הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   סוציולוגיה  רכב/תחבורה 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
התכנים החדשים של פייסבוק
18/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
הטלפון שמצלם את המשתמש
18/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
שלב חדש בעימות בין חמאס לסלפים
18/08/2017   |   יוני בן-מנחם
 
 
 
בודדים מעשרת המיליונים
18/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
סוף ירח הדבש
18/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
מחדל התחבורה - אלגוריה למצב החברה הישראלית
מדינה בפקק [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  זו אותה המחאה בדיוק
  כלכלת הפחד
  לא לזכור ולא לשכוח
  עוקף ישראל
  פייסבוק כתירוץ

הקשר בין תחבורה, בטח תחבורה ציבורית, לבין החברה הישראלית, הוא קשר שחייב להיות ברור למי שרוצה להבין את פערי החברה בישראל. לעתים מדובר בפערים שניתן למדוד בקילומטרים ספורים. אך למעשה הם מגדירים פערים של שנות אור

▪  ▪  ▪
יש טקסטים שכמעט נכתבים מעצמם. הדימויים, ההשוואות, המילים משלימות את עצמן לכדי משפטים ברורים ופסקאות חותכות. כאשר התיישבתי לכתוב על מחדל התחבורה בישראל, קיננה בי התחושה שהמחדל הזה הוא לא רק בבחינת סוגייה של נוחיות אלא סוגייה חברתית ראשונה במעלה.

המושג "ניידות חברתית" או "ניעות חברתית" מעולם לא היה כל-כך רב-משמעות כמו בעניין הזה. וכך, כמו בפתיחת הטקסט הזה, החלו להיכתב המשפטים מעצמם. הרי שתי המילים "תחבורה" ו"חברה" מכילות את השורש "ח.ב.ר" בבחינת התחברות או חיבור. בין אם בין מקומות ובין אם בין בני אדם. פיסות המשמעויות המילוליות הללו הרכיבו את התודעה שהיכולת לנוע ממקום למקום - חופש אנושי בסיסי למדי - היא לא זכות אלא חובה שמאפשרת לבני אדם, בוודאי בשנת 2010, להניע את חייהם ממקום למקום ולנייד את מעמדם החברתי.

כאשר חיפשתי עוד ועוד, נראה שאין מדובר ביד המקרה, יש מקומות בישראל של שנת 2010 שאינם נגישים לחלקים נרחבים באוכלוסיה. לא מדובר בבסיסים צבאיים סודיים או במכוני מחקר עלומים אלא באזורי תעשיה, מדע ושפע, שהכניסה אליהם נמנעת מסיבות טריוויאליות למדי. אין אליהם גישה תחבורתית זולה והגיונית. נסו למשל להגיע מדרומה של העיר תל אביב אל אזור רמת החייל באמצעות תחבורה ציבורית, ותוכלו לחוות מיידית את חוסר הנגישות ואת הפערים החברתיים החותכים. והכל באותה העיר ממש.

אם נניח בצד סוגיות הרות-גורל כמו איכות סביבה, חיסכון כלכלי ואפילו נוחות אזרחית בסיסית, נגיע למסקנה שמחדל התחבורה בישראל הוא מחדל חברתי ראשון במעלה. הקשר בין תחבורה, בטח תחבורה ציבורית, לבין החברה הישראלית, הוא קשר שחייב להיות ברור למי שרוצה להבין את פערי החברה בישראל. לעתים מדובר בפערים שניתן למדוד בקילומטרים ספורים. אך למעשה הם מגדירים פערים של שנות אור.

חישבו על מדינה בה ניתן להגיע תוך חצי שעה מבירת הנגב אל לב האוניברסיטה בתל אביב או בר-אילן. נסו לחשוב כיצד במדינה כזו נפתחות אפשריות נוספות, מגוונות ורחבות יותר לבני הנוער של ערי הנגב על-מנת לבחור את השכלתם או תחום עיסוקם. וזאת מבלי לגעת בהעשרה תרבותית וחברתית. נדמה כי אם יאיצו את הרכבת והכבישים העייפים של ישראל, אז החברה הישראלית תתחיל לנוע גם היא.

ואם חשבתם שהמחדל עוסק רק ברכבות ובאוטובוסים, חישבו שוב. המצב התקוע בו נמצאת התחבורה הציבורית משפיע על כלל האוכלוסיה. הפקקים בבוקרו של כל יום הם בדיוק ההוכחה לכך שכולם משלמים את המחיר החברתי בצורה כזו או אחרת. תוסיפו לכך אטימות ציבורית והטלת מיסים חריגים על בעלי רכב בישראל, מחירי דלק גבוהים, עלויות חניה ותחזוקה - והגעתם לאותה נקודה בדיוק. "הפקק התחבורתי" הוא "פקק חברתי".

