|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סולידריות או סקטוריאליות

בין תש"ח למהפך הש"ח

את ערכי החברה שהקימה את המדינה בדור תש"ח, החליפה החברה הישראלית במערכת ערכים חדשה, ערכי הש"ח. את הסולידריות שאפיינה את התקומה, הזנחנו באמצעות עזובה חברתית, כלכלית, מדינית, עם קוממיות לאומית שהפכה לתוקפנות לאומנית, לרעבתנות כלכלית ולהתאבדות חברתית. הסולידריות התאבדה בקפיצה ממגדלי עזריאלי. מחאת הקיץ היא תחילת תהליך הגסיסה של הסקטוריאליות, ותחילת שובה של הסולידריות. לך ביבי, בוא ולנסה
30/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות


שער ראשון - תש"ח: אתוס התקומה של "המדינה זה אנחנו"

אחד ואחת
את שרידי הבדלנות פירק דוד בן-גוריון עם ההכרזה על הקמת צה"ל, ופירוק הצבאות הפרטיים אשר שירתו אידיאולוגיות סקטוריאליות. מדינה אחת, צבא אחד, כלכלה אחת, עם אחד מפוזר שהפך לאומה אחת עם חזון מדיני מוגדר

בניה ובנותיה של אומה פזורה, פצועה, מדממת ומתאבלת, מלקקת פצעיה ומונה את מתיה, ניצולי מחנות השמדה נפלטים מן הים, נישאים על הגלים ונשטפים אלי חוף הנתון במחלוקת מדינית, כפסולת אנושית, שאריות ורסיסי חיים, אודים עשנים של קהילות יהדות אירופה.

היישוב העברי "הוותיק", קולט אלפים, שהופכים לרבבות, אוניות עמוסות בפליטים רזים, כחושים, מזי רעב פיזי ושברון לב נפשי, מלביש אותם ושולח אותם למחנות אוהלים, למעברות, למבנים זמניים המאכלסים בדוחק את מי שזה עתה יצאו מקסרקטינים גרמניים.

אין דבק חברתי יעיל יותר מסכנה משותפת ומזרת אימה, מחשש של כליה פרטית המאחד את כל הנקבצים אלי עמוד הדגל במרכז המחנה. שלטון המנדט הבריטי עומד לקראת סיומו, המחלוקת על חלוקת הארץ בשיאה, המדינות הערביות לוטשות עיניהן אל עבר "פלשתינה", ותושבי הארץ הערבים מתכוננים לקראת הקרב.

האו"ם מכריז על סיום המנדט הבריטי ועל הקמת שתי מדינות עצמאיות על דרך של חלוקת הארץ. משפט שלמה בגרסה מדינית.

אנחנו החברה: אתוס הסולידריות

קהילות של היהודים שנקבצו ובאו ממדינות רבות, מתרבויות מגוונות ודוברי שפות שונות, מגלים ביחד את כוחו המאחד של הפחד מפניה של כליה אולטימטיבית, ומנהיגי היישוב העברי בארץ ישראל מסיימים את המחלוקת ביניהם בנוגע לכמות היהודים הפליטים שהיישוב הדל יכול לקלוט מבלי להתמוטט.

וכך נולדה לה הסולידריות בין יוצאי ארצות ותרבויות שונות, ודוברי שפות ובעלי מנהגים מגוונים, בעלי ממון ותורמים, אנשי חקלאות, בניין, תעשיה ומלאכה, סוחרים וחקלאים, אנשי רוח ולוחמים, פועלים מן הזרם הסוציאליסטי האדום, משלבים ידיים עם רוויזיוניסטים, דתיים, מסורתיים. אומה חדשה נולדה.

הדבק החברתי כמטבע לבניית חברה היה אך טבעי, ומטבעות שהנפיקו אותו צצו למכביר. את שרידי הבדלנות פירק דוד בן-גוריון עם ההכרזה על הקמת צה"ל, ופירוק הצבאות הפרטיים אשר שירתו אידיאולוגיות סקטוריאליות. מדינה אחת, צבא אחד, כלכלה אחת, עם אחד מפוזר שהפך לאומה אחת עם חזון מדיני מוגדר.

אנחנו המדינאות: אתוס החרדה

החרדה מפני כליית העם, מלווה בצלקות מלחמת העולם השנייה ומלחמת הקוממיות, לצד התחושה שנעזבנו לנפשנו בעת שצוררים ניסו להכחיד את נפשותינו, יצרה כאן דבוקה חברתית שכמוה לא נראתה בהיסטוריה האנושית המתועדת.

אבל החרדה היא יותר מאשר דבוקה חברתית. היא מצב נפשי מעורער, המוליך עם שלם אל עבר התקרנפות חרדתית, ומבנה אישיותי לאומי של מאניה על הציר הפסיכולוגי שבין התנהגות פוסט-טראומטית לאגרסיביות (בעולם הפסיכולוגיה זה נקרא PTSD), ותוקפנות היא תופעה נפוצה בקרב הלוקים בהפרעה זו.

ישראל של הדבוקה החברתית יצרה חברה מגובשת סביב אתוס ההישרדות, עם סימפטומים של PTSD, המניעים התמודדות עם חרדה באמצעות תוקפנות ועוינות מוגברת. בהקשר זה אני נוהג לצטט משפט שלדעתי צוטט מפי סולן של להקת רוק כלשהי: "זה שאתה פרנואיד לא אומר שלא רודפים אותך".

ובהקשר הישראלי, התקומה הלאומית המבוססת על קוממיות מדינית משלמת את מחיר הדבוקה החברתית באמצעות כופר מדיני. העם היהודי זכה למולדת וחי על חרבו בתמורה (או לפחות כל עוד אינו מחלים מתסמונת PTSD).

אנחנו הכלכלה: אתוס היצרנות

צינור הפליטה של אירופה הפך למדחס קיטור שייצר אנרגיה זמינה על חורבותיו של עם, וכך נולדה לה אומה מתוך עם. היישוב היהודי הפך למכונה של תקומה ציונית, ואת גלגלי השיניים של מעשה המרכבה הזו שימנו מטבעות של ויתור, שיתוף, התנדבות, קבלה, הכלה, חמלה, ערבות, מעורבות, ועוד המוני ערכים המשמשים כדבק חברתי יעיל ואיתן.

חולים ונכים, ותיקי הישוב ועולים חדשים, אזרחי ישראל ויהודי הגלות, כולם תרמו את חלקם לתקומה הישראלית. ניצולי מחנות ההשמדה הזרימו למדינה הצעירה את כספי השילומים שהניעו את הכלכלה (למורת רוחם של רבים). בעלי מקצועות "חופשיים" עבדו בחקלאות, תקופת "הצנע" עברה ואנשים המשיכו לחיות בצנעה וביצרנות. מכונת התקומה הייתה פס יצור המוני. יצרנות הייתה שם המשחק שהקים כאן משק וכלכלה.

שער שני - המהפך: פאתוס הסקטוריאליות של "המדינה זה אני"

הפיחות המזדחל במעמדו של אתוס התקומה לא הופיע כאן כרעם ביום בהיר, הוא הופיע לאיטו כסרטן ממאיר, ישוב בתחילה ביציע, ועד שהחל להופיע, בלי בושה ובמפגיע, בשורות הראשונות של הציבוריות הישראלית, דורש את "הכבוד האבוד" שלו ותובע את ה"פיצוי" על שנות "הדרה".

לפתע לא הייתה עוד בושה להיות "אני" במקום "אנו". הקולקטיב הוחלף על-ידי הקואופרטיב, והסקטוריאליות הזדחלה אל מרכז הבמה במטרה להחליף בתפקיד הראשי את הסולידריות. המטבעות של ויתור, שיתוף, התנדבות, קבלה, הכלה, חמלה, ערבות, מעורבות, ועוד המוני ערכים ששימשו כדבק חברתי יעיל ואיתן בתקופת הסולידריות, פינו את מקומם למטבעות הסקטוריאליות. ערכי תש"ח פינו מקומם לערכי ה- ש"ח.

["השר ישי: עיר חרדית בלבד תהיה ללא הכנסות, ללא ארנונה ולא תוכל להתקיים", חדשות 10, נענע10]

חברה: פאתוס הבדלנות

הבדלנות שהייתה סמויה בתקופת מפא"י, כאשר חברינו, אנשינו, מקורבינו, קיבלו עדיפות בהסתר ובהיחבא, הפכה משיטה של שוק שחור מאחורי הקלעים, לדגל שראוי לנופף בו, לקרדום שראוי לחפור בו, לאתוס גלוי שניתן להבנות באמצעותו, לפאתוס שנישא בראש חוצות ברחובות, בהפגנות, לדגל חברתי ופוליטי, לאש התבערה השורפת את הדבק החברתי של האידיאל הציוני. החברה הישראלית הפכה ממפעל תקומה לאומי וסולידרי, למפעל של בדלנות סקטוריאלית.

