי לא היה יכול לכבדו בארוחה טובה יותר בגלל מצבו. לא עברו ימים והנה העני מקבל זימון להתיצב בפני המלך. תמה העני ואמר לעצמו: מה כבר עשיתי שאני מובל אל המלך. בהכנסו לפני המלך הרים ראשו והנה עיניו הרואת. מולו יושב האורח שהתארח אצלו בערב שבת ובשבת. שפשף עיניו שמא אינו רואה היטב, אלא שזו הייתה המציאות. רצה העני להתנצל בפני המלך על שלא עשה די, לכבודו בהתארחו אצלו, הסה אותו המלך ואמר לו: לו רבים נהגו כמוך, עושים מצוה בצורה מושלמת כהלכה מבלי לצפות לגמול עליה פרט לעשית המצווה לשמה, לא היה דל ואביון בממלכה. היטבת עשות בני, לכן אני שמך בארמון המלך כמארח וכל מחסורך עם בני משפחתך עלי.

אל ירום לבבך

יש ואנשים שמתעשרים לאו-דווקא מעמל כפיהם, למעט בודדים שמקבלם את עָשְׁרָם בזכות עמלם, אך אלה המגיעים לעשרם בזכות קשריהם המכונים בימינו הטייקונים, הם גם אלה שקובעים גורלות. היו דברים מעולם גם בתולדות עמנו היו עשירים ומתעשרים והלוא אומרים: עשיר כְּקֹרַח. לא מצאתי מה היה מקור עשרו של קרח. לענייננו מתעוררת השאלה בפרשה מה עושה העושר לאלה המתעשרים. עושר שבא בקלות הן על דרך הקשרים והן כשמזדמן להם מעשה או מעשים שהביאו להם את העושר. הדרך לעושר לא תמיד דרך כשרה לפי אמות מדה של חוק וסדר. עָשְׁרָם של אלה האחרונים ברשימה, מסמא עיניהם ומשבש ראיתם, ומאבן לבם ואוטם אזניהם משמוע זעקת הסבל של הזולת.

מצב זה זורע בקרב העם זרע של פורענות זרע רע. מתעשר מן הסוג הזה שוכח את אשר ה' צוה אותו לזכור: שוכח כי לא בכוחו התעשר אלא מדלותם של אחיו. המתעשרים אלה סבורים כי הם שהודפים את אויבי ישראל על כך נאמר: ורם לבבך ושכחת את ה' אלהיך( ח'/ י"ד) בעוד כל המהלך של הדחקת האויב והרחקת סכנתו מעלינו הם רצון הקב"ה והקרבת הלוחמים מקרב העם. הארץ הובטחה לעם ישראל כאשר מהלך הגשמת כיבוש הארץ החל במשה והוא אשר הביא את העם עד לשערי הארץ. הוא שהכינם להלחם עליה. גם בימינו אלה כמעט בלתי נתפש איך עמים עוינים רבים סובבים אותנו ונשבעו לסלקנו מארצנו, ואינם מצליחים לעשות זאת, הלא אנחנו בקרב האזור כטפה בים.

על כן אנו מוזהרים שלא ירום לבבנו ונאמר הכל בזכות כֹּחִי ועֹצֶם יָדִי (ט/טז) ושלא נחשוב גם כי העושר או הכוח לבדם, הם שמביאים תשועה לעם, בלי האמונה והדבקות במקור כוחו של עם ישראל בתורה ובמצוותיה אין ְעָצְמָתֶנוּ עצמה. צריך לנהוג בענוה כמשה שהיה עניו מאד מאד.

הגאווה מוקעת כאן: אל ירום לבבך נאמר: הֱיֵה שְׂפַל רוּחַ. הפוסקים התלבטו אם מעט גאוה מותרת, רש"י מסכים עם מעט גאוה כשמדובר במחנך-תלמיד חכם שצריך שתהיה לו השפעה על תלמידיו ושלא יזלזלו בו. ברם פוסקים אחרים אמרו: "לא מינא ולא מקצתא ", אף פירור של גאוה אסור שיהיה גם למחנך, כי הוא אמור להיות דוגמה לחניכיו לכן מידת הענוה היא מידה שעליו להנחילה להם, על כן נאמר: אל ירום.