הסיפורים הקלאסיים על עורך הדין מניו-יורק שנוסע ברכבת התחתית עם מזוודה וחליפה, או האנגלים המעונבים שנהנים מרכבות בתדירות שכאן אפשר רק לחלום עליה, הם סוג של משאלות-לב שכמעט כל ישראלי שתקוע בפקק מבקש.

נראה שהמסקנה המתבקשת, זו שברור לכל מי שמביט נכוחה במצבה החברתי של ישראל, היא כי יציאה מה"פקק" התחבורתי של ישראל, חיבור אינטנסיבי וריאלי של הפריפריה (גם זו השוכנת בגוש דן ובתוך תל אביב) אל מרכזי התעסוקה, הידע וההון של ישראל - אלו הם תחילתה של יציאת המדינה מה"פקק" החברתי שלה.

תאריך:  28/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
סיני גז

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחדל התחבורה - אלגוריה למצב החברה הישראלית
הודעות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
פורום: תחבורה ציבורית כתוב הודעה
+
ע_הראל
18/08/17 12:50
+
bralor4247
5/12/16 16:21
 
למה אתה מתחייב
1/08/17 22:03
+
יוסי ארגואן
28/07/17 05:58
+
shosh
27/03/17 06:51
+
areladiv
22/01/17 13:40
+
אישששש
5/01/17 10:28

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
בשנים האחרונות אנחנו עדים לטפטוף מתמשך של פליטי עבודה מאפריקה אשר באים לחיות ולעבוד כאן על חשבוננו, משתלטים לאט-לאט ובביטחון על אזורים שלמים שלנו, תוך פגיעה מתמדת בתושבי האזור היהודים. ניתן לראות את המחזות הנוראים הללו באילת, בדרום תל אביב ובכל חלקה אחרת שהם מתיישבים בה. דבר זה בעייתי ואסור שיימשך ממספר סיבות:
28/08/2011  |  ליאור רזניק  |  מאמרים
החודש פרסמו אמצעי תקשורת רבים את מה שכולנו יודעים, רק במספרים מדויקים. המדור הכלכלי של ynet קבע שהיקף ההוצאות באשראי על מזון גדל משנת 2008 בלא פחות מ-36% (לפי נתוני חברת גמא ניהול וסליקה). ולסיכום עשור עם עליה של 23% במדד יוקר המחיה, פרסם כלכליסט נתונים לגבי התייקרותם של מוצרים שונים: דלק 95 אוקטן התייקר ב-84%, גני ילדים התייקרו ב-46%, שירותי בנק התייקרו ב-39%, וכרטיס נסיעה באוטובוס התייקר ב-28%, רשימה מלאה יותר הייתה כוללת כמובן מחירי דיור, מים, חשמל ועוד סעיפי הוצאות רבים. אין ספק שיוקר המחיה בישראל מרקיע שחקים בעוד שרמת ההכנסה הממוצעת מתקשה להדביק אותה. ועד שנראה את תוצאות המחאה החברתית שקוראת לשינוי מיידי וצדק חברתי, עד שראש הממשלה או שר האוצר ינקטו בצעדים משמעותיים שיטפלו בעלות המחיה, תוכל אתה, בעל העסק- להגדיל את ההכנסות.
28/08/2011  |  ענת פרסמן  |  מאמרים
לא משתלם לך לפרסם
28/08/2011  |  ענת פרסמן  |  מאמרים
בכתב העט Monthly Review מס' 1, שיצא לאור במאי 1949 בניו-יורק, פרסם פרופסור אלברט איינשטיין מאמר, בו קבע את עמדתו הנחרצת נגד הקפיטליזם, וראיית החברה הסוציליסטית כאלטרנטיבה יחידה.
28/08/2011  |  איתן קלינסקי  |  מאמרים
בעולם היהלומים מקובל ללחוץ יד ולומר מזל וברכה. בעולם הפיננסי מקובל להחזיר הלוואה וגם אם יש קשיים, אזי מקובל "לפרוס", אך את תשלומי הריבית חובה לשלם - זו השפה המקובלת בגילדה זו. כל חריגה מכללי השולחן מעוררת תגובות נזעמות ובצדק, שכן משנים את כללי ההתנהגות המקובלים, דבר אשר גורם לחוסר שקט ולאי-יציבות.
28/08/2011  |  יובל לובנשטיין  |  מאמרים

פורומים
סוציולוגיה
רכב/תחבורה
תחבורה ציבורית
כתבות מקודמות
AIG
טיפים חשובים לפני שרוכשים דירה
אמריקן קומפורט
אל תתפשרו על כורסאות טלוויזיה
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט