|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אירועים ואירוח במלונות אטלס
קבוצת ירדן
חופשה באירופה VS חופשה באסיה - מה עדיף יותר?

וישב תשע"ב

ליקויים בתקשורת הבינאישית

נראה כאילו שלא רק שאין מחפשים אצלנו דרכים חכמות ליישוב המשברים, לבניית אמון, נראה שמחפשים כל דרך להעצים את המשברים, למחוק כל סיכוי לחיים משותפים
16/12/2011  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
יהודה ותמר. ציורו של תלמיד רמברנדט

בשני המאמרים האחרונים הזכרנו את דברי ר' חייא בזוהר, שיעקב אבינו הניח תפילין והסברנו שהכוונה היא לעבודה הרוחנית של התפילין, לדבקות בבורא יתברך, שהם מייצגים. בכך המשיך יעקב את מורשתם של אביו ושל סבו, שכל ימיהם ובכל ענייניהם דבקו בקב"ה. אולם בעוד אצל אברהם ויצחק היה רק בן אחד שהמשיך את מורשת אביו (וסבו) ליעקב אבינו נולדו שנים עשר בנים ובת אחת כידוע, והם כולם המשיכו בדרכו, דרך הדבקות בה'. זהו מה שאומרים חז"ל על יעקב אבינו, שמִטָּתוֹ שְׁלֵמָה, כלומר שלא היו בין בניו מי שפרשו מהדרך שלימד אותם. לפי זה צריכים להבין את המסופר בתחילת פרשת השבוע [בראשית ל"ז]: [א] וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. [ב] אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם.

אומנם כאן זה לא בפסוק הראשון של הפרשה, אבל הנוסח אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף... מזכיר לנו את וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן-אַבְרָהָם... אלא שבפרשת השבוע שלנו ההמשך הוא יוֹסֵף... בעוד שם ההמשך הוא בֶּן-אַבְרָהָם... אצל יצחק ברור כי הוא הממשיך היחיד של אברהם, ומה אצל יעקב? הרי יוסף אינו הממשיך היחיד, יש לו אחד-עשר אחים וכולם הולכים בדרכו של יעקב, אז מדוע מדגישה לנו התורה שעיקר תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב הוא יוֹסֵף? רש"י מפרש שהניב תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב בפרשתנו אינו מתייחס למורשת אלא למאורעות. וזה לשונו: אלה ישוביהם וגלגוליהם עד שבאו לכלל יישוב. סבה ראשונה - יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה וגו' על-ידי זה נתגלגלו וירדו למצרים. זהו אחר ישוב פשוטו של מקרא. אבל כמובן, הפירוש הזה אינו מספיק כי בדרך כלל המילה תֹּלְדוֹת בתורה מתייחסת למורשת, לצאצאים.

על כן מביא רש"י פירוש נוסף מן המדרש: תלה הכתוב תולדות יעקב ביוסף מפני כמה דברים; אחת - שכל עצמו של יעקב לא עבד אצל לבן אלא ברחל (אמו של יוסף) ושהיה זיו איקונין של יוסף דומה לו, וכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף - זה נשטם וזה נשטם, זה אחיו מבקש להרגו וזה אחיו מבקשים להרגו, וכן הרבה במדרש רבה. קביעת המדרש שהיה זיו איקונין של יוסף דומה ליעקב, אומר ר' עובדיה ברטנורה, נלמדת מנוטריקון של הניב בֶּן-זְקֻנִים בפסוק: [ג] וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים. כי לכאורה, בנימין היה צעיר מיוסף והוא שהיה זכאי לתואר הזה, ומדוע זכה יוסף לקבל אותו? אלא, מכאן לומד המדרש נוטריקון: כִּי-בֶן-זְקֻנִים רומז ל-זיו איקונין, שבפשטות פירושו שהיה דמיון פיזי בולט בין יעקב ובין יוסף.

