|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?

משפטים תשע"ב

יסודות החינוך ואיסור בשר בחלב

הגדי הרך הוא המחונך שלנו ועלינו מוטל לבחור בדרך חינוכית שתוביל אותו לחיים לאומיים שלמים. הנטייה הטבעית שלנו היא להעניק לו חינוך חלבי, להתמקד בטוב וביפה ולא לעמת אותו עם המציאות האמיתית, הבשרית. ויש גם אפשרות שנעניק לו חינוך פרווה, לא בשר ולא חלב
17/02/2012  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בפרשת השבוע מִשְׁפָּטִים מופיע לראשונה הציווי [שמות כ"ג, י"ט]: (...) לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ. רש"י במקום מציין כי התואר גְּדִי מתייחס לכל ולד רך, גם לעגל של הפרה ולטלה של הכבש. הוא מביא ראיה מכך שבכמה מקומות כתוב "גדי עזים" מכאן הוא לומד שסתם גדי זה לאו דוקא הבן של העז. יש מפרשים החולקים עליו וסוברים שסתם 'גדי' הוא בנה של העז, אבל מכיוון שבשורה התחתונה, לגבי המסקנה ההלכתית, כולם מסכימים שהאיסור הזה חל על כל הבהמות והחיות הטהורות, נתעלם מהמחלוקת הפרשנית וננסה להבין את הציווי עצמו. שכן במצווה הזאת יש תופעה ייחודית בכל התורה, היא חוזרת ג' פעמים ובדיוק באותה לשון: לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ. רש"י עצמו מצטט זאת מחז"ל עם ההסבר: ובג' מקומות נכתב בתורה א' לאיסור אכילה וא' לאיסור הנאה וא' לאיסור בישול.

יש עוד כמה תופעות המיוחדות למצווה זו. ומהן, בשלוש הפעמים היא כתובה בסוף פסוק; תמיד בפסוק האחרון שקוראים לעולה לתורה; ובשתי הפעמים הראשונות, כל הפסוק זהה. בפרשתנו: [יט] רֵאשִׁית, בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ, תָּבִיא, בֵּית ה' אֱלֹקֶיךָ; לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ. ואותו פסוק בדיוק גם בפרשת "כי תשא" לאחר חטא העגל [שמות ל"ד, כ"ו] ההבדל הוא רק שאצלנו זה בפסוק האחרון של העולה החמישי וב"כי תשא" זה בפסוק האחרון של העולה השישי. מעניין לבדוק מה הקשר בין חלקו הראשון של הפסוק, מצוות ביכורים, ובין חלקו השני, האיסור לבשל בשר בחלב. הפעם השלישית בה כתובה מצווה זו היא בפרשת ראה, בספר דברים [פרק י"ד]: [כא] לֹא תֹאכְלוּ כָל-נְבֵלָה לַגֵּר אֲשֶׁר-בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ, אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי--כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה, לַה' אֱלֹקֶיךָ; לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ.

בספר דברים (פרשת רְאֵה) זה הפסוק האחרון של העולה הרביעי ורק כאן ההקשר הוא ברור, שכן כל הפסוקים הקודמים מדברים באיסורי אכילה. ונציין עוד תופעה מעניינת במיקום של המצווה בפרשות השונות; בפרשתנו אלה המילים האחרונות שקוראים לעולה החמישי - ה', בפרשת כי תשא אלה המילים האחרונות שקוראים לעולה השישי - ו', ובפרשת ראה המצווה הזאת חותמת את הפרשייה שקוראים לעולה הרביעי - ד'. מהסיומים מתקבלת המלה "הוד" לפי הסדר, וגם זה נושא להתבוננות. אינני יודע כמה נספיק במסגרת זו, אבל כל אחד מוזמן להמשיך את ההתבוננות בעצמו, תן לחכם ויחכם עוד. אפשר גם ואפילו רצוי להגיע אל המקור, שיעוריו של מו"ר הרב גינזבורג שליט"א, המפליא לבאר כל מיני עניינים, שנראים לכאורה סתומים, בתורה הקדושה.

רמזים עמוקים לדברי התורה

על הקשר בין תחילת הפסוק בפרשתנו, רֵאשִׁית, בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ, תָּבִיא, בֵּית ה' אֱלֹקֶיךָ ובין סופו, לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ אומר האלשיך: ראה תועלתך כי במעט כבוד זה שתורֶה (שתראה) שאינך כפוי טובה, אני מטיב לך; שבזכות זה לא תבשל גדי, הוא גרעיני תבואה, עודנו בחלב אמו. כלומר, אל תתלונן על הטירחה שאני מטריח אותך כביכול להעלות הביכורים לבית המקדש, כי בזכות מצוות ביכורים, מבטיח הקב"ה, אני אדאג שהתבואה שלך תגיע להבשלה מלאה ולא תתבשל בשרב בעודה גדי, בוסר. יש עוד כמה פירושים בעניין זה, אבל נביא מעט מהרמזים של מורנו הרב גינזבורג: מספר המילים בפסוק הוא 12 ואם סופרים את האותיות מגיעים למילה האחרונה אִמּוֹ במספר 47. בדיוק הגימטריא של אִמּוֹ. אבל יש שלושה פסוקים שבהם כתובה המצווה הזאת, שניים מהם זהים, 12 מילים בכל אחד, בפסוק השלישי יש 23 מילים, ובסך-הכל 47, אִמּוֹ מילים.

אגב, הפרשה בה מופיעה המצווה הזאת בפעם השלישית היא הפרשה ה-47 בתורה, שוב אִמּוֹ. מעניין מה הקשר. חוץ מזה, הגימטריא הכללית של הפסוק בפרשתנו היא 3,400, שזה 200 פעמים גְּדִי. הפסוק פותח באות רֵ, רֵאשִׁית, ר' זה מאתיים בגימטריא, אז כל הפסוק הוא ר' פעמים גדי. רמזים וגימטריאות זה דבר יפה, "פרפראות לחכמה" בלשון חז"ל, אבל איך זה מתקשר לרעיון הכללי? האם הרמזים עוזרים להבין טוב יותר את דברי התורה? ובכן, מעבר לפירוש ההלכתי שהבאנו לעיל בדבר שלוש חזרות לשלושה איסורים; אכילה, הנאה ובישול, ברור שמילות המפתח כאן הן אִמּוֹ ו-גְּדִי. שהרי לכאורה יכלה התורה לכתוב בפשטות, כמו שאומר תרגום אונקלוס, לא תאכלו בשר בחלב. מכך שהתורה בחרה לנסח את ההוראה בלשון גדי ואמו, ברור שיש כאן רמזים עמוקים שעלינו למצוא.

לא תבשל גדי בחלב אמו

מה שבולט מאוד במצווה הזאת היא העובדה שמדובר בשני מרכיבי מזון שכל אחד מהם מותר מצד עצמו אבל השילוב בין שניהם אסור באיסור חמור. ולכאורה זה פלא, כי המגמה הכללית של התורה היא לשלב בין הפכים - בין ימין ושמאל, חסד וגבורה למשל - עד כדי הכללתם יחד בקו האמצעי שכולל את שניהם. אז מדוע כאן נאסר הבישול של שניהם יחד? לפי חלק גדול מהמפרשים, הבישול הזה היה מקובל במעשי כשפים וזהו אחד מטעמי האיסור. לפי הזוהר מדובר בסוג של כלאיים; אומנם המושג הזה לא כתוב בפירוש במצווה הזאת, אבל כמו שנאסרו כלאיים בבגדים, בכרם ובחרישה, כך נאסרו כלאיים בבישול. כלאיים הם שינוי במעשה בראשית והתורה אסרה אותם בחומרה יתרה. אבל בפירושים האלה יש עוד להתבונן הרבה עד שיתיישבו על הלב ויתקבלו על השכל, לכן ננסה להתמקד בפירושים שנוגעים לנו.