אַל יָרוֹם לְבָבֶנוּ וְאֶת דַעְתֶּנוּ נָפִיס
וּנְנוֹפֵף בְּכֹחֶנוּ וְאֶת הָאֵל לְהַכְעִיס
גַּם אִם מַצְלִיחִים וְטוֹב לִבֶּנוּ בּיָּיִן
אַל נְמָהֵר לֹאמַר שֶׁאָנוּ וְאַפְסֶנוּ אַיִן
אָנוּ בְּכֹחַ אֱלֹהֶנוּ פֹּה עֲדַיִן
גַּם כְּשֶׁבָּיִת אַיִן וְאֵין לְסַיֵּים שָׁבוּעַ
צָרִיךְ לִזְכּוֹר כְּשֶׁהַבִּטָּחוֹן פֹּה רָעוּעַ
מַה יוֹעִיל הַבָּיִת וְזִיל צְרָכִים וּמָזוֹן
אִם לֹא נַצְלִיחַ לְהַגְשִׁים פֹּה חָזוֹן
לָשֶׁבֶת בְּאֵין מַחֲרִיד בְּבִטָּחוֹן
בְּרַם הָיוּ כְּבַר מֵרִי תְּלוּנָה וְתוֹאֲנָה
עַל הַיָּם בָּהַר, בַּמִּדְבַּר וְזֶה נִשְׁנָה
נַעֲשָׂה צֶדֶק לַגֶּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה
זֶה חִזָּיוֹן חוֹזֵר אֶצְלֶנוּ שָׁנָה שָׁנָה
וְהָרִיב מַגִּיעַ אַף בְּהַזְמָנָה

תאריך:  17/08/2011   |   עודכן:  17/08/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת עקב: להנחיל את מידת הענוה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העולם נכנס שוב למשבר כלכלי, שישפיע על כולנו ועלול לגרום למפולות קשות בעולם כולו. המשבר הזה הוא תוצר של מדיניות קפיטליסטית חזירית חסרת אחריות שהתחילה בארה"ב התפשטה לאירופה, והיום מכה גם בישראל. האבסורד הוא שדווקא היום כאשר המדיניות הקפיטליסטית הקיצונית מתמוטטת, מנסים "המומחים" לעשות ספין ולהטיל את האשמה על מדינת הרווחה. המקור למשבר הכלכלי הוא לא מדינות קטנות כמו יוון ופורטוגל שההשפעה שלהם על הכלכלה העולמית היא מינורית, אלא ההתמוטטות של כלכלות גדולות כמו ארה"ב ובריטניה שגוררות את העולם כולו למטה איתן.
17/08/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
לפני מספר שבועות, נתנה השופטת פרוקצ'יה, באחד מפסקי הדין האחרונים שכתבה (בהסכמת השופט ג'ובראן ובהסכמה חלקית של השופטת חיות), פסק דין מהפכני בפרשת דירות יוקרה בע"מ נגד ראש עיריית יבנה, הקובע ש"הסכמי הפיתוח" הנפוצים ברשויות מקומיות בבניית מתחמים חדשים פסולים ובטלים. הסכמים אלה כוללים הסדרים בדבר חובות היזם בפיתוח התשתיות העירוניות במתחם (תשתיות מים, ביוב וניקוז וסלילה) בתמורה להפחתה בהיטלי פיתוח ולעיתים אף לביטולם.
17/08/2011  |  גידי פרישטיק  |   מאמרים
הוויכוח על הקיצוץ בתקציב הביטחון בין משרדי האוצר והביטחון מוכיח שוב את הרמה, או יותר נכון - את חוסר הרמה, של הדיונים המתקיימים בממשלה. פתאום אנשי האוצר אינם מבינים בביטחון וגם לא בכלכלה. פתאום כל הידע מצוי במשרד הביטחון, באותו בניין רב-קומות בקריה בתל אביב.
17/08/2011  |  אריה אגוזי  |   מאמרים
ב-14 באוגוסט 2011 הגיע רמטכ"ל צבא סין, הגנרל צ'ן בינג-דה, לביקור רשמי בארץ. אף שהביקור לא צפוי ליצור שינוי ממשי ביחסיהן הצבאיים של שתי המדינות, הוא מעורר תשומת לב רבה. ראשית, לא זו בלבד שזוהי הפעם הראשונה בה מבקר רמטכ"ל צבא סין בארץ, אלא שהביקור מצטייר כחלק ממהלך של התקרבות צבאית בין המדינות.
17/08/2011  |  יורם עברון  |   מאמרים
נאמר כי אדם צריך להגן על עצמו. אבל אף אחד לא צריך להגן על עצמו במרץ רב יותר מאשר הישראלים, כי כשזה מגיע אל הישראלים, אף אחד לא יגן עליהם, אבל באמת אף אחד.
17/08/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il