מערכת הקשרים הלאומית המבוססת על דבק חברתי סולידרי, נדבקה בנגיף של כשל חיסוני הפועל נגד הסולידריות באמצעות סקטוריאליות. את האתוס של "אנו באנו ארצה, לבנות ולהיבנות בה", החליפו סרסורי דעת קהל באמירות כמו "הברית הקדושה בין יוצאי המעברות ויוצאי המחתרות".

הממלכתיות פינתה את מקומה למפלגתיות, לפלגנות, להתבדלות, להסתגרות, להתקרנפות. ישראל הפכה ממדינת המיעוט הנרדף, למדינת המיעוטים הרודפים איש את רעהו, איש את אחיו (וגם את בן-דודו, את שכנו, את הגר, את השונה...).

האחווה החברתית קפצה ממגדלי עזריאלי אל מותה, והתנפצה לאלפי רסיסים של סקטוריאליות.

מדינאות: פאתוס התוקפנות

רסיס לרסיס זאב. כל אדם לעצמו. קפיטליזם פוסט-מודרני שבו המציאות ניבטת אלי דרך חשבון מופרט של רווח עצמי. מה יוצא לי מכל זה? גם במישור החברתי-פרטי, וגם במישור החברתי-לאומי, וגם במישור המדיני-בינלאומי. התוקפנות הנדרשת לשם הגנה על הסקטוריאליות בראייה העצמית הצרה, היא אותה התוקפנות המשמשת לשם "הגנה" על הראייה המדינית הצרה.

את הכלים ששימשו את אתוס תש"ח לשם יצירת סולידריות של תקומה, הסבה החברה הישראלית לנשק סקטוריאלי בעל ראייה צרה. אתוס החרדה המאחד, רכוב על גל של PTSD אלים, החל לדהור ברחבי הארץ. אתוס "הניצוד הלאומי" הפך לפאתוס של "צייד לאומני".

ראייה צרה היא צרה צרורה, והנביא ישעיהו של 2012 היה כותב: "וכיתתו אתיהם לחרבות, ומזמרותיהם לחניתות, וישא גוי אל גוי חרב ויעשו להם מלחמה".

כלכלה: תפוס ככל יכולתך

במציאות שבה האדם מגדיר עצמו בהשוואה לאדם אחר, באופן סקטוריאלי ומתוך ראייה צרה של "אני וזולתי", אשרי וטוב לי בנוי על תפישה של אשראי וטוב לי.

במציאות שבה מעמד חברתי הוא נגזרת של ערך פרטי, במציאות שבה ערך פרטי הוא מדד של ממון, במציאות שבה ממון הוא המימד והמעמד, במציאות שבה הדדיות היא מדד לשיעור הרווח - המטבע החברתי הוא נטול ערך.

בעת שדור תש"ח עבר את שנות החמישים בתקופת "הצנע", היה משק המדינה במצב רעוע וללא אופק אמיתי של הצלחה ושגשוג כלכלי. ואף על-פי כן, ולמרות הקשיים היומיומיים, אתוס התקומה החזיק את הדבוקה של הדבק החברתי. היה מעט וזה הספיק.

היום כבר אין מעט. נהפוך הוא. ישראל היא בין הכלכלות המתקדמות, היציבות, בעלות שיעור הצמיחה היציב בעולם המדינות המפותחות. ישראל היא יצואנית של הון אינטלקטואלי, של סחורות וירטואליות, של הייטק שמניע את העולם הטכנולוגי, ושל חקלאות שמניעה את מיגור הרעב. ישראל של 2012 היא משק ברוך-כשרונות ופוטנציאל עסקי, כלכלי, טכנולוגי, מדעי...

ואף על-פי כן, החברה הישראלית צעדה בקיץ האחרון ברחובות וביקשה דיור, בריאות, חינוך, מימון, חירות.

שער שלישי - הסקטוריאליות גוססת, וכל סוף הוא התחלה חדשה

עץ שלא ניטע
צעדות הקיץ האחרון לא הניבו את הפרי שביקשו ההמונים לאכול, משום שזהו פריו של עץ שצריך לטעת, להשקות, להזין ולטפח. זהו עץ עדין המחייב הקרבה של ויתור, שיתוף, התנדבות, קבלה, הכלה, חמלה, ערבות, מעורבות

ישראל הסקטוריאלית הגיעה לסוף ימיה. הבדלנות הממארת בשיטת "איש איש לעצמו" פשטה את הרגל ופשטה לחברה הישראלית את העור, ואת האור. רסיסי החברה הישראלית שהתנפצו על המדרכה של מגדלי עזריאלי, סמל תהליך הש"ח שעבר על החברה הישראלית, לא יהיו מרוחים על המדרכה עוד זמן רב.

הסקטוריאליות גוססת. החברה הישראלית שצעדה בקיץ האחרון ברחובות וביקשה דיור, בריאות, חינוך, מימון, חירות, לא הרימה את נס המרד המלא והמוחלט, משום שאינה יכולה למרוד בעצמה. החברה שהתפשטה מערכיה צריכה פשוט להתלבש בהם מחדש.

צעדות הקיץ האחרון לא הניבו את הפרי שביקשו ההמונים לאכול, משום שזהו פריו של עץ שצריך לטעת, להשקות, להזין ולטפח. זהו עץ עדין המחייב הקרבה של ויתור, שיתוף, התנדבות, קבלה, הכלה, חמלה, ערבות, מעורבות, ועוד המוני ערכים המשמשים כדבק חברתי יעיל ואיתן.

זה עץ שלא יצמח על אדמת הטרשים הסקטוריאלית, הוא לא יוכל להיזון על פאתוס של בדלנות חברתית, הוא לא יוכל לשתות ממעיין של פאתוס התוקפנות המדינית, והוא לא יוכל לצמוח במציאות כלכלית של "תפוס ככל יכולתך".


הערת שוליים ומידע לציבור הסולידריות החברתית: מגן דהרי אוסף רסיסי סקטוריאליות ומתחיל במבצע של הדבקת רסיסים ביום שבת הקרוב, בשעה 19:00, ממש מתחת למגדלי עזריאלי. פרטים נוספים בדף הפייסבוק שלו.

תאריך:  30/12/2011   |   עודכן:  30/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין תש"ח למהפך הש"ח
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שכותב בצורה
31/12/11 11:21
2
פנחס
31/12/11 19:44
 
ספיינר
31/12/11 20:07
3
אהרון שחר
31/12/11 23:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלושה אנשים פוליטים בכירים, שהיו בעבר במוקדי קבלת ההחלטות בדרגים הממשלתיים, בימי יצחק רבין ואהוד ברק, ובדרגים המפלגתיים של מפלגת העבודה, איבדו את השפעתם, תהילתם ותפקידם הבכיר. שלשתם מנסים לאחרונה, ללא הצלחה, ליזום ולקדם רעיונות ומהלכים, כדי לנסות לחזור לקידמת הבמה הציבורית והתקשורתית.
30/12/2011  |  מתי דוד   |   מאמרים
"השמינייה קבעה: החטיפה הבאה תוביל למלחמה", כך זועקת היום (30.12.11) הכותרת הראשית של "ישראל היום". אם הידיעה המטורפת הזאת נכונה, היא חייבת להדיר שינה מכל אזרח שפוי במדינה המטורללת הזאת.
30/12/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
אני מציג עצמי כאתאיסט, שיש לו יחס של כבוד לארון הספרים היהודי. אני משתדל להכיר את עולמו העשיר על רזיו ודקויותיו, ומנהל איתו שיח ושיג תוך ויכוח וגם תוך קבלה.
30/12/2011  |  איתן קלינסקי   |   מאמרים
א. למן כינונה, עברה ממשלת נתניהו כמה גלי צונאמי. כל גל איים לפרקה, אבל היא נותרה על מכונה: הגל הראשון היה המדיני, בהשראת הנשיא אובמה ובתיווכו הנדיב של שר הביטחון ברק. התחזית השחורה שלפיה פלשתין מוקמת, ישראל מבודדת והממשלה קורסת, התנדפה כלא הייתה. ענני אוקטובר השחור התפזרו יחד עם גל הצונאמי השני: המחאה החברתית. הקרן לישראל חד"שה יחד עם הבריגדות האדומות של כפר שמריהו ביקשו לנצל מצוקה קיימת כדי לחסל ממשלה נבחרת. הציבור יצא לרחובות, הבין את הבלוף של ליף, החבורה התפרקה.
30/12/2011  |  דוד מרחב  |   מאמרים
המאבק הדתי שאנו רואים היום בין החרדים לחילונים הוא תוצר ישיר של מדיניות ממשלתית מגזרית, שמפלה ומעודדת שיח פוליטי קיצוני. הממשלה בראשות נתניהו ובתמיכתו מעודדת חקיקה שמבוססת על הפליה, שנאה דתית ושנאה פוליטית, כשראש הממשלה בעצמו מאפשר לסיעות בממשלה שלו להשתולל, בעוד הוא מתמקד רק בשמירה על אחדות קואליציונית
30/12/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il