|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

פרשת השבוע - כי תצא

קשים ורכים דברי תורה, הם נאמרים ללא משוא פנים דבר ראשון נאמר: בקש שלום וְרָדְפֶהוּ. אם היד המושטת לשלום תשוב ריקם - צא למלחמה, הייה תקיף ותוקף, אך היה אדם. גם אם אתה צודק, הייה חכם, כדי לצאת בשלום
09/09/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה רבנו במלחמת עמלק


מִלְחָמָה וְשָׁלוֹם
כִּי תֵּצֵא לַמִּלְחֶמֶת-יֵש-בְּרֵירָה
שִׂים יָעָדְךָ לְהַשִּׂיג מִכַּךְ שָׁלוֹם
שִׂים טִהוּר הָאָרֶץ מְרֶשַׁע מַטָּרָה
וּבִמְּבַקֵּשׁ נַפְשֶׁנוּ מָהֵר בּוֹ הֲלוֹם

מִלְחֶמֶת הַקִּיּוּם בְּאַרְצֶנוּ מִצְוָה
אַךְ מִלְחָמָה לִשְׁמָהּ ה' לֹא צִוָּה
כִּי תֵּצֵא לַמִּלְחָמָה אַל תַּחֲשׁוֹשׁ
הַכֵּה בָּאוֹיֶב אַךְ ּשְׁמֹר צֶלֶם אֱנוֹשׁ
אֶלֶּה הֶם עִקָּרֵי הַתּוֹרָה ה' צִוָּה
לָדַעַת לְהִלָּחֵם וְלַעֲשׂוֹת מֶחְוָה
הֱיֶה תָּקִיף בַּמִּלְחָמָה אַךְ אָדָם
גַּם כְּשֶׁמַצְפּוּן גּוֹיִים כְּלַפֵּינוּ נָדַם



מחה את זכר עמלק

זו המלחמה הנדירה ביותר בתורה שישראל נצטוה לעשותה, מלחמת נקמה שלא כמו במלחמת מצוה . זה גם איננו מתישב עם דברי משה לעם האומר: כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה שלום. זה נחשב כתנאי שקודם למלחמת רשות. צריך להושיט יד לשלום לפני שנלחמים, רק אם היד המושטת נדחית יש רשות להלחם, בעיר או בממלכה הסוררת. אולם לגבי עמלק ומדין הכלל היה שונה. שני עמים אלה בקשו "לחסל" את עם ישראל, ועמלק מבין השנים היה בשנאתו לישראל קיצוני שבעתיים. המלחמה בעמלק שאלהים צוה על ישראל לעשות, איננה על תנאי , אלא חובה בסוף הפרשה כך נאמר: והיה בהניח ה' אלהיך לך מכל איביך מסביב בארץ אשר ה' אלהיך נתן לך נחלה לרשתה, תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח.(כ"ה/י"ט) מכאן שעמלק לא היה אויב אלא מעבר לסוג זה של צורר. המלחמה בעמלק נחשבת לצו - יותר ממצות עשה שחייבים לקימן, לאחר שאויבינו מסביב יתיאשו מלחסל אותנו . יהיה עוד עם אחד שהוא לעולם לא ישלים עם קיומנו בארץ ולכן נצטוינו למחות את זכרו כי אם אנחנו לא נמחה זכרו הוא יעשה הכל לעשות לנו זאת, כי הוא צמא דם וזה מזכיר לנו את הערב רב מערב שיושב לו כיום בארץ פלשתים-קרי רצועת עזה. מלחמות חרמה בימינו נעלמו ושוב אין אֻמָּה אשר תדגול בחיסול מדינה אחרת, אלא שלמרבה הפלא יש איש אחד "גוץ" "פרסי" במוצאו, ששם לו למטרה כעמלק לחסל את ישראל. כמובן שאין מדובר בעמו של אותו "גוץ" אלא בו אישית, הוא תופעה מוזרה שיש לה אח ורע בצורת "חמס". אף על-פי שהעמים השכנים לנו רוצים בתוך תוכם שישראל תעלם ממפת הים התיכון, הם השלימו עם קיומה כמדינה ריבונית, וחלקם חתמו על חוזי שלום ואחרים חיים אתה בשלום ללא חוזה, חוץ מעמלק דהיום "חמס" המסרב כעמלק להכיר בקיום עם ישראל כמדינה ריבונית.