שִׁמְעוּ-נָא, הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי

כידוע, התוצאה מהיחס המיוחד שקיבל יוסף הייתה מאוד לא נעימה: [ד] וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ; וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם. בשנים קודמות דיברנו על כך לא אחת ולפני כארבע שנים (ס"ח) הצענו מסקנה שמדובר בהתנגשות בין שתי רמות של מודעות, זו ושל האחים וזו של יוסף. הצענו גם רמת מודעות שלישית, זו של יעקב, שיכלה לגשר בין שתי רמות המודעות שהתנגשו אצל האחים. העלינו את השאלה כיצד קרה שיעקב התעלם ולא פעל לריכוך ההתנגשות. הנה קטע מאותו מאמר: יעקב מזהה את יוסף כמי שממשיך את מדרגתו הרוחנית הגבוהה מאוד, ואף מסוגל ליישם אותה במציאות העולם הזה, טוב ממנו עצמו. התורה רומזת לכך במילים שקראנו: אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף (...) ומיד אחר-כך מספרת התורה: וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו (...). פתאום מתחלף השם וזה כבר לא יעקב, אלא ישראל שאוהב את יוסף. והשם 'ישראל' מבטא מדרגה נעלית יותר מזו שמבטא השם 'יעקב'.

כלומר, יוסף "עוקף" את אביו בהיותו מסוגל לשמור על דבקותו בקב"ה במקומות ובמצבים, נמוכים ומסוכנים מאלה שאותם חווה יעקב. יעקב מזהה יכולת זו ואהבתו לבן הזה מתעצמת. אבל יוסף, הצעיר עדיין, התקשה להבין שלא כולם כמוהו, שלא לכולם ניתנו אותם כוחות רוחניים שהוא קיבל, והוא מדבר אל ועל אחיו בסגנון שמקומם אותם: [ו] וַיֹּאמֶר, אֲלֵיהֶם: שִׁמְעוּ-נָא, הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי. והם בתגובה: (...) וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ, עַל-חֲלֹמֹתָיו וְעַל-דְּבָרָיו. לא רק החלומות הפריעו להם, גם דְּבָרָיו. אומר הזוהר שהפנייה שלו: שִׁמְעוּ-נָא, קוממה אותם. זה נשמע להם כאילו הוא מבקש שישמעו לו... במילים אחרות, הדיבורים של יוסף החריפו את שנאת אחיו אליו, שנאה שהייתה מגובה בקנאה, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו.

דיבור מתוקן - תקשורת בינאישית במיטבה

לאורך כל הפרשה אנשים מדברים (או שותקים) והרבה יש לנו ללמוד מהדיבורים וגם מהשתיקות. כעת נתבונן בע"ה במאורע קיצוני המתואר בפרשה, מאורע שנגמר בטוב, וניעזר בהסבריו של מו"ר הרב יצחק גינזבורג כדי להבין מה קורה שם. הנה הרקע לדברים [פרק ל"ח]: [א] וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא, וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו (...). הוא לוקח אישה ונולדים לו שלושה בנים. את בנו הבכור הוא מחתן עם תמר, אבל הבן הזה, עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה, מת בלי בנים. הוא מורה לְאוֹנָן, בנו השני, ליבם את אשת אחיו וגם הוא מת. יהודה חושש שתמר כלתו היא קטלנית ושולח אותה לבית אביה עַד-יִגְדַּל שֵׁלָה בְנִי השלישי והאחרון. אבל תמר הסיקה שיהודה מתחמק ממנה, כִּי רָאֲתָה כִּי-גָדַל שֵׁלָה, וְהִוא, לֹא-נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה. היא יודעת שיהודה פנוי כעת, כי אשתו מתה, וכשנודע לה שהוא עתיד לעבור בדרך מסוימת, ישבה והמתינה לו בצד הדרך. [טו] וַיִּרְאֶהָ יְהוּדָה, וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה: כִּי כִסְּתָה, פָּנֶיהָ.

