|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מנהיגות עסקית בעידן מחאות חברתיות

המחאה ברחובות פחתה לעת-עתה, אך הרעיונות והצרכים מתעצמים. המשמעויות העסקיות של תהליכי שינוי התפיסה הצרכנית, והמעבר למודלים של צרכנות "חברתית", מאורגנת, גלובלית, בצד המהפכות הטכנולוגיות ובמיוחד לאור המהפכה של הרישות החברתי, יצרו מציאות של קהלים בעלי עניין חדשים ומשמעויות מרחיקות לכת על מודלים עסקיים קיימים. שרה בכור (יועצת ארגונית) ודן אלון (אסטרטג עסקי), מספקים מבט עומק אל השינויים, ומפרשים מודלים חדשים המסייעים לתאגידים בתהליכי עיצוב ומיצוב מחדש
08/03/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
המחאה החברתית. התאגידים העסקיים מתבקשים להתאים עצמם למציאות החדשה [צילום: פלאש 90]


גבולות מיטשטשים
ממחיש את כללי ההתנהלות החדשים

כאשר גורו הניהול פיטר דרוקר אמר "Put your customer in your boardroom", הוא לא התכוון שעידן המחאות החברתיות יכניס את הלקוחות אל חדרי ההנהלה בכפייה, דרך המדיה של הרשת החברתית. כולנו ערים לשינויים הגדולים אותם אנו חווים, ואנו עוקבים, במידה כזו או אחרת, אחר גלי מחאה שונים (אך דומים) בכל קצוות הגלובוס, וכולנו משתתפים בגל המתהווה הזה (אם כצופים בהצגה החדשה הזו, אם כשחקנים בתפקידי משנה או בתפקידים ראשיים). שייקספיר הסביר לנו שהצופים הם שחקנים בעלי ערך ייחודי בכל הצגה, שהרי בלעדיהם - אין הצגה. חלקנו לוהקנו בעל כורחנו, וחלקנו - מבחירה מלאה.

אז מהי ההצגה? מה המסר שלה? למי היא מכוונת? לאן מתקדם המחזה? האם אנחנו בסצנות הסיום, או שזוהי רק הקדמה חגיגית? איפה אולם המופעים של ההצגה? ברחובות, ברשתות השיווק, ברשתות החברתיות. ואיך משפיעים המרחבים השונים זה על משנהו? מיהם הגיבורים? ובהתאמה: מיהם האנטי-גיבורים? האם אני קהל או שחקן? הגבולות מיטשטשים. האם הצופה הוא גם שחקן, ואם כן - מי רוצה בהמשך להיות מובל? ומי רוצה להיות המוביל?
האם ההובלה יכולה להתקיים תחת סדרי העולם של יום לפני המחאה? מהם סדרי המשחק/העולם החדשים?

המשמעויות עבור המנהיג העסקי

באחת החברות אותן אני מלווה, התכנסה הבוקר ישיבה מיוחדת ,לדון באסטרטגיות עסקיות הרלוונטיות כיום, בישיבה זו הציג אחד הסמנכ"לים תקציר של מחקר "צריכה 2020 - צריכה ברת קיימא". מן המחקר עולה כי מחקרים רבים ושונים, עליהם נשענים מומחי שווקים וצופי המגמות, קובעים שצריכה ברת קיימא היא הזרם המרכזי של צריכת מותגים מתהווה ועתידית.

הארגון Forum for the Future 2020, בו לוקחות חלק גם ענקיות צרכנות כדוגמת Unilever וגם ,Sainsbury נבחנו, בין היתר, צרכיהם של צרכני העתיד, כדי לסייע לשוק מוצרי הצריכה לעשות מעבר חכם ומהיר ככל שניתן.

רבות החברות תוהות כיום לגבי מה ואיך, לאן צריך ללכת, מהי בעצם הטרנספורמציה בתהליכים העסקיים שיש לנקוט בהם (קיימות דוגמאות גם בעולם וגם בישראל – של פגיעה ממשית ברווחיות), ולפיכך, התכנסה ההנהלה לדון בסכנות, בהזדמנויות, בחולשות ובעוצמות לקראת המשך ההתמודדות עם גלי המחאה שלא פסקו.

המחאות ההמוניות ברחובות נאלמו ונעלמו בחורף ופינו את מקומן ל"מחאות נוחות" (צרכניות) ולמחאות צורניות/קיומיות (שיטות משטר ושלטון). בכל העסקים חשים את אדוות המחאות בצורות מגוונות ושונות, ובכולם כאחד השורה תחתונה מצביעה על כך שחסרים בה מספרים. בתוך גל המחאות הישראלי שמענו קבילות על הבדלי המחיר בין ישראל וארה"ב בנושא חטיף "פסק-זמן", גבינה צהובה, ואלה הן "דוגמיות" בלבד, המלמדות שאנו עוסקים בצרכנות גלובלית, הצרכן והלקוח שלנו הוא גלובלי וזה מרמז לנו על הבאות.

רבולוציה באמצעות אבולוציה

במיפוי תאגידים בעלי רף חשיפה גבוה לגלי מחאה חברתיים, מסתמן שתאגידים שנערכים למשמעויות האפשריות של גלי המחאה, מצמצמים את יכולת הפגיעה ובמקרים רבים אף מצליחים לנהל את הדינאמיקה או לפחות, מקצרים את משך הגל והיקף הנזק. זהו תהליך אסטרטגי, רב כיווני, של התאמת התאגיד למציאות החדשה, ובו לפחות שתי גזרות פעולה המשלימות זו את זו, ומוכרחות ללמוד לפעול בסינרגיה מלאה.

גזרה ראשונה היא "פנים ארגונית", והיא מאגדת את הצורך ליצור "נגיעות אסטרטגיות", על-ידי יצירת סינרגיה פנים ארגונית (למשל ארגון השירות עם ארגון השיווק, או ארגון המכירות עם ארגון משאבי אנוש והכשרת עובדים), המשתלבים ביחד בשיח ובעשייה העסקית בגזרה החדשה.

גזרה שניה היא "חוץ ארגונית" והיא מאגדת שינויים במודלים עסקיים, בכללם שינויים במיתוג המוצרים והשירותים, אבל גם, ואולי בעיקר, שינויים במודל ההידברות וההתנהלות עם ציבור הצרכנים והלקוחות, כמו גם, עם השותפים העסקיים, וראשון לכל - עם העובדים (כן, העובדים הם "פנים ארגוניים, אך בה בעת הם גם חוץ ארגוניים). אחת מזרועות התפעול המרכזיות – יצירת שיח חדש בקרב הגורמים המשפיעים ברשתות החברתיות (בלוגרים, עיתונאי-רשת, חברות מיתוג חברתי, וכו').

זהו תהליך של טרנספורמציה תאגידית של ממש (רבולוציה), בהתאמה אינטליגנטית ורגישה לצרכי הארגון ויכולותיו בכל זמן נתון על-ידי בניית תוכנית מותאמת "אישית", בבחינת שדרוג התאגיד (אבולוציה). זהו תהליך עדין ורגיש, אשר מייצר יכולות חדשות המשלבות יכולות קיימות, ויוצרות יחד ערך חדש שמבטיח שורה תחתונה איתנה ועמידה יותר לנוכח המציאות החדשה.

התנאים החדשים של עסקים במסגרת הכלכלה הגלובלית החדשה, של עשייה תעשייתית ועסקית לפתוח תמהילים של מוצרים ושירותים "ברי-קיימא", שינו את תפיסת הערך גם עבור תאגידים וגם עבור לקוחות, ומודל הערך הישן שוב אינו בעל אחיזה במודלים החדשים.

מודל הערך החדש הוא רגיש "פוליטית" לקשת של משתנים, שעד כה המשתתפים לא הביאו בחשבון. בשנה האחרונה נעצרה האדישות באופן חד-משמעי, וכולם מוזמנים להשתתף במשחק החדש.

בשלושת התחומים המהווים מרכיבי שינוי במעבר לקראת ערך "בר-קיימא", תאגידים יצטרכו לערוך רשימת "יתרונות וחסרונות" לדירוג מוצריהם ושירותיהם, על-מנת להדגיש עבור כל "בעלי העניין בתאגיד", את מודל הערך החדש. וכך, גם הערך עבור הצרכן, גם הערך עבור החברה וגם שמירת איכות הסביבה הופכים להיות מרכיבי ערך שנוכחותם מתחייבת בכל היבטי התוצר (מוצר או שירות).

