הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   אוכל 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
איש הכותל
31/07/2017   |   עידן יוסף
 
 
 
חראם על שקאו
31/07/2017   |   אריאל י' לוין
 
 
 
האם נשלם בעד מטען יד
31/07/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
חורבן הבית השלישי
31/07/2017   |   רן לוי
 
 
 
הוגה הקללות המאוסות
31/07/2017   |   עמי דור-און
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
"השמות שמורים במערכת" - סוגה חדשה?
בלפור חקק ושושנה ויג. כתיבה פיוטית [צילום: הרצל חקק]

הספר כתוב כולו בלשון פיוטית מאוד, אין בו כמעט התרחשות, וזאת שישנה - היא על הרוב חשודה כווירטואלית, ושני המתכתבים ביניהם - משורר ומשוררת - הם חסרי שם. חלקים רבים מהרומן עוסק - כמקובל בשירי משוררים - בארס פואטיקה, ממנה לומד הקורא שהכותבים אינם כפופים לשום חוק פרוסודי, שאין צורך בחוקים בכתיבה

▪  ▪  ▪
כשאני קורא את הכותרת המשנית - "רומן מכתבים" - אני מצפה ליצירה אפית ארוכה, כתובה בפרוזה, בה ריבוי גיבורים, מרכזי התרחשות ועלילה, שבאים לידי חשיפה בהתכתבות בין שני גיבורים או יותר; והנה, רומן שלפנינו שובר את כל המוסכמות עליהן גדלנו ולמדנו: "השמות שמורים במערכת" כתוב כולו בלשון פיוטית מאוד, אין בו כמעט התרחשות, וזאת שישנה - היא על הרוב חשודה כווירטואלית, ושני המתכתבים ביניהם - משורר ומשוררת - הם חסרי שם.

זאת ועוד, חלקים רבים מהרומן עוסק - כמקובל בשירי משוררים - בארס פואטיקה, ממנה לומד הקורא שהכותבים אינם כפופים לשום חוק פרוסודי, שאין צורך בחוקים בכתיבה (ראו לדוגמה, עמ' 51, 69, 108). המתכתבים מזכירים רומאן שלהם מן העבר שנגנז, ושרומן שלפנינו צריך לשמש מעין פיצוי על מה שאבד (5, 6,7, 8 ועוד).

ובכן, מה קורה ביצירה שלפנינו - השניים מכירים מזה שבע שנים, היא מלמדת אותו דרך גבר בעלמה שלא ידע כמוה עד שפגש אותה. הם משתוקקים זה לזו וגם מזכירים פגישות והתעלסויות ביניהם - אך הקורא איננו בטוח אם פגישות אלו התקיימו במציאות או בדמיון. על הרקע שלו לא ידוע כמעט דבר, אך למרות מעטה הסודיות המוצהר - האוהבת משחררת מספר פרטים על חייה: יש לה בעל וחמישה ילדים, היא מורה לספרות מזה 25 שנה, לפני שבע שנים הגישה מועמדות לאגודת הסופרים, והתקבלה למרות התנגדותם של חלק מוועדת השיפוט, יש לה ערך בוויקיפדיה, וממנו ניתן ללמוד שהיא כיהנה זמן מה כדוברת האגודה, שיר שלה פורסם בעיתון ארצי, משתוקקת לזכות בפרס ראש הממשלה, אך סבורה שמדובר ב"חבר מביא חבר" (עמ'33, 35, 55, 80, 81, 104, 105, 108, 113, 155, 158).

עליו נחשפים הרבה פחות פרטים ביוגראפיים: הוא יו"ר לשכת הבונים החופשיים במחוז תל אביב (עמ' 57), אבל היא מזכירה שהוא יושב כבוד על הבימה בטקס חלוקת פרס ראש הממשלה לסופרים - מעמד ההולם יותר את יו"ר אגודת הסופרים (עמ' 156). שניהם, כאמור, משוררים, והם משתתפים בכנסי משוררים בכפר דרוזי, בטבריה, בצפת, בציפורי (עמ' 38, 47, 176).

בין מציאות לדמיון

השניים משתוקקים זה לזו ונזכרים בגעגועים במפגשים שהיו ביניהם בעבר שכללו התעלסויות (82-83,-84. 119, 144, 153-154 ועוד) משיכה גדולה וגם דחייה, למרות האהבה הגדולה. הקורא איננו בטוח אם המפגשים האלה, ביניהם בילוי של שבוע באיטליה (עמ' 169), התעלסות בבית על ההר (הוא גר בירושלים, והיא גרה בעיר על חוף הים - עמ' 144) וביקור שלה בביתה של אימו (עמ' 174) הם בבחינת מציאות או דמיון.

