|
הפגיעה הקשה היא לא רק במורים אלא בעיקר בתלמידים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
1,500 מורים בפרויקט היל"ה מלמדים נוער שנפלט ממערכת החינוך ומועסקים בתנאים המביישים מערכת חינוך אפילו במדינה נחשלת.
אודה שאני משוחד כי יש לי קשר עמוק לתוכנית זו. לפני כשלושים שנה עבדתי במכללת תל חי. התבקשתי על-ידי עמי שגב, מי שניהל את בית אידלשטיין בקריית שמונה, המתנ"ס הראשון שנפתח בישראל, להשתלב במספר שעות הוראה בפרויקט היל"ה.
היל"ה - השלמת יסוד ולימודי השכלה - תוכנית המיועדת לבני נוער שמצאו עצמם מחוץ למסגרת החינוך הפורמלי. ביסודה של תוכנית היל"ה מונחת השקפת עולם הרואה בהשכלה תנאי למוביליות חברתית ואמצעי לשילוב נורמטיבי בחברה הישראלית.
מתוך ראייה זו נבנו מסגרות המעניקות תעודת סיום של 8 שנות לימוד, 9 שנות לימוד, 10 שנות לימוד ומסלול לתעודת גמר תיכונית. עמי שגב יזם גם פתיחה של כיתה, שבוגריה נבחנים בבחינות בגרות. היעד - קבלת תעודת בגרות של בוגר בית ספר תיכון. כיום בפעילות של היל"ה אין כתות המכינות גם לבחינות בגרות.
אני השתלבתי בבית אידלשטיין בהוראת תנ"ך וספרות בכתה, שתלמידיה ניגשו לבחינות בגרות. ממה שאני חוויתי כמורה בפרויקט הזה, לא נותר הרבה במציאות של הפרטה. קוצצו מספר שעות ההוראה לתלמידים ונשחקו לחלוטין המעמד וזכויות המורים.
הפרויקט החל כשהוא מעניק תחושה של ביטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים למורה כמקובל במערכת החינוך. כיום, כשהפרויקט הוא ארצי ומקיף 1,500 מורים, הם מוצאים עצמם כמורים של חברת קבלן.
במהלך שנות השמונים עד שנת 2000 פרויקט היל"ה עבר גלגולים שונים ובעלויות שונות. משנת 2000 הפרויקט מופעל על-ידי החברה למתנ"סים שזכתה במכרז של משרד החינוך. תנאי העסקה של המורים שמקורם במכרז שהוצא על-ידי משרד החינוך, הפכו אותם לַעֲבָדִים בחברת כוח אדם לכל דבר.
אלף חמש מאות מורים אינם מקבלים תשלום בחופשות וחיים ללא ביטחון תעסוקתי. חוזה העסקה שלהם מסתיים בתום כל שנת לימודים. תנאים סוציאליים למורים כמו קרן פנסיה הם בבחינת חלום באספמיה.
המורים שעובדים עם נוער שנפלט מכל מסגרת חינוכית זוכים כיום לתנאי העסקה המשפילים ביותר. המורים - המהווים סכר אחרון לנוער שנפלט מכל מסגרת לפני ירידה לרחוב ולעזובה - היו צריכים להיות גאוות המערכת. אך למרבה הצער הם זוכים כיום ליחס משפיל.
הפגיעה הקשה היא לא רק במורים, אלא בעיקר בתלמידים. מניסיון ראשוני בממדיו הצנועים בקריית שמונה צמח הפרויקט במרוצת השנים למפעל, בו לומדים כיום ברחבי הארץ 6,000 תלמידים. מכסת השעות, שקיבל כל תלמיד בקריית שמונה בשנות השמונים, מקוצצת כיום במידה שחייבת להדאיג את משרד החינוך.
קשה להשלים עם עובדה, שארגוני המורים נותנים יד לפגיעה הקשה בתנאי העסקה של מורים הנדרשים להשקעה יותר מאומצת כדי להביא את תלמידיהם להישגים לימודיים.
מסתבר שמופת הדאגה והמסירות של המתנ"ס הראשון בישראל לכל תלמידיו וגם לכל עובדיו המסורים נשבר לרסיסים על-ידי חברה המספסרת בתנאי העסקה של ציבור מורים במציאות של הפרטה. הפרטה המעניקה לעצמה היתר לקצץ במכסת שעות ההוראה של התלמידים ולהעסיק את המורים כמורי קבלן .
אני מברך את ארגון "כוח לעובדים" שנטל על עצמו את המשימה להיות ארגון יציג של המורים בפרויקט היל"ה. כמורה גמלאי, שיש לו פינה חמה בלב לפרק הזמן הקצר שעבדתי בפרויקט הזה, אני מאחל ל-1,500 המורים, שהתארגנו ב"כוח לעובדים", הצלחה במאבקם הצודק לא להיות עֲבָדִים במערכת החינוך בישראל.