|   15:07:40
דלג
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

כהן ונביא - מאז ועד היום

הנביא, מתפקד כקטיגור לעם, כאשר הכהן מתפקד כסניגורו של העם. הראשון מחובר יותר לה' והשני מחובר יותר לעם. הראשון מוכיח את העם, והשני מבקש רחמים על העם. הניגודים מקשים על תפקידו של איש אחד, ולכן, מעטים היו גם נביא וגם כהן. זו הסיבה שהקב"ה הפריד בין שני התפקידים
01/03/2012  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
משה רבנו. תפקד כנביא וכהן גם יחד

פרשת 'תצוה' ידועה כפרשה היחידה מתחילת ספר 'שמות' ועד סוף התורה, שבה שמו של משה רבינו אינו מופיע! הדבר תמוה ודורש הסבר.

הסבר יפה לכך בא מבעל הטורים האומר שהסיבה לכך מקורה במשה רבינו עצמו. הכיצד? כאשר הקב"ה רצה לכלות את עם ישראל שחטא בחטא העגל, ולהקים במקומו עם חדש מיוצאי חלציו של משה, משה סירב בתוקף, ואף הוסיף "וְעַתָּה אִם-תִּשָׂא חַטָאתָם וְאִם-אַיִן, מְחֵנִי נָא מִסִפְרְךָ אֲשֶר כָּתָּבְתָּ" (שמות לב, לב). הקב"ה נענה להפצרותיו של משה, אך גם נתן ביטוי זעיר ל"איומו" של משה בזה שהעלים את שמו מפרשה אחת. ואיזו פרשה? זו הרחוקה ביותר בסדר קריאת הפרשות השבועיות מפרשת חטא העגל - שהיא פרשת 'תצוה' - הפרשה שנקראת בשבת שלפני 'כי תשא' שבה חטאו בני ישראל.

האם יש זיק של ביקורת מצידו של הקב"ה בכך שהוא העלים את שמו של משה רבינו מאותה פרשה? ועוד, לא רק ששמו של משה נעלם ממנה, אלא דומני ששמו של אחיו, אהרון, מופיע בפרשת 'תצוה' יותר מאשר בכל פרשה אחרת - לא פחות מל"ז פעמים! התופעה הייחודית הכפולה הזאת חייבת לומר "דרשני".

העיתוי של משיחת אהרון לכהונה

הבה ננסה להבין את אופיו של משה רבינו כדי להבין את סיבת העדר שמו מ'תצוה' ואת ריבוי הזכרות שמו של אהרון באותה פרשה. משה רבינו, כבר בראשית דרכו הפגין קומבינציה ייחודית של ענווה ועוז רוח בעת שהקב"ה התקשה מאוד לשכנע אותו לקבל את תפקידו כמנהיג העם. הדיון בין ה' למשה על תוכן משימתו ועל סירובו לקבלו נמשך לא פחות מעשרים ושמונה פסוקים. כל כך התעקש משה בסירובו עד ש"וַיִחַר-אַף ה' בְּמֹשֶה" (שמות ד, יד).

לעניות דעתי, אין צורך לקשור את שפלות רוחו של משה ודאגתו לכבודו של אהרון בתחילת דרכו - שהן הסיבות לסירובו להנהיג את העם - להעברת הכהונה ממנו לאחיו לאחר מכן. אין רמז לכך בתורה, ורצוי לחדול מלמצוא חטאים במשה שהקב"ה אינו מזכיר כלל. וזה במיוחד כאשר ה' אכן מזכיר לו את חטאו היחיד - במי מריבה - יותר מפעם ופעמיים עד ליום מותו.

הסיבה שהכהונה ניתנה לאהרון ובניו פה בפרשת 'תצוה' הינה פשוטה יותר. בניו של משה לא היו ראויים לכהן במשכן ולכן, מכיוון שהקב"ה קבע שהכהונה תעבור מאב לבניו, בניו של משה פסלוהו מן הכהונה , ואין שום סיבה אחרת למתן הכהונה לאהרון. פרשת 'תצוה' רק מדגישה את העיתוי של משיחת אהרון לכהונה, ולא את עצם בחירתו לכהונה.

בעניין הסנה התעקש משה למען עצמו. ברם, בחטא העגל הוא התעקש למען עם ישראל. ואכן, אחרי חטא העגל התמודד משה עם הקב"ה בצורה המעוררת הערכה אדירה -- עד לנקודה שבה הוא הפציר בה' בדרישתו למחוק את שמו מספרו, קרי, עד שהוא איים להתפטר מתפקידו. התנהלותו בחטא העגל דומה לזו שבסנה, שבו הוא סירב בתוקף לקבל את משימתו, ולמעשה להיכלל בספרו של ה'.

