|   15:07:40
  דניאל גיגי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

השוק החופשי מסכן את החופש

חופש כלכלי וחופש פוליטי לא תמיד הולכים ביחד, ולעתים חופש כלכלי גדול מדי עלול לרסק את הדמוקרטיה הליברלית. ישראל וארה"ב סובלות מאותה בעיה שלטונית, כאשר בעלי ההון מנצלים את החופש הכלכלי כדי להשתלט על השיח הפוליטי ומקדמים את האינטרסים הצרים שלהם. המדינה הופכת לכלי משחק בידי בעלי ההון, שבאמצעות כספיהם משתלטים על המדיניות ומעצבים את סדר היום הציבורי
04/12/2011  |   דניאל גיגי   |   מאמרים   |   תגובות
שטרות כסף עם אינטרסים צרים [צילום: פלאש 90]

המשבר הכלכלי העולמי מחריף, כאשר ייתכן שבזמן הקרוב נתחיל לראות את ההתמוטטות הכלכלית של האיחוד האירופי, שתוביל גם להתמוטטות השווקים האחרים בעולם. נפילת האיחוד האירופי לאחר המשבר הכלכלי הקשה שפרץ בארה"ב, מסמלת עוד שלב בכישלון של הקפיטליזם הניאו-ליברלי, שאינו מצליח לתת מענה למשברים שמכים בעולם המערבי, ומערערים את היציבות הכלכלית והפוליטית כולה.

העיקרון הכלכלי שהנחה את האיחוד האירופי הוא שלילת היכולת של המדינות באיחוד להשתמש בכלים פיסקאליים ומוניטאריים, דבר שבמהותו מבוסס על התפישה הניאו-ליברלית, שמתנגדת להתערבות של המדינה בכלכלה. התפישה הזו הובילה למשבר הכלכלי הגדול בשנת 1929, אבל בגלל שהלקח לא נלמד אנו עומדים היום בפני משבר נוסף, שיכול להתגלגל ולהיות משבר אפילו גדול יותר מהמשבר שהתרחש אז.

ליברליזם פוליטי וליברליזם כלכלי

הסיבה המרכזית לכך שכולנו האמנו שוב לשקר הניאו-ליברלי היא כי רובנו מתבלבלים בין ליברליזם פוליטי לליברליזם כלכלי, כאשר בעוד כולנו מבינים את המשמעות של ליברליזם פוליטי, רובנו לא מבינים עד הסוף את המשמעויות של ליברליזם כלכלי. ליברליזם פוליטי הוא הבסיס החשוב ביותר של הדמוקרטיה בעולם המערבי, כי הוא מבטיח לכולנו זכות ביטוי ושמירה על זכויות אדם, בלי שהמדינה תגביל את הזכויות האלה. ליברליזם כלכלי לעומת זאת היא תיאוריה פילוסופית שונה - ולמרות הדמיון בין שתי התיאוריות, הן לא קשורות אחת לשנייה ולפעמים יכולות אפילו להתנגש האחת עם השנייה.

המשמעות של ליברליזם כלכלי עבור הניאו-ליברלים היא מניעת מעורבות של הממשלה בחיים הכלכליים, ואמונה כי כוחות השוק יכולים לפעול לבדם לטובת האזרחים. הבעיה בתיאוריה הזאת היא שהמציאות של כלכלה חופשית קיצונית מובילה לשעבוד של רוב העם, ולא לחופש שלו. בניגוד לחופש ולקול הפוליטי שהם בסיס הכוח של הליברליזם הפוליטי, הכוח המניע של הליברליזם הכלכלי הוא הממון, שמחולק מראש בצורה אי-שוויונית ולכן עלול לייצר אי-צדק חברתי.

רוב האנשים רוצים שוק חופשי ותחרותי ולא רוצים לחזור לכלכלה קומוניסטית, אבל השאלה שכולנו צריכים לשאול היום היא האם אכן חוסר מוחלט של מעורבות המדינה בכלכלה עוזר לנו לייצר שוק חופשי כזה. ההיסטוריה הכלכלית הוכיחה לנו שכלכלה חופשית לחלוטין בה אין התערבות ממשלתית, לא רק שלא מייצרת שוק חופשי, היא דווקא מעודדת מונופולים, ויוצרת שוק כבול שמנוהל על-ידי מספר מצומצם של בעלי הון (ראה בריטניה לקראת סוף המאה ה-19). שוק שבו אין מערכת חלוקת הון פרוגרסיבית ואין בו רגולציה ואין בו הגנה על צרכנים ועובדים, ייצר חברה מונופוליסטית אי-שוויונית שבסופו של דבר תאתגר גם את המערכת הליברלית הפוליטית, ותייצר שלטון של מעטים, שהוא לא פחות מסוכן מהקומוניזם.