כללי המלחמה וההתנהגות

כי תצא למלחה על אֹיְבֶךָ וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם כי ה' אלהיך עמך המעלך ממארץ מצרים.(שפטים כ/א) בפרשת שֹׁפְטִים משה דבר על מלחמה ועל מוראותיה ודבר על לב העם לבל יפחדו גם אם יהיה כוחו של האויב גדול משל עמנו או עדיף במספר ובעצמה מכוחנו. כי במלחמת קיום שהיא מלחמת מצוה ה' אלהינו אתנו וכי הוא העלינו ממצרים כדי להנחיל לנו את הארץ הזאת. לכן אלהים הולך עם העם להלחם לו עם אויביו. כאן מצאנו גם התיחסות לאמיצים ולפוחדים, הוא מצוה על שחרור אלה שאינם יכולים לעמוד בקרב כדי שפחדם לא ישפיע על הלוחמים האחרים, שנאמר: מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישב לביתו ולא ימס את לבב אחיו כלבבו.(שפטים כ/ח). כל כללי המלחמה והעידוד להלחם למען הארץ כבר קראנו בפרשת שׁפֹטְיִם ודוקא פרשת השבוע קבלה את הכותרת כי תצא למלחמה על אויביך....(כ"א/י) פרשת השבוע כי תצא למלחמה מהווה השלב הבא אחרי כי תצא למלחמה בפרשה קודמת שׁפֹטְיִם. הפרשה עכשיו עוסקת לא במלחמה ובקרבות ובצבא, אלא בהתנהגות הלוחם במהלכה ובסופה כאשר הוא נמנה על העם שמנצח במלחמה ושובה שבויים. הפרשה באה להזהירו את העם לבל יתנהג ככל העמים עם השבויים שהוא שובה , ביחוד כשמדובר באשה כשבויה. התורה מזהירה את הלוחם פן יתנהג התנהגות בזויה ושלוחת רסן כשהוא שיכור ניצחון מזהירה התורה לבל לפגוע בכבוד האשה אפילו היא כנענית. התורה מכירה את חולשת הגבר כלפי נשים והתורה חסה על האישה, כשהגבר מבקש לקחת אשה לעצמו כשבויה, ביחוד כשהיא יפת ַתֹּאַר וחושק בה. התורה אוסרת עליו לגעת באישה מגע מיני, אלא אם תחילה הוא לוקח אותה לו לאישה, אומנם לא נאמר לקדש אותה לו לאשה כדת משה וישראל, אך ברור כי מדובר בשינוי מעמדה מאשה סתם אשת איש וכך הוא מצוה: וַהֲבֵאתָהּ אל תוך ביתך וגלחה את רֹאשָׁהּ ועשתה צִפָּרְנֶיהָ והסירה שמלת שִׁבְיָהּ מעליה וישבה בביתך וּבָכְתָה את אביה ואת אמה יֶרַח יָמִים ואחר כך תבוא אליה וּבְעַלְתָּהּ והייתה לך לאשה.(כא יב,יג) הגבר מוזהר במיוחד שלא יהפוך את האשה ששבה כסחורה העוברת לסוחר ולהתעמר בה.

