|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!
כתיבת המומחים
עמיטל נדלן מתקדמת לקראת רכישת בניין נוסף בבוקרשט!

דרשת השבת - פרשת תולדות

ישראל היא לאום ששורשיו עמוקים הצמיחו אמה השומרת על תדמיתה, כאברהם שנאבק למען אנשי סדום, וכיצחק שכרת ברית עם צר ואויב וכיעקב יושב אוהלים הטוב בלוחמים
25/11/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
לידה קשה לעם שנופל וקם [צילום: פלאש 90]


עם נוֹפֵל וְקַם
לֵידָה קָשָׁה וּמְסֻבֶּכֶת הָיְתָה
הָהִתְרוֹצְצוּת שֶׁהָיִתָה בְּעִתָּה
מְלַוָּה אֶת יִשְׂרָאֵל עוֹד מֵרֶחֶם
עַשְׂתָּהּ מִיּוֹשֵׁב אֳהָלִים לוֹחֵם

הַקִּיּוּם הָאִישִׁי בְּרֹאשׁ מַעְיָנוֹ
רָצוֹן הִקִּיּוּם לֹא נֶעֱלַם מֵעֵינוֹ
לֹא כַךְ לָאַדְמוֹנִי וּלְשְׁזוּף הָעוֹר
הִֵחֵל בַּלֵַּידָה ונִמְשַׁךְ דוֹר דוֹר

לָכֵן נִדְרְשׁוּ לוֹ עָרְמָה וְתּוּשִׁיָּה
לְשַׁנּוֹת גְּזֵרָה וְכֹל אֲשֶׁר הָיָה
כְּדֵי לִגְבּוֹר עַל תְּלָאוֹת וְחָשָׁש
מֵרוֹמִי יָוַן בָּבֵל עוֹת'מָן וּפָרָס

זה גּוֹרָל שֶׁל הָעַם נוֹפֵל וְקַם


מי זה יצחק ומה תפקידו

למעשה מעט מאד מסופר על יצחק בתורה, למרות שהוא האב השני אחרי אברהם-אביהם של ישראל . כל המסופר עליו כרוך בספורו על אביו. וּלאחר שנשא אשה, הילדים שנולדו לו ממנה, עֵשַׂו ויעקב נטלו את הָהִלָּה. לידתו של יצחק הייתה מעשה נסים להרבות זרעו של אברהם אלא שהובל לעקידה על-ידי אביו בהכנעה. ובהנצלו ממנה מצא עצמו מובל על-ידי רבקה אשתו שהייתה המוציאה והמביאה. יצחק נצטייר כאדם אדיש למעשי רבקה ואדיש למתרחש סביבו. גם הפרשה הקרויה על שמו. ואלה תולדות יצחק בן אברהם (יט/א) איננה מספרת הרבה עליו. מיד לאחר הפתיחה עוברת לספר על רבקה העקרה שהשם נעתר ליצחק והרתה והיו לה תאומים ועל הדרמה בלידתם יעקב מחזיק בעקב עֵשָׂו ומכאן ואילך לא מצאנו פעילות של יצחק כמו אצל אברהם אבינו לא מעט וגם לא כפעילות יעקב אבינו בנו של יצחק. לאברהם הוקדשו שלוש פרשות וליעקב שבע פרשות ואילו ליצחק פחות מפרשה אחת. המדרש אומנם מאדיר את שם יצחק על מסירות הנפש שגלה בעקידה, אך זה לא משנה את דמותו שאיננה בולטת במיוחד והיא נועדה אך ורק להשלים את המשולש: אברהם יצחק ויעקב. דמותו של יצחק נחקקה בתודעת עמנו כדמות שניתן לסובב אותה בקלות, כפי שעשתה רבקה מאחורי גבו בעצה אחת עם בנה יעקב שתחילה יעקב נטל את הבכורה מאת אחיו עשו בנזיד עדשים , ולאחר מכן בעצה אחת עם אמו רבקה נטל מעשו את הבכורה. קול יצחק בכל אלה לא נשמע בצורה נחרצת כמי שדברו צריך להשמע ולא היה די עירני למתרחש סביבו.

