|   15:07:40
  דב גולדפלם  
מרצה לחינוך מכללת ליפשיץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

התנ"ך ואנחנו - ארכיאולוגיה ופוליטיקה

לאחר שלושת אלפי שנות היסטוריה אין העם היהודי זקוק לאישור מחדש של ספר הספרים על-סמך ממצאים ארכיאולוגיים
17/04/2012  |   דב גולדפלם   |   מאמרים   |   תגובות
שילה. מקום חניית המשכן

בשילה הקדומה...
אתה עומד יחד עם המוני בית ישראל והלב מתרחב. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדו אבותינו ונשאו תפילתם לבורא עולם. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדה חנה אשת אלקנה ושפכה את נפשה לפני בוראה

כל מקום שבו דרכה כף רגלנו
דרור אידר
חמישה אתרים ארכיאולוגיים קטנים בצורה ייחודית של כף רגל עוררו את סקרנותו של הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל ושופכים אור על ההיסטוריה של תקופת המקרא * הממצאים במקום מעידים כי מדובר באתרי כינוס ופולחן בני כ-3,200 שנה, מהתקופה שלאחר חזרת השבטים הישראלים ממצרים לכנען * זרטל, שחוקר את האזור יותר מ-30 שנה, מאמין שמדובר במקומות בהם התקיימו טקסים דתיים וכינוסים חברתיים בתקופת המעבר בין הנדודים במדבר להתיישבות הקבע * וגם: על המונח "עלייה לרגל"
לרשימה המלאה

ביום רביעי של חול המועד פסח יצאנו מירושלים, אשתי ואני, יחד עם אחדים ממשפחתנו, לביקור בתל שילה העתיקה. הדרך הייתה מרהיבה ביופייה: ההרים מכוסים ירוק, נוף מהמם, אוויר הרים צלול כיין. הנסיעה הייתה נעימה, הכבישים מתוחזקים היטב, השילוט ברור בשלוש שפות. לא היה עומס מיוחד בכביש. מכוניות עם מספר רישוי צהוב ישראלי התערבבו עם מכוניות בעלות לוחיות רישוי פלשתיניות.

אנחנו נוסעים והתנ"ך מתחיל לדבר: גבעת שאול עירו של המלך שאול, ענתות של הנביא ירמיהו, גבע בנימין, בית אל וסולם יעקב והמלך ירבעם, עפרה כפרו של גדעון (?). עוד קצת ומגיעים לשילה, המקום הראשון שבו חנה המשכן לאחר הכניסה לארץ. שילה הקדומה נמצאת על תל ממש ליד הכביש הסלול על תוואי הדרך ההיסטורית הנמצאת בשימוש מאז ימי התנ"ך ואף לפניהם. בחור צעיר מכוון את המכוניות לחניה. הגענו.

האתר מסודר, משולט, נקי ומאיר-פנים. באזור הכניסה הפעלות לילדים, מקום לפיקניק, שירותים וחנות מבקרים (איך לא?). הביקור באתר נעשה במסלול מסודר ובו חמש תחנות. בכל תחנה מדריך – שחקן המספר בהומור ובחן את חלקו בסיפור. והסיפור הוא סיפורו של עם ישראל הנכנס לארץ ועולה לרגל למקום המשכן בשילה, וסיפורו של אשתורי הפרחי המגיע למקום במאה ה-13 ומגלה את זהותו, וסיפורם של ארכיאולוגים במאה ה-19 המנסים לגלות את צפונות המקום, והשיא הוא טיפוס קליל לראש התל אל המתחם שבו עמד ככל הנראה המשכן.

ואתה עומד יחד עם המוני בית ישראל והלב מתרחב. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדו אבותינו ונשאו תפילתם לבורא עולם. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדה חנה אשת אלקנה ושפכה את נפשה לפני בוראה. לכאן, בדיוק למקום הזה, הביאה חנה את בנה שמואל כדי שיגדל וישרת את אלוקיו תחת הנחייתו של עלי הכהן.

טוב, נסחפתי קצת. הרי סיפורי התנ"ך הם סתם מיתוס, המצאה מאוחרת כפי שטוענים היסטוריונים וארכיאולוגים נחשבים. האומנם?

סיפורי התנ"ך, נופי התנ"ך ולימודי התנ"ך
לימודי התנ"ך בבתיה"ס - מינימליים [פלאש 90]

סיפורי התנ"ך היו נר לרגליהם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית. סיירי הפלמ"ח ואחרים שטיילו ברחבי ארץ ישראל עשו זאת תוך יצירת קשר בלתי אמצעי עם נופי התנ"ך. צ'רלס אורד וינגייט הוביל את לוחמי פלוגות הלילה בתקופת המאורעות וספר התנ"ך בידו, אותו ספר תנ"ך שנזרק ממטוס הפרימוס לעודד את לוחמי הפלמ"ח, חייליו של וינגייט ברמות נפתלי, שעצרו בחודש מאי 1948 את חיל הפלישה מלבנון בכוחות אחרונים.

לאחר 19 שנה של ניתוק, התחדש הקשר עם נופי התנ"ך. חזרנו לטייל בכל המקומות המוזכרים בתנ"ך והיה ברור לכולם שחזרנו אל נופי התנ"ך של ילדותנו. מרכז ההסברה ומרכז האינפורמציה של משרד החוץ הוציאו פרסומים שכותרתם 'רציפות הישוב היהודי בארץ ישראל', 'זכותנו על ארץ ישראל', ועוד. במקביל החל מבצע רחב-היקף של פעילות ארכיאולוגית בירושלים וברחבי יהודה ושומרון, פעילות שהביאה לממצאים חשובים ביותר ששפכו אור על כל תקופות ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, החל בתקופת התנחלות בני ישראל בארץ, ימי הבית הראשון והשני, ותקופת המשנה והתלמוד.

בראשם גילויו של מזבח יהושע בהר עיבל בידי הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל, ומאות אתרים מתקופת ההתנחלות. החפירות בירושלים וברחבי הארץ חיזקו את הקשר עם הארץ, הוסיפו ידע היסטורי וארכיאולוגי רחב-היקף והראו שגם אם לא נמצאו שרידים מוחשיים מכל מקום ומכל אירוע המוזכר בתנ"ך, התמונה הכללית מצביעה על כך שסיפורי התנ"ך אינם 'מיתוס מאוחר' כטענת חוקרים אלא משקפים מציאות אמיתית וריאלית.

ואף על-פי כן, בבתי הספר הפחיתו יותר ויותר את לימודי התנ"ך עד למינימום, ואוי לאותה בושה - תלמידי ישראל כבר לא מבינים את העברית של התנ"ך, עד שהיה מי שהציע לשכתב את התנ"ך לעברית של ימינו. זכותנו על ארץ ישראל ורציפות הישוב בארץ וביטויים נוספים מסוג זה הפסיקו להיות חלק ממסכת הטיעונים של מדינת ישראל במו"מ עם הפלשתינים.

ומכאן הדרך קצרה להפסקת הטיולים והסיורים עם התנ"ך ביד לאזורים אלו, אם כי צריך לומר ביושר שגם המצב הביטחוני והאינתיפאדה תרמו רבות להפסקת הטיולים, כולל לירושלים.

לחזק הזיקה לספר הספרים ולארץ ישראל

ככל שאנחנו ממשיכים ומרחיבים את החפירות הארכיאולוגיות, מתרבים יותר ויותר הסימנים דווקא לכיוון ההפוך: המידע והממצאים המגוונים המתגלים לעיני החוקרים בשנים האחרונות מצטרפים יחד לתמונה שלמרות שהיא עדיין מלאה חורים, היא כבר מצביעה על התאמה גוברת והולכת בין הסיפור התנ"כי לבין המציאות בשטח

בתקופת המנדט הבריטי, היה התנ"ך גורם מרכזי בתביעתנו להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. דומה שמאז שנות ה-80 של המאה הקודמת, מפסיקה ממשלת ישראל לחלוטין להשתמש בטיעון ההיסטורי. הפסקת ההסתמכות על המורשת ההיסטורית שלנו בארץ ישראל מתרחשת במקביל לתהליך שאותו מובילה אסכולת הארכיאולוגים מאוניברסיטת תל אביב שאינה מכירה באותנטיות ההיסטורית של סיפורי התנ"ך. בין היתר שוללת האסכולה הזו את מציאותה של ממלכת דוד ושלמה וסיפורים אחרים בטענה שלא נמצאו ראיות לכך.

אולם האמת היא שככל שאנחנו ממשיכים ומרחיבים את החפירות הארכיאולוגיות, מתרבים יותר ויותר הסימנים דווקא לכיוון ההפוך: המידע והממצאים המגוונים המתגלים לעיני החוקרים בשנים האחרונות מצטרפים יחד לתמונה שלמרות שהיא עדיין מלאה חורים, היא כבר מצביעה על התאמה גוברת והולכת בין הסיפור התנ"כי לבין המציאות בשטח.

אני מקווה ומאמין שהמחקר הארכיאולוגי וההיסטורי יניב הרבה יותר מידע, אולם אינני בטוח שנצליח אי-פעם למצוא ממצאים המאשרים באופן מוחלט את כל סיפורי התנ"ך וזאת מהסיבה הפשוטה, שבכל האתרים שבהם היה יישוב עוד מימי התנ"ך, ובמיוחד בירושלים, הייתה רציפות יישובית לאורך רוב התקופות ההיסטוריות וממילא התרבויות החומריות הקדומות נהרסו על-ידי הבנייה של התקופות המאוחרות יותר.

יתרה מזו, לאחר שלושת אלפי שנות היסטוריה אין העם היהודי זקוק לאישור מחדש של ספר הספרים על-סמך ממצאים ארכיאולוגיים. ודווקא בגלל הסיבה הזו, טוב עשה שר החינוך שיזם הגברת לימודי המסורת וחידש את הסיורים לאתרי המורשת, בראש ובראשונה ירושלים וחברון. חובה עלינו לחזור ולחזק את הזיקה של עם ישראל לספר הספרים ולארץ ישראל בכלל.

כולנו מתפללים ומייחלים להסכם שלום בר-קיימא עם הפלשתינים. כותב שורות אלו שייך לאלו, ואני מקווה שהם הרוב במדינת ישראל, שיקבלו כל הסכם שלום שייחתם בין מדינת ישראל לבין הפלשתינים, גם אם מדובר בוויתור על חלקי מולדת שהיו לב האומה הישראלית בימי בית ראשון ושני. זאת בתנאי שזה אכן יהיה הסכם שלום אמיתי השומר על כל האינטרסים החשובים באמת של עם ישראל ושיהיה סופי ומוחלט. בהסכם שלום אמיתי נוכל להמשיך ולפקוד את כל אותם המקומות בהם דרכו אבותינו גם אם הריבון המדיני שם יהיה ישות אחרת.

הכותב הוא מרצה בכיר לחינוך במכללת ליפשיץ.
תאריך:  17/04/2012   |   עודכן:  18/04/2012
ד"ר דב גולדפלם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנ"ך ואנחנו - ארכיאולוגיה ופוליטיקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החלאה אבו מאזן...
18/04/12 16:18
2
ינון ר
18/04/12 16:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עכשיו זה התור של השר גדעון סער לחוש את הזדון שמדריך את נחום ברנע. הוא לא היחיד, אבל הוא בין הבודדים שמעזים להשיב מלחמה. "נחום ברנע שרלטן", כתב השר באתר שלו, ורוח האינטרנט נשאה את הלהבות לאתרים נוספים.
17/04/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
למטסים ולמשטים המאורגנים במחזוריות קבועה, אין שום קשר לזכויות אדם, למעשים ופעולות הומניטריים והם מכוונים למטרה אחת - לערער את יציבותה של ישראל, לפגוע בתדמיתה ושלטונה ולהציגה כדורסת זכויות, כובשת אלימה ומבצעת טיהור אתני.
17/04/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בסקר שנערך לאחרונה על-ידי מינה צמח, נשאל הציבור לגבי המקצועות הנחשקים בישראל. מקצוע הרפואה עמד במקום הראשון, חברי הכנסת התברגו בקושי לתחתית הרשימה ולא הצליחו להאפיל אפילו על אנשי דת.
17/04/2012  |  מיכל שיר  |   מאמרים
ככל שאדם מתקדם בגיל הוא זוכר יותר טוב מעברו הרחוק, וכיום לקראת יום השואה, נזכרתי במה שקרה לפני 65 שנה בכתה ו' בביה"ס העממי. לפני שיצאנו לחופשת הפסח (שנת 1947) אמרה לנו מחנכת הכיתה לכתוב חיבור שיעסוק באירועים הנוראיים שקרו לעם היהודי במלחמת העולם השנייה (אני לא בטוח שהשתמשו אז בביטוי:"שואה"). המחנכת גב' אלפר ז"ל הייתה אישיות חזקה וציונית בכל רמ"ח אבריה. היא ראתה בי תלמיד מאד בעייתי כי מצד אחד הייתי קצת פרא-אדם, אבל מצד שני ידעתי שהיא מחבבת אותי בגלל ידיעותי בציונות, בהיסטוריה, בספרות ובעיקר בכתיבה.
17/04/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
האירוע בבקעה בו היכה סא"ל אייזנר את פעיל השמאל מדנמרק הוא תוצאה ישירה של מדיניות ממשלות ישראל לדורותיהן באשר לתפקידיו של צה"ל בשטחים או באזורים הנתונים למחלוקת פוליטית ונמצאים תחת שלטון צבאי. מי שמטיל על הצבא תפקידים שלא יועדו לאף צבא בעולם, הוא הנושא באחריות לאירועים מן הסוג שהיינו עדים להם. כל ההתפלספות הפוליטית בין הימין והשמאל בישראל במקרה הנוכחי, היא ברברת ופטפטת נטולת כל כוונה טהורה.
17/04/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il