הפירוש של רבנו האלשיך שהבאנו לעיל, מתייחס לחינוך העצמי של האדם, שלא יתלונן על הטירחה שבקיום המצוות בכלל ובמצוות ביכורים בפרט, כי המצוות - שכרן מובטח גם אם אין רואים את השכר מיד. כמובן, הוא אינו היחיד שרואה כאן את הפן החינוכי. פרשנים אחרים אומרים, ודומה שזה הפירוש הכי מקובל, שמצווה זו באה לתקן את מידת האכזריות בנפש, שכן בישול גדי בחלב אמו זו אכזריות גלויה ומיותרת. אבל אין כאן עדיין הסבר לאיסור הכולל שלומדים חז"ל על בישול כל בשר בהמה בכל חלב. מהאיסור הכולל הזה לומדים ש-בַּחֲלֵב אִמּוֹ מתפרש כ-בחלב אוּמָתוֹ, שהרי האיסור חל על כל בשר בהמה בכל חלב בהמה, שאת כולם אסרה התורה. ואם כבר מגיעים לעניין של אם במשמעות אומה, אפשר כבר להמשיך לשאלת החינוך הלאומי וללאומיות בכלל.

לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו

כאמור, מה שמאפיין את האיסור הזה, וגם את כל סוגי הכלאיים, זה שכל מרכיב בפני עצמו הוא מותר ורק ההרכבה ביניהם אסורה. למשל [דברים כ"ב]: [י] לֹא-תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר-וּבַחֲמֹר, יַחְדָּו. [יא] לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז, צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו. שניהם כלאיים האסורים מן התורה, הראשון נקרא גם "איסור הנהגה" והשני "איסור לבישה". כל כלאיים זה הרכבה בין ימין ושמאל ואת זה אוסרת התורה. אצל גדולי החסידות האיסור הזה מתפרש בפשטות כהוראה חינוכית, מה שמזכיר את הפסוק [משלי א']: [ח] שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ: ואם אִמֶּךָ זו אומתך כאמור לעיל, הרי לנו הוראה ברורה להקפיד שילדינו יקבלו חינוך לאומי למהדרין. וגם הוראה ברורה שלא לערבב ימין ושמאל, כי אם ההנהגה מעורבבת מימין ושמאל, זו הכלאה שתוצאותיה עלולות להיות פגיעה במעשה בראשית ר"ל.

בבשר וחלב, הבשר הוא בשמאל - גבורה, והחלב בימין - חסד. הנושא שלנו הוא בשר בחלב, לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ. הראשי תיבות הם ל'ת'ג'ב'א', אומר הרב גינזבורג, שזה בגימטריא שַׁעַטְנֵז. רמז ברור לשורש האיסור מצד היותו כלאיים. אמרנו שאצל גדולי החסידות האיסור הזה מתפרש כהוראה חינוכית. יש לזה עוד הרבה רמזים, ואחד מהם הוא הגימטריא ש-אִמּוֹ = אולי. זה אומר שחינוך בדרך של תּוֹרַת אִמֶּךָ אומתך, חייב שיהיה החלטי ובוגר, להציע למחונך ראייה אמיתית ונכוחה של המציאות על-פי התורה הקדושה, תּוֹרַת אִמֶּךָ, ולא לבלבל אותו עם השקפות עולם שונות ומשונות. בשום מקרה לא להציע לו את ה-"אולי" אלא אך ורק את הוודאי. והוודאי נתון בתורה הקדושה בכלל ובאותם פסוקים שנחתמים בציווי לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ בפרט.