דוגמאות לשיקולי "רוחב" עבור המנהיג העסקי

חברות ידרשו לחשיבה שיווקית חדשה, כזו הלוקחת בחשבון באופן מהותי את תרומתם המעשית, ממשית, החברתית האנושית והסביבתית, גם לטווח המיידי, וגם לטווח הרחוק, ויצטרכו לעשות כן בכל תחומי מעגל החיים של התוצר, ומכל ההיבטים הרלוונטיים למוצריהם, החל ממרכיבי המחיר, דרך רכיבי המוצר, עבור אל ערכו לבעלי ענין (למשל ארגונים ועמותות או פעילים חברתיים) וגמור בהשלכות שלהם על הסביבה הפיזית וגם האנושית, ובמסגרת גל המהפכות החברתיות יש לכל אלה חשיבות - גלובלית.

הקיימות היא אכן נדבך חשוב ואף עיקרי, אך היא נדבך אחד מתוך קשת רחבה של שינויים ותפיסות של התודעה הצרכנית החדשה. בין הדינאמיקות המתפתחות הנוספות אשר עלו במסגרת עבודת המיפוי שערכנו, עלתה גם חשיבות הרגישות הגבוהה מכשירי "ניהול רווח", שנחשבו עד כה למכשירים יעילים במגזר העסקי, אך הפכו לפתע למקור עיקרי במגוון "אתגרי מיתוג". כדוגמה, מיפינו את המודלים של שימוש בעבודת ילדים במדינות נחשלות ומתפתחות, רגישות לשילוב העובדים ברווחיות, רמת שמירה על מוסר עסקי והתנהלות ערכית בעלת ערך ממשי ולא מניפולטיבי, היקף ההגנה לחושפי-שחיתויות, ואף התנהלות ארגונית שאינה ממצה את הפוטנציאל העסקי.

"קיימות" תמשיך להיות מגמה על סדר היום העסקי, התעשייתי והציבורי. היא תעלה לסדר העדיפויות ברמה גבוהה בתהליך די מהיר וקצר יחסית, ותהיה נקודת הכרעה במסגרת תחרות בין תאגידים כבר במהלך השנים הקרובות.

Unilever & Sainsbury כדוגמה

מנכ"ל Sainsbury, Michael King, אומר כי "חשוב לפתח מותגים שיכולים להוות תשובה (יותר ממספקת), לפרופיל הצרכני בעל התודעה החברתית החדשה המתעצמת. להיות חברה-בת קיימא, משמעה אינו בשאלה מי יודע לעשות רעש גדול יותר או לנגן טוב יותר את המוזיקה שלו, אלא שהעסק שלך צריך להתמקד בבניית אמון ונאמנות למותג, באמצעות שימוש בחומרים הרלוונטיים החדשים שמביאות איתן קבוצות המחאה למיניהן, גם אם הן עדין לא מכוונות ישירות אלינו. זו שאלה של זמן. להחזיק מעמד בשוק החדש במשך שנים רבות משמעו שינוי והוספת ערכים בכל פרופיל העשייה העסקית."

יו"ר Unilever בבריטניה ואירלנד, Amanda Sourry, מדגישה כי המודל הישן של מכירה/שיווק/צריכה של "עוד" ו-"עוד יותר", כמנוע של צמיחה בכל מחיר, הגיע לשברונו, ואינו עובד יותר. "כדי להצליח בעתיד החדש, ולצלוח את ההווה, יהיו אלה התאגידים שיפחיתו עד יעלימו את ההשפעה השלילית הסביבתית שלהם, תוך הגברת ההשפעות החברתיות והכלכליות שלהם לטובת הצרכן".

מציאות חדשה, כלי עבודה חדשים

במסגרת עבודת הליווי עם תאגידים עסקיים המבקשים להתאים את עצמם למציאות החדשה הזו, אנו בוחנים עם צוות ההנהלה הבכירה ארבעה תרחישים אפשריים, על-מנת לבחון כיצד מגמות עולמיות ישנו את עולם ההתנהגות הצרכנית בגזרה עסקית שלהם.
משם, אנו ממשיכים לסימולציות של השפעה פוטנציאלית על התנהגות התעשיה בה פועל התאגיד בעשור הקרוב.

בכל התרחישים, ולאחר מכן בדרך הביטוי שלהם על גבי הסימולציות העסקיות, ניתן מיד לזהות איזורי יתרון יחסי של התאגיד, ולמנף את אלה באמצעות התאמות נכונות כמנועי צמיחה והתמודדות עם לחצים חברתיים וסביבתיים, אשר מביאים מודעות חדשה לתאגידים ולחברות, ומייצרים טווח תשומות נכון לשם יצירת היתרון ההכרחי ליצור מוצרים ושירותים בני קיימא.

ביצוע המודל הזה הכרחי, בין אם צרכנים ידרשו/יתבעו זאת באופן פעיל ובין אם לאו, וכל זאת ללא קשר לשאלה אם הכלכלה העולמית תמצא בשגשוג, במיתון או בנסיגה.

מינוף עסקי של עידן המחאות החברתיות?

סמנכ"ל הפורום לעתיד 2020, Dr' Sally Uren, טוען כי "מותגים חכמים ועסקים מוצלחים, יצליחו למנף כעת את עצמם על-ידי האצת המעבר לעתיד בר קיימא". לשם כך: "הם מחוייבים להקל על צרכנים על-ידי הצעת מוצרים ושירותים אשר הם מעבר לסגולה של "טובים לסביבה", אלא שהם גם בריאים יותר, זולים יותר והכל - לטווח ארוך ."

ארגונים הפונים אלינו כיום, לשם התוויית המודל העסקי החדש לנוכח המציאות של המחאות החברתיות, מבקשים פתרונות על מלוא מנעד הקשת שבין שינויים "פנים ארגוניים" ועד שינויים בדיאלוג עם הצרכנים והשוק. המיפוי הנערך עם חברי ההנהלה מאפשר את בניית הפתרון המלא, המכיל את השינויים בתוך הארגון ובדיאלוג ה"חיצוני", ובמרבית המקרים מהווה העשייה הזו את תחילתו של תהליך אסטרטגי מקיף יותר, כזה המממש את אחד ממשפטי המפתח של גורו הניהול פיטר דרוקר: "Put your customer in the boardroom"

תאריך:  08/03/2012   |   עודכן:  08/03/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנהיגות עסקית בעידן מחאות חברתיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יריב דה בוטון
8/03/12 16:52
2
ויקטור הוגו
9/03/12 16:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב ... וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן. וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם... וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ ... סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה... (שמות ל"ב, כ'-ח').
08/03/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בינואר 2012 התפרסם ברבים תקציר דוח ביקורת של מבקר המשרד לביטחון הפנים, על ביקורת שנעשה במהלך שנת 2009, בעניין סגירת תיקי חקירה במשטרת-ישראל. דוח הביקורת הוגש לשר ולמבוקרים באפריל 2010. פער הזמנים בין מועד הגשת הדוח ובין פרסומו לציבור אינו עיקר הדיון כאן.
08/03/2012  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
אינני נביא ואפילו לא בן נביא, אבל ה' הטוב חנן אותי במעט חוש ודעת ל"הריח" עתידות הנתפסות על-פי השכל מבעוד זמן. רק לפני מספר שבועות בלבד - לאחר שנתניהו ניבחר ב"רוב גדול" מול משה פייגלין, פרסמתי מאמר (ה"נכס של נתניהו") ובו טענתי כי הניצחון כלל אינו כל כך "גדול" כמו שנתניהו וחבריו עושים ממנו. אז טענתי כי אילו עמד מול נתניהו מנהיג יותר כריזמטי, פחות דתי ובלי "קופת שרצים" של "הפרת הסדר הציבורי" או - אז התוצאות כבר לא היו "ניצחון סוחף" וזאת משום שאפילו עם פייגלין ה"אפור", הדתי וה"בעייתי" יותר הרי שיותר מרוב של רבע מחברי הליכוד נתנו ל"השקפה ההזויה" והקיצונית שלו לגיטימציה. משום כך הגעתי למסקנה שהליכוד קיצוני יותר מאשר הוא ניראה וביום שבמקום פייגלין יעמוד מועמד "נורמלי" יותר - אך עם ההשקפה ה"פייגלינית", מן הסתם הוא עלול לנצח ולהוביל את הליכוד לקו הפוליטי של פייגלין.
08/03/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הרבנים הראשיים פטורים מפורים לפי שהצטרפו לדורותיהם לחוסר אבחנה בין ארור המן לברוך מרדכי. כרוז השקר המתחדש תדיר, מאז תשכ"ז , שנת שחרור הר הבית בעניין איסור העליה להר הבית, בדרך כלל גם לפי דרישת חוגי שמעון פרס ומדברריו יוסי ביילין ורב הקוטל הרב הרבינוביץ הם מחייבי הכרת של עם ישראל ולא היהודים העולים בקדושה וטהרה שהם אנשי הגאולה. הצדיקים המקימים את מקדש ה' במקומו.
08/03/2012  |  הלל ויס  |   מאמרים
"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום" - בראשית פרק א.
08/03/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il