|   15:07:40
אברהם הללי עו"ד   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

דרשה לפרשת בשלח - שירה

המכה האחת עשרה על הים למען ישמעו עמים וייראו וְחִיל יֹאחַז יושבי פְּלָשֶׁת
03/02/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות
מלחמתם של העמלקים לא היתה שגרתית


שִׁירַת מִרְיָם וְהַנָּשִׁים
בְּבוֹא סוּס פַּרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו
כְּשֶּׁהוּא סוֹמֵךְ עַל כֹּחוֹ וְעַל אֲנָשָׁיו
לְהַחְזִיר לְעַצְמוֹ עַם שֶׁהָיוּ עֲבָדָיו
אַךְ טָבַע הוּא וְחֵילוֹ וְאָבְדוּ שְׂרִידָיו

אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל גָם
וַתָּשַׁרְנָה גַּם הַנָּשִׁים בְּנִצּוּחַ מִרְיָם
וְאַף בַּת קוֹל לֹא דָרְשָׁה לְהַהְדִּירַן
אָפִלּוּ בְּצֵאתָן בִּמְחוֹלוֹת בְּכֹל הֲדָרָן

וְהַכֹּל הֵרִימוּ קוֹל רִנָּה וְשִׂמְחָה לָה'
וָה' גָּאֹה גָּאָה בְּעַמּוֹ בְּיָצְרוֹ הַהֲוָאי
וְהַנֶּס עַל הַיָּם נִסְתַיֵּים בִּטְבִיעָה
וְשָׁרוּ הָעַם וּמֹֹשֶׁה וּמִרְיָם הַנְּבִיאָה.


הוצאת העבדות מנפש האדם

הרצון להיות משועבד טבועה בנפש האדם מלידתו. כתינוק שבא לעולם משועבד הוא לאמו שיונק ממנה את מזונו אין הוא בן-חורין לבחור לו את אמו ומזונו. עד גיל בר המצוה מתפתחת אצל הילד תלות בהוריו לעתים באמו ולעתים באביו או בשניהם כאחד. אחרי בר מצוה בגיל ההתבגרות מגלה הנער עצמאות כלפי חוץ, אבל הוא עדיין בתלות מלאה להוריו שיספקו לו את צרכיו ויתנו לו תחושת הביטחון שאיננו לבדו. בהגיעו לגיל 18 בהתגיסו לצה"ל למעשה נראה כי הוא עצמאי, אלא שתלותו במשפחתו לא נפסקת ולעתים גם הולכת וגוברת כי זה רצונו של האדם להיות תלוי בזולתו מרצון. כאשר מדובר בעם ישראל שהיה משועבד במשך יותר ממאתיים שנה למצרים, הוא כבר חש כי חרותו תלויה בהם ונפשו שועבדה להם.

שחרור העם מעבדות מצרים, איננה רק היציאה משם. פרשת בשלח פותחת בכך: בשלח פרעה את העם ולא נָחָם אלהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב. (יג/יז) כי העם עדיין קשור למצרים וכל קושי כגון: מלחמה שייצטרך להלחם בדרכו לארץ כנען עלול הוא לשוב למצרים, כי שם הוא כבר השתעבד בנפשו להם. לכן הקב"ה על-ידי משה הסיט את העם אל דרך המדבר ומעבר ים-סוף. מה עוד ולא יצאו כל בני ישראל ממצרים רק חמישית מהם יצאו וכל היתר נשארו במצרים ונטמעו שם. אולם רש"י אומר: כי ארבע חמישיות מתו במצרים בימי האפלה במכת החושך שהכה ה' את מצרים. למעשה זה אומר כי השארות ארבע חמישיות מן העם במצרים זה כמו לאבד אותם לעם ישראל והם אכן נחשבים כמתים כי הם נטמעים שם. ואלה שיצאו עדין משועבדים בנפשם למצרים וזאת הבעיה.

מרדף פרעה וחילו וְעַמּוֹ אחרי ישראל

כל עוד ומכות מצרים נתרחשו במצרים עַצְמָה, הם השפיעו על המצרים בלבד כי חשו את תוצאות המכות על בשרם, אלא שקב"ה רצה ששמו וכוחו וידו החזקה תִּוָּדַע לכל העמים האחרים, שישראל עתיד לפגוש אותם בדרכו ממצרים לכנען, לכן אחרי ששלח פרעה את ישראל מארצו, חִזֵּק הקב"ה את לבו שנאמר: וחזקתי את-לב-פרעה ורדף אחריהם... (יד/ד) אז אָסַר (כמו קשר או הכין) פרעה את רכבו בעצמו ויצא לפניהם עם שש מאות רכב בחור (יחיד) וכל רכב מצרים, כמי שיוצא לקרב נגד צבא ולא נגד עם שזה עתה יצא מעבדות לחרות ולמעשה אין בכוחו לעמוד בפני חיל פרעה. אך כיון שפרעה נכל לדעת כי אלהי ישראל נלחם להם, הכין את עצמו למלחמה קשה. השאלה מדוע רצה פרעה לצאת במרדף עם חילו העצום נגד עם נטול יכולת להלחם? זאתעשה השם כדי שמפלתו תהיה כל כך חזקה ותודע לעמים האזור: הפלשתים, האדומים, המואביים, והכנענים ואז תפול עליהם אימתו ובכך לפלס את הדרך לישראל בדרכו אל ארצו. עמלק לא נזכר בים העמים, כי עמים אלה יוסיפו להתקיים, גם אחרי יציאת ישראל ממצרים ואחרי כיבוש הארץ , אך על העמלקים נגזר על-ידי הקב"ה כליה שנאמר: מחה זכר עמלק מעל פני האדמה כי עם זה היה עם נבזי שזינב בנחשלים ותקף את החלשים מן העורף.

פחד ואימה מצד אחד והצלה מצד שני

והנה נפל על עם ישראל פחד מעצמת פרעה וחילו, כאשר שמעו פרעה אומר: נְבֻכִים הם (כלואים ) במדבר שאינם יודעים לצאת ממנו ולהיכן ילכו. פחד זה הביא אותם כבר להתלונן על מצבם העגום ועל כי סופם קרב: ויצעקו בני ישראל אל ה' ויאמרו אל משה המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר? (יד/,יא) דברים קשים מאד, זה למעשה המשך של טענות ישראל שנאמרו למשה במצרים כאשר נסה ללכד אותם לעם ולבקש את חרותם. אז אמרו למשה חדל מתוכניותיך להוציאנו ממצרים טוב לנו עֲבֹד את מצרים מִמֻּתֵנוּ במדבר , אך משה בשלו עוד תראו את ישועת ה' ולא תוסיפו לראות את מצרים לעולם. ה' ילחם לכם ואתם תחרשון (יד/יד) ואכן הקב"ה חזק אל לב פרעה כדי להכות אותו המכה האחת עשרה. לכן יצא פרעה לרדוף אחרי ישראל . כאשר הליכם משה ביבשה בתוך הים לאחר קריעת הים, אז טבע ה' את המצרים שהתפתו להכנס אחרי ישראל בתוך הים והלכו תחילה ביבשה, אך אלהים סגר עליהם את הים שנאמר: וינער ה' את מצרים בתוך הים וישבו המים ויכסו את הרכב ואת הפרשים ...ולא נשאר בהם עד אחד.(יד/כז,כח) כאן נאמר: ויאמינו בה' ובמשה עבדו (יד/לא) ומשה והעם את השירה הזאת לה' . השירה לא הייתה רק על-ידי הגברים, אלא על-ידי כל העם ובכללם הנשים שנמאר: ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את הַתֹּף בידה וַתֵּצֶאןָ כל הנשים אחריה בְּתֻפִּים וּבִמְחִלִת. ותען להם מרים שירו לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים. (טו/כא) על כן שבת זו נקראת שבת שירה.

תלאות הדרך , תלונות ישראל ועמלק

אחרי כל הנסים והנפלאות שעשה הקב"ה לישראל במצרים ועל הים, העם לא הכיר טובה למשה והם באו בטענות וטרוניות השכם והערב. סִפֵּק להם את המן וגם את השלו אך משצמאו כי לא היו מי שתיה ברפידים שוב רטנו כלפי משה: וַיָּלֶן העם על משה ויאמר למה זה העליתנו ממצרים להמית אֹתִי ואת בָנַי ואת מִקְנַי בצמא. (יז/ב) כאן "נשבר" למשה ויצעק משה אל ה' לאמר: מה אעשה לעם הזה עוד מעט וסקלני.(יז/ד) לא די היה בתלאות אלה בא עמלק ונלחם בישראל ברפידים , מקום שם חנו וצמאו. כאן רש"י מקדיש לעמלק דברים בכל הנוג לכפיות הטובה של ישראל ולוקח את עמלק כמטרד ומדמה אותו ככלב נושך וכותב כאילו הקב"ה מדבר אל ישראל ואומר להם: הרי אני ה' תמיד ביניכם ומזמן לכל צרכיכם ואתם אומרים: היש ה' בקרבנו אם אין? חייכם שהכלב בא ונושך אתכם ואתם צועקים לי ותדעו היכן אני! ומביא משל לדברים אלה: משל לאדם שהרכיב בנו על כתפו ויצא לדרך. היה אותו הבן רואה חפץ ואומר: אבא טֹל חפץ זה ותן לי . והוא נותן לו. וכן שניה וכן שלישית. פגעו (פגשו) באדם אחד. אמר לו אותו הבן ראית את אבא? אמר לו אביו: אינך יודע היכן אני? והשליכו מעליו ובא הכלב ונשכו. והנמשל לטרוניות של ישראל עד לרפידים ואז שלח להם את עמלק לנשוך את ישראל. כאן עמלק היה ראשון העמים שבאו להלחם בישראל בעוד אין להם דבר עם ישראל - כמו אירן דהיום עם ישראל, וישראל איננו נוטל מהם דבר. מלחמתם של העמלקים לא הייתה שגרתית, הן היו עושים כשפים במלחמתם ולא לוחמים פנים אל פנים. לכן משה אמר ליהושע: בחר לנו אנשים.וצא הלחם בעמלק (יז/ח) הכונה להלחם בנשקם. זה מזכיר את בלעם שיעץ לבלק, את ישראל לא תוכל לנצח, אלא אם תשתמש בנשקם בכח פיהם (בידע ובחכמה שצבר). לכן הלוחמה בעמלק היא לא שגרתית, כי יש להלחם בהם בנשקם על כי הם זנבו בנחשלים העיפים . לכן אמר הקב"ה אל משה: כתב זאת זכרון בספר ושים באזני יהשוע כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים. (יז/יד)

מָה לְפַרְסִי וּלְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְעַל מָה הוּא שַׂח
כְּפַרְעֹה נָהַג לֹא זָכַר אֶת יוֹסֵף וְאֶת יְמֵי הַשַּׁח
רַעַל וְשִׂנְאָה וּכְלֵי מִלְחֲמָה לְצָרֶינוּ הוּא מְחַלֵּק
כִּי לֹא לָמַד קְרֹא מַשֶּׁנִגְזַר עַל מוּג הַלֶּב עֲמָלֵק

נָכוֹן לִזְכּוֹר אֶת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ זָכִינוּ וְלֹא רַק הָרַע
לִזְכּוֹר שֶׁעַמִּים רַבִּים נִכְחֱדוּ וְעַמֶּנוּ הַקַּט נוֹשַׁע
עוֹד עַמִּים יִרְגָּזוּן וְחִיל יֹאחַז כֹּל יוֹשְׁבֵי פְלָשֶׁת
כֹּל עוֹד בָּאוֹר נֵלֶךְ וְאֻמָּתָם בַּאֲפֵלָה מְדַשְׁדֶּשֶׁת

מִצְוָה עָלֶינוּ לִזְכּור אֶת הַנֶּס עַל הַיָּם בַּל נִשְכַּח
אַךְ רָאוּי לִזְכּוֹר אֶת "בִּנְפוּל אוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמַח"
כַּךְ לִמְּדוּנוּ חֲכָמִים עַל שִׁיַרת יִשְׂרָאֵל עַל הַיַּם
כִּי אֱלֹהִים נֶעֱצַב בִּרְאוֹתוֹ יְצִירָתוֹ שׁוֹקַעַת שַׁם