סדרת חנוך

הפרשה מצאה צורך להעביר את הילדים הסוררים סדרת חינוך, אם הם יפרקו עול יגזר דינם. בענישה חמורה ברגימה באבנים עד מות. זה עונש אליבא דרש"י חמור ביותר, לכן הוא מרחיב את פרשנותו על פסוק זה מעבר למנהגו לקצר. והוא אומר: כאשר אפסה תקוה להחזירו למוטב והיה לבן סורר ומורה. סורר כי סר מן הדרך ומורה כי הוא ממרה דברי אביו ואמו, תחילה מתרין בו בפני שני עדים, ואם התראה זו אינה מועילה מביאים בפני שלושה דינים ומלקין אותו. ומוסיף רש"י להבהיר . בו סורר ומורה אינו חיב עד שיגנוב, ויאכל בצורה מפרזת בשר וישתה חצי לֹג יין. על כן נאמר על שכמותו זולל וְסֹבֵא במשלי נאמר : אל תהי בְּסֹבְאֵי יין בזוללי בשר למו. ובן סורר ומורה כדי למנוע סופו . כאן התורה הגיעה לסוף דעתו , סופו לְכַלֵה ממון אביו ומבקש לספק תאותו ואינו מוצא . ועומד בפרשת דרכים ומלסטם, כלומר רוצח ושודד את הבריות. אמרה תורה: ימות זכאי כלומר לפני שירצח ואל ימות חיב כלומר לאחר שירצח. הובאו כאן דברי רש"י ללמדך כי דעתו ודעת חז"ל לא נוחה מדין שנגזר על הבן הסורר והמורה, מות בסקילה. עונש זה לפי לשון התורה נועד להרתיע אחרים מִלֶּכֶת בדרך הפשיעה, כי סופה שתביא לאבדון כפי שבא האבדון על הבן הסורר ומורה. כלומר חינוך שיעשה לילדים בהיותם תחת חסות הוריהם ימנע פשיעה ויציאה לדרך רעה. די אם נעיין ונלמד עד כמה חמור להתיר רסן לילדים ולאמר כי חינוך זה של התעלמות עדיף על התערבות.
חוקים שנראים מוזרים

נאמר: לא תזרע כרמך כלאים (כב/ט) לכלל זה יש גם הסבר בהמשכו של הפסוק. למה מצאה התורה לצוות כך: פן תִּקְדַּש הַמְלֶאָה הַזֶּרַע אשר תזרע ותבואת הכרם.(כב/ח) כי סוגי זרעים חטה ושעורה וחרצן (גרעין של ענב) , אינם יכולים להיות יחדיו בשדה זה בצד זה הדבר דומה למי שמחזיק שלושה דברים ביד ומפיל אותם מידו על האדמה, אלה הם כלאי הכרם וכלאי זרעים (חטה ושעורה) כאחד . כי אחד גובר על זולתו ומשחית את שניהם. כן מצאנו עוד כלל ביחס לשימוש בכח מובא הדבר מהשימוש בחיות הבית נאמר: לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו (כב/י) נראה כי אין צורך להסביר שמדובר כאן בכוחות לא שווים ובכך אחד מושך בעול והאחר אינו מתאמץ כלל. זה גם נכון בכל תחומי החיים כשפרזיט אחד נהנה ומתקיים על חשבון זולתו. בעוד כאן מצאנו הסברים לכלל בו דברנו, קשה לאמר שיש הסבר לכלל: לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו.(כב/יא) . בעניין זה או דבר דומה לזה הוא איסור אכילת חזיר או האזהרה : לא תבשל גדי בחלב אמו. בעניין כבר ראינו שרש"י אומר: הגויים מקניטים את ישראל ושואלים מה החוקים האלה לכם, ואנחנו אומרים זאת חוקה זה ראה וקדש. ניתן גם לתת הסבר לכלל של צמר ופשתים , ביריבות העתיקה בין הרועה והאיכר. האיכר זורע שָׂדֶהוּ והרועה מכניס צאנו ורועה ומשחית את היבול. מכאן צמחה היריבות בין הרועה לבין האיכר.שניהם טווים חוטים מתוצרתם הרועה חוטי צמר והאיכר חוטי פשתן. לכן כשם שכבש ושדה זרוע, אינם יכולים לדור בכפיפה אחת, לכן לא נלבש צמר ופשתים יחדיו.

כי תַּשֶּה בְּרֵעֲךָ מַשַּׁאת מְאוּמָה
אַל תְּמָהֵר לַעֲשׂוֹת מִזֶה מְהוּמָה
הַשֵׂב עֲבוּטוֹ לוֹ מַתַּת וּתְרוּמָה
לְמַעַן יִיטב לוֹ וְתֵהִי לוֹ תְּקוּמָה

לֹא תַּעֲשֶׂה מִשּׂכִיְרָך עָנִי וְאֶבְיוֹן
תֵּן לוֹ דֵּי צָרְכּוֹ לְמַעַן בֶּטַח יִשְׁכּוֹן
בְּבִטְחוֹנוֹ תָּחוּשׁ כֹּחַ אוֹן וּבִטָּחוֹן
וְאִם תָּעַשְׁקֶנּוּ יוּמַט עָלֶיךָ אָסוֹן