זה בדיוק מה שתמר רצתה אבל היא מבקשת תמורה. יהודה מבטיח: אָנֹכִי אֲשַׁלַּח גְּדִי-עִזִּים מִן-הַצֹּאן, אבל היא דורשת ערבון: חֹתָמְךָ וּפְתִילֶךָ, וּמַטְּךָ אֲשֶׁר בְּיָדֶךָ שיישארו בידה עד שיגיע הגדי. נו העסקה נסגרה והגברת נכנסה להריון. יהודה שולח את הגדי, אבל לא מוצאים אישה העונה לתיאור שבפי השליח, אז מוותרים, הערבון נשאר בידה, לא חזר לבעליו. [כד] וַיְהִי כְּמִשְׁלֹשׁ חֳדָשִׁים, וַיֻּגַּד לִיהוּדָה לֵאמֹר זָנְתָה תָּמָר כַּלָּתֶךָ, וְגַם הִנֵּה הָרָה, לִזְנוּנִים; וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, הוֹצִיאוּהָ וְתִשָּׂרֵף. רבותינו דנים בשאלה מדוע היה מגיע לה עונש כזה חמור, אבל אותנו מעניין ההמשך: [כה] הִוא מוּצֵאת, וְהִיא שָׁלְחָה אֶל-חָמִיהָ לֵאמֹר, לְאִישׁ אֲשֶׁר-אֵלֶּה לּוֹ, אָנֹכִי הָרָה; וַתֹּאמֶר, הַכֶּר-נָא--לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה, הָאֵלֶּה. מעניין, היא לא אומרת ליהודה 'ממך אני הרה', היא משאירה בידיו את ההחלטה אם להודות ולהצילה או...

רש"י מביא מחז"ל את המניעים להתנהגותה המוזרה של תמר: לא רצתה להלבין פניו ולומר 'ממך אני מעוברת' אלא לְאִישׁ אֲשֶׁר-אֵלֶּה לּוֹ. אמרה, 'אם יודה מעצמו - יודה, ואם לאו - ישרפוני ואל אלבין פניו. מכאן אמרו: "נוח לו לאדם שיפילוהו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים". עד כדי כך. אבל אם מתבוננים בפסוק מזוית הראייה של תקשורת בינאישית, חייבים להודות שתמר נוקטת כאן בתגובה הכי חכמה שאפשר, תגובה שרק יועץ חכם מאוד היה מציע לה, ובאותה הזדמנות מלמדת אותנו פרק חשוב בתקשורת בונה; שהרי אם הייתה מכריזה ישירות 'ממך אני הרה', זה היה נשמע שהיא תוקפת אותו וסביר להניח שיהודה היה נכנס למגננה, היה מתקומם כנגדה ואולי מכחיש. ואז ספק אם הייתה נמצאת דרך נסיגה. במקום זה היא שולחת אליו - הוא כנראה לא נוכח במקום - את הערבון שקיבלה מידיו ואומרת לְאִישׁ אֲשֶׁר-אֵלֶּה לּוֹ, אָנֹכִי הָרָה.

כולם שומעים אותה אומרת את זה וכנראה מבינים בדיוק למי היא מתכוונת אבל לא רוצה לומר בפירוש, כי היא מוסיפה: הַכֶּר-נָא-לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה, הָאֵלֶּה. בכך היא מאפשרת לו להודות - יהודה מלשון הודאה והודיה - ולצאת גדול. עד כדי כך שאירוע זה מוזכר במקומות שונים כמופת לנכונות להודות ויהודה נהיה לדמות המופת בתחום זה של הודאה. ומה שאומרים חז"ל: נוח לו לאדם שיפילוהו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים, ולכאורה אינו מתיישב עם הפשט של חוכמת תמר, לכאורה אפשר לחשוב על מוצא אפשרי נוסף, לברוח. אבל לתמר לא היה לאן לברוח ונותרו רק שתי אפשרויות, אלא שהיא בחוכמתה המציאה את המוצא מהמבוי הסתום שאליו נקלעה. ייתכן שהיא אף תיכננה את זה מראש, שעל כן לקחה את הערבון והעלימה את עקבותיה.