כאן הגדי הרך הוא המחונך שלנו ועלינו מוטל לבחור בדרך חינוכית שתוביל אותו לחיים לאומיים שלמים. הנטייה הטבעית שלנו היא להעניק לו חינוך חלבי, להתמקד בטוב וביפה ולא לעמת אותו עם המציאות האמיתית, הבשרית, עם מציאות של עימותים והתמודדות שלא בטוח מתי תשתנה. ויש גם אפשרות שנעניק לו חינוך פרווה, לא בשר ולא חלב, כאילו, כשיגדל - יקבל החלטות בכוחות עצמו. ובכן, אולי כשיגדל יקבל החלטות, אבל אלה יהיו מנותקות מ-תּוֹרַת אִמֶּךָ, שהרי לא חיברנו אותו אליה באמת, וכאשר זהו הבסיס החינוכי שלו, מוטב שלא יהיה בעמדה בה ההחלטות שלו קובעות לכלל האומה, כלומר מוטב שלא יחליט, כך יגרום פחות נזק. הנועם אלימלך אומר שמהפסוק שלנו עולה שכל אחד צריך לראות את עצמו כגדי רך, שיש לו עוד הרבה מה ללמוד ולא לחשוב שהוא כבר יודע כל מה שצריך לדעת. זו הדרך להיות עַם קָדוֹשׁ לַה' אֱלֹקֶיךָ.

תאריך:  17/02/2012   |   עודכן:  17/02/2012
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יסודות החינוך ואיסור בשר בחלב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת [שמות כ', ב'].
17/02/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"הנה תראה, פה חיסנו אותי", אמר עומרי בהצביעו על הזרוע. היו שבכו, היו כאלה שצרחו והיו גם כאלה שסירבו להתחסן ללא הוריהם. האחות שחיסנה את בני בבית הספר הסבירה להם על החיסון, ולדבריו "החיילים הטובים שהוזרקו לגופו יטפלו בחיידקים הרעים". מילותיו התמימות של עומרי היו עידוד עבורי שלא באו להזריק וללכת, אלא הסבירו לילדים מה חשיבות החיסון.
17/02/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
אריק איינשטיין, אתה מוזמן להצטרף. כעת הכניסו את שמכם במקום שמי בסוגריים, ותבינו טוב יותר את המאמר שלפניכם. בינינו, נכון שרק קראתם את הכותרת וחשד נכנס ללבכם: "מה הציע יאיר לפיד לנסים שהוא כל-כך מתלהב?". אז תרגיעו. יאיר לא רק שלא הציע לי מאומה, אלא שאפילו לא מצא זמן בסדר יומו העמוס – כדי להפגש עמי... עם כל ההערכה העצמית שלי, זה ממש לא משנה אם אעבוד עמו כתף אל כתף (וזה כנראה יקרה) – או ש"רק" אציע חוות דעתי לציבור הרחב – מהספסל.
17/02/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
הכל התחיל ב-2004. ד"ר אילן הדיין, נהג מונית, ד"ר למילים (כמו רבים מחבריו על ההגה), לקח נוסע מחדרה לנתב"ג. זה היה בדיוק הלילה בו הוזז השעון בשעה לאחור, והם חששו שהנוסע יאבד את הטיסה. ד"ר אילן נתן גז, בדרך פגע בדוגמנית קרן ריש ופיצץ לה את הברך. השופט במחוזי, כבוד השופט יושברג, עשה אחד ועוד אחד, היה נזק, הייתה מהירות, אילן ידחף יד עמוק לכיס, ישלם וגם יתנצל.
17/02/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
פקטור חשוב לבחינת איכותו המקצועית של השופט יכול להילמד מדרך אכיפתו את עיקרון רציפות הדיון. ככל שהשופט מרבה בדחיות דיון מטעמים טכניים, מרבה בישיבות קדם משפט שלא לצורך, דוחה ישיבות הוכחות לתקופות ארוכות בלתי סבירות - הדבר מלמד בהכרח על כך שיכולתו השיפוטית להכריע בסוגייה שלפניו ירודה.
16/02/2012  |  משה כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il