וְשׁוּב לֹא יוֹמְתּוּ אָבוֹת עַל בָּנִים
אָבוֹת יִשְׂאוֹ חֶטְאָם כֹּל הַשָּׁנִים
וּמְבַיֵּשׁ חָבֶרוֹ יִלְקֶה בְּבֹשֶׁת פָּנִים
זֶה וְזֶה לֹא יוֹסִיפוּ הֱיוֹת חֲסִינִים

תאריך:  09/09/2011   |   עודכן:  09/09/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכל הפרטים הידועים, ורק מהפרטים הידועים, ניתן להסיק חד-משמעית שגבי אשכנזי לא היה ראוי לאמון שהציבור נטע בו ואין כל מקום, מכאן ולהבא לטעת בו אמון, לא כאיש ציבור, ולא כאיש אשר הציבור אמור להכשיר אותו באמצעות רשיונות והרשאות (למסחר בנשק וכיו"ב).
09/09/2011  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
במקום לנתח את היחסים בין השלטון לאזרחיו בארץ מנקודת המבט המקובלת, לפיה השלטון רחוק, חלמאי, מבולבל או אדיש והאזרחים מבקשים לעורר אותו - אני מציג כאן תזה אחרת: השלטון מרושע.
09/09/2011  |  רותם פלגי  |   מאמרים
על מדשאה שליד קרן הרחובות אבא הלל ובן-גוריון ברמת-גן הוקמה סככת מחאה, ולאחר מכן מספר אוהלים. האוהלים נעלמו אט-אט, והסככה פורקה שלשום. אני עובר שם פעמיים ביום, ופעם אחת בלבד ראיתי אדם אחד יושב ליד הסככה, בשאר הפעמים לא היה שם איש. גם בשדרות ביאליק ברמת השרון הוקם מאהל מחאה. עברתי שם מספר פעמים, וכל מה שראיתי היו אוהלים שוממים. ההבדל בין מה שראיתי בעיני, לבין הדיווחים באמצעי התקשורת, ממחיש עד כמה התמונה האמיתית היא חסרת חשיבות, ומה גדול כוחה של התקשורת. אמירה ידועה של חוקר התרבות הקנדי מרשל מקלוהן קובעת שאמצעי התקשורת הוא המסר, ולמרות שקשה להבין בדיוק למה הוא התכוון, קיימת תחושה שהחודשיים האחרונים סיפקו הוכחה לנכונותה של אמירה זו.
09/09/2011  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
לאחרונה קראתי כי כ-20% מהעבריינים הצעירים באוכלוסיה היהודית בבית כלא מסוים הם ילדים ממוצא אתיופי. במקביל, באותו פרק זמן, משרד החינוך החליט בעקבות לחץ והפגנות שאורגנו על-ידי פעילים פוליטיים לסגור את בית הספר ניר עציון ולפזר את תלמידי בית הספר במספר בתי ספר בפתח תקוה ובסביבה בהתאם לדרישות של המפגינים והפעילים. לכאורה, פיזור התלמידים נעשה בשם טובת הילד, הכבוד ונגד ההפליה הגזעית.
08/09/2011  |  אבנר זילברמן  |   מאמרים
בואו נחשוב על הצד השני של המשבר עם טורקיה, של פינוי האוהלים בתל אביב, של הסחבת בבתי המשפט ורף הענישה, של דברי אלוף פיקוד העורף וגם של כשלון נבחרת הכדורגל
08/09/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ההשתוקקות להשתטח על ציונו של הצדיק, הכמיהה לשאת תפילה בציונו של הצדיק, הערגה לקרבת הצדיק, אין מי שיוכל להבינה כמו המחוברים לקדושה, המאמינים בחיבור עם נשמת הקודש
עוד כוח ועוד נשק [צילום: לאו קוראה/AP]
שי גולדשטיין  |  
הפלשתינים הם חייליו של היטלר שממשיכים את מלאכתו    והשמאל הוא היהודים של אז שלא האמינו שהיטלר מתכוון לחסל אותם באמת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il