|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מופז ולבני. לא מראים סימן למאבק על עקרונות המהווים מצע פוליטי [צילום: פלאש 90]

פריימריז קדימה, אידיאולוגיה אחורה

הפריימריז של קדימה מוכיחים עד כמה האידיאולוגיה נמצאת מאחור. זהו קרב בין יורשים על ירושה שכבר מזמן איננה. מודל המנהיגות של ארכיטיפ הנראה ונשמע כמו "מנהיג", מותיר את כל המצטופפים במרכז הזירה הפוליטית כדמויות אבודות של נציגי ציבור אבוד. תפישת המנהיגות של "דמות האב/אם" מייצרת חלל אידיאולוגי, המתמלא במהירות מתגברת ע"י מפלגות שעדיין מוכרות מעט "אידיאולוגיה"
26/03/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
הקרב העקר על הירושה
גם ציפי וגם שאול מרגישים שאין להם ירושה משלהם להעשיר בה את המרחב הציבורי, ועל כן הם נאבקים על ירושתו של אריק, ומוכנים להבטיח הכל לכולם, כל עוד תובטח להם הבלעדיות על הירושה. אילו היו מביטים פנימה ומחפשים ערך בתוך עצמם, אולי היו מגלים ששניהם ביחד, וכל אחד מהם לחוד, מביא איתו נדוניה נאה משל עצמו (ציפי "חוץ" ושאול "ביטחון"). אבל העיוורון אינו רק נחלת הציבור, הוא גם נחלת מנהיגיו

פריימריז בקדימה

ביום ג' השבוע, יילכו (איש אינו יודע כמה) מתפקדי מפלגת קדימה, המפלגה הגדולה ביותר בישראל נכון לעת הזו, ויצביעו בפריימריז. הם יבחרו ראש מפלגה חדש (או יחדשו את בחירתם הקודמת), ובסופו של יום, יהיה מנהיג (או מנהיגה) לציבור נבחרים של 28 חברי-כנסת, המייצג, ללא ספק, נתח נכבד של קולות, ומהווה את המפלגה הגדולה ביותר בכנסת הנוכחית.

אבל, ספק דווקא יש. ספק גדול. משום שאם קדימה הייתה תאגיד המבקש למכור מוצר או שירות, אזי היא הייתה אמורה להשיב על שלוש שאלות בסיסיות: מי אנחנו, מה אנחנו עושים, ולמה אנחנו חשובים? לפיכך, ובהינתן שקדימה היא ארגון פוליטי, עליה להשיב על השאלות הללו בהיבט של כוח פוליטי. דהיינו, מיהי קדימה, מה היא מבקשת להשיג, ולמה חשוב שנצביע עבורה?

אולם הפריימריז הללו של קדימה אינם מראים כל סימן למאבק על עקרונות המהווים מצע פוליטי. ככל שחיפשתי, לא מצאתי זכר לדיון אידיאולוגי כנדבך בסיסי במסגרת הפריימריז הללו, ונדמה שרק "תזמורת שפת-הסימנים" מצליחה לנפק דממה דקה כזו בהקשר האידיאולוגי.

קדימה! אבל לאן?

מעולם לפני כן לא הייתה מפלגה שכבשה את הנתח הגדול ביותר של נציגות פרלמנטרית, כאשר על דגלה אין אף זכר לאידיאולוגיה, לרעיון, לאסופת עקרונות, למקבץ ערכים, למשהו שיזכיר בכלל, אפילו ברמיזה - "דרך אידיאולוגית".

קדימה הוקמה על-מנת שאריק שרון יוכל לנטרל את מנגנוני "הליכוד", אשר הקריבו את האידיאולוגיה תמורת הכיסאולוגיה והחשבונאות המפלגתית הצרה של ג'ובים למקורבים. אריק כמו אריק, "ממוקד מטרה", חלץ את "סנדלי החבלה" של מנגנון המפלגה, ויצא לריצת מרתון - מירוץ ההינתקות ממעגל המלחמה לעבר השלום. אריק רצה לרוץ קדימה.

עם חזון גדול וכושר גופני מדולדל של גנרל בא-בימים, המירוץ הסתיים מהר מאוד עם שבץ מוחי, והמצביא הגדול שהוביל לוחמים בשדות הקרב והמלחמות, פינה את תפקיד קפטן הנבחרת לספורטאי ניהיליסטי המכור למנעמי החיים, סיגרים ומשרדים מהגוניים. האידיאולוגיה של מצביא-חוואי הוחלפה עד מהרה בעסקנות פוליטית-כלכלית שהקימה את פרשיית שחיתות הקרקע הגדולה ביותר אי-פעם, ועוד כמה פרשיות מעולם המוסר הממלא בדרך-כלל - חדרי חקירות.

ציפי ירשה את אולמרט, שאול נטר טינה. ציפי ושאול מנהלים קרב ירושה, שהציבור יתבקש להכריע בו שוב השבוע. סיפור עגום של ירושה, כמו בכל סיפור פומבי של קרב-ירושות. יורשים יש, ירושה - לא בטוח. הסיפור העגום הזה מזכיר יותר את המתיחה של יהודה ברקן, אי-שם בשנות ה-80, עם השיחה שמודיעה: "זכית בטיסה ל... הלוך ושוב".

הלוך ושוב זה אחלה, אבל לאן?

בחירה פנימית. בין...?

הפרדוקס החיובי של קדימה מוכיח שהיא בדיוק האידיאולוגיה שהציבור הישראלי בימינו משקף בעצמו. קדימה היא דמות בבואתו של הציבור הישראלי בדיוק רב. קדימה היא התגלמותו של ריק-אידיאולוגי, והיא בדיוק נמרץ הבחירה בין כלום לשום דבר.

הציבור הישראלי, כמו ציבורים רבים בעולם, הולך אחר דמות המנהיג הכריזמטי, זה המדבר בבטחה על עתיד טוב יותר, ומצייר עבור ההולכים אחריו עולם שבו הכל אפשרי, כלכלה ורווחה, שלום וביטחון, בריאות ומדע, תרבות ועושר, אושר וכושר, you name it - they have it.

גם כאן מככב יהודה ברקן עם דמות מהסרט הבלתי נשכח "צ'ארלי וחצי". כאשר מציקים לצ'ארלי ומתחקרים אותו בפרטים (יתר על המידה) לגבי העיסוק המשפחתי, ותשובותיו מעוררות פליאה אצל מביני עניין בהקשר לקשקושים שהוא מקשקש בעניין רשיונות ייבוא, הוא משיב: "אנחנו גם מייבאים רשיונות ייבוא!".

גם ציפי וגם שאול מרגישים שאין להם ירושה משלהם להעשיר בה את המרחב הציבורי, ועל כן הם נאבקים על ירושתו של אריק, ומוכנים להבטיח הכל לכולם, כל עוד תובטח להם הבלעדיות על הירושה. אילו היו מביטים פנימה ומחפשים ערך בתוך עצמם, אולי היו מגלים ששניהם ביחד, וכל אחד מהם לחוד, מביא איתו נדוניה נאה משל עצמו (ציפי "חוץ" ושאול "ביטחון"). אבל העיוורון אינו רק נחלת הציבור, הוא גם נחלת מנהיגיו. אלה גם אלה, מחפשים דמות אבהית של "מנהיג", ומפספסים את המנהיג הטמון בהם, בתוכם.

בחירה חיצונית בין?

אבל קדימה והמחנות הניצים בתוכה אינם התגלמות כל רע, לעומת יתר המפלגות ונציגי הציבור שלהן שהם התגלמות כל הטוב. גם קדימה אבודה, ומחפשת לשווא את "דמות המנהיג" מתחת לפנס (במקום לחפש במקום שבו המנהיגות הלכה לאיבוד), וגם יתר המפלגות חולות במחלה האובדנית של "דמות המנהיג", שהוא התגלמות ה'ארכיטיפ' של מה שנחשב פעם כדמות "מנהיג".

הפרדוקס של כל המפלגות, ושל כל המנהיגים, הוא אי-היכולת להפנים את העובדה שמנהיגות אמיתית אינה נמצאת בירושה (מודל מובארק, אסד ודומיהם), אלא בעוצמה הפנימית של מי שמתיימר להיות "מנהיג", והמודל של החיפוש הנואש אחר דמות אבהית/אימהית של מנהיג הוא נחלת העבר.

בעידן הנוכחי, שבו האנושות עשירה בתכנים אך ענייה בתוכן, מודל המיחזור של סיסמאות מנהיגותיות ומודלים ארכיטיפים, גורם למתיימרים להנהיג (במקרה הטוב) להיראות כחיקוי זול למנהיג-עבר-נערץ, או (במקרה הגרוע) כדמות נלעגת, על גבול הגרוטסקית.

מאידך-גיסא, האותנטיות מביאה עימה פוטנציאל למיצוי המציאות, ויש בכוחה לפתור גם את משבר האידיאולוגיה של העבר (שהתרוקנה מתוכן לנוכח עידן המידע והיווצרות "הכפר הגלובלי"), וגם, ואולי בעיקר, ליצור רלוונטיות ערכית-מוסרית המתורגמת לאידיאולוגיה מחודשת ותואמת את ציפיות האלקטורט המיודע. ובנוסף, למעלה מכל אלה, האותנטיות היא הכלי ליצירת אידיאולוגיה ולבניית מודל מנהיגות מתחדש, לנוכח האתגרים המשתנים של עולם משתנה במהירות.

ציפי או שאול, היינו הך. בהיעדר אידיאולוגיה אצל הבוחרים והנבחרים, קדימה, אחורה, ליכוד, עבודה, ציפי, שאול, ביבי, יאיר, שלי, ממש לא משנה. התנועות המכילות עדיין זיק של אידיאולוגיה כובשות נתחים גדולים יותר ויותר של ייצוג פרלמנטרי.

In the land of the blind, one eyed man is the king

תאריך:  26/03/2012   |   עודכן:  26/03/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פריימריז קדימה, אידיאולוגיה אחורה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
yeshurun
26/03/12 14:16
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חובה להעמיד לדין את המפקח על הביטוח, שקבע שסרטן השד ושבץ מוחי, שנגרם מעורק אחורי ולא קדמי, אינם כלולים בקטגוריה של מחלות קשות.
26/03/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עיתונאים ומשפטנים הם השולטים האמיתיים במדינה!
26/03/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
בימים אלה כולם מחפשים פתרון להשפעת הלוביסטים, שהוא פן אחד של בעיית יחסי ההון-שלטון. פוליטיקאים, אנשי תקשורת והציבור מופתעים כאשר בעלי הון מפעילים לוביסטים או קשרים אישיים כדי לתקשר עם גורמי השלטון. לפני כחודש אף התגייס יושב-ראש הכנסת למאבק מול הלוביסטים, וכל שופרות הציבור מנסים להגביל את בעלי ההון, מעבר להגבלות שכבר היום מצרות את דרכיהן העסקיות.
26/03/2012  |  זאב גולן  |   מאמרים
סולמות עוזרים לך לטפס למעלה אבל זהירות! נחשים מורידים אותך חזרה למטה. אלה הוראות המשחק הנמצא באינטרנט. אמת היא שבמשחקי הילדות הנאיביים משהו יש רמיזה לחיים. אך האם משחקי הילדות נועדו גם להכין אותנו לחיים ? ממש לא. בבגרותנו אנו מפרשים אותם ומעניקים להם משמעות חדשה, וכך נולדים להם משחקים חדשים בעוד אלה עליהם גדלנו הופכים לנוסטלגיה.
26/03/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
במשך שנים מתבסס שכרם של מלצרים בישראל על תשרים אשר מעניקים להם הלקוחות. לפני כשבועיים וחצי התקיים בנושא דיון בבית המשפט העליון, אשר העלה בשנית את מעמדם של המלצרים בישראל. היועמ"ש יהודה וינשטיין ביקש להכליל את התשרים כחלק מהחשבון אשר מוגש ללקוח בתום הסעודה, וזאת כדי לחייב את בעלי המסעדות לשלם מס הכנסה.
25/03/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il