|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לפרשת כי תצא - ותלית אותו על עץ

אם היינו מתאפקים ולא מספרים ברבים את דרכי וקלות העבירות, כן מפרסמים את ענישת הפושעים, כדי לעורר את סלידת הציבור מכל דבר קלקול, שסוף גנב לתלייה, וכל כלב יבוא יומו - היינו דווקא תורמים לצמצום הרשעה
09/09/2011  |   בעז מלט   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

"וכי יהיה באיש חטא משפט מוות והומת ותלית אתו על עץ"

מדוע צוותה התורה לתלות את הנסקלין על העץ?

ואם לתלות אותם אזי למה להוריד אותם באותו יום מהעץ ולא להלין נבלתם על העץ?

ומה יש לפרשיה זו ללמדנו לדורנו, בו אין לנו לא משפט מוות ולא תליה על עצים?

ועוד פלא הוא לשון התורה "ולא תטמא את אדמתך..." שבא לומר שאם לא נקבור את הגופה של החוטא בארץ, אזי אנו בכך מטמאים את אדמתנו, הרי היינו מצפים לתוצאה הפוכה, קבורת כל מת בארץ מטמאת אותה, ואולי אותו חוטא כל כך הרשיע שאין מקום לקבור אותו בארץ כי יטמא את אדמתנו חלילה, אבל משה רבנו אומר לנו שדווקא אם לא נקברהו בארץ אנו מטמאים אותה. למה?

בימינו את עדים למנהגה של התקשורת לתלות על העץ, אבל לא את הפושעים, אלא את מעשי הרשע. היא תולה כל שוד רצח ואונס, מפרסמת לכל העולם, כיצד פלוני אלמוני ביצע את זממו.

לעומת זאת בפרשתנו אנו מוצאים שאת עונשו של הרשע תולים על העץ, לפרסם מה עלה בגורלו של הרשע, אבל לא תולים את סיפור המעשה.

אנו רואים חדשים לבקרים את ההשפעה השלילית שיש לפרסום סיפורי הפשעים, באשר הוא דווקא מדליק יצרים אפלים בבריות ומעורר פשעים נוספים חלילה.

אבל אם היינו מתאפקים ולא מספרים ברבים את דרכי וקלות העברות, כן מפרסמים את ענישת הפושעים, כדי לעורר את סלידת הציבור מכל דבר קלקול, שסוף גנב לתלייה, וכל כלב יבוא יומו, היינו דווקא תורמים לצמצום הרשעה.

גם התלייה על העץ באה ללמד שכל ישראל ערבים זה לזה, כי הפושע נתלה באילנות גבוהים. היא קוראת לנו לפשפש במעשינו - האם אנו לא שותפים מאחורי הקלעים בקלקולים שבחברה, האם הוכחנו את החוטאים, האם התפללנו עליהם שלא יחטאו. התורה באה ללמדנו שבכוחה של החברה למנוע את הפשע הבא. אבל גם לזה נתנה התורה גבול ומידה, ברצותה שהציבור יתעורר ויתחזק, ואל ישבר ויחלש חלילה. ולכן "לא תלין נבלתו על העץ".

גם למדנו שאדם שעבר עברה חלילה, כדי לתקן את אשר קלקל, צריך בראש ובראשונה לתלות את החטא על העץ, לחפש איזה צד טוב מצא בחטא, שבשל כך נגרר אחריו ונפל. לעבודה זו קורא הבעש"ט העלאת הרע לשורשו, ומתוך ברור נקודות הטובות שבחטא אנו נוכל לקבור אותו ביום ההוא לבלי יקום מקברו ולמען נשתחרר מכבילותינו אליו.

גם למדנו מכאן שמצווה עלינו לטייל בגינתנו לעת ערב, טרם נעלה על משכבנו ולהוריד מהעצים את כל אותם הקלקולים שתלינו עליהם אשר באמת לא שייכים אליהם. ואותם נקבור באדמה טרם נשיב את נשמתנו למקורה, למען תערב עלינו שנתנו ונוכל לפתוח דף חדש ביום חדש.

