|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

למדינות הלאום אין שום סיכוי

על כל פתרון במזה"ת להתבסס על נאמנות האוכלוסיה לשבט, ולמסגרת הדתית והעדתית המסורתית
26/02/2012  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נאמנים לשבט [צילום: AP]

הקולוניאליזם הבריטי, הצרפתי והאיטלקי קיוו כי די יהיה ביבוא אידיאולוגיות מערביות על-ידי משכילים ערביים מאוניברסיטאות באירופה ובארה"ב כדי להקים במזה"ת מדינות לאום.

הרבה אידיאולוגיות עברו את הים התיכון מאירופה אל העולם הערבי, ובכל פעם שאידיאולוגיה חדשה הגיעה, חשבו רבים כי זו תהיה ה-אידיאולוגיה, בה"א הידיעה, שתאחד, תארגן, תעצב ותכוון את מעברו של העולם הערבי אל המודרנה בסגנון האירופי. הלאומיות (נאמנות הפרט לקבוצה האתנית) שהתעוררה באירופה לאחר אביב העמים (1848) תורגמה במושגי העולם הערבי ל"קַוְמִיַה", הפטריוטיות המתבטאת בהתייחסות ובנאמנות למולדת שוערבה ל"וַטַנִיַה", הפאן-סלביזם הוליד את רעיון הפאן-ערביזם, הסוציאליזם האירופי אומץ בעולם הערבי תחת השם "בעת'", הקומוניזם יובא וזכה לשם "שֻיוּעִיָה" ואפילו רעיונות נאציים קנו להם בשנות ה-30' אחיזה בקרב כמה אינטלקטואלים ערבים מודרניים, כדוגמת אחד, מוחמד אנוור אלסאדאת, שהיה ראש התנועה הנאצית המצרית, ולימים - נשיא מצרים.

כל הרעיונות הללו ניסרו במרחב הציבורי המזרח תיכוני במאה השנים האחרונות, ומשקיפים מבחוץ, ובעיקר פקידי משרד המושבות של האימפריה הבריטית, חשבו שהמודרנה האירופית הגיעה למזרח התיכון והתנחלה בקרב אוכלוסיותיו בזכות האידיאולוגיות המודרניות שיובאו בפיהם ובעטיהם של אותם משכילים ערביים שלמדו בסורבון, אוקספורד, ייל והרוורד. על בסיס האידיאולוגיות הללו, הם קיוו, תקומנה מדינות לאום כפי שקרה באירופה, והללו תספקנה מוקד הזדהות, דבק חברתי ותודעה לאומית להמוני המזרח התיכון, שאיש לא שאל לדעתם.

אלא שהמוני המזרח התיכון נשארו ברובם הגדול נאמנים לשבט, לקבוצה האתנית, הדתית או העדתית, ודחו את כל הרעיונות שיובאו מהמערב. אבן הפינה של המזרח התיכון הייתה ונשארה תרבות השבט, זו שהאירופים חשבו שניתן יהיה לבטלה באמצעות כמה מאמרים בעיתון או נאומים ברדיו. לנאמנותם של עמי המזרח התיכון למסגרות המסורתיות נייחד את הדברים כאן.

אפגניסטן - מקור בעיותיה של מדינה אומללה זו היא העובדה שהבריטים כללו בה 11 קבוצות אתניות שונות: קירגיזים, טורקמנים נוריסטאנים, פאמירים, פשטונים, טג'יקים, הזארים, אוזבקים, איימאקים ובלוצ'ים. לקבוצות אלה יש מעט מאוד מן המשותף, שכן הם עמים שונים, הדוברים שפות שונות, ויש להם אורח חשיבה שונה, מנהגים שונים, מנהיגות שונה, מטרות שונות. גם חשוב לציין שאף קבוצה אינה נקראת "אפגנית". לאורך כל ההיסטוריה של מדינה זו, ניסו זרים להביא את הקבוצות האתניות הללו לכדי שיתוף פעולה בסיסי כלשהו, אך נוכח כישלונותיהם החוזרים ונשנים, מפליא שהעולם ממשיך להנשים גוף פוליטי מת זה, שמזמן היה צריך לפצלו לחלקיו האתניים.

עירק - מדינה אומללה זו קרועה ומפולגת לאורך ארבעה צירי שסע:

הציר האתני: יש בעירק ארבע קבוצות אתניות: ערבים, כורדים, טורקמנים, ופרסים.

הציר השבטי: האוכלוסיה בעירק מורכבת מכ-70 שבטים, שכל אחד מהם מתפקד כאילו היה קבוצה אתנית. בני השבטים הללו אינם מתחתנים עם בנות שבט אחר, שכן אינם סומכים עליהן, ומאותה סיבה גם אינם נוטים לפתוח עסקים עם בני שבט אחר. יש לכל שבט דיאלקט משלו, ובעירק לחלק מהשבטים יש דגל והמנון משלהם, שאינם קשורים להימנון ולדגל של עירק.

הציר הדתי: יש בעירק מספר רב של דתות: מוסלמים, נוצרים, צבאאים, מנדעים, זורואסטריזם, בהאא'ים, יזידים ועוד, ואפילו כמה עשרות יהודים. המוסלמים רואים בבני דתות אחרות כופרים.

הציר העדתי, כלומר חלוקה פנים-דתית: המוסלמים מחולקים לסונים, שיעים, סלפים, סופים; לנוצרים יש כשמונה כנסיות שונות.

פלא שהמדינה הזו מדממת?

לוב - בגלל מיקומה של לוב כולה במדבר הסהארה, שבו אין כמעט מים, האוכלוסיה מפולגת לשבטים קטנים, ויש בלוב כ-140 שבטים שונים. לאחר שהצליחו לחסל את קדאפי, נלחמים עכשיו השבטים זה בזה.

ירדן - בירדן, כרבע מהאזרחים הם בדווים, ושלושה רבעים הם "פלשתינים", כלומר חקלאים ועירונים שאינם מעוניינים ואינם יכולים להפוך לבדווים, ולכן הם מנסים כיום להיפרד מהשלטון, שהוא בכלל משפחה שסילקו הסעודים מתוכם לפני 90 שנה, ולהקים עבור עצמם את "המולדת החלופית", כלומר פלשתין אחרת, נוספת על זו שהם מקווים כי תקום בין הים והירדן. זוהי הסיבה שעבדאללה מלך ירדן מגיע לוושינגטון כל חודש - בעיקר להאיץ בברק אובמה להפעיל לחץ על ישראל כדי שזו תקים מדינה פלשתינית בעזה וביו"ש. אם תקום מדינה כזו, יוכל המלך, על-מנת לשרוד על כסאו, לסלק אליה את אזרחיו שידברו בירדן על "המולדת החלופית".

סודן - התחלקה רשמית לפני כחצי שנה לשתי מדינות: צפון סודן ודרום סודן. הצפון נשלט על-ידי ערבים מוסלמים, בעוד שמרבית האוכלוסיה בפריפריה היא נוצרים ואנימיסטים (עובדי אלילים). חבל דרפור מבקש עצמאות כבר שנים, וחבל נוסף - כורדופן - דורש להיפרד ממדינת הצפון ולהיכלל במסגרת הפריפריה.

תימן - לפני 20 שנה אוחדו שתי מדינות: רפובליקת דרום תימן, וצפון תימן. כיום מרבית ההפגנות בערי הדרום - עדן, תעז, אבּ - נערכות בדרישה לחדש את העצמאות, כלומר לחלק את המדינה על בסיס שבטי.

סוריה - עוד מדינה אומללה שיש בה כמה קבוצות אתניות: ערבים, כורדים, טורקמנים, וכמה קבוצות דתיות: מוסלמים, נוצרים, עלאווים, דרוזים וכמה יהודים. המוסלמים מחולקים לסונים ושיעים-אסמאעילים, כמה עדות נוצריות, שאיסלאמיסטים רואים בכולם, ובעיקר בעלאווים כופרים. בעייתם של העלאווים בשלטון אינה רק בשל היותם כעשירית מתושבי סוריה אלא שבגלל היותם כופרים, מציב בפניהם האיסלאם ברירה: להישחט או להתאסלם.

בחריין - אי במפרץ הפרסי שמרבית תושביו פרסים שיעים, אך השלטון נמצא בידי מיעוט - שבט ערבי סוני שהבריטים הביאו כדי שישלוט בשיעים. במהלך השנים האחרונות - ובעיקר ב-2011 - היינו עדים להפגנות רבות המלוות בפצועים והרוגים.

הפלשתינים - עזה היא מדינה שנפרדה מרמאללה, ואני סבור כי הרומן העכשווי ביניהם לא יאריך ימים, בשל ההבדלים התרבותיים בין הבדווים של עזה ובין המשכילים של רמאללה. מדובר במנטליות אחרת. בני חברון אינם מתחתנים עם בנות שכם, ובני קלקיליה אינם מתחתנים עם בנות יריחו, בגלל השבטיות הזורמת בעורקי האנשים.

אירן - אוכלוסיית מדינה זו מורכבת מפרסים, אזרים, כורדים, בלוצ'ים, ערבים וטורקמנים, ומזמן הייתה מתפרקת אילולי הייתה דיקטטורה - חילונית בימי השאה ודתית בימי האייתוללות מאז 1978. הציבור באירן הוא ברובו המכריע חילוני לחלוטין, ורבים מבני אירן לא ביקרו מעולם במסגד. ככל שגובר הדיכוי הדתי, כך יורדת רמת הדתיות בעם וכן גם הלגיטימיות של השלטון.

טורקיה - אוכלוסיית טורקיה מורכבת מטורקים, כורדים, וערבים. הכורדים נלחמים על עצמאותם כבר שנים רבות. לאחרונה, בעקבות הטבח שעורכים העלאווים בסוריה במוסלמים, החלו מוסלמים בטורקיה לחסל עלאווים כנקמה. ארדואן זועם מאוד על מעללי בשאר גם בשל הסיבה הזו, שכן הדבר האחרון שארדואן מסכים לו הוא חזית פנימית נוספת - בין מוסלמים ועלאווים.

מרבית מדינות האזור שלנו אפוא מורכבות מקבוצות אתניות, שבטיות, דתיות ועדתיות שונות, שרבים הם הסכסוכים הנצחיים ביניהן, וזוהי אחת הסיבות העיקריות לכך שמדינות אלו כושלות. יש במזה"ת הערבי רק קבוצה אחת של מדינות יציבות: מדינות המפרץ: כווית, קטר, ושבע מדינות איחוד האמירויות, וזאת מסיבה אחת ויחידה: היות כל אחת מהן מדינת שבט אחד, המייצגת אותו ורק אותו. במדינות אלה אין בחירות למנהיג המדינה ואין גם צורך בהן, הואיל והמנהיגות היא מסורתית, מקובלת ולגיטימית.

מכל האמור לעיל עולה מסקנה אחת ברורה: אם ברצוננו להשתחרר ממספר רב ככל שאפשר של ערביי יו"ש, עלינו להקים שבע מדינות-עיר עבור הערבים ביו"ש: יריחו, רמאללה, שכם, ג'נין, טולכרם, קלקיליה והחלק הערבי של חברון. "פתרון שמונה המדינות" - עזה ושבע ביו"ש - הוא התוכנית היחידה המבוססת על הסוציולוגיה הברורה של האזור, לא על חלומות ורודים וחסרי תוחלת על "פתרון שתי המדינות", שכבר מזמן היה צורך לבטלו, הן בשל החריגות של הצד הפלשתיני מתנאיו, ובעיקר משום שאינו מתאים לסוציולוגיה של המזה"ת. במקום להקים מדינה פלשתינית כושלת שתהיה מסוכסכת בתוך עצמה, עדיף להקים שמונה אמירויות המבוססות על שבטי הערים, בעוד שישראל שומרת לתמיד על השטח הכפרי כדי שלא יהפוך לגבעות חמאס.

השבטיות במזרח התיכון היא "הדבר האמיתי", ואוכלוסיית האזור אומללה בשל האידיאולוגיות הזרות שחדרו לתוכו. על כל פתרון להתבסס על נתון סוציולוגי זה: השבטיות והנאמנות למסגרת הדתית והעדתית המסורתית.

לאתר מגזין מראה
*המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  26/02/2012   |   עודכן:  26/02/2012
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למדינות הלאום אין שום סיכוי
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
SHIRAN22
26/02/12 14:29
2
מתבונן
26/02/12 18:26
3
צנחן
26/02/12 18:27
4
פועה
26/02/12 19:25
 
קורא בעיון
27/02/12 11:09
 
המוסלמים יתגיירו
4/03/12 18:57
5
יוד יוד
28/02/12 20:51
6
פ.ר.
6/03/12 13:07
7
חיריק
17/03/12 12:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הופעה של פיגמנטים כהים המכונים "מלנין" על פני העור, יוצרת כתמים כהים בצורות שונות ונקראת פיגמנטציה. לא כל אדם סובל מכתמים אלה - למרות שהמלנין הוא חומר שנמצא בתאים של כולנו (למעט לבקנים) ודווקא כהי העור ובעיקר אנשי המזרח הרחוק, עשויים לפתח כתמי פיגמנטציה ביתר קלות.
26/02/2012  |  ד"ר מיכאל שוחט  |   מאמרים
בהסתייגויות המועטות שלהלן אני בעיקר ממליץ על צפייה בסרט זה. הערותיי מיועדות למנוע הפתעה או אכזבה מצופים שמחכים או מייחלים למשהו קונבנציונלי אחר – שכן זהו סרט אישי מיוחד, במיטב המסורת המתמשכת של יצירותיו הקודרות, העגומות, ה"לא-שטותיות" והבועטות במתכוון ובמלוא ה"שפיץ" של יוצרו.
26/02/2012  |  שאול דישי  |   מאמרים
במאמרו "תגידו שלום לשלום החדש" (הארץ, 9.2.12), רשם ארי שביט תעודת פטירה לשלום, ובה כל השלבים הקליניים של הגסיסה והמוות: מפציעה קלה, בינונית וקשה אל פציעה אנושה ועד למוות הסופי. תחילת התהליך נעוצה לפי שביט בהסכם אוסלו שהנחית על השלום את המכה הראשונה: "אחרי שישראל מסרה לפלשתינים את רצועת עזה, אוטובוס ראשון התפוצץ בכיכר דיזנגוף. אחרי שמסרה את שכם ורמאללה, אוטובוסים התפוצצו במרכז ירושלים ובת"א". מסקנתו הסופית של שביט היא, ש"אין למי למסור את השטחים ואין עם מי לחלק את ירושלים", ואת הדעה הזאת חולקים עמו, לדעתו, "גם ישראלים סבירים ומתונים".
26/02/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
העולם כרגע עסוק בספקולציות, חישובים ומשחקב הניחוש באשר למועד שבו אירן תהיה בעלת פצצה אטומית ומתי ישראל תתקוף את אירן, כדי למנוע מהמולות מלהשיג את הנשק הגרעיני, שיהיה מיועד להשמיד את ישראל וארצות הברית.
26/02/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
ממבט ראשון בחוק המכר (דירות) תשל"ג - 1973, אפשר לסבור כי החוק מקנה זכויות לציבור רוכשי הדירות תוך הגבלתן לאחד משלושה אדנים:
26/02/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il