ההתרחשויות חוזרות על עצמן

חלק מהתרחשויות שהיו אצל אברהם חוזרות אצל יצחק וזה מתחיל בעזיבת מקום מושבו כמו אביו על כך נאמר: ויהי רעב בארץ מלבד הרעב הראשון אשר היה בימי אברהם.(כו/א) יצחק רצה לרדת מצרימה כאביו, אך נמנע הדבר ממנו בְּדַבֵּר השם אליו בקשר לנדידה זו באמרו לו: אל תרד מצרימה שְׁכֹן בארץ אשר אֹמַר אליך.(כו/ב) כן מוסיף הקב"ה ואומר:ליצחק: אתן את כל הארצות הָאֵל והקימותי את השבועה אשר נשבעתי לאברהם אביך (כו/ג) על זה אומר רש"י כי ארץ פלשתים (כיום משהו שחופף לרצועת עזה) לא נכללה עד ימי המלכים בתחומי ארץ ישראל שכללה את שבעת עמי כנען בלבד. יצחק מיד קם: וילך יצחק אל אבימלך מלך פלשתים גְּרָרָה.(כו/א) וגר שם אצל אבימלך, אותו אבימלך שהיה בזמנו של אברהם, וכל אשר קרה עם אברהם ושרה קרה שוב עם יצחק ורבקה. גם יצחק נהג כאביו: ויאמר (יצחק) אחותי היא.(כו/ז), אלא שהפעם אבימלך נזהר, הוא השקיף: בעד החלון וירא והנה יצחק מְצָחֵק את רבקה אשתו.(כו/ח) והבין כי מדובר בבעל ואשה ובכך נחסך כל התאור שתואר בעניין שרה ואברהם. אולם בהמשך לא התרחשו הדברים כמו בזמן אברהם בכל הנוגע לשליטה בקרקע ובמים. הבורות שהיו שיכים לאברהם, סְתָמוּם אנשי אבימלך. אנשי יצחק חפרו בארות ואנשי אבימלך סְתָמוּם ומלאו אותם עפר. אף על-פי כן יצחק צבר רכוש רב, וזה היה לצנינים בעיני אבימלך לכן דרש ממנו ללכת מארצו. יצחק קם הלך וחנה בנחל גרר. שם חפר יצחק באר ומצא מים חיים. מכאן ואלך התנכלו הפלשתים ליצחק ונאלץ לעבור לגור בבאר שבע. שוב רואים את יצחק כאיש שלא נלחם על זכותו-על הבארות והמים ומקבל את הדין בלא ואמר ודברים . אלא שהקב"ה אהבו והיה בעזרו על היותו אחד האבות לישראל , לכן נאלץ את אבימלך לבוא אליו ולבקש לכרות ברית אתו.

יעקב אבינו איש מרכזי בפרשה

אמנם נאמר על יעקב איש תם יושב אהלים, כלומר איש "מושלם" תם וישר והיה מלא דעת וחכמה. את מלחמת הקיום שלו עשה בדרכו המיוחדת. בעוד אברהם אבינו היה אב המון גויים ובכללם ישראל, יעקב היה אביו של עם ישראל בלבד. יעקב נאבק על קיומו וכך נאבק זרעו של . כמו באברהם לא סופר דבר על ילדותו, עד צאתו מחרן לארץ כנען בגיל שבעים וחמש שנים כאן אנו מלוים את הארועים של יעקב ועת לידתו ואילך. גם ביצחק לא סופר דבר על ילדותו עד הגיעו לגיל ארבעים: ויהי יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה.(יט/ב) גם ביעקב התורה מספרת בהרחבה על יעקב ואילו על עשו בצמצום רב. כבר בשלב זה מבחינים אנו כי עֵשַׂו היה איש שדה-איש ציד, לא חי בקרב המשפחה גם לגביו סיפורו מתחיל אחרי לידתו עם יעקב ורק בהגיעו לגיל ארבעים כאביו יצחק נאמר עליו: ויקח אשה את יהודית בת בארי החתי ואת בָּשְמַת בת אילון החתי.(כז/לד) . דבר זה מלמד כי התנהגות עשו לא לרוחו של יצחק אמו רבקה הוא הפר את הכלל שאברהם קבע בדבר איסור לשאת נשים כנעניות או מבנות החתי. עֵשַׂו עשה זאת למורת רוחם של יצחק ורבקה. (כו/לד) לעומת זאת גם יעקב נצטוה שלא לשאת אשה מבנות כנען דברים שנרמרו לו במפורש: לא תקח אשה מבנות כנען, קום לך פדנה ארם ביתה בתואל אבי אמך וקח לך משם אִשָּׁה מבנות לבן אחי אמך.(כח/א,ב) הוה אומר אל תעשה כאחיך עשו שהפר כלל זה ולא שמר על השושלת . למעשה בכך הוציא עשו את עצמו מן השרשרת של אבות האומה. לא רק זאת, ֶׁעֵשַׂו הוסיף חטא על פשע והלך שוב אל ישמעאל ובמפגיע לקח לו: את מחלה בת ישמעאל בת אברהם אחות נביות על נשיו לו לאשה.(כח/ט) יתכן כי רצה בכך לרצות את אביו יצחק בכך שלא לקח מבנות כנען . אלא מבנות החתי , אלא שאיסור לשאת אשה מבנות העמים יושבים בארץ חלה גם לגביהן..