עוד למדנו מפרשתנו, שטומאת הארץ עומדת בעינה דווקא כל זמן שהקלקולים נמצאים מעליה, ובמיוחד כשהם נתלים על אילנות גבוהים, אבל כאשר אנו קוברים בארץ את המתים, את החטאים, אנו זוכים לטהר את אדמתנו מקלקולה ולקדש את השם בארץ.

תאריך:  09/09/2011   |   עודכן:  09/09/2011
בעז מלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפרשת כי תצא - ותלית אותו על עץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו נשמעת אצלנו שוב ושוב האמירה "אילו רק התנצלנו, הכל היה אחרת". אמירה זו תמימה או מיתממת, שכן הדרישה הטורקית הברורה והבלתי מתפשרת היא התנצלות ופיצויים, והעניין הכספי הוא הפחות משמעותי בהקשר זה, אבל העניין החמור הוא הסרת הסגר הימי מעל עזה. זוהי דרישה שישראל אינה יכולה להסכים לה בזמן הנוכחי, היות שהסרת הסגר הימי תהפוך את עזה למחסן טילים גדולים, כבדים וארוכי טווח, שכיום קשה להבריחם או להובילם בדרך היבשה. לכן טועה - ואולי גם מטעה - מי שמנסה לתלות את הידרדרות היחסים עם טורקיה בסירוב הישראלי להתנצל.
09/09/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ב-2002 פרסם העיתונאי לשעבר ברנרד גולדברג (שמאחוריו 28 שנות פעילות מקצועית ברשת CBS) את ספרו Bias ("הטייה"), שהבליט את ההטייה הליברלית שהוא היה עד לה בתקשורת של הזרם המרכזי בארה"ב. הטייה זו כוללת, כפי שמפרט גולדברג, חשיבה קבוצתית, היעדר גיוון אינטלקטואלי בחדרי החדשות והשקפות עולם אחידות. אלה קובעים את האופן שבו מסוננות החדשות ומוגשות לצרכן התקשורת. הוא מביא עשרות דוגמאות כיצד טיפלו כתבים בנושאים באמצעות מיחזור התעמולה של אותן קבוצות הלחץ המועדפות עליהם, כיצד תקינות פוליטית בחדרי החדשות של הרשתות הביאה להעדפת "רגישויות" על פני עובדות, וכיצד הגינות, איזון ויושרה נעלמו מרשתות הטלוויזיה.
מתי הזמן הנכון להסתכל על אירוע חדשותי חשוב בפרספקטיבה היסטורית? תמיד. גם בשעת מעשה, גם בסמוך אליה, גם בשנה ובעשור שלאחר מכן וגם לאחר מכן. זה לעולם לא נגמר. אומנם נדרש זמן כדי לראות לאיזה כיוון מתפתחים דברים, ובשעת מעשה צריך לדעת שיש גם מאורעות עלומים בלתי רגילים המצפים מעבר לפינה אשר ודאי ישפיעו על ההתפתחויות. ועם זאת, הסתכלות מיידית מתוך ידע היסטורי מעשירה את בחינת הדברים, נותנת להם רקע ומגבירה את הבנתם.
09/09/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
על-פי החוק המוסלמי (השריעה), לא-מוסלמים רשאים בדרך כלל לקיים את דתם באורח פרטי, אך ננקטת כלפיהם אפליה, ומתייחסים אליהם כאל אזרחים מדרגה שנייה, או במונח הערבי: ד'ימי - בני חסות. זאת, בהתאם לקוראן הקובע מפורשות, כי על הלא-מוסלמים "לחוש עצמם כנועים" (פרק 9 פסוק 20). ב-1948, כשזכו היהודים בעצמאותם, הם לא רק מרדו נגד מעמדם כ"ד'ימים", כמו הספרדים אחרי הרקונקוויסטה, גם זכו לשחרר אדמה שפעם נשלטה על-ידי האיסלאם. למוסלמים זו הייתה והיא עדיין פגיעה כפולה.
09/09/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים

09/09/2011  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il