קונים את השלטון בכסף
קונים את השלטון [צילום: AP]

לטובת בעלי ההון
באמצעות רכישה של אמצעי התקשורת, שכירת שירותיהם של לוביסטים ואנשי ציבור והשתלטות על גורמי כוח אחרים במדינה, מצליחים בעלי ההון בארה"ב לכופף את השלטון ולגרום לו לפעול לטובתם על חשבון טובת כלל האזרחים

ארה"ב היא הדוגמה הבולטת ביותר לסכנה שקיימת, כאשר הליברליזם הכלכלי הפך לקיצוני והוא מייצר קבוצה קטנה של בעלי הון, שמשתלטים באמצעות ההון שלהם על המדינה. מדובר באחוז אחד מהאזרחים האמריקנים שהצליחו לצבור כל-כך הרבה הון שהם שולטים לא רק בכלכלה, אלא גם במערכת התקשורת ובמערכת הפוליטית.

באמצעות רכישה של אמצעי התקשורת, שכירת שירותיהם של לוביסטים ואנשי ציבור והשתלטות על גורמי כוח אחרים במדינה, מצליחים בעלי ההון בארה"ב לכופף את השלטון ולגרום לו לפעול לטובתם על חשבון טובת כלל האזרחים. אותם בעלי הון מפעילים אלפי לוביסטים כדי למנוע הגדלת המיסים עליהם, כדי לסכל כל ניסיון לרפורמות חברתיות וכדי למנוע כל פעולה של השלטון למען הקטנת הפערים החברתיים.

הפעילות הזאת של בעלי ההון מסכנת את הדמוקרטיה, כי בעלי ההון מעוותים את הפעילות של השלטון ופוגעים קשה בייצוגיות ובמחויבות של מקבלי ההחלטות לבוחרים שלהם. בעשור האחרון השקיעו בעלי ההון בארה"ב למעלה מ-3 מיליארד דולר בקמפיינים של פוליטיקאים, כאשר ברור לכולם שההשקעה נעשתה מתוך כוונה לגרום לפוליטיקאים לשרת את האינטרסים הצרים של אותם בעלי הון. לאט אבל בצורה מתוחכמת בעלי ההון קונים את השלטון בארה"ב, וכך הם מכרסמים בשלטון הדמוקרטי הליברלי שהופך להיות יותר ויותר דומה לפלוטוקרטיה (שלטון בעלי ההון).

ההון שולט גם בישראל

קידום אינטרסים
לאט ובשקט, השתלטו בעלי ההון על מוסדות המדינה, כאשר הם מנצלים את השיטה הדמוקרטית על-מנת לקדם את האינטרסים שלהם על חשבון החברה. אותם בעלי הון הקימו בארץ מונופולים והם דואגים שהממשלה תימנע מכל פעולה שעלולה לפגוע באינטרסים שלהם

בישראל המצב הוא חמור לא פחות וניתן לראות כיצד הליברליזם הכלכלי מכרסם בערכי הדמוקרטיה, ובסופו של דבר פוגע קשה בייצוג ובזכויות של האזרחים. בעלי ההון לאט ובשקט השתלטו על מוסדות המדינה, כאשר הם מנצלים את השיטה הדמוקרטית על-מנת לקדם את האינטרסים שלהם על חשבון החברה. אותם בעלי הון הקימו בארץ מונופולים והם דואגים שהממשלה תימנע מכל פעולה שעלולה לפגוע באינטרסים שלהם.

בעלי ההון שולטים בבנקים, בחברות המזון, בחברות התקשורת ובעיתונות, והם משתמשים בכוח האדיר שצברו כדי לסכל כל פעולה ממשלתית שתפגע בהם. לכן אין פלא שבמקום להיאבק ולתקן את העיוותים במשק הישראלי שסובל מפערי שכר אדירים, מעוני שהולך ומתפשט (לא רק לחרדים ולערבים, ב-50 אחוז מהמשפחות העניות בישראל המפרנס הראשי עובד) ומעמד ביניים שנמצא על סף התפוררות, הממשלה מקדמת עוד הטבות במיסוי עבור בעלי ההון ומטילה עוד מיסים על האזרחים הפשוטים.