מה הייתה הסיבה ל"עונשו" של משה בהעלמות שמו בפרשת 'תצוה'?

משה רבינו הבין שה' כעס עליו עקב דרישתו להימחק מספרו - ושדרכו הפגין משה זיק של גאווה שמאוד לא אופיינית לו. ואכן, אחרי שמשה גרם לה' להתנחם "עַל-הָרָעָה אֲשֶר דִּבֵּר לַעֲשׂוֹת לְעַמוֹ" (שמות לב, יד) הוא חזר למידתו הגדולה - ענוונותו. ואמנם, את התפרצותו מול ה' באומרו "מחני נא מספרך" הוא ביקש כעת לתקן בניסיונו להבין את דרך ה', ובכך להחזיר את קירבתו הייחודית אליו.

וכך פנה משה לה' כדי להבין אותו ודרכו: "וְעַתָּה אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הוֹדִעֵנִי נָא אֶת-דְרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא-חֵן בְּעֵינֶיךָ" (שמות לג, יג). כמובן שהקב"ה הבין את רחשי ליבו של משה - שאיומו נבע מאהבה אדירה לעם ישראל -- והקטין בצורה מינימלית את עונשו - למחיקת שמו רק מפרשה אחת, וכדי להראות לו שהוא לא שמר טינה, ה' הסכים לגלות לו מדרכיו ומידותיו יותר מאשר גילה לאדם בשר ודם עד לאותו יום וגם מאותו יום.

כך התפייס הקב"ה עם עבדו הנאמן, איש האלוקים: "הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי וֱנִצַבְתָּ עַל-הַצּוּר: וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי...וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד-עָבְרִי: וֱהֲסִרֹתִי אֶת-כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת-אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ" (שמות לב, כא-כג). זה היה המעמד האינטימי ביותר בין הקב"ה ואדם כלשהו אי פעם - כאשר ה' חשף חלק ממהותו האינסופית לאיש עלי אדמות, וזו הפעם היחידה שהקב"ה ומשה דיברו בנושא שלא היה קשור כלל לעם ישראל. ובכל זאת גם אותו נביא נפגע בזיק של עונש על צורת דיבורו מול ה', כי ה' היה מקבל את הפצרותיו הכנות של משה גם ללא נקיטת לשון של איומים.

ומהי הסיבה שבפרשה שבה שמו של משה נעלם, שמו של אחיו אהרון מופיע יותר מאשר בכל פרשה אחרת - ל"ז פעמים? התשובה: המטרה הייתה לרמוז למשה שה' מוקיר את אהבתו האדירה לעם ישראל, אך גם רומז לו שעליו לאמץ את מידותיו של אחיו, שהיה אוהב שלום ורודף שלום. ומכיוון שאחד משמותיו של הקב"ה הינו שלום, אהרון אוהב את ה', רודף את ה' וגם אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. הוא, אהרון, עושה את כל זה מבלי לפגוע בשלום בינו לבין ה'.

הנביא לעומת הכהן

משה רבינו תיפקד עד כה כנביא וכהן. למעשה, היו למשה רבינו חמישה תפקידים - מלך, נביא, מורה, שופט וגם כהן - עד לפרשתנו שבה אהרון נמשח לכהן ע"י משה רבינו עצמו. בהיסטוריה של עם ישראל התפקידים הללו של נביא וכהן פוצלו לרוב בין אנשים שונים. לעיתים רחוקות אותו איש זכה להיות נביא וכהן גם יחד. לרוב, כהן ונביא היו תפקידים שונים מדי, ובעלי דרישות שונות שלא התאימו לאותו איש. מדוע זה כך?

נביא הינו איש שמקבל מה' את רצונו, את המסר שהוא חייב להעביר לעם, בלי התחשבות בסיכונים לשלומו או בשלוות העם הנדרש לשמוע את דבר ה'. המסר האלוקי חייב להישמע והנביא הוא המביא אותו מן השמים מטה במטרה לשפר, לעודד, להזהיר ולקדם את העם בעבודת ה' ובהתקרבו אליו. נביא חי בבדידות כדי שיהיה מוכן ומזומן לקבל את דבר ה'. הוא נדרש להיות גדול בתורה ובמעשים טובים ובעל אומץ רב, כי לעיתים דבריו מתקבלים בהתנגדות, בטינה, ואפילו בשנאה ממש העלולים לסכן את חייו . כך קרה, לדוגמה, לאליהו ולירמיהו כאשר דבריהם לא סברו את אוזנם של המלכים.