תאריך:  03/02/2012   |   עודכן:  03/02/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני פוחד מהמקלדות, שהקלידו עליהן מאות אמירות שבח לַכּוֹס של אנסטסיה. אני פוחד מהאותיות העבריות היותר מדי רבות שיצאו מהמקלדות, הצטרפו למלים ולמשפטים, שהביע אכזבה שֶׁהַכּוֹס של אנסטסיה לא הכילה מים רותחים.
03/02/2012  |  איתן קלינסקי   |   מאמרים
יש הרבה אי בהירות בכל הנוגע למחתרת הראשונה שפעלה בארץ נגד המשעבד הבריטי - "ברית הבִּריונים", ששמה מטעה לחשוב שמדובר במחתרת "בִּריונית". למעשה הייתה זו תנועה לאומית רביזיוניסטית שפעלה בארץ ישראל בשנות ה-30, שהקימה את המחתרת הראשונה שהתנגדה לשלטון הבריטי ודגלה בשיבת העם היהודי לארצו, אפילו בכוח הזרוע. מקימי התנועה היו - ד"ר אב"א אחימאיר, המשורר אורי צבי גרינברג והסופר ד"ר יהושע יבין, והיא שזרעה למעשה את זרע המאבק המזוין בבריטים, שהתבטא מאוחר יותר בהקמת המחתרות אצ"ל ולח"י. ביום רביעי, 8 בפברואר 2012, בשעה 19.00, במרכז מורשת בגין, בשנת היובל לפטירתו של המנהיג וההוגה הציוני הגדול, יחשוף בנו, יעקב אחימאיר, שדר הטלוויזיה הידוע, את פניה האמיתיות של "ברית הבריונים" ואת אישיותו המיוחדת של אביו, במלאת 50 שנה לפטירתו.
03/02/2012  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
הניצחון של נתניהו בפריימריז המחיש שלראש הממשלה אומנם יש תמיכה גדולה במפלגה שלו, אבל אין לו שום חזון שיוציא את ישראל מהמצב הכלכלי והמדיני הקשה שאליו ממשלתו הובילה אותנו. בנאום הניצחון שלו ביבי בחר לדבר על כך שהוא לא מתכוון להקדים את הבחירות ושהוא מתכוון לסיים את הקדנציה שלו, אבל הוא לא טרח להציג לאזרחי ישראל אופק מדיני פוליטי. ישראל נמצאת במשבר כלכלי חברתי קשה ובידוד בינלאומי מדיני שלא היה כמותו, אבל נתניהו התעלם מהבעיות הללו ובמקום להציג לציבור חזון מדיני הוא הציג את חזונו האישי להיות ראש הממשלה. ביבי שוב נחשף כמנהיג חלול שהמטרות שמנחות אותו הן שימור עצמי, ולא טובת הציבור שהוא נבחר להוביל.
03/02/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
רבות נכתב על הנסיבות שבעקבותן הופיע עמלק ונלחם בעם ישראל, ובמיוחד על העיתוי בה פרצה המלחמה. ברצוני להתמקד הפעם, לא בנסיבות הגעתו מרחוק של עמלק דווקא בעת ההיא, אלא בתגובתו של משה, בהתארגנותו למלחמה ועל ניהולה של אותה מלחמה "מוזרה" וניסית. ובנוסף, ברצוני להפיק מאותה מלחמה לקחים לימינו אנו, בע"ה.
03/02/2012  |  חננאל ובר  |   מאמרים
החברה החרדית עוברת מטמורפוזה ומשנה את צורתה. היא מצויה כיום בהתמודדות לא פשוטה עם תהליכי עומק חברתיים, שבסופו של תהליך ארוך יקדמו אותה מחברת לומדים שמתנהלת בדפוסים של קהילה מזרח-אירופית מהמאה ה-19 לחברה יצרנית הרבה יותר, מעורבת, עם איזונים פנימיים בריאים יותר. בסופו של התהליך יהפכו לובשי השחורים מנטל כבד על המשק הישראלי למנוע צמיחה.
03/02/2012  |  יהודה יפרח  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il