היווצרות שלושת הַלְאֻמִּים

מאברהם יצאו שְׁנֵי לְאֻמִּים אחד מהם ישמעאל עתיד להיות אבי ערב ובפרשת תולדות אנו קוראים על הִוַּצְרוּת שני הלאמים הנוספים שנאמר: שני גֹיִים בבטנך ושני לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְּאֹם יֶאֱמַץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר.(כה/כג). להשלמת התמונה קראנו כי אברהם בשלהי ימיו נשא לאשה את קטורה- היא הָגָר שילדה את ישמעאל כשהייתה שפחת שרה שנשלח עלידי אברהם למדבריות ערב: קדמה (למזרח א"י) אל ארץ קדם (כה/ז) לכן ישמעאל נחשב גוי אחד ועשו הוא הגוי השני אשר מקום מושבו באדום כי הוא אבי-אדום (וישלח לו/מג). הגוי השלישי הוא יעקב שנקרא ישראל ובניו היו לבני ישראל. שני הגויים הראשון והשני לא שמרו על טהרת המשפחה ולקחו להם נשים מבנות כנען ואילו יצחק ויעקב לקחו להם נשים מבנות ארם צאצאי נחור אחי אברהם. שחיו בפדן ארם. המסקנה היא שכולנו בני אב אחד,שממנו נתפרדו עמים וּלְאֻמִּים. אם כך צאצאי שני הלאומים ישמעאל ועשו אינם חולקים על כך שהתורה היא מקור ההשראה לכתבי הקודש האחרים, שאמצו הם לעצמם, הרי לכל אחד מְהַלְאֻמִּים יש לו מקום מושב שיוחד לו: צאצאי ישמעאל מחוילה עד שור אשר על פני מצרים בואכה אשורה, וצאצאי עשו בהרי אדום ממזרח לארץ ישראל, וצאצאי יעקב-ישראל ארץ כנען היא ארץ ישראל. לא פלא שלא נמצאה אֻמָּה בתבל שהשלימה עם ישיבת ישראל אצלה , מכאן ישראל בחר לשוב לארצו ולא דרש כל חלק בנחלת יתר הגויים.

נְסַלֵּק אֶת הַמַחְלֹקֶת מִקִּרְבֶנוּ וְדַי
נֶקַיֵּם בְּכַךְ מִצְוַת אֱלֹהִים אֵל שַׁדָּי
וְנֹאמר לַגּוֹיִים חַלּוּ נָא אֶת פְּנֵי ה'
לְכֹל אֶחַד מְקוֹמוֹ רָחָב וְטוֹב לְמַדַּי

וְנֹאמַר לִמְבַקְשֵׁי נַפְשֶׁנוּ בְּאַף וְחֵמָה
שִׁיתוּ לִבְכֶם לְחֶילֶנוּ בְּפַחַד וְאֵימָה
כְּכֹל שֶׁתֶּתַכְנְנוּ לִשְׁלוֹל זְכוּת אָבוֹת
כַּךְ יִתְרַבּוּ בְּּמַחֲנֵיהֶם אֶשׁ וּלְהָבוֹת

וּּבֶן תְּמוּתָה שֶׁשַּׂם עַצְמוֹ מַנְהִיג עָל
יִוָּכַח כִּי הוּא שַׂם כֹּל עֲמָלוֹ לְאַל
כִּי שַׂם אֶת עַצְמוֹ אָדוֹן לְעַמּוֹ בְּמַעַל
כִּי בְּסוֹפוֹ לֹא לָקַח לְקִבְרוֹ אַף שַׁעַל

תאריך:  25/11/2011   |   עודכן:  27/11/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרשת השבת - פרשת תולדות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוחנה
27/11/11 04:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הניסיון הצבוע של הרב שמואל אליהו ושכמותו להיאחז ולשקר בשם ההלכה - לשם גזענות אנטי ערבית בלבד , הוא יותר משקוף. אם באמת היו אותם רבנים - ובראשם הרב שמואל אליהו, מתכוונים לשמה - בעניין אי השכרת ומכירת דירות לנוכרים בא"י על-פי ההלכה, הם היו צריכים לאסור למכור ולהשכיר דירות לכל אותם מהגרים נוכרים (רובם מחבר העמים) ולשאר הנוכרים בישראל העובדים כ"עובדים זרים". אם סכנת ההתבוללות עומדת לנגד הרב אליהו וחבר מרעיו, אזי, סכנה זו גרועה יותר מאלף מונים מצד הנוכרים הללו, ובמיוחד כאשר אי-אפשר עוד להציל ילדים של אותן נוכריות (שאביהם יהודי) משום היותם נוכרים. אם סכנת ההשכרה והמכירה מהערבים היא ביטחונית , אזי, אי-אפשר להכליל כל ערבי כ"סכנה ביטחונית", ולכן קריאה כוללנית נגד השכרת ומכירת דירות לערבים חוטאת לאמת ומפלילה חפים מפשע. העניין שקוף: זו גזענות אנטי ערבית שאין לה בסיס בהלכה. לא אכנס כאן לדקדוקי ההלכה בנושא מכירה והשכרה לנוכרים אך גם עניין ה"פסק" הפסדו - הילכתי, של הללו מוטל בספק בדורנו, ועוד תחת מלכות הכופרת בעיקר. אך זו הייתה והינה דרכם של אנשי הכיפות הסרוגות מאז הפכו לנושאי כליה של הציונות האנטי דתית ועד היום. הדת איננה מעניינת אותם, ההלכות טובות להם כאשר הן משרתות לאומנות ציונית קיצונית ומה שאינו כך אפשר להקל או לא לקיים כלל.
25/11/2011  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
לאחר שבמשך חודשים רבים סומנו בתי מסחר, בהם עובדים יהודים או שהם בבעלותם, בלילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938, ט"ז בחשוון תרצ"ט, בעיר בירה אחת באירופה הוצתו רק בתי המסחר של יהודים ובתי מסחר שהעסיקו יהודים.
25/11/2011  |  איתן קלינסקי   |   מאמרים
מתוך 27 חברות האיחוד האירופי רק 10 הן חלק מגוש האירו, והמשבר הפיננסי באירופה יביא, כנראה, למציאות של "Tow speed Europe", שבה חברות גוש האירו יקבלו עליהן איחוד כלכלי הדוק יותר משאר חברות האיחוד, וזאת על-מנת שניתן יהיה לנהל פיקוח אפקטיבי יותר של הנציבות האירופית, כלומר שתיווצר מעין "ממשלה כלכלית".
25/11/2011  |  שלמה פרלה  |   מאמרים
לרוב ארגוני השלום, המופיעים בשמם בהמשך יש זהות ואחדות פעולה של תמיכה ללא תנאי בפלשתינים, והתנגדות תקיפה לכל ממשלות ישראל.
25/11/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
בפרסומת ב"קול ישראל" שבו "הפרסום עובד" (ומסתבר שאובד) מובאת מדי פעם פרודיה כיצד לקוח מתקשר לביטוח ישיר ומטרטרים אותו מעמדה לעמדה,לרוב לא מאוישת והוא הולך לאיבוד בצנרת הפנאומטית הזאת. פרסומת זאת היא מטעם סוכני הביטוח שמתבשמים בכך שאצל סוכן הטיפול הוא אישי, והמבוטח לא מטולטל והכול משומן וממורק. זה נכון אולי בכול הקשור לחברת הביטוח שלך, שגם היא מטרטרת את הלקוח. זה כלל לא נכון בכול הנוגע לביטוח צד ג' אשר פגע ברכב שלך. כאן לא זו בלבד שאזה מסע אלונקות, אלא לאחר מכן אין כמעט אדם שלא יוצא פגוע.
25/11/2011  |  צבי גיל   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק ההיסטוריונים יקבעו בעתיד - וגם אז תהיה מחלוקת - מה היה נכון ממה, אך הפור נפל ומבחינה רגשית הוא בוודאי עונה על ציפיותיי
איתמר לוין
איתמר לוין
נתניהו וסמוטריץ' מפקירים את הכלכלה    היבריס שלא ייאמן מול משפחות החטופים    דני דנון אינו מתאים לתפקיד השגריר באו"ם    הרגע בו צריך היה להכריז על שירות כללי לכולם
דרור אידר
דרור אידר
חג הקציר ומועד הבאת הביכורים במקרא הוא גם חג מתן התורה, הבשורה המוסרית ששינתה את העולם    כיצד תיארו חכמינו את הבאת הביכורים בזמנם, ושלוש הערות אקטואליות לעשרת הדיברות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il