מן הסתם, בין שני הקצוות שהבאנו כאן - חוסר הרגישות של יוסף הצעיר ביחס לאחיו לעומת רגישותה של תמר ביחס ליהודה - יש עוד כמה וכמה גווני ביניים של תקשורת, שאולי לא תהיה בונה כמו זו של תמר, אבל גם לא תהיה הרסנית כזו של יוסף. קצת קשה (לי על כל פנים) לדמיין התנהלות תקשורתית חכמה ומועילה מזו של תמר ביחס ליהודה, אבל בהחלט אפשר לדמיין התנהלות תקשורתית גרועה בהרבה מזו של יוסף ביחס לאחיו. הרי לכאורה זה מה שקורה אצלנו כאן ועכשיו למרבה הצער. זה נראה כאילו שלא רק שאין מחפשים דרכים חכמות ליישוב משברים, לבניית אמון, נראה שמחפשים כל דרך להעצים משברים, למחוק כל סיכוי לחיים משותפים. כאילו מַנדהוּ הציב לעצמו יעד, להשליך את כולנו לכבשן האש ר"ל, היֹה לא תהיה. הגיע הזמן שנשוב לשפיות כי בנפשנו הוא.

תאריך:  16/12/2011   |   עודכן:  16/12/2011
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בתקשורת הבינאישית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
17/12/11 21:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התקשורת הבליטה אישי ציבור שהזדעזעו מהפגיעה במחנה הצבאי. אני הזדעזתי הרבה יותר כשדווח שהפורעים בני בליעל, חברי תג מחיר, פגעו, השחיתו וחיללו מסגד או עקרו עצי זית של ערבים החיים עמנו כאן בארץ הקודש.
16/12/2011  |  הרב אפרים זלמנוביץ  |   מאמרים
"בואו נשיר את השיר המטורף של הארץ. בואו נשיר את השיר הצהוב של החול. יחפנים מתהלכים לאורכה ולרוחבה של הארץ ועושים איתה אהבה. אנשים פורקי עול.
16/12/2011  |  איציק וולף  |   מאמרים
כמוצאי שלל רב קפצו שונאי ההתיישבות ביהודה ובשומרון, על-כנופיית הפושעים ההזויים שהעזו להתפרץ לבסיסי צה"ל וליידות אבנים בחיילים ובשוטרים.
16/12/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
אמור מעתה: "הראש היהודי והגוף היהודי-ישראלי". פרופ' שכטמן, הוא העשירי למניין, לזוכי פרס נובל, אזרחי ישראל שמביאים כבוד ותהילה למדינת ישראל, הקטנה, הצנומה, הנאבקת על קיומה ועצמאותה מזה 64 שנים והמאבק עדיין לא תם. מדובר בהישג אדיר, שמבחינה סטטיסטית, קשה להסבר ולהבנה. מספר זוכי הפרס, לעומת גודל האוכלוסיה, הוא באחוזים גבוהים ביותר, שרק ניתן למדינות גדולות ועצומות לקנא בנו.
16/12/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
השתלשלות מהלכי הכשרת היישובים המיועדים לפינוי בימים אלו והמשא-ומתן המתנהל ליישוב בנושא, מלמדת כי יד ימין (בגין) לא יודעת מה יד שמאל (אהוד ברק) עושה, ואם יודעת הרי שלפנינו נפרשת מערכת הונאה וחוסר משילות מזעזע אמות הסיפים. מערכת ההונאה כנגד המתיישבים, שרי השמינייה וראש הממשלה עצמו, חצתה קו אדום בוהק. ראש הממשלה נתניהו מקבל כאן ציון "נכשל" מהדהד. בימינו אלה אין מלך בירושלים, כל מצורע וזב חוטם כברק-האגגי, הישר בעיניו יעשה.
16/12/2011  |  אהרון רול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
המגפה שהשמידה את קיפודי הים באילת התפשטה לאוקיינוס ההודי ומאיימת להשמיד אוכלוסיות קיפודי הים בכל העולם    קיפודי הים נחשבים ל"שומרים" של שוניות האלמוגי. החוקרים מתריעים: מדובר במגפה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il