|   15:07:40
  אפרים קארש  
חוקר בחוג ללימודי המזרח התיכון קינגס קולג'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

האפרטהייד האמיתי של המזרח התיכון <br>

אפרטהייד הוא חלק אינטגרלי של העולם הערבי-מוסלמי מזה אלף שנה
10/03/2012  |   אפרים קארש   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
נהנים משוויון [צילום: פלאש 90]

ארגון הטרור הפלשתיני הוא שהמציא כבר באמצע שנות ה-60' את הבדייה בדבר אפרטהייד, שנים לפני שכבשה ישראל את יהודה, שומרון ועזה.

נוכח שבוע האפרטהייד הישראלי, ה"מכה" לאחרונה בערים ובקמפוסים ברחבי העולם, תומכיה של המדינה היהודית מתקשים להגיע להסכמה באשר לתגובה הטובה ביותר לחג השנאה הזה. חלק מציעים להדגיש את מאמצי השלום של ישראל, אחרים מציעים למתג מחדש את המדינה על-ידי הדגשת הישגיה הרבים וסיפורי ההצלחה שלה. ואילו יש כאלה הסוברים כי יש להזכיר לעולם שהציונות היא תנועת השחרור הלאומית של היהודים, ולא תנועה גזענית. לכל אחת מן הגישות הללו יש יתרונות, אך אף אחת מהן לא "תעשה את העבודה".

רדיפת שלום או שגשוג אינם הוכחה לנאורות או שוויון בבית. המשטרים האכזריים ביותר חיו בשלום עם שכניהם, בעודם מדכאים את נתיניהם; החברות המשגשגות ביותר נהגו אפליה כלפי מיעוטים פגיעים. דרום אפריקה לא הייתה בדיוק ענייה ונחשלת טכנולוגית; בארצות-הברית, אולי האומה המצליחה והעשירה ביותר בזמננו, הייתה נהוגה עד לא מזמן הפרדה בין קבוצות שונות של אוכלוסיה.

מה שמניע את עלילת האפרטהייד גם אינו שכחת טבעה האמיתי של הציונות. להפך. זו מוּנעת משלילת עצם קיומה של ישראל. אבק האפר של מחנות ההשמדה רק שקע, וכבר הערבים ובעלי בריתם במערב הישוו את הקורבנות היהודים למעניהם.

"לערבים, הציונות היא אכן מבעיתה כמו כל מה שעשו הנאצים בהתפשטותם הגזענית על חשבון אחרים", נכתב ב-1945 בחוברת של הליגה הערבית, שהיא הגוף המייצג של מדינות ערב. בחוברת שהוציא אש"ף לאור ב-1964 מיד אחרי היווסדו נכתב כי "לתפיסה הציונית של 'הפתרון הסופי' ל'בעיה הערבית' בפלשתין, ולתפיסה הנאצית של 'הפתרון הסופי' של 'הבעיה היהודית' בגרמניה, יש מרכיב בסיסי משותף: השמדת הגורם האנושי הבלתי רצוי שבו מדובר".

היה זה אם כן ארגון הטרור הפלשתיני שבאמצע שנות ה-60' המציא את הבדייה בדבר אפרטהייד, שנים לפני שכבשה ישראל את יהודה, שומרון ועזה.

טענה זו שלו לא רק שהיא שקרית לחלוטין כמובן, אלא שהיא היפוכה הגמור של האמת. אם אכן אפרטהייד הוא פשע נגד האנושות, ישראל היא למעשה המדינה היחידה במזרח התיכון שנקייה מנגע זה, מדינה שאוכלוסייתה הערבית נהנית משוויון מלא בפני החוק ומזכויות יתר שמרבית המיעוטים האתניים בעולם החופשי אינם זוכים להן - מקביעת הערבית כשפה רשמית של המדינה, ועד לעיגון בחוק של חגים לא-יהודיים כימי מנוחה רשמיים.

בניגוד לכך, אפרטהייד הוא חלק אינטגרלי של המזה"ת מזה אלף שנה, והעמים הערביים והמוסלמיים ממשיכים לאכוף - חוקית, פוליטית וחברתית - את האפליה בפועל נגד המיעוטים האומללים החיים ביניהם.

על ישראל לנקוט יוזמה אסטרטגית

מדוע אם כן על צד תמים להיות תחת לחץ מתמיד "להיטהר", בעוד שאת האשמים האמיתיים לא רק מותירים ללא פגע, אלא מעניקים להם במה עולמית להאשים אחרים בפשעיהם? במקום להתנצל ללא הפסק, דבר שהיהודים עושים זמן רב מדי, על ישראל לנקוט יוזמה אסטרטגית, לומר את האמת ולהצביע על המבצעים האמיתיים של אפרטהייד במזרח התיכון: העמים הערביים והמוסלמיים של האזור.

אפרטהייד ערבי/מוסלמי מופיע בצורות רבות, ועל חלק מקורבנותיו מופעלת יותר מצורה אחת.

  • חוסר סובלנות דתית: היסטורית, מוסלמים ראו את עצמם כנפרדים וכנעלים על כל האחרים החיים תחת שלטון האיסלאם, הידועים כ"בני חסות" (ד'ימי). גם בתקופה המודרנית הם ממאנים לוותר על מעמד עדיף זה. נוצרים, יהודים ובהאים הם אזרחים מדרגה שנייה בכל רחבי העולם הערבי/מוסלמי, וגם המוסלמים שאינם משתייכים לקבוצה המוסלמית השלטת מדוכאים על ידיה (שיעים בסעודיה וסונים בסוריה).

  • חוסר שוויון אתני: מסורת זו של חוסר סובלנות חורגת הרבה מעבר למרחב הדתי. כמי שהיו במשך תקופה ארוכה אדוני אימפריה, הערבים, הטורקים והאירנים ממשיכים להתייחס לאוכלוסיות שהתאסלמו לפני זמן רב המשמרות את שפתן, תרבותן ומנהגיהן - שהבולטות ביניהן הן הכורדים והברברים - כאל נחותות.

  • גזענות: המזרח התיכון הפך לספק העיקרי של הסתה אנטישמית בעולם, ומפיץ עלילת דם ימי-ביניימית יחד עם כזבים מודרניים (במיוחד הפרוטוקולים של זקני ציון), המציגים את היהודים כמקור כל רע.

בדומה, אל אפריקנים שמוצאם מהתת-סהרה הם בזים בוז עמוק, שריד לתפקידו ההיסטורי של האזור כמרכז הבינלאומי של סחר העבדים.

  • אפליה מגדרית: אפליה חוקית ומגדרית נגד נשים רווחת ברחבי העולם הערבי-איסלאמי, האחראית לאלימות גסה (לדוגמה, אלימות בתוך המשפחה או אונס על-ידי בן זוג אינם בגדר עבירה פלילית), ולעשרות הוצאות להורג כל שנה, הן החוקיות והן החוץ-משפטיות (כלומר על-רקע כבוד המשפחה). אפליה נגד הומוסקסואלים היא אף חמורה יותר.

  • מניעת אזרחות: אי-מתן אזרחות וזכויות נלוות לחלקים נרחבים של אוכלוסיה ילידת המקום, הוא נפוץ. קהילות של פלשתינים במדינות ערב מהוות את הדוגמה הבולטת ביותר לאפליה (בלבנון, לדוגמה, אין הם יכולים להיות בעלי רכוש, לעסוק במקצועות רבים, לנוע בחופשיות וכולי). הבדואים (חסרי מדינה) במדינות המפרץ ומאות אלפי כורדים בסוריה סובלים מאפליה דומה.

  • אי-שוויון בעבודה: התעללות בעובדים זרים (במיוחד עובדים במשק הבית) - החל מהתעללות מינית, דרך כליאה ועד לרצח ממש - היא למעשה מותרת בכל רחבי המזה"ת, במיוחד בארצות הנפט, שבהן יש מספר גדול של עובדים זרים.

  • עבדות: המדינות דוברות הערבית נשארו המקלט המובהק ביותר בעולם לסחר עבדים, מִסחר בילדים ובזנות בסעודיה ובמדינות המפרץ, ועד לסחר עבדים ממש בסודן ומאוריטניה. למעשה, איסלאמיסטים ברחבי המזה"ת תומכים ללא שום נקיפות מצפון בהפיכת העבדות לחוקית.

  • דיכוי פוליטי: משטרים רבים במזה"ת אינם אלא מנגנוני דיכוי שלמים משוכללים, שמטרתם להנציח את השליטה בסגנון אפרטהייד של מיעוט קטן על מרבית האוכלוסיה: עלאווים - בסוריה; תיקריתים - בעירק של סדאם; משפחת המלוכה הסעודית; השושלת ההאשמית - בירדן.

אולי האנכרוניזם המרתק ביותר בעולם הוא שהעוולות הללו חמקו מביקורת וגינוי. ממשלות המערב מסרבות לצאת נגד בעלות בריתן הרודניות, בעוד שהמעמדות המשכילים פטרו את תושבי המזה"ת מאחריות למעשיהם, על-פי המסורת המתנשאת של "עולו של האדם הלבן" המתייחסת לשחקני האזור כאל יצורים חצי-מפגרים, קהי-שכל מכדי להיות אחראים לגורלם.

הגיעה העת להוקיע את ההתנהלות המפלה הזאת, ולאלץ את המשטרים הערביים/מוסלמיים לציית לעקרונות ההגינות האוניברסליים המקובלים ולדרוש מהם ליטול אחריות למעשיהם. צעד זה לא רק יחשוף עד כמה חלול מסע ההכפשה והדה-לגיטימציה של ישראל, אלא גם יסייע לקדם שלום ויציבות באזור.

ההיסטוריה הראתה כי אפליה בוטה ושיטתית מאיימת לא רק על מיעוטים המדוכאים על ידה, אלא גם על הבריאות הפוליטית של החברות המדכאות אותם. רק כשהחברות הערביות והמוסלמיות ינהגו ב"אחר" כְּשווה, יהיו המזה"ת ושאר העולם האיסלאמי מסוגלים להתעלות מעל לחולייהם ולהביט קדימה לעבר אביב מדיני וחברתי אמיתי.

לאתר מגזין מראה
* המאמר המקורי פורסם גם ב-Jerusalem Post.
הכותב הוא חוקר בחוג ללימודי המזרח התיכון בקינגס קולג', לונדון, מנהל ה- Middle East Forum ועורך הרבעון Middle East Quarterly ומחבר הספר Palestine betrayed.
תאריך:  10/03/2012   |   עודכן:  10/03/2012
אפרים קארש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האפרטהייד האמיתי של המזרח התיכון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
11/03/12 00:01
2
מאיר כהן ג.
12/03/12 05:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם על ישראלים ואמריקנים תומכי ישראל להאמין למילתו של נשיא האמריקני ברק אובמה, כשהוא אומר - כפי שעשה לאחרונה בוועידת איפא"ק בוושינגטון - "אני אגבה את ישראל"? לא.
10/03/2012  |  ברט סטיבנס  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רומז לעם ישראל להישאר סבלני. בסופו של יום, מקבלי ההחלטות בישראל חייבים לעשות שיקולים של עלות מול תועלת, לצד איזונים ושקלולים. כל עוד זה קורה, אזרחי מדינת ישראל צריכים להישאר רגועים, במיוחד בזמן מתח צבאי-ביטחוני.
10/03/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
העלייה לרגל של ראשי מדינת ישראל לוועידת אייפאק נוטעת את המחשבה שעם אחד מצוי משני צידי האוקינוס האטלנטי. מאידך, התמיכה היהודית הגורפת במפלגה הדמוקרטית ובנציגה היחיד לנשיאות, ברק אובמה, למרות מדיניותו האנטי-ישראלית הבוטה, מביא את השסע שבין יהדות ישראל ליהדות צפון אמריקה לעומקים חדשים. לא חדש לנו שיהודים אמריקניים לא רואים בעלייה לארץ ישראל משאת נפש כלשהי, ויש המבכים כל יהודי אמריקני צעיר העולה לארץ כמשהו שבין לא-יוצלח לטיפש מוכה סנוורים. גם כישלונם של מועמדים רפובליקנים, למרות תמיכתם הנחרצת בישראל, להביא יהודים למחנה הרפובליקני, מעיד כי גורלה של ישראל אינו עומד בראש סדר העדיפויות של היהודי האמריקני. יש מקום להתעמק מעט בתופעה של היפרדות הזרם המרכזי של היהדות האמריקנית מזו הישראלית, ולנסות למצוא לה הסבר מניח את הדעת.
10/03/2012  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
מסעב חסן יוסף, בנו של השיי'ח חסן יוסף - מנהיג חמאס ביהודה ושומרון וטרוריסט ידוע - מתאר בספרו "בן החמאס" (מודן 2012) גם את קורותיו בעת מעצרו בידי כוחות הביטחון הישראלים.
10/03/2012  |  עידן כהן  |   מאמרים
בשבוע שעבר אירחו לונדון וקירשנבאום את הגיטריסט והזמר רוני פיטרסון אשר הוציא לפני כשבועיים את האלבום החמישי שלו שנקרא "לוחם רוקנרול". פיטרסון הוא מוסיקאי בלוז ואחד מגדולי הגיטריסטים אשר הגיע אלינו מארצות-הברית בסוף שנות השמונים.
10/03/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
פצוע קשה בדרום מפגיעת קסאם  /  יואב יצחק
חוסל מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית  /  עופר וולפסון
חייל צה"ל נפצע בינוני מדקירות באזור חברון  /  עופר וולפסון
ה"שלום", ה"שלום", ה"שלום"  /  פנחס לבקוביץ
מהי תקיפה על-רקע לאומני?  /  אריה אבישור
לא.ב. יהושע יש פתרון  /  נרי אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il