כהן, להבדיל, מצווה להתמיד בעבודת ה' בבית המקדש בדייקנות ובמסירות נפש, ובכך להעביר את כמיהת העם ורצונו לקירבה לקב"ה בדרכים שה' קבע מראש - דרך הקורבנות, קטורת הסמים, הדלקת המנורה ותפילות. כהן חייב לדעת שהקב"ה מקפיד עם כוהניו כחוט השערה, ושלכוונות טובות בעשיית עבודתם אין שום משקל בעיני ה'. את הלקח הזה למדו כל הכהנים לדורותיהם מגורלם של נדב ואביהו בהביאם אש זרה לבית ה'.

כאשר כהן מתפקד "כנביא" כביכול - בעת קבלת ההחלטה לצאת למלחמה - גם אז התהליך מתחיל עם העם שדורש לדעת את רצון ה'. העם פונה לכהן, וה' משיב דרך האורים והתומים שהינם האמצעי שדרכו הוא מביא את רצונו - לא דרך פיו של הכהן (לא כנביא) אלא דרך כלי החושן, שעמו מזוהה הכהן.

הנביא, למעשה, מתפקד כקטיגור לעם, כאשר הכהן מתפקד כסניגורו של העם. הראשון מחובר יותר לה' והשני מחובר יותר לעם. הראשון מוכיח את העם, והשני מבקש רחמים על העם. הניגודים מקשים על תפקידו של איש אחד, ולכן, מעטים היו גם נביא וגם כהן. זו הסיבה, לעניות דעתי, שהקב"ה הפריד בין שני התפקידים.

לדאבוננו, אין לנו היום את הנבואה וגם לא את בית המקדש, כך שתפקידם של הכהנים מוגבל לברכת הכהנים בתפילות שחרית ומוסף. ברם, האם נוכל לְהַכִיל את שני התפקידים הללו בימינו אנו? לעניות דעת, התשובה היא כן. כל יהודי יכול להיות גם נביא וגם כהן כלפי עצמו. כאשר יהודי עוסק בלימוד התורה ובקיום התורה הוא מביא למעשה את דבר ה' לתוך נשמתו. וכאשר הוא מתפלל, הוא עוסק למעשה בעבודת ה' כפי שעסקו בה הכהנים והלווים בימי בית המקדש.

תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כהן ונביא - מאז ועד היום
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חכם גמליאל
1/03/12 10:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתוכנית הבוקר של גל"צ "מה בוער", שאל רזי ברקאי את ברוך קרא, הכתב לענייני משפט של "חדשות 10", מה דעתו על שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן שנמנע מלשיר את התקווה. ברוך קרא השיב כי הוא מבין לליבו של ערבי המסרב לשיר את ההמנון הלאומי.
01/03/2012  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
כשנבחר השופט סלים ג'ובראן לבית המשפט העליון העליתי חשש בפני משפטן, פרופסור מכובד מאד מהאקדמיה המשפטית, שהשופט עלול להיקלע לדיון בתיקים בעייתיים, במיוחד כאלה הנוגעים למגזר הערבי, שעלולים להעמידו במבחנים אישיים קשים מנשוא.
01/03/2012  |  יוסי דר  |   מאמרים
הספר מכיל שירים נבחרים מעזבונות של המשורר ראובן בן-יוסף מהשנים 1962 עד שנת 2000, אשר תורגמו במהלך השנים מעברית לאנגלית על-ידי המחבר עצמו וכן על-ידי חבריו היוצרים: שירה טברסקי-קסל; אסתר קם-רון; קורט ארנסון; מיכאל ונינגרד ויהודית בן-יוסף, רעייתו של המשורר וממשיכת דרכו בהוצאת 'ספרי ביצרון', אשר ערכה את הקובץ והביאה לדפוס.
01/03/2012  |  אדלינה קליין  |   מאמרים
סלים ג'ובראן, כך מסתבר, נתפס (רחמנא לצלן) עומד דום זקוף ומתוח בזמן שירת "התקווה", אך אבוי - פיו אינו זע ולא נד. תכף ומיד קמה זעקה ציבורית גדולה ואל הוואקום נכנסו חיש-מהר חברי כנסת התרים אחר כל דקת פרסום ותהילה וכאלו המנסים בכוח, ביודעין או שלאו, לשוות לכנסת מצג שווא של סהרוריות, קיצוניות וביזוי.
29/02/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
גם בערב פרשת זכור תשע"ב, קשה להשתחרר מן התחושה הכללית אותה מבטא קהלת כשאמר: "מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שייעשה, ואין כל חדש תחת השמש". ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר, אמר זאת בצורה פחות דיפלומטית, כשקבע: "הים הוא אותו ים והערבים הם אותם ערבים".
29/02/2012  |  אבי רט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il