בדומה לארה"ב, בעלי ההון מפעילים אנשי לובי רבים, אנשי ממשל ואנשי תקשורת, כדי לנגח כל פעולה או אדם שמנסים לפגוע באינטרסים הכלכליים שלהם. דוגמה קלאסית היא ההתנהגות של בעלי ההון כלפי משאבי הטבע של ישראל, כאשר באמצעות הפעלת לובי כבד בכנסת ובממשלה הצליחו להשתלט על ים המלח ולהרוס אותו, להקים מפעלים מזהמים במקומות שנחשבו לשמורות טבע, וכמעט גזלו מאתנו את הזכויות שלנו על הגז שהתגלה בחופי ישראל.

בעלי ההון גם עושקים אותנו באופן ישיר באמצעות קביעת מחירים מופרזים על מזון, על דיור ועל שירותים בנקאיים, והמדינה לא נוקטת במדיניות שתציל את מעמד הביניים, או ברגולציה שתגן עלינו מפני העושק.

כלכלה קיינסיאנית מתונה

ליברליזם כלכלי במופע הקיצוני שלו, בשום אופן לא קשור לליברליזם פוליטי, וניאו-ליברליזם כלכלי כמו שאנחנו רואים היום בישראל ובארה"ב רק מכרסם בליברליזם הפוליטי. הדוגמה הקלאסית שממחישה שאין קשר בין שני המושגים היא סין שבה יש ליברליזם כלכלי קיצוני, אבל אף אחד לא באמת חושב שיש שם ליברליזם פוליטי. ישראל צריכה לאמץ גישה כלכלית מתונה יותר, שמצד אחד לא תחנוק את הכלכלה ובשום אופן לא תאמץ מאפיינים קומוניסטיים, אבל גם תבטיח שמירה על הליברליזם הפוליטי שנמצא תחת מתקפה בגלל חופש כלכלי גדול מדי שניתן לבעלי ההון.

תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
דניאל גיגי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוק החופשי מסכן את החופש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר המדינה
4/12/11 19:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בערוץ שבע התפרסם אתמול בד' כסלו כי משפחת רוצחי יאיר הר סיני חזרה לסוסיה - בעקבות לחץ של ארגוני שמאל ובאישור הצבא, חזרה בשבת האחרונה משפחתו של מוחמד נור - רוצחו של יאיר הר סיני, לשטחי סוסיה.
04/12/2011  |  הלל ויס  |   מאמרים
האירועים הקשים המתרחשים בסוריה כבר תשעה חודשים מעלים שאלה מטרידה: מדוע העולם אינו מתערב בנעשה שם? למה נאט"ו התערב בלוב והביא להפלת משטר קדאפי, ואילו בסוריה הקטל ממשיך בלי שהעולם נוקף אצבע? האם באמת "הנוזל השחור" הלובי יקר בעיני העולם יותר מ"הנוזל האדום" הסורי?
04/12/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מתי צמחה תנועת האחים המוסלמים? מי היה מייסדה? מה היו מטרותיה הראשוניות וכיצד שינתה ולבשה צורה בחלוף השנים?. כדאי להכיר את השכנים הישנים-חדשים
04/12/2011  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
סיפורו הקצר של אדגר אלן פו "המכתב הגנוב" מספק את האלגוריה המושלמת להבנת התופעה שבה ניתן לשטות באנשים כה רבים למשך זמן רב כל כך. מכתב שלכאורה מכיל מידע מחשיד נגנב על-ידי גנב מבריק. המשטרה ערכה חיפוש קפדני בביתו של הגנב, והשתמשה אף במיקרוסקופ, אך ללא הצלחה. כיצד הערים הגנב על המשטרה? בכך שהציג את המכתב במקום גלוי, במקום להחביאו. דווקא כיוון שהמשטרה ציפתה שהמכתב יוסתר, היא לא הצליחה לראותו.
04/12/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
שפעת המאמרים בגנות כלכלת השוק, או בשמה המוכר יותר "קפיטליזם", המתפרסמים לאחרונה, יוצרת את הרושם כי מדובר בגישה כלכלית כושלת המביאה רק צער ואומללות לעולם. כביכול מדובר בתופעה שחייבת לחלוף מן העולם גם אם דרושה לכך "דחיפה" קטנה בצורת אלימות פוליטית "צודקת". שהרי, כבר אמר ההומניסט והאנטי-קפיטליסט המפורסם יוזף סטאלין "כשכורתים עצים, עפים שבבים". אז, למרות שאיני בעל הכשרה כלכלית מפוארת כמו מירב מיכאלי ("מקפיטליזם לניאו-פיאודליזם", 28‪.‬11‪.‬11) או כמו דפני ליף וחבריה, הייתי רוצה לסנגר מעט על כלכלת השוק החופשי שדומה כי פסו כמעט מגיניה מן הארץ.
04/12/2011  |  גבריאל בן-עמי   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il