יש הבדל מהותי בין דרך הכתיבה שלו ובין דרך הכתיבה שלה: הוא יותר מיסטי, מרבה בחלומות, באגדות ובאלגוריות (שמרגיזות אותה - עמ' 76, 147), ומתאר רגעי התעלסות בלשון שמכסה טפח. לעומת זאת, כתיבתה הרבה יותר חושפנית, היא מתארת בצבעים עזים את תשוקתה לתנות אהבים עמו. כתיבתה לפעמים בוטה, והיא משתמשת במילים שאינן בבחינת תקינות פוליטית (עמ' 24, 118, 151). הוא משיב לה במשלים (99,75,153,46,19 ועוד).

ליד ההשתוקקות ההדדית החזקה, מתגנבת לה גם דחייה, בעיקר מצדה (עמ' 121), ויש בהתכתבות ביניהם רמזים על המוות האורב לאוהבים (עמ' 85, 144,166).

בעטיפת הספר מצולם מנעול אדום עליו חרות ABUS (נדמה לקורא שמשמעה השפלה, ביזוי, למעשה המילה הנכונה כתובה בלועזית abuseואין הדבר כך שכן, כאן זהו לוגו של חברה המייצרת מנעולים) התלוי על רשת של גדר. מתוך דברי האוהבת אנחנו למדים שהיא ביקרה בעיר גרץ שבאוסטריה, ושם, על גדר שעל גשר מעל הנהר ראתה מנעולים שאוהבים תלו כדי להנציח את אהבתם - וייתכן שאלו מנעולים שהשאירו שם בעלי אופניים (עמ' 162).

ייתכן שמנעול זה בא להזכיר את הפסוק משיר השירים (ד' 12): "גן נעול אחותי כלה". כי למרות האהבה הגדולה של המשורר ביצירה, ולמרות הצהרות האהבה הרבות של המשוררת - הוא מצהיר שכמו פרויד הגדול גם הוא איננו יודע מה האישה רוצה (עמ' 182 -181). במקומות שונים ביצירה מרומז שהמנעולים נמצאים אצל האוהבת, והמפתח אמור להיות אצל האוהב, אך הוא לא מצליח תמיד לפתוח את מנעוליה (עמ' 171,149,175,108,167,165,109,48 -49,191).

אין ספק שמדובר ברומן שונה לחלוטין מרומן המקובל - מי יודע - אולי מדובר בסוגה חדשה.


המאמר פורסם בביטאון "מאזניים", ינואר 2012
תאריך:  05/01/2012   |   עודכן:  05/01/2012
משה גרנות

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"השמות שמורים במערכת" - סוגה חדשה?
הודעות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
טוב עשה שר הדתות, יעקב מרגי, כאשר אימץ את חוות הדעת הקובעת, כי אין מניעה שנשים ישאו הספדים במהלך לוויות. אך זה אינו סוף פסוק. ראוי לקבוע, שמילוי הוראה זו יהיה תנאי להענקת רישיון למתן שירותי קבורה. חובה על כולנו לבדוק, לדווח ולסייע בזמן אמת. משום שאם ההוראה לא תיאכף בצורה מיידית, פסקנית ומלאה – אין לה כל משמעות.
05/01/2012  |  ד"ר עליזה לביא  |  מאמרים
רב הניסתר על הניגלה של פעילות אנשים אלה בכנסת ומחוצה לה, המשרתים אינטרסים עיסקיים של בעלי ההון והחברות הגדולות, מול הפוליטיקאים המחוקקים בכנסת.
05/01/2012  |  מתי דוד  |  מאמרים
"וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ בְּעוֹד כִּבְרַת אֶרֶץ לָבֹא אֶפְרָתָה וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת הִוא בֵּית לָחֶם" [בראשית מ"ח, ז'].
05/01/2012  |  יצחק מאיר  |  מאמרים
מצוקת הגאולה ופעמי משיח מרטיטים לבבות בכל דור מחדש. ניתן למצוא הדים לכך בכתביהם של חכמים לאורך הדורות. יש לכך הד מיוחד ומופלא בספרו של ר' יוסף חיים - "משל ונמשל".
05/01/2012  |  הרצל ובלפור חקק   |  מאמרים
בשבוע שעבר התקבלה בכנסת, בקריאה טרומית, "הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין - איזורי רישום לנישואין של בני זוג", המכונה 'חוק צוהר'. החוק נחזה כטכני בלבד, ומאפשר ל"בני זוג יהודים להירשם לנישואין אצל כל רשות המוסמכת לרישום נישואין, יהא מקום מגוריהם של בני הזוג אשר יהא". הוי אומר, אין חובת רישום נישואין דוקא ברבנות המקומית של אחד מבני הזוג, אלא אצל כל רב רושם נישואין.
05/01/2012  |  הרב ישראל רוזן  |  מאמרים

פורומים
אוכל
כתבות מקודמות
AIG
טיפים חשובים לפני שרוכשים דירה
עופר מ' כהן
חיסכון לכל ילד: צעד